×  
در صورت تأخیر در پرداخت حق بیمه عمر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورت تأخیر در پرداخت حق بیمه عمر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورت تأخیر در پرداخت حق بیمه عمر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حق بیمه عمر، میزان مشخصی نداشته و بر اساس شرایط سنی، توان مالی، برنامه‌ریزی بیمه‌گزار و سلامت او تعیین می‌شود. با وجود اینکه شرکت‌های بیمه در تعیین میزان و تاریخ واریز اقساط حق بیمه انعطاف‌پذیری لازم را نشان داده و نحوه پرداخت را تا حد ممکن تسهیل کرده‌اند، اما گاهی بیمه‌شدگان به دلایلی مانند فراموشی، مشغله کاری، اولویت دادن به مخارج دیگر یا ناتوانی مالی، پرداخت حق بیمه خود را به تأخیر می‌اندازند، بدون آنکه از پیامد‌های آن آگاه باشند. اگر شما هم در پرداخت اقساط خود کوتاهی کرده‌اید و نگران عواقب آن هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پیامد‌های تأخیر در پرداخت حق بیمه عمر

به‌طور کلی، دیر‌کرد در پرداخت اقساط حق بیمه به برداشت خودکار از اندوخته بیمه، کاهش یا تعلیق پوشش‌های بیمه منجر خواهد شد. البته در رابطه با تأخیر در پرداخت حق بیمه، شرکت‌های بیمه مختلف، قوانین متفاوتی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: طریقه پرداخت اقساط بیمه عمر

تأخیر در پرداخت اقساط بیمه عمر ایران (طرح مان)

تعهدات شرکت بیمه ایران برای بیمه‌نامه عمر با پرداخت اولین قسط حق بیمه آغاز می‌گردد و مهلت پرداخت اقساط دوم به بعد، حداکثر یک ماه پس از موعد مقرر خواهد بود. اگر پرداخت حق بیمه تا یک ماه پس از تاریخ سررسید تعیین‌شده انجام نشود، بیمه‌گزار می‌تواند با موافقت شرکت بیمه ایران، اقساط معوقه و جریمه دیر‌کرد آن‌ها را بپردازد تا بیمه‌نامه به حالت اول بازگردد. البته جریمه دیر‌کرد بر اساس سود سالانه ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

بیمه ایران دو حالت ذیل را برای دیرکرد در پرداخت حق بیمه در نظر گرفته است:

  • اگر اقساط حق بیمه برای سه سال تمام پرداخت نشوند، خودبه‌خود و بدون هیچ تشریفاتی باطل شده و حق بیمه‌های دریافتی قابل استرداد نخواهند بود.
  • اگر اقساط حق بیمه برای سه سال تمام پرداخته شده باشند، بیمه در صورت دیرکرد به بیمه‌نامه مخفف تبدیل می‌شود و دیگر از بابت آن حق بیمه‌ای دریافت نمی‌گردد.

مطلب مرتبط : شرایط سنی تهیه بیمه نامه عمر به چه صورت است ؟

تأخیر در پرداخت اقساط بیمه عمر پاسارگاد

بیمه‌گزاران بیمه عمر پاسارگاد ملزم به پرداخت حق بیمه خود در ابتدای هر سال بیمه‌ای هستند که این حق بیمه سالانه در اقساط شش، سه و یک‌ماهه قابل پرداخت هستند. اگر بیمه‌شده در زمانی‌که تحت پوشش بیمه است، فوت کند و حق بیمه آن سال بیمه‌ای را به‌طور کامل پرداخت نکرده باشد، شرکت بیمه باقی حق بیمه آن سال را از اندوخته مالی بیمه‌نامه کسر خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر بیمه‌گزار حق بیمه خود را زود‌تر از موعد پرداخت کند، سود بیشتری به آن تعلق خواهد گرفت.

بیمه پاسارگاد با توجه به مدت‌زمان تأخیر، چهار حالت زیر را برای رسیدگی به آن اندیشیده است:

  1. تأخیر کمتر از یک ماه در پرداخت: اگر شما در طول مدت یک ماه پس از تاریخ سررسید که مهلت پرداخت آن محسوب می‌شود، اقدام به واریز وجه نمایید، باز هم مشمول جریمه خواهید شد، اما اگر دارای پوشش بیمه هستید، نیازی به اطلاع‌رسانی به شرکت بیمه برای عدم واریز وجه وجود ندارد.
  2. تأخیر بیشتر از یک ماه در پرداخت: در این حالت به‌خاطر عبور از مهلت یک‌ماهه تاریخ سررسید، جریمه‌ای برای شما در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، اگر دارای پوشش بیمه هستید، باید با پر کردن فرم گواهی سلامت بیمه عمر پاسارگاد در رابطه با عدم واریز و علت تأخیر آن به‌صورت کتبی به بیمه‌گر اطلاع‌رسانی کنید.
  3. تأخیر بیشتر از شش ماه در پرداخت: اگر شما شش ماه پس از مهلت یک‌ماهه پرداخت حق بیمه، اقدام به واریز آن نکنید، جریمه‌ای به شما تعلق می‌گیرد و اگر تحت پوشش‌های بیمه‌ عمر باشید، ملزم به اطلاع‌رسانی به شرکت بیمه در رابطه با عدم واریز در موعد مقرر هستید. علاوه بر این، بیمه‌نامه شما به «بیمه‌نامه عمر با سرمایه مخفف» تبدیل خواهد شد که با پر‌کردن گواهی سلامت بیمه عمر و فرم برگشت از حالت مخفف به حالت قبل بازخواهد گشت.
  4. تأخیر بیشتر از یک‌سال در پرداخت: اگر دوازده ماه از مهلت یک‌ماهه پرداخت حق بیمه گذشته باشد، جریمه‌ای به شما تعلق خواهد گرفت و لازم است که در رابطه با ادامه بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه با شرکت بیمه پاسارگاد تماس حاصل کنید.

مطلب مرتبط : آیا یک شخص میتواند چند بیمه نامه عمر داشته باشد؟

تأخیر در پرداخت اقساط بیمه عمر سامان

در شرکت بیمه سامان، اقساط حق بیمه عمر باید حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ سررسید پرداخت شوند. البته این قانون برای قسط دوم به بعد است، چرا‌که پرداخت اولین قسط بیمه‌نامه، شرط جاری شدن تعهدات بیمه‌گر است. حال اگر اقساط دیر‌تر از بازه زمانی تعیین‌شده پرداخت شوند، بیمه‌گر هزینه‌های پوشش‌های مربوطه را از محل اندوخته بیمه فرد بیمه‌شده پرداخت می‌کند و در صورت عدم کفایت اندوخته، بیمه‌نامه به‌حالت تعلیق درآمده و بیمه‌گر دیگر تعهدی در برابر ادامه پوشش‌ها نخواهد داشت.

تأخیر در پرداخت اقساط بیمه عمر ملت

قرارداد بیمه عمر ملت و آثار مرتبط با آن پس از امضای بیمه‌نامه و پرداخت اولین قسط حق بیمه محقق می‌گردند. اقساط دوم به بعد باید به‌صورت سالانه و در ابتدای هر سال بیمه‌ای پرداخت شوند. البته بیمه‌گزار می‌تواند حق بیمه سالانه را در اقساط شش، سه و یک‌ماهه به ترتیب با ۲، ۴ و ۵% افزایش مبلغ حق بیمه پرداخت نماید.

اگر پرداخت قسط حق بیمه و یا قسمتی از آن بیش از یک‌ماه به تأخیر بیفتد، شامل یکی از دو حالت زیر خواهد شد:

  • بیمه‌نامه‌هایی که اقساط حق بیمه آن‌ها برای مدت دو سال تمام پرداخت نشده باشند، به‌صورت خودکار و بدون انجام هیچ تشریفاتی باطل خواهند شد و حق بیمه‌های دریافت شده به بیمه‌گزار عودت داده نخواهند شد.
  • بیمه‌نامه‌هایی که اقساط حق بیمه آن‌ها برای دو سال تمام پرداخت شده باشند، در صورت تأخیر به بیمه‌نامه مخفف تبدیل گشته و دیگر از بابت آن، حق بیمه‌ای دریافت نمی‌شود.