Skip to content
بیمه مسافرتی چه خساراتی رو پوشش میدهد؟

بیمه مسافرتی چه خساراتی رو پوشش میدهد؟

فهرست مطالب

بیمه مسافرتی چه خساراتی رو پوشش میدهد؟

هیچ‌کس دوست ندارد اوقاتی که در سفر است را خراب کند! خواه برای دور شدن از فضای کار و فعالیت اقتصادی به مسافرت رفته‌، خواهد قصد ملاقات با عزیزانتان که از شما دور هستند را کرده و یا قصد توسعه فعالیت‌های تجاری خود را داشته باشید. آرامش و راحتی شاید تنها چیزی باشد که توقع داشته باشید برایتان رقم بخورد.

اما اوضاع همیشه آنطور که شما انتظار دارید پیش نمی‌رود. هرچند شما احتمال رخ دادن برخی حوادث را ناچیز بشمارید، هر لحظه ممکن است برایتان پیش آیند. سفر هم از این قاعده مستثنی نیست، آن هم از نوع خارجی‌اش. شاید بتوانید تا حدودی کنترل برخی امور جزئی را در دست بگیرید، اما در اغلب موارد اتفاقات می‌اُفتند بدون آنکه شما هیچ کنترلی روی آن‌ها داشته باشید.

بیمه‌ی مسافرتی ابزاری است که با آن به جنگ این رویدادها و حوادث ناگوار خواهید رفت. این بیمه پوشش‌دهنده طیف وسیعی از خسارات مالی و جانی خواهد بود که ممکن است در طول سفر برایتان رخ دهد. هم‌اکنون شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی به کمک برخی از شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی در این راستا فعالیت می‌کنند.

مطلب مرتبط:بیمه مسافرتی انفرادی و گروهی چیست؟

چه خسارات مالی و جانی تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار می‌گیرد؟

پاسخ به این سؤال چندان ساده نیست چراکه با توجه به هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، نوعی حادثه‌ای که برایتان پیش می‌آید، شرایط سنی که دارید، شرکت بیمه ایرانی و خارجی طرف قرارداد شما خسارات مالی و جانی نیز به درجات مختلف تحت پوشش قرار می‌گیرند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر این خسارات. با ما همراه باشید.

پوشش‌های مرتبط با خسارات جانی:

حفظ سلامتی در طول سفر از جمله دغدغه‌های همه مسافران است. اهمیت این موضوع وقتی وارد کشوری با آب‌وهوای متفاوت از موطن اصلی می‌شویم اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. نوشیدن آب آشامیدنی آلوده، تصادف با یک راننده بی‌موالات، مبتلا شدن به یک بیماری محلی و غیره همه و همه از جمله اتفاقات ناگواری است که شما را تهدید می‌کند.

به همین دلیل پوشش خسارات جانی در بیمه‌نامه شما دیده شده است تا روند درمان، مراجعه به پزشک، تهیه داروها و دیگر موارد آسان‌تر شود. به صورت تیتروار، کشیدن، عفونت و معالجه دندان، نقل‌وانتقال مسافر به علت بروز حادثه یا ابتلا به بیماری، بازگشت یا سفر اضطراری اعضای درجه یک از سفر یا به کشور مقصد در صورت بروز حادثه و بستری شدن بیش از 10 روز شخص بیمه‌گذار، بازگرداندن خود مسافر در صورت فوت یکی از بستگان درجه یک و ناقص ماندن سفر و در نهایت بازگرداندن جسد مسافر در صورت فوت در کشور مقصد از جمله این موارد است.

پوشش‌های مرتبط با خسارت‌های مالی

– گم شدن یا به سرقت رفتن پول نقد

پوشش‌های خسارت‌های جانی تنوع بیشتری دارند و طیف گسترده‌ای از حوادث را شامل می‌شوند. برای مثال شرکت بیمه متعهد است خسارات مربوط به گم شدن یا به سرقت رفتن وجه نقد مسافر را تا سقف مشخص‌شده پرداخت کند. این پرداخت جلوی خسارات بیشتر را گرفته و به مسافر اجازه خواهد داد سریعاً به کشور خودش بازگردد. البته ابتدا می‌بایست با ارائه مدرک از کشور مقصد شرکت بیمه را نسبت به گم شدن یا به سرقت رفتن پولتان قانع کنید.

مطلب مرتبط:بیمه‌نامه‌ی مسافرتی چیست؟

گم شدن یا به سرقت رفتن مدارک شناسایی و چمدان

موضوع بالا شامل مدارک شما شامل پاسپورت و شناسنامه و کارت ملی شما نیز می‌شود و در صورتی که آنها را گم کردید یا به سرقت رفتند خسارت مالی دریافت کرده و البته شرکت بیمه با سفارت و مقامات کنسولی نیز رایزنی کرده تا روند صدور دوباره مدارک با سرعت بیشتری انجام شود. پوشش خسارت ناشی از گم شدن بار توسط شرکت هواپیمائی نیز توسط شرکت بیمه بر اساس سقف منعقد در قرارداد پرداخت می‌شود. در این مورد نیز استثناهایی وجود دارد از جمله جواهرات، برخی وسایل الکترونیکی و غیره.

– تأخیر در سفر

مسافر ممکن است متحمل هزینه‌ها و خساراتی شود که بواسطه دیر رسیدن یا تأخیر داشتن پرواز بشود. برای مثال ممکن است به علت شرایط نامساعد جوی پرواز دچار تأخیر شده و مسافر مجبور شود به مدت 24 ساعت در هتل بماند. خب! هزینه‌های غذایی و همینطور خورد و خوراک بر او متحمل شده و بنابراین تا سقف تعیین‌شده در قرارداد پرداخت خواهد شد. میزان خسارتی که توسط شرکت بیمه جبران می‌شود بسته به تعداد ساعت تأخیر پرواز از 45 تا 180 یورو متفاوت خواهد بود.

البته باید اشاره کرد پوشش خسارت ناشی از تأخیر در سفر با استثناءهای فراوانی همراه است. بطور مثال اگر تأخیر ناشی از اعتصاب کارکنان شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاهی باشد یا تأخیر در پرواز چارتر و غیرعادی ایجاد شود، خسارتی پوشش داده نخواهد شد.

و نکته آخر اینکه، همانطور که چندین بار نیز اشاره کردیم پوشش خسارت­های فوق با توجه به سقف تعهدات مندرج در بیمه‌نامه صورت می‌گیرد. هرچند شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی کم‌وبیش پرداختی یکسانی دارند اما تفاوت‌های اندکی بین آن‌ها مشاهده می‌شود. با توجه به این به کدام کشور مسافرت می‌کند، هدف سفرتان چیست، مقدار پول یا وسائل گران‌بهایی که با خود همراه دارید چقدر است و غیره باید بیمه‌نامه‌ی خود را تهیه کنید. در نوشتارهای دیگر در خصوص بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه‌ی مسافرتی و تفاوت‌های میان آن‌ها سخن خواهیم گفت.