Skip to content
بیمه شخص ثالث در سال 1402

راهنمای خرید بیمه شخص ثالث در سال 1402

فهرست مطالب

صاحب اتومبیل یا انواع دیگر وسایل نقلیه هستید؟ پس بدون شک به خرید بیمه شخص ثالث در سال 1402 نیاز خواهید داشت. قانون خرید اجباری بیمه شخص ثالث تمام مالکان انواع وسایل نقلیه‌ی زمینیِ موتوری را مجبور به خرید و تمدید به‌موقع بیمه‌ نامه‌ شخص ثالث می‌کند. به این ترتیب فرقی نمی‌کند که هر روز مشغول رانندگی در خیابان‌های شهر هستید یا آن‌که مدت‌هاست اتومبیل‌تان در گوشه‌ی پارکینگ خاک می‌خورد؛ به هر ترتیب به یک بیمه‌نامه‌ی معتبر شخص ثالث که متناسب با وسیله‌ی نقلیه‌تان طراحی شده باشد، نیاز خواهید داشت.

از آن‌جایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی اجباری‌ست و طرفداران زیادی دارد؛ سازمان بیمه مرکزی نیز نظارت بیشتری روی صدور بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث و جزئیات مربوط به آن دارد. به همین علت در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو راهنمای خرید بیمه شخص ثالث در سال 1402 پیش روی شما خواهد بود. یک مطلب کامل و جامع درباره‌ی هر آنچه که از نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1402 و میزان تخفیف و تنوع پوشش‌ها باید بدانید. پس تا پایان این مطلب، با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث در سال 1402

بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در اغلب اوقات با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شوند. از آن‌جایی که این بیمه‌نامه، در گروه بیمه‌نامه‌های اجباری اتومبیل و موتورسیکلت قرار می‌گیرد؛ همه‌ی ما حداقل سالی یک‌بار باید برای تمدید بیمه‌نامه‌مان اقدام کنیم. خرید و تمدید بیمه شخص ثالث در سال 1402 از نظر مراحل و شرایط تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد. آن‌چه که نسبت به سال قبل متفاوت است، نرخ حق‌بیمه‌ی پایه و سقف تعهدات شرکت‌های بیمه در پوشش‌های جانی و مالی‌ست.

پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث براساس نرخ دیه صورت می‌گیرد. به این ترتیب که با مشخص شدن نرخ دیه سال 1402، سازمان بیمه مرکزی برای جزئیات بیمه شخص ثالث تصمیم‌گیری می‌کند. اما پیش از آن‌که بخوانیم تغییرات نرخ دیه چه تاثیری روی میزان پرداختی شرکت‌های بیمه در پوشش‌های مالی و جانی گذاشته است؛ بهتر است با پوشش‌های بیمه شخص ثالث آشنا شویم.

پوشش های بیمه شخص ثالث در سال 1402

پوشش های بیمه شخص ثالث در سال 1402

بیمه شخص ثالث برای جبران تمام خسارت‌های مالی و جانی ناشی از تقصیر راننده که به اشخاص ثالث و زیان‌دیده در حوادث رانندگی وارد شده است؛ صادر می‌شود. در واقع بیمه شخص ثالث به شما این اطمینان‌خاطر را می‌دهد که اگر به عنوان راننده‌ی مقصر یک حادثه‌ی رانندگی شناخته شدید، خسارت وارد شده به اشخاص ثالث را در قالب پرداخت دیه و غرامت، جبران کند.

با در نظر گرفتن نرخ دیه در سال 1402، می‌توانیم بگوییم که درصورت وقوع بدترین خسارت‌های مالی و جانی؛ باز هم شرکت بیمه حامی بیمه‌گذار خواهد بود و تمام یا بخش زیادی از خسارت‌های واردشده را جبران می‌کند.

به این ترتیب تمام شرکت‌های بیمه که در زمینه‌ی صدور و فروش بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث فعالیت می‌کنند، موظف به ارائه‌ی سه پوشش اصلی زیر هستند:

  • پوشش جانی (پوشش بدنی): شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا در قالب پرداخت هزینه‌های بیمارستانی، غرامت نقص‌عضو یا دیه‌ی فوت؛ آسیب جانی و بدنی واردشده به اشخاص آسیب‌دیده در تصادف رانندگی را جبران کند.
  • پوشش مالی: شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا با پرداخت غرامت، خسارت واردشده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص ثالث در اثر تصادف را جبران کند.
  • پوشش حوادث راننده: شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا اگر خود راننده‌ی مقصر حادثه در اثر تصادف رانندگی دچار آسیب جانی و بدنی شد، به او یا بازماندگانش غرامت پرداخت کند. البته باید در نظر داشته باشیم که سقف تعهدات بیمه‌گر در پوشش حوادث راننده، کمی پایین‌تر از سقف تعهدات در پوشش جانی است.

در این‌جا باید به یک نکته‌ی مهم دیگر نیز اشاره کنیم. اگر تعداد افراد آسیب‌دیده در تصادف‌های رانندگی بیشتر از تعداد سرنشینان هر ماشین باشد؛ صندوق تامین خسارت‌های بدنی مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده خواهد گرفت.

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در سال 1402 چقدر است؟

یکی از مواردی که در زمان صدور بیمه‌نامه باید به آن توجه کنیم، سقف تعهدات بیمه‌گر است. شاید بتوانیم بگوییم که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در مشخص شدن حداکثر میزان پرداختی شرکت‌های بیمه، مبلغ حق‌بیمه است. به هر ترتیب، طبیعی‌ست که هرچه حق‌بیمه‌ی بالاتری پرداخت کنید به پوشش‌های کامل‌تری نیز دسترسی داشته باشید.

اما سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در سال 1402 از قوانین مشخصی پیروی می‌کند که به افراد اجازه می‌دهد تا تصویر بهتر و ملموس‌تری از میزان پرداختی شرکت‌های بیمه داشته باشند. در ادامه با این قوانین آشنا خواهیم شد.

حداکثر پرداخت پوشش جانی بیمه شخص ثالث 1402

طبق یک قاعده‌ی کلی می‌توانیم بگوییم که حداکثر پرداختی شرکت‌های بیمه در سال 1402 بابت پوشش جانی برابر با نرخ دیه‌ی کامل یک انسان مسلمان در یکی از ماه‌های حرام سال خواهد بود. به این ترتیب می‌توانیم مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان را سقف پرداختی بیمه شخص ثالث در سال 1402 بدانیم.

البته در مورد پوشش حوادث راننده که آن هم از نوع جبران آسیب‌های جانی و بدنی‌ست، باید این نکته را به‌خاطر داشته باشیم که سقف پرداختی شرکت‌ها برابر با نرخ دیه‌ی کامل یک انسان مسلمان در یکی از ماه‌های عادی سال خواهد بود. مبلغی که برابر با نهصد میلیون تومان در سال 1402 درنظر گرفته شده است.

حداکثر پرداخت پوشش مالی بیمه شخص ثالث 1402

شرکت‌های بیمه باز هم براساس نرخ دیه، سقف و کف پرداخت‌شان را در پوشش مالی مشخص می‌کنند. به این ترتیب که حداقل پرداخت برابر با 2.5 درصد نرخ دیه در آن سال و حداکثر پرداخت برابر با نیمی از نرخ دیه خواهد بود. پس می‌توانیم بگوییم که محدوده‌ی جبران خسارت در پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402 بین سی میلیون تومان تا ششصد میلیون تومان خواهد بود.

البته در مورد پوشش مالی این نکته را به‌خاطر داشته باشید که امکان افزایش تعهدات شرکت بیمه وجود دارد. به عبارت ساده‌تر، اگر سطح توانگری شرکت بیمه بالا باشد؛ به بیمه‌گذارانش اجازه می‌دهد تا با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر، از سقف پرداخت مالی بالاتری برخوردار باشند.

نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 1402 چقدر است؟

نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 1402

تعیین نرخ نهایی حق‌بیمه‌ی شخص ثالث به موارد مختلفی بستگی دارد. با این وجود، بیمه مرکزی به صورت سالانه جدول محاسبه‌ی نرخ پایه‌ی بیمه شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی منتشر می‌کند تا مبنای کار شرکت‌های بیمه قرار بگیرد. به صورت کلی عوامل زیر در محاسبه‌ی نرخ حق‌بیمه تاثیرگذار خواهند بود:

  • نرخ حق‌بیمه‌ی پایه
  • سال تولید و وضعیت سلامت خودرو
  • میزان تخفیف عدم خسارت
  • سقف تعهدات بیمه‌گر در پوشش مالی
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه
  • جشنواره‌های تخفیفی شرکت بیمه
  • تخفیف خرید همزمان بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث از یک شرکت
  • میزان نمره منفی راننده
  • نوع اعتبار بیمه‌نامه (کوتاه‌مدت یا یک‌ساله)
  • کاربری اتومبیل

میزان افزایش نرخ بیمه شخص ثالث 1402

با در نظر گرفتن نرخ حق‌بیمه‌ی پایه 1402 و مقایسه‌ی آن با سال گذشته، می‌توان گفت که حق‌بیمه‌ی شخص ثالث افزایشی سی درصدی داشته است. همچنین در خصوص موارد زیر نیز دستخوش تغییر شده است:

  • تا هفتاد درصد تخفیف برای راننده‌های بدون حادثه‌ی خسارت‌ساز
  • افزایش نرخ حق‌بیمه تا سی درصد برای رانندگانی که دارای نمره منفی‌ باشند
  • افزایش نرخ حق‌بیمه تا پنج درصد برای وسایل نقلیه‌ی فاقد معاینه فنی
  • افزایش نرخ حق‌بیمه تا سه دصد برای رانندگانی که تخلف حادثه‌ساز داشته‌اند
  • دریافت 2.5 تا هفت درصد از خسارت پرداختی در پوشش جانی از راننده‌ی مقصر توسط شرکت بیمه

تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1402 چقدر است؟

یکی از قسمت‌های هیجان‌انگیز و البته پرطرفدار درباره‌ی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت است. تخفیف عدم خسارت به رانندگانی تعلق می‌گیرد که در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ی قبلی‌شان دچار خسارت نشده‌اند و از شرکت بیمه مبلغی دریافت نکرده‌اند. آن‌چه که این تخفیف را جذاب‌تر می‌کند، آن است که نرخ آن به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند و روی مجموع حق‌بیمه‌ی شخص ثالث اعمال می‌شود.

به این ترتیب اگر راننده‌ی خوش‌سابقه و محتاطی باشید، می‌توانید در زمان تمدید بیمه‌نامه‌تان از این تخفیف استفاده کنید. میزان این تخفیف برای سال اول پنج درصد، سال دوم ده درصد، سال سوم پانزده درصد و در صورت ادامه پیدا کردن شرایط عدم خسارت؛ این تخفیف به میزان هفتاد درصد در چهارهمین سال تمدید بیمه‌نامه افزایش پیدا خواهد کرد.

در مطلبی که خواندید با شرایط و جزئیات خرید بیمه شخص ثالث در سال 1402 آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی اجباری‌ست که تمدید به موقع آن برای تمام رانندگان وسایل نقلیه‌ی موتوری زمینی ضروری‌ست.