Skip to content
بیمه شخص ثالث

قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث اجرایی شد

فهرست مطالب

چند روزی‌ست که زنگ هشدار برای رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین به صدا در آمده است، چرا که قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث به مرحله‌ی اجرایی شدن رسیده است.

هفته‌ی گذشته سرپرست ستاد سوخت با اعلام این نکته که در حال حاضر بیش از هفده هزار خودروی سنگین بدون داشتن بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث در خیابان‌ها در حال تردد هستند، تاکید کرد که سهمیه‌ی سوخت این گروه از افراد به زودی قطع خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید خرید و تمدید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه‌ اجباری ا‌ست، با این‌وجود آمار و ارقام نشان می‌دهند که تعداد زیادی از مالکین وسایل نقلیه از این قانون پیروی نمی‌کنند.

با ما تا پایان این مطلب از بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا هم از جزئیات قطع سهمیه‌ی کارت سوخت بخوانید و هم با مزایای بیمه شخص ثالث بیشتر آشنا شوید.

چرا سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث قطع می شود؟

وقتی از اجباری بودن بیمه شخص ثالث صحبت می‌کنیم؛ انتظارمان آن است که به ازای هر خودرویی که می‌بینیم، یک بیمه‌نامه‌ی معتبر شخص ثالث نیز وجود داشته باشد.

اما بررسی آمار مربوط به صدور بیمه شخص ثالث نشان می‌دهد که بیش از هفده هزار خودروی سنگین بدون داشتن بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث به تردد خود در سطح شهر و جاده ادامه می‌دهند.

درست است که بیمه شخص ثالث نمی‌تواند به‌تنهایی مانعی برای جلوگیری از ایجاد خسارت شود، اما در زمان وقوع خسارت تنها سازوکاری‌ست که به کمک راننده‌ی مقصر خواهد آمد.

کافی‌ست شدت و ابعاد خسارت ایجاد شده توسط خودروهای سنگین را با خودروهای سواری یا موتورسیکلت‌ها مقایسه کنید. بدون شک، خرید و تمدید به‌موقع بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث برای این گروه از خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آنچه که در حال حاضر به گوش می‌رسد، اولتیماتوم و فرصت یک‌ماهه‌ی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به رانندگان خودروهای سنگین است تا برای خرید و تمدید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث اقدام کنند.

در غیر این‌صورت، کارت سوخت آنها غیرفعال خواهد شد. البته رانندگان خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. در گام بعدی اجرایی شدن این طرح، سهمیه‌ی سوخت این گروه از رانندگان نیز در صورت نداشتن بیمه‌نامه‌ی معتبر قطع خواهد شد.

سهمیه سوخت خودرو در سال 1402 چقدر است؟

بیمه شخص ثالث

هرچند که اخبار ضد و نقیضی درباره‌ی افزایش قیمت بنزین و تغییر سهمیه‌ی سوخت به گوش می‌رسد، اما تا این لحظه همچنان نرخ هر لیتر بنزین معمولی با سهمیه‌ی دولتی برابر با هزار و پانصد تومان است.

سهمیه‌ی بنزین در نیمه‌شب ابتدای ماه به کارت سوخت افراد اضافه می‌شود و میزان آن برای خودروهای شخصی و سواری برابر با 60 لیتر،  برای خودروهای دوگانه‌سوز شخصی برابر با 30 لیتر و برای موتورسیکلت‌ها برابر با 25 لیتر است.

در مورد خودروهای سنگین نیز، سهمیه‌ی سوخت آنها براساس ظرفیت و نوع کاربری‌شان مشخص می‌شود و می‌تواند عددی بین 110 لیتر تا 480 لیتر در ماه باشد. در طرح فعلی، اگر سهمیه‌ی بنزین دولتی در طول ماه به پایان برسد، باید بنزین را با نرخ آزاد تهیه کنید. این نرخ به ازای هر لیتر بنزین معمولی برابر با سه هزار تومان و برای هر لیتر بنزین سوپر برابر با سه هزار و پانصد تومان خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از سهمیه‌ی بنزین دولتی تنها با استفاده از کارت سوخت امکان‌پذیر خواهد بود. پیش‌تر در بلاگ بیمه‌شو از روش های دریافت و صدور کارت سوخت المثنی نوشته‌ایم.

بنابراین اگر کارت‌تان مفقود یا غیرفعال شده است و یا به سرقت رفته است، در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین پلیس 10+ مراجعه کنید تا کارت سوخت قبلی‌تان باطل شود و در ادامه نیز برای کارت سوخت جدید درخواست‌تان را ثبت کنید.

هزینه خرید و تمدید بیمه شخص ثالث در سال 1402 چقدر است؟

مهم‌ترین دلیلی که مانع از تمدید به‌موقع بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث می‌شود، نرخ خرید آن است. نرخ تمدید بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های سنگین و به‌خصوص برای آن دسته از رانندگانی که مشمول جریمه‌ی دیرکرد تمدید بیمه‌نامه می‌شوند؛ بسیار بیشتر از رانندگان خودروهای سبک و سواری‌ست. اما نرخ پایه‌ی بیمه شخص ثالث در سال 1402 چگونه تعیین می‌شود؟

از آن‌جایی که پرداخت دیه و غرامت در حوادث رانندگی، مهم‌ترین کاربرد بیمه شخص ثالث به حساب می‌آید؛ نرخ دیه است که در تعیین مبلغ بیمه شخص ثالث بیشترین تاثیر را دارد.

با اعلام سالانه‌ی نرخ دیه توسط قوه‌ی قضائیه، سازمان بیمه مرکزی نیز وارد عمل می‌شود و حق‌بیمه‌ی پایه‌ی شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی، اعم از خودروهای سواری و موتورسیکلت تا وسایل نقلیه‌ی سنگین و اتوبوس و… مشخص می‌کند و به تمام شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند.

اما مواردی مانند جریمه‌ی دیرکرد تمدید، تخفیف عدم خسارت، افزایش سقف تعهدات شرکت بیمه، تخفیف‌های شرکتی و… از عواملی هستند که بر تعیین نرخ حق‌بیمه‌ی نهایی شخص ثالث تاثیر می‌گذارند. در این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، نرخ دقیق حق بیمه شخص ثالث در سال 1402 را خواهید دید.

آیا جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث فقط به قطع سهمیه کارت سوخت منجر می شود؟

بیمه شخص ثالث

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، رانندگان خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث فرصتی یک‌ماهه خواهند داشت تا برای تمدید بیمه‌نامه‌شان اقدام کنند.

در غیر این‌صورت، کارت سوخت آنها غیرفعال خواهد شد و به ناچار باید از بنزین آزاد استفاده کنند و به این ترتیب، هزینه‌ی تامین سوخت برای این گروه از رانندگان دو برابر افزایش قیمت خواهد داشت.

البته افزایش هزینه‌ی تامین سوخت، تنها جریمه‌ای نیست که برای این گروه از رانندگان در نظر گرفته شده است. به هر حال، نباید فراموش کنیم که خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث یکی از وظایف مالک وسیله‌ی نقلیه است و الزام قانونی دارد.

توقیف خودرو و ارسال آن به پارکینگ، محاسبه‌ی جریمه‌ی نقدی، پرداخت هزینه‌ی ترخیص از پارکینگ، پرداخت جریمه‌ی دیرکرد تمدید بیمه‌نامه و عدم پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه در صورت وقوع حادثه از دیگر عواقب قانونیِ نداشتن بیمه شخص ثالث به حساب می‌آید.

بخشودگی جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

بالا بودن هزینه‌ی بیمه شخص ثالث برای خودروهای سنگین و همچنین اضافه شدن جریمه‌ی دیرکرد تمدید بیمه‌نامه از مهم‌ترین موانعی‌ست که رانندگان را به فکر سرپیچی از قانون می‌اندازد.

با این وجود نباید فراموش کنیم که گاهی‌اوقات و در شرایط مشخصی، جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه توسط بیمه مرکزی یا شرکت‌های بیمه بخشیده می‌شود تا مالک خودرو بتواند بدون پرداخت این مبلغ اضافی، بیمه‌نامه‌اش را تهیه کند.

پس اگر جریمه‌ی دیرکرد تمدید بیمه‌نامه باعث شده است تا از خرید بیمه شخص ثالث صرف‌نظر کنید، حتما گوش‌به‌زنگ اعلامیه‌های سازمان بیمه مرکزی برای مناسبت‌هایی مانند روز ملی بیمه باشید.

حتی ممکن است شرکت‌های بیمه به مناسبت‌های مختلفی، تخفیف‌ها و جشنواره‌های متفاوتی را برای بخشودگی جریمه‌ی دیرکرد طراحی کنند تا افراد را نسبت به خرید بیمه‌نامه ترغیب کنند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات طرح قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث آشنا شدید. اجرایی شدن این طرح، یک زنگ خطر جدی را برای تمام مالکان وسایل نقلیه به صدا در آورده است تا هرچه سریع‌تر نسبت به تمدید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌شان اقدام کنند.

فراموش نکنید که در مسیر انتخاب بهترین بیمه‌نامه‌های اتومبیل، پلتفرم خرید آنلاین بیمه شو از لحظه‌ی تصمیم‌گیری تا صدور بیمه‌نامه در کنار شماست.