Skip to content
جبران خسارت در تصادف با خودرو های لوکس چکونه است؟

جبران خسارت در تصادف با خودرو های لوکس چکونه است؟

فهرست مطالب

جبران خسارت در تصادف با خودرو های لوکس چکونه است؟

خسارت بر دو قسم است، درمورد شخص و انسان‌ها، شامل زخمی‌شدن، نقص عضو یا فوت فرد یا افراد داخل یا بیرون ماشین میشود. درمورد اشیا ازجمله خودرو، شامل خرابی، ازکارافتادگی، شکستگی یا آسیب‌دیدیگی خودرو می‌شود.

خسارت عمدتا در اثر برخورد یاتصادف عمدی و غیرعمدی با خودروی دیگر، ساختمان یا هر شی دیگری ازجمله، محافظ‌های کنار جاده‌ای و غیره بوجود می‌آید.

«اصل جبران خسارت» از بنیادیترین اصول در قرارداد بیمه‌ی خسارت استبه موجب این اصل، بیمه گر متعهد است تا خسارت وارده به شخص/اشخاص و یا خودروها را پرداخت کند که خسارت در نتیجه‌ی نتیجه وقوع حادثه، واقع شده‌است و شرایط خود را دارد، جبران خسارت باید زیاندیده را در وضعیتی که قبل از وقوع حادثه داشته قرار دهد. یا هزینه‌ی آن را پرداخت کند.

مطلب مرتبط :اعلام تشدید خطر در بیمه بدنه چیست ؟

شرایط پرداخت خسارت

خودروی متعارف: بر طبق قانون، خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت آن نصف دیه‌ی مرد مسلمان در ماه حلال یا کمتر از آن باشد.

خودروی نامتعارف یا گران قیمت: خودرویی که قیمت آن بالاتر از نصف دیه‌ی مرد مسلمان در ماه حلال باشد.

مقصر شما هستید: در صورت تصادف شما با خودرو یا هرچیزی، و مقصر شناخته‌شدن شما از مرجع قانونی، و داشتن بیمه2ی شخص ثالث، پرداخت هزینه‌ی خسارت به طرف مقابل، اعم از جانی و یا مالی، به عهده‌ی بیمه‌گر (شرکت بیمه) است. اما شاید با خودرویی تصادف کنید که بسیار گران قیمت است، بطوریکه مثلا هزینه‌‌ی وارد شده بدان، بالاتر از حتی قیمت کل خودروی شما و میزان بیمه‌ی شخص ثالث باشد. دراینصورت چقدر از جبران خسارت به عهده‌ی شما و در نتیجه بیمه‌ی شخص ثالث شما خواهد بود؟

پاسخ: ماده (3) «آیین‌نامه تعیین سقف حق‌بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن ــ مصوب هیئت وزیران در سال 1396»، موضوع ماده (18) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ــ مصوب سال 1395»، شورای‌عالی بیمه، شرکت‌های بیمه را موظف کرده است تا :

حداکثر به میزان قیمت خودروی متعارف یا نصف دیه‌ی مرد مسلمان به فرد خسارت دیده، یعنی خودروی گران قیمت، خسارت یا دیه پرداخت کند. و مبلغ بیشتر از آن، به عهده‌ی فرد خسارت دیده یعنی صاحب خودروی گران قیمت خواهد بود که می‌تواند از بیمه‌ی بدنه‌ی خود، خسارت را جبران کند. مثلاً امسال که دیه‌ی فرد مسلمان در ماه‌های حرام 440 میلیون تومان است، سقف مسئولیت مالی در حواد رانندگی، 180 میلیون تومان است و قانون مسئولیت مالی را محدود کرده است. یعنی اگر یک پراید با یک خودروی گران‌قیمت مانند لکسوس تصادف کند، حداکثر تعهد مالی راننده وسیله نقلیه‌ی مقصر، تا سقف 220 تومان است و مابقی را راننده خودرو گران‌قیمت خودش باید جبران کند. که می‌تواند مقداری از این مبلغ را با بیمه‌ی شخص ثالث پرداخت کرده و بقیه را بایستی تا سقف 220 میلیون تومان یعنی نصف دیه‌ی مردم مسلمان در ماه حرام، پرداخت کند. و اگر میزان خسارت کمتر از سقف تعهد بیمه‌گر برای پرداخت باشد، برای مثال به عنوان مثال اگر یک خودرویی با یک خودروی گران‌قیمت یک میلیاردی تصادف و 5 میلیون تومان خسارت وارد کند، طبیعی است که خودروی مقصر نباید برای پرداخت خسارت مشکلی داشته باشد، زیرا تعهد مالی اجباری در فروش بیمه‌های شخص ثالث، 2.5 درصد دیه فرد مسلمان در ماه‌های حرام یعنی 9 میلیون تومان است. و این میزان 5 میلیون کمتر از میزان سقف تعهد مالی بیمه‌گر یعنی 9 میلیون است.

مطلب مرتبط: کدام خسارت هارو بیمه بدنه پرداخت نمی کند ؟

البته صاحب خودروی گران قیمت می‌تواند به ازای افت قیمت خود از صاحب خودروی مقصر، شکایت کند. و این مورد را همیشه مدنظر قرار دهید.

لغو قانون قبلی

البته فرمول قبلی بیمه برای پرداخت خسارت در سال 98، ابطال شد. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری فرمول بیمه مرکزی در محاسبه پرداخت خسارت به خودروهای گران قیمت را ابطال کرد و شرکت بیمه‌گر بایستی درصورت وقوع تصادف پرهزینه، تمام سقف تعهد خود را بعنوان خسارت پرداخت کند.

نرخ جدید بیمه شخص ثالث

حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث نرخ مشخصی است که ابتدای هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین و به شرکت‌های بیمه ابلاغ‌ می‌شود. مبنای محاسبه این مبلغ، میزان دیه و تعداد سیلندر خودرو است.

در سال 1399 مبلغ دیه برای ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) 440 میلیون تومان و برای ماه‌های غیر حرام 330 میلیون تومان است.

با توجه به افزایش مبلغ دیه در سال 99، نرخ بیمه شخص ثالث سال 99 نیز نسبت به سال 98 افزایش 25 درصدی داشته و میزان آن را برای وسایل نقلیه مختلف می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

البته توجه داشته باشید که این مبالغ، حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث است، یعنی بدون احتساب هیچگونه جریمه یا تخفیف.