Skip to content
ثبت-نام-بیمه-درمان-تکمیلی

ثبت نام بیمه درمان تکمیلی در بیمه شو

فهرست مطالب

ویزیت پزشک، چکاپ و آزمایش دوره‌ای یا عکس‌برداری از دندان از آن دسته خدماتی‌اند که حتی افراد سالم هم در فواصل زمانی مشخص به آن نیاز دارند. اما دسترسی به خدمات درمانی خوب و باکیفیت، بدون داشتن بیمه‌نامه‌ی درمانی مناسب بسیار هزینه‌بر خواهد بود. به‌خصوص اگر برای درمان یک بیماری خاص یا انجام عمل جراحی گذرمان به درمانگاه و بیمارستان و مطب پزشک بیفتد. آن‌موقع است که بیمه درمانی پایه هم کمک چندانی در پرداخت هزینه‌های درمان به ما نخواهد کرد و تنها داشتن یک بیمه‌ درمان تکمیلی جامع و کامل است که می‌تواند بار مالی پرداخت هزینه‌ها را از دوش ما بردارد.

به همین دلیل امروز در بلاگ بیمه‌شو از بیمه‌های درمان تکمیلی و انواع آن می‌گوییم. همچنین با هم بررسی می‌کنیم که تعهدات بیمه‌نامه درمان تکمیلی چیست و تا چه مقدار از بیمه‌گذار در برابر پرداخت هزینه‌های درمان حمایت می‌کند. در پایان نیز به شما می‌گوییم چطور در چند دقیقه می‌توانید در سایت بیمه‌شو، بیمه درمان تکمیلی تهیه کنید. با ما همراه باشید.

بیمه درمان تکمیلی چیست؟

به زبان ساده، بیمه درمان تکمیلی برای جبران فرانشیز و هزینه‌های مازاد بر تعهدات بیمه‌‌ی پایه‌ی درمانی طراحی شده است. مثلا اگر شما تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی هستید، به‌خوبی می‌دانید که سهم بیمه‌گذار در پرداخت هزینه‌ها بالاست (فرانشیز بالا) و سقف تعهدات بیمه نیز پایین و محدود است. همچنین بسیاری از خدمات درمانی و داروهای مختلف تحت پوشش بیمه‌ی درمانی پایه نیستند.

این‌جاست که بیمه درمان تکمیلی به‌عنوان یک بیمه‌نامه‌ی مکمل وارد میدان می‌شود و بخش زیادی از هزینه‌های باقیمانده‌ی درمان و تهیه‌ی دارو را جبران می‌کند. مزایا و پوشش‌های بیمه‌ی درمان تکمیلی به‌قدری کامل و جامع است که ارزش آن را دارد که در کنار بیمه‌ی درمانی پایه تهیه شود. شرکت‌های بیمه نیز با توجه به درخواست زیادی که برای خرید بیمه درمان تکمیلی وجود دارد، اقدام به طراحی و ارائه‌ی بیمه‌نامه‌های متنوعی در این زمینه کرده‌اند.

پوشش های بیمه درمان تکمیلی

بیمه‌گر تکمیلی و بیمه‌گر پایه (مثل بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح) هر یک بخشی از هزینه‌های درمان را تحت پوشش قرار می‌دهند. اما معمولا سقف تعهدات بیمه‌گر پایه از بیمه‌گر تکمیلی پایین‌تر است. همچنین مقدار فرانشیز (سهم بیمه‌گذار) در بیمه‌های تکمیلی کمتر است.

پوشش‌های اصلی بیمه درمان تکمیلی با در نظر گرفتن جزئیات، شرایط خصوصی و عمومی و سقف تعهدات بیمه‌نامه به ترتیب زیر خواهد بود:

  • جبران هزینه‌های مربوط به عمل‌های جراحی، بیمارستانی و بستری شدن در بیمارستان
  • هزینه‌های مربوط به زایمان طبیعی و سزارین
  • بعضی خدمات پاراکلینیکی مانند سونوگرافی، اسکن، ماموگرافی، رادیولوژی، انواع اسکن، اندوسکوپی، ام.آر.آی، اکو کاردیوگرافی و سنگ‌شکن کلیه
  • رفع عیوب انکساری چشم، لیزیک و لیزر درمانی (به‌شرط آن‌که میزان ضعیف بودن چشم از مقدار مشخصی کمتر نباشد)
  • شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و گامانایف

البته اگر بخواهیم به متن قانون رجوع کنیم تا با تعهدات بیمه‌گر درمان تکمیلی آشنا شویم، باید ماده ۳ آیین‌نامه شماره ۷۴ شورای عالی بیمه را بخوانیم. در این ماده، هزینه‌های درمانی قابل پرداخت شامل هزینه‌های بیمارستانی، درمانی و جراحی طی دوره‌ی بستری در بیمارستان و مراکز جراحی محدود، هزینه‌های مربوط به سایر پوشش‌های اضافی توافق‌شده در بیمه‌نامه، هزینه‌های آمبولانس و سایر فوریت‌های پزشکی می‌شود.

پوشش‌های اضافی بیمه تکمیلی که با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر قابل تهیه خواهند بود، به ترتیب زیر هستند. البته به خاطر داشته باشید که بیمه‌گرهای مختلف ممکن است لیست متنوع‌تری از پوشش‌های اضافی را به بیمه‌گذار پیشنهاد کنند.

  • هزینه‌های مربوط به جراحی‌های تخصصی
  • هزینه‌های مربوط به دارو و ویزیت پزشک
  • هزینه‌های مربوط به تهیه و خرید سمعک
  • هزینه‌های مربوط به خدمات دندان‌پزشکی

انواع بیمه تکمیلی

بیمه‌ی تکمیلی زیرمجموعه‌ی بیمه‌های درمان است و در گروه بیمه‌های اشخاص قرار می‌گیرد. خرید بیمه‌ی تکمیلی اختیاری‌ست اما بیشتر افراد برای مدیریت هزینه‌های مربوط به درمان و خدمات بیمارستانی ترجیح می‌دهند این بیمه‌نامه را تهیه کنند. به صورت کلی، بیمه‌ی تکمیلی در قالب سه بیمه‌نامه‌ی گروهی، انفرادی و خانواده صادر می‌شود که هر کدام از این بیمه‌نامه‌ها با ویژگی‌ها و مزایای متفاوتی همراه هستند. در ادامه انواع بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی را بررسی می‌کنیم.

بیمه درمان تکمیلی انفرادی

بیمه درمان تکمیلی انفرادی، بهترین بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی‌ست. چرا که نسبت به سایر بیمه‌نامه‌های تکمیلی مزایا و پوشش‌های بیشتری را به بیمه‌گذار ارائه می‌دهد. همان‌طور که از نامش پیداست، در این بیمه‌نامه فقط یک نفر تحت پوشش بیمه‌ی درمان تکمیلی خواهد بود. همچنین این بیمه‌نامه بدون نیاز به داشتن بیمه‌ی پایه صادر می‌شود. با در نظر گرفتن شرایط و پوشش‌های این بیمه‌نامه، باید گفت که حق‌بیمه‌ی آن نسبت به انواع دیگر بیمه‌های درمان تکمیلی گران‌تر است.

بیمه درمان تکمیلی گروهی

از بیمه درمان تکمیلی گروهی معمولا در سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم بیمه‌ی درمان گروهی، پرداخت حق‌بیمه‌ی آن است که به صورت ماهانه از حقوق کارمندان کسر می‌شود و از طرف کارفرما به حساب بیمه‌گر واریز می‌شود. اعتبار بیمه درمان تکمیلی گروهی تا زمانی که فرد عضو گروه باشد ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت متوقف خواهد شد. نرخ حق بیمه برای بیمه تکمیلی گروهی بر اساس میانگین سن افراد حاضر در گروه محاسبه می‌شود و رد شدن بیمه تامین اجتماعی، شرط اصلی صدور بیمه‌ی درمان تکمیلی گروهی‌ست.

بیمه درمان تکمیلی خانواده

بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی خانواده به‌صورت انفرادی صادر می‌شود. هرچند پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی خانواده کمتر از بیمه‌نامه‌ی گروهی‌ست اما مزیت آن به این است که نیازی به رد شدن حق بیمه تامین اجتماعی افراد از یک محل کار نیست و همچنین تعداد افراد مجموعه کاری هم اهمیت نخواهند داشت.

مدارک ثبت نام بیمه درمان تکمیلی

بیمه-درمان-تکمیلی

اولین قدم برای ثبت‌نام بیمه‌ی درمان تکمیلی، آماده کردن لیست مدارک است. برای ثبت‌نام به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کپی صفحات اول و دوم شناسنامه‌ی تمام اعضای خانواده
  • کپی از پشت و روی کارت ملی تمام اعضای خانواده
  • کپی صفحه‌ی اول دفترچه بیمه‌ی پایه‌ی اعضای خانواده
  • تکمیل فرم تقاضای بیمه توسط سرپرست خانواده

شرایط ثبت نام بیمه درمان تکمیلی

مهم‌ترین شرط برای ثبت‌نام بیمه تکمیلی، رعایت سن است که در بیمه‌نامه‌های انفرادی و گروهی، نسبت به هم متفاوت است.

شرایط سنی در بیمه درمان تکمیلی گروهی

بیمه درمان گروهی برای جبران هزینه‌های درمانی کارکنان و افراد تحت تکفل آنها در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بالای پنجاه نفر هستند، صادر می‌شود. شرط سنی در این بیمه‌نامه به ترتیب زیر است:

  • حداکثر سن بیمه‌شده برای گروه‌های کمتر از هزار نفر، شصت سال خواهد بود.
  • بیمه‌شده‌های بالای شصت سال باید حق‌بیمه‌ی بیشتری پرداخت کنند.
  • محدودیت سنی برای گروه‌های بالای هزار نفر، وجود نخواهد داشت.
  • حداقل سن بیمه‌گذار باید هجده سال باشد.
  • در صورت فوت شخص، بیمه‌ی تکمیلی به اعضای خانواده انتقال پیدا می‌کند.

شرایط سنی در بیمه درمان تکمیلی انفرادی

شرط سنی برای بیمه‌نامه‌های انفرادی درمان تکمیلی متفاوت از بیمه‌های گروهی‌ست.

  • وجود محدودیت برای افراد بالای شصت سال
  • حداکثر سن برای ثبت‌نام بیمه درمان تکمیلی انفرادی، هفتاد سال خواهد بود.

خرید بیمه درمان تکمیلی

خرید-بیمه-تکمیلی

پس از تکمیل تمامی این مدارک کاربران می‌توانند به دو روش حضوری و آنلاین نسبت به خرید بیمه درمان تکمیلی اقدام کنند. در روش حضوری، متقاضی باید به یکی از کارگزاری‌ها یا نمایندگی‌های بیمه مراجعه کند و مراحل صدور بیمه‌نامه را طی کند.

در روش آنلاین ولی این امکان برای کاربران فراهم می‌شود تا در هر زمان و مکانی بتوانند برای خرید بیمه تکمیلی خود اقدام کنند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌هایی که خرید آنلاین بیمه درمان تکمیلی برای افراد به همراه می‌آورد آن است که در زمان آن‌ها صرفه جویی می‌شود، امکان مقایسه و انتخاب بین بیمه‌ها را خواهند داشت، صدور و ارسال بیمه نامه به آسانی انجام می‌شود و مراحل ثبت نام با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

خرید بیمه درمان تکمیلی از بیمه شو

خرید بیمه درمان تکمیلی از بیمه‌شو بسیار راحت است. کافی‌ست وارد سایت بیمه‌شو شوید و از منوی بالای صفحه، گزینه‌ی خرید بیمه را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی بیمه تکمیلی درمان را انتخاب کنید تا به صفحه‌ی خرید این بیمه‌نامه هدایت شوید.

در صفحه‌ی جدید، لازم است شماره تماس و نام خود را وارد کنید. با انتخاب «مرحله‌ی بعد» لازم است تعداد افراد متقاضی خرید بیمه‌نامه را همراه با سن‌شان وارد کنید. بعد از این مرحله است که به لیست کاملی از بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی دسترسی خواهید داشت و نام شرکت بیمه، نام طرح بیمه‌ای، دوره‌ی انتظار بیمه‌نامه، نرخ حق‌بیمه و پوشش‌های هر کدام از این بیمه‌نامه‌ها به شما نشان داده می‌شود.

بعد از مقایسه و بررسی و انتخاب بیمه‌ی موردنظرتان، باید روی گزینه‌ی «سفارش» کلیک کنید تا به سبد خریدتان اضافه شود. بعد از وارد کردن اطلاعات و ثبت سفارش، مراحل صدور بیمه‌نامه و ارسال رایگان آن انجام خواهد شد تا در کمترین زمان ممکن به خدمات بیمه درمان تکمیلی دسترسی داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که در این مسیر، کارشناسان بیمه‌شو همراه شما هستند تا در صورت نیاز، به سوالات شما پاسخ دهند.

در مطلبی که خواندید با انواع بیمه‌های درمان تکمیلی و جزئیات مربوط به هر کدام از آنها آشنا شدید. همچنین خواندید که به آسانی می‌توانید از طریق سایت بیمه‌شو و در کمترین زمان، بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی تهیه کنید. فراموش نکنید که با در نظر گرفتن هزینه‌های سرسام‌آور درمان و خدمات پزشکی، بهتر است از همین لحظه به فکر تهیه‌ی یک بیمه‌ی درمان تکمیلی مناسب برای خود و خانواده‌تان باشید.