Skip to content
بیمه عمر معلولین

بیمه عمر برای افراد معلول چه شرایطی دارد؟

فهرست مطالب

بیمه عمر یک قرارداد بلند مدت، سوددِه و پرفایده است که برای تامین نیازهای مالی افراد در سال‌های آتی زندگی‌شان صادر می‌شود تا خیال فرد را بابت آینده‌ی خود و اعضای خانواده‌اش آسوده سازد. با خرید بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری می‌توانید به سادگی و حتی با سرمایه‌ای اندک برای خودتان اندوخته‌ای قابل‌توجه تشکیل دهید که نه‌تنها هزینه‌های زندگی‌تان را در دوران بازنشستگی پوشش می‌دهد؛ بلکه به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون نیاز به کار کردن، زمان بیشتری را به تفریح و گذراندن اوقاتی خوش در کنار اعضای خانواده‌تان اختصاص دهید.

در میان تمام این مزیت‌ها، نقطه‌ی مبهمی وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است و آن نقطه‌ی مبهم، چیزی نیست جز بحث بیمه عمر برای افراد معلول جامعه. به‌هرحال، معلولین بخش مهمی از ساختار اجتماع را تشکیل می‌دهند و مانند هر عضو دیگری از اجتماع، حق برخورداری از بهترین امکانات را دارند. به همین بهانه، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو سراغ بیمه عمر معلولین و جزئیات مربوط به آن می‌رویم تا ببینیم شرکت‌های بیمه چه تمهیداتی را برای بیمه کردن معلولین درنظر گرفته‌اند. با ما همراه باشید.

بیمه عمر و سرمایه گذاری چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بیایید بحث‌مان را با مقدمه‌ای درباره‌ی بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری شروع کنیم. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یکی از طرح‌های بیمه عمر است که از دو بخش مهم تشکیل شده است که در ادامه هر یک از آنها را توضیح می‌دهیم.

  • اندوخته‌ی عمر: از محل پرداخت حق‌بیمه‌ها در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، اندوخته‌ای برای بیمه‌گذار تشکیل خواهد شد که به آن سود تضمینی و سود مشارکت در منافع نیز تعلق پیدا می‌کند. در واقع اندوخته‌ی عمر، همان قسمت «سرمایه‌گذاری» بیمه‌نامه را تشکیل می‌دهد که در پایان مدت اعتبار بیمه‌نامه، به‌صورت یک‌جا یا مستمری به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود. همچنین امکان دریافت وام از محل اندوخته‌ی عمر یا حتی بازخرید بیمه‌نامه پیش از پایان اعتبار آن وجود خواهد داشت.
  • پوشش‌های بیمه‌ای: مزایای بیمه عمر و سرمایه‌گذاری فقط به پرداخت سود و مستمری محدود نمی‌شود. بلکه فرد بیمه‌شده در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه از پوشش‌های مختلفی مانند پرداخت هزینه‌های پزشکی و بیماری‌های خاص یا غرامت نقص‌عضو و از کارافتادگی برخوردار خواهد بود. از طرف دیگر، بیمه‌نامه‌ی عمر و سرمایه‌گذاری هم شرط فوت و هم شرط حیات بیمه‌شده را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. بنابراین اگر فرد بیمه‌شده در مدت اعتبار بیمه‌نامه از دنیا برود، طبق جزئیات قراردادِ بیمه‌ی عمر به بازماندگان و ذینفعان بیمه‌نامه، مبلغ مشخصی پرداخت خواهد شد.

چه کسانی می توانند بیمه عمر بخرند؟

بیمه عمر

خرید بیمه عمر در اغلب اوقات شرایط ویژه‌ای ندارد و افراد می‌توانند با توجه به شرایط و بودجه‌شان برای خرید آن اقدام کنند. اما از آن‌جایی که این بیمه‌نامه یک قرارداد بلند مدت است؛ شرکت‌های بیمه باید مدیریت ریسک را جدی بگیرند تا بتوانند به تعهدات مالی‌شان در زمان وقوع ریسک عمل کنند.

همان‌طور که گفتیم، برای خرید بیمه عمر نیازی به پرداخت حق‌بیمه‌های سنگین نیست. بلکه هر کسی می‌تواند طبق نظر و سلیقه‌ی خودش، بخشی از درآمد ماهیانه‌اش را به پرداخت اقساط بیمه عمر اختصاص دهد. از طرف دیگر افراد می‌توانند در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، مبلغ حق‌بیمه‌شان را به دلخواه خودشان افزایش دهند. جزئیات مربوط به پرداخت حق‌بیمه در جدول بیمه عمر وارد می‌شود تا هر بیمه‌گذاری دقیقا بداند که در پایان هر یک از سال‌های بیمه‌ای، اندوخته‌ی عمر او به چه مبلغی رسیده است و میزان تعهدات مالی شرکت بیمه در هر کدام از پوشش‌های بیمه عمر چقدر خواهد بود.

پس شاید بتوانیم بگوییم که بخش سرمایه‌گذاری بیمه عمر، بیشتر از هر چیز دیگری یک توافق مالی‌ست که محدودیت خاصی را برای فرد بیمه‌شده ایجاد نمی‌کند. اما ارائه‌ی پوشش‌های بیمه‌ای دقیقا همان قسمتی‌ست که شرایط زندگی و وضعیت سلامت فرد بیمه‌شده را برای شرکت‌های بیمه مهم و تاثیرگذار می‌کند. به همین دلیل، رعایت شرط سنی و انجام معاینه‌ی پزشکی برای بررسی وضعیت سلامت از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی جزئیات و شرایط قراردادهای بیمه عمر است. به‌عنوان نمونه، بیمه کردن فردی که به بیماری‌های مختلفی دچار است یا از معلولیت خاصی رنج می‌برد، ریسک بالاتری نسبت به بیمه کردن یک فرد سالم دارد.

بیمه عمر برای معلولین هم صادر می شود؟

پاسخ به این سوال ساده نیست. چون اغلب شرکت‌های بیمه از ارائه‌ی خدمات و پوشش‌های بیمه عمر به افرادی که وضعیت سلامتی‌شان مطلوب نیست؛ سر باز می‌زنند. به‌عنوان نمونه، یک فرد معلول جسمی – حرکتی را تصور کنید که از رماتیسم مفصلی هم رنج می‌برد. در چنین حالتی شرکت‌های بیمه ممکن است از صدور بیمه‌نامه خودداری کنند.

برخی دیگر از شرکت‌های بیمه نیز ممکن است بیمه‌نامه‌ی عمر را صادر کنند اما پوشش‌های کمتری را برای فرد درنظر بگیرند و سقف تعهدات مالی‌شان را کاهش دهند. معمولا تصمیم‌گیری درباره‌ی این موارد برعهده مدیر بیمه‌نامه‌های اشخاص و پزشک معتمد شرکت بیمه است. طبق نظر ایشان، امکان صدور بیمه‌نامه و میزان و نوع پوشش‌ها مشخص خواهد شد.

بیمه عمر و تامین آتیه پاسارگاد؛ بیمه‌ نامه ای مطمئن برای افراد معلول

بیمه عمر پاسارگاد

اگر به دنبال یک شرکت بیمه‌ی خاص می‌گردید که بدون اذیت و دردسر، نیازهای افراد معلول را بشناسد و برای آنها بیمه عمر و سرمایه‌گذاری کند؛ باید سراغ شرکت بیمه پاسارگاد بروید. براساس گفته‌های هدیه ولی‌زاده، مدیر بیمه عمر و تامین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد، افراد دارای معلولیت به پنج گروه مختلف تقسیم می‌شوند: معلولین ذهنی، چشمی، شنوایی، گفتاری و حرکتی که شدت هر کدام از این معلولیت‌ها در افراد مختلف، متفاوت است. با این‌وجود شرکت بیمه پاسارگاد برای تمام این گروه‌ها، بیمه‌نامه‌ی عمر و سرمایه‌گذاری را در قالب طرح بیمه عمر و آتیه پاسارگاد صادر می‌کند.

میزان پرداختی در بیمه عمر و آتیه پاسارگاد برای افراد معلول

میزان پرداختی در بیمه‌نامه‌های عمر و تامین آتیه پاسارگاد برای تمام افراد یکسان است. یعنی تفاوتی ندارد که فرد بیمه‌شده از نظر جسمانی در سلامت کامل باشد یا از مشکل خاصی رنج ببرد؛ در هر صورت جدول بیمه عمر براساس حق‌بیمه‌ی پرداختی فرد تشکیل می‌شود و در پایان مدت اعتبار بیمه‌نامه، شرکت بیمه پاسارگاد به تعهدات مالی‌اش عمل خواهد کرد.

به همین دلیل شرکت بیمه پاسارگاد از متقاضیان خرید بیمه عمر می‌خواهد تا فرم پیشنهاد بیمه‌نامه را در کمال دقت و صداقت تکمیل کنند. بعد از تکمیل فرم، نوبت به معاینه و نظر پزشک معتمد شرکت می‌رسد تا اطلاعات فرم و وضعیت سلامت جسمی و ذهنی فرد بررسی شود. در انتها، با در نظر گرفتن نظر و تشخیص پزشک معتمد بیمه با فرد نابینا یا معلول، قرارداد بیمه عمر منعقد خواهد شد.

پوشش های بیمه عمر پاسارگاد برای افراد معلول

نوع و میزان پوشش‌های بیمه عمر پاسارگاد برای افراد معلول، مسئله‌ای‌ست که در زمان صدور بیمه‌نامه مشخص می‌شود. همان‌طور که گفتیم در قدم اول باید وضعیت فرد بیمه‌شده و میزان معلولیت او مشخص شود تا شرکت بیمه بتواند سقف تعهداتش را در هر یک از پوشش‌های بیمه عمر مشخص کند. بعد از این مرحله، هر تعهدی که در زمان صدور بیمه‌نامه در قرارداد بیمه عمر ذکر شده باشد، لازم‌الاجرا خواهد بود و در صورت وقوع ریسکِ بیمه‌شده، شرکت بیمه پاسارگاد موظف است تا غرامت را براساس آنچه که قبلا در بیمه‌نامه مشخص کرده است، پرداخت کند.

بنابراین اگر در فرم پرسشنامه، فرد بیمه‌شده پوشش مشخصی را درخواست کرده باشد و شرکت بیمه پاسارگاد نیز موافقتش را بابت ارائه‌ی آن پوشش اعلام کرده باشد؛ در صورت بروز حادثه یا بیماری، شرکت بیمه بدون هیچ تاخیر و تعللی باید غرامت از پیش تعیین‌شده را بپردازد.

در مطلبی که خواندید با جزئیات بیمه عمر برای افراد معلول بیشتر آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر شرکت بیمه پاسارگاد به‌صورت جدی و موثر در زمینه‌ی بیمه عمر معلولین فعالیت می‌کند تا تمام گروه‌های جامعه بتوانند از مزیت‌های خرید یک بیمه عمر جامع و کامل برخوردار باشند.