×  
در چه صورتی می‌توان بیمه مسافرتی را باطل کرد؟

در چه صورتی می‌توان بیمه مسافرتی را باطل کرد؟

در چه صورتی می‌توان بیمه مسافرتی را باطل کرد؟

بیمه مسافرتی یک امنیت خاطر مطمئن

فرقی نمی‌کند که هدف شما از سفر رفتن تجدید قوا و گذراندن اوقات فراقت باشد و یا برای یک کار مهم و به عبارتی سفر شما کاری باشد. حتی امکان دارد سفر شم یک سفر تحصیلی و دانشجویی باشد. در هر صورت برای مصون ماندن از حوادث و داشتن سفری ایمن خرید یک بیمه مسافرتی مطمئن الزامی است. داشتن یک بیمه مسافرتی مطمئن هزینه‌های مالی که ممکن است بر اثر حوادث و یا بیماری و یا حتی سرقت در طول سفر برای شما اتفاق بیافتد تا را حدودی جبران کنند. هزینه‌های درمان که حتی ممکن است برای یک سرما خوردگی پیش پا افتاده و ساده باشد در طول سفر خارجی می‌تواند بسیار گزاف تمام شود. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد نه صرفا برای پوشش هزینه‌های درمان بلکه به علت امنیت خاطری که بیمه مسافرتی به آن‌ها می‌دهد اقدام به خرید بیمه مسافرتی برای سفرشان می‌کنند. با داشتن بیمه مسافرتی شما یک حامی مطمئن و قابل اعتماد در کشور مقصد خواهید داشت. برای درک بهتر لزوم استفاده از بیمه مسافرتی در سفر، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: بهترین بیمه مسافرتی کدام است ؟

به چه دلیل باید بیمه مسافرتی داشته باشیم؟

در طول سفر ممکن است هر اتفاقی غیر منتظره‌ای پیش بیاید. برای مثال حتی ساده ترین اتفاقات و پیش پا افتاده‌ترین آن‌ها را در نظر می‌گیریم. ممکن است دچار یک سرماخوردگی ساده شوید و یا حتی مزاج شما با آب و هوای کشور مقصد سازگار نباشد و نیاز به پزشک و دارو پیدا کنید. بهتر است بدانید که در بسیاری کشورهای خارجی داروخانه‌ها بدون نسخه و تأیید پزشک حتی یک قرص استامینوفن نیز به شما نمی‌فروشند. البته باید در نظر داشته باشید بردن چنین داروهایی از ایران و قرار دادن آن‌ها در چمدانتان اصلا منطقی نیست. زیرا در بسیاری از کشورها حمل دارو بدون مجوز و نسخه پزشک غیر قانونی است و ممکن است برای شما عواقب غذایی در پی داشته باشد.

اما پوشش‌های بیمه تنها شامل هزینه‌های درمان نیست بلکه بسیاری از حوادث غیر مترقبه دیگر که در طول سفر ممکن است پیش بیاید را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. این حوادث می‌تواند شامل به سرقت رفتن چمدان، مدارک و یا کیف پول مسافران باشد.

یکی از مواردی که بیمه‌های درمانی تحت پوشش قرار می‌دهند پرداخت هزینه‌های بازگشت به کشور در صورت بیماری شدید و یا فوت مسافر در طول سفر است.

مطلب مرتبط: بیمه مسافرتی برای کدام کشور ها اجباری است؟

باطل کردن بیمه مسافرتی

همان طور که گفتیم خرید زودتر بیمه نامه برای آرامش خاطر بیمه گذار و اطمینان از امنیت سفر او الزامی است. اما این سوال پیش می‌آید در صورتی که بیمه گزار بیمه نامه‌ی خود را زودتر از موعد سفر خریداری کرد و بنا به دلایلی سفر او کنسل شد، تکلیف بیمه نامه‌ی صادر شده چه خواهد شد. یا حتی امکان دارد سفر کنسل نشده و تنها تاریخ آن جا به جا شود. در این صورت بیمه گزار چه باید بکند. آیا امکان باطل کردن بیمه مسافرتی وجود دارد؟

در این حالت باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست و پول شما به هدر نخواهد رفت. فقط کافی است با مراجعه به یکی از دفاتر بیمه مسافرتی که بیمه را از آن خریداری کرده‌اید اقدام به ابطال بیمه نامه نمایید. در این حالت در صورتی که سفر شما کنسل شده باشد هزینه‌ی بیمه عودت داده می‌شود و در صورتی که تاریخ سفر تغییر کرده باشد، یک بیمه نامه جدید برای شما صادر می‌شود.

آیا یک مسافر می‌تواند چند بیمه مسافرتی داشته باشد؟

برخی از مسافران به دلیل اطمینان خاطر مایل هستند که دو یا چند بیمه مسافرتی از شرکت‌های مختلف خریداری کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این بیمه‌ها همزمان دارای اعتبار هستند یا خیر؟

جواب بله است! به عبارتی هر شخصی می‌تواند یک یا چند بیمه مسافرتی خریداری کند ولی باید در نظر داشته باشید که هزینه های پزشکی و درمان تابع اصل غرامت است. به این صورت که نمی‌توان یک هزینه پزشکی را از دو بیمه نامه دریافت کرد. بیمه گرهای این دو بیمه نامه می‌توانند به صورت مشارکتی تا سقف تعهد خود، هزینه‌های پزشکی را جبران نمایند. حتی می‌توان سرمایه هزینه پزشکی یکی از بیمه نامه‌ها را کامل تمام کرد و اگر هزینه‌ای ماند به بیمه گر دیگر تحویل داد. اما غرامت‌های فوت و نقص عضو و از کار افتادگی به هر مقدار که توافق شده باشد و شرایط مصوب در بیمه نامه محقق شده باشد، از طرف هر بیمه نامه قابل پرداخت است.