Skip to content

بیمه محصولات کشاورزی: انواع و خدمات

فهرست مطالب

بیمه محصولات کشاورزی درواقع نوعی پوشش حمایتی برای محصولات زراعی، باغی و دامی در برابر خطرات، بیماری‌ها و حوادث است. بیمه محصولات کشاورزی را می‌توان یکی از اهرم‌های توسعه و گسترش کشاورزی دانست. بیمه محصولات کشاورزی بیمه‌ای برای حمایت از کشاورزان جهت بیماری‌ها، حوادث و مواردی از قبیل سیل که محصولات باغی و زراعی را تهدید می‌کند شناخته می‌شود.

در ادامهی این مقاله از بیمه شو به خدمات بیمه برای محصولات کشاورزی می‌پردازیم.

بیمه محصولات کشاورزی چیست؟

وقوع خطر در تولید محصولات کشاورزی مسئله‌ی جدیدی نیست و کشاورزى فعالیتى مملو از مخاطرات به شمار می‌رود. بلایا و حوادث طبیعى، آفت‌های نباتى، انواع بیمارى‌هاى گیاهى و تغییرات ناگهانى دما ضرر زیادى به کشاورزان وارد می‌کند و با توجه به محدود بودن منابع مالی تولیدکنندگان کشاورزى، خصوصاً در کشورهاى در حال توسعه، انواع خسارت ممکن است آن‌ها را از کار بیندازد و شرایط زندگى را برایشان دشوار کند.

از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که در این امور مؤثر واقع می‌شود، بیمه‌ی محصولات کشاورزی است. به همین دلیل است که بیمه‌ی محصولات کشاورزى یکى از روش‌های موثر برای توسعه و گسترش صنعت کشاورزى محسوب می‌شود. با استفاده از این نوع بیمه نه‌تنها مى‌توان از طريق پس‌انداز کمی که جمعیت کثیرى از کشاورزان به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند ضرر وارده به کشاورزان متضرر را جبران می‌کند، بلکه به‌وسیله‌ی آن امنیت بیشترى براى تولیدکنندگان محصولات کشاورزى فراهم می‌شود.

تاریخچه

این لایحه در اول خرداد سال 62 به تصویب مجلس رسید. همچنین در تاریخ 5 خردادماه سال 63 اساسنامه‌ی صندوق بیمه محصولات کشاورزی تصویب شد.

قوانین

قوانین بیمه‎ محصولات کشاورزي به 3 بخش تقسیم می‌شود:

  • قانون بیمه محصولات در کشاورزی
  • قانون الحاق یک تبصره به ماده‎ی واحد قانون بیمه‌ کشاورزي
  • قانون اصلاح بیمه برای محصولات کشاورزی مصوب در 1362

قوانین بیمه محصولات کشاورزی

بیمه محصولات کشاورزى نوعى تامین پوشش حمایتى براى انواع محصولات باغی و زراعی، دامى، زنبور عسل، کرم ابریشم، پرورش آبزيان، جنگل‌دارى، مرتع‌دارى و آبخیزدارى در برابر خسارت‌هاى واردشده از طریق حوادث طبیعى و حوادث قهرى مانند توفان، تگرگ، خشک‌سالى، زلزله، سیل، سرمازدگى، يخبندان، آتش‌سوزى، صاعقه، امراض و آفات نباتى و امراض حیوانى است و به دنبال عقد قرارداد بین متقاضی با شرکت یا سازمان بیمه‌گر انجام می‌شود.

در صورت بروز حادثه یا وارد شدن خسارت، بیمه‌گر ملزم به جبران خسارت مالى بیمه‌شونده تا میزان مورد قرارداد و براى حوادث قید و مرقوم شده در قرارداد بیمه خواهد شد. در جهت اهداف و سیاست‌های بخش كشاورزی، صندوق بیمه محصولات كشاورزی در بانك كشاورزی تأسیس می‌شود. صندوق بیمه محصولات كشاورزی استقلال مالی و شخصیت حقوقی دارد و براساس مقررات قانونی شركت‌های دولتی اداره می‌شود. این صندوق دارای شورای عالی مركب از وزرای كشاورزی، اموراقتصادی و دارائی بازرگانی، مشاور و ریاست سازمان برنامه و بودجه به ریاست وزیر كشاورزی است.

انواع صندوق بیمه

بیمه محصولات کشاورزي شامل دو نوع صندوق می‌شود:

صندوق بیمه بانک کشاورزی

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، عشایر و روستاییان

انعقاد قرارداد بیمه محصولات کشاورزی

آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی و جدول تعرفه‌ی حق بیمه از طرف ستاد صندوق بیمه به صورت سالیانه برای تمامی مدیریت‌های ستادی شعب بانک کشاورزی استان‌های کشور ارسال می‌شود و سپس کارگزاران بیمه و شعب بانک با شروع فصل انعقاد قرارداد بیمه برای هر محصول نسبت به تنظیم فرم‌های مربوطه درحضور کشاورزان داوطلب اقدام می‌کنند.

محاسبه خسارت و پرداخت

از آن‎جاکه ارزیابی خسارت نبض سیستم عملیاتی بیمه به حساب می‌آید و توسط کارشناسان خبره‌ی شعب بانک کشاورزی ایران و یا کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی با هدایت و کنترل مدیر خدمات بیمه‌ای استان‌ها اجرا می‌شود. کارشناسان بیمه طبق دستورالعمل اجرایی بعد از آگاهی از وقوع خسارت در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند و اقدام به بازديد موارد و تعيين ميزان خسارت می‌کنند؛ سپس گزارش‌های فنی را به ستاد صندوق بیمه ارسال می‌کنند.

بازرسي عملیات بیمه

صندوق بیمه محصولات کشاورزی به‌منظور اطمینان از درستی اجرای فنی و مالی بیمه و برای رفع کردن نقاط ضعف احتمالی به اعزام کارشناسان ماهر به بخش‌های مختلف کشور جهت نظارت و کنترل اقدام می‌کند و اینگونه بازرسی و کنترل‌ها به‌طور مرتب در طول سال انجام می‌شود.

بازنشستگی با بیمه کشاورزی

کشاورزان و دامداران با پرداخت مبلغ مشخص سالانه به صندوق بیمه کشاورزی روستاییان و عشایر می‌توانند بعد از چند سال نسبت به شرایط سنی بازنشسته شوند. توجه داشته باشید که تاریخ واریز بیمه کشاورزی به‌صورت سالانه است.

شرایط بازنشستگی در بیمه کشاورزی

یکی از شرایط بازنشستگی بیمه کشاورزی این است که شخص مورد نظر بالای 65 سال سن داشته باشد و دارای 15 سال سابقه‌ی بیمه باشد.

یکی دیگر از شرایط بازنشستگی این نوع بیمه، پرداخت 30 سال حق بیمه است.

محدودیت‌های بیمه محصولات کشاورزی

از محدودیت‌های بیمه محصولات کشاورزي این است که گیاهان زینتی، صیفی‎جات و داروهای سنتی شامل این بیمه نمی‌شود و روند پرداخت غرامت تقریبا زمان‎بر است. بعضی از کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود تمایلی ندارند.

کلام آخر

جهت کاهش ریسک و استرس‌های بعد از کشت محصولات و کارهای تولیدی بهتر است محصولات کشاورزی خود را بیمه کنید. با بیمه کردن محصولات، درصورت بروز حادثه و خسارت دیدن محصولات، بیمه خسارت شما را بعد از کارشناسی و طبق قرارداد به شما پرداخت می‌کند.

همچنین با توجه به این‎که لازم است برای بازنشستگی خود برنامه‌ریزی داشته باشید، با پرداخت مبلغ سالانه به ‌حساب صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌توانید از مزایای این صندوق بهره‌مند شوید. مستمری از کار افتادگی و مستمری بازنشستگی می‌تواند دغدغه‌ی‎ آینده‌تان را کاهش دهد.