Skip to content
بیمه بدنه

از بیمه بدنه چند بار در سال می‌توان استفاده کرد؟

فهرست مطالب

ترافیک، شلوغی خیابان‌ها و راننده‌هایی که با بی‌احتیاطی رانندگی می‌کنند، شرایط را برای تصادف به وجود می‌آورند. این تصادف‌ها باعث ایجاد صدمات جانی و مالی خواهند شد و برای جبران آسیب‌های مالی لازم است بیمه بدنه داشته باشید.

شاید برای شما سوال باشد که از این بیمه‌نامه چند بار در سال می‌توان استفاده کرد؟ و شرکت بیمه چند بار خسارت را پرداخت خواهد کرد؟

در رابطه با اینکه چند بار می‌توانید از بیمه‌نامه خود استفاده کنید، بیش‌تر به شرایط رانندگی، میزان سرعت و البته نوع بیمه‌نامه‌تان بستگی دارد.

در طول یک سال چند بار می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

برخلاف بیمه شخص ثالث که نوعی بیمه اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی است؛ خرید این بیمه‌نامه اجباری نیست. اما جالب است که بدانید به خاطر خدمات شرکت‌های بیمه‌گر، هزینه زیاد تعمیرات و تعویض قطعات بعد از تصادف، اکثر افراد اقدام به تهیه این بیمه‌نامه می‌کنند.

دلیل اصلی این موضوع، عدم پوشش و جبران خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه مقصر در حادثه رانندگی با بیمه شخص ثالث است. در چنین شرایطی اگر خسارت سنگین به خودروی شما وارد شود، جبران آن بدون داشتن این بیمه‌نامه بسیار دشوار خواهد بود.

کسانی که برای خرید این بیمه‌نامه اقدام می‌کنند، بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند از شرکت‌ بیمه‌گر خسارت دریافت کنند. در حقیقت هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات استفاده از این بیمه‌نامه در طول یک سال وجود ندارد. پس می‌توانید از این بیمه‌نامه چند بار استفاده کنید.

این بیمه‌نامه چند درصد از خسارت‌های وارد شده را جبران می‌کند؟

این بیمه‌نامه درصدی به عنوان فرانشیز دارد که باید توسط بیمه‌گذار پرداخت شود. مابقی مبلغ از کل خسارت را شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت خواهند کرد. درصد فرانشیز از یک شرکت بیمه‌گر به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود. پس قبل از امضای بیمه‌نامه لازم است بندهای آن را با دقت بخوانید.

به طور کلی می‌توان گفت که تعداد دفعات مجاز و اینکه از بیمه‌نامه خود چند بار می‌توانید استفاده کنید، محدودیتی برای بیمه‌گذارها ایجاد نمی‌کند.

تنها مورد، جریمه‌ای است که با هر بار دریافت خسارت، به بیمه‌گذار ابلاغ خواهد شد و شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت آن نخواهد داشت. فرانشیز دومین و سومین خسارت بیمه بدنه به‌ ترتیب ۲۰% و ۳۰% است.

در حقیقت باید گفت که اگر بیمه‌گذار برای بار دوم و سوم دریافت خسارت این بیمه‌نامه اقدام کند، فرانشیز او به ترتیب ۱۰% و ۲۰% افزایش خواهد یافت.

البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که باید آن را نیز در زمان استفاده از این بیمه‌نامه برای بار دوم و سوم به بعد لحاظ کرد. اگر سن راننده مقصر در حادثه رانندگی کم‌تر از ۲۵ سال باشد یا از تاریخ صدور گواهینامه او کم‌تر از ۳ سال گذشته باشد، ۱۰% دیگر به مبلغ فرانشیز بیمه‌نامه خودرو آن‌ها اضافه خواهد شد.

پس فرانشیز خسارت‌بار دوم برای این راننده، ۳۰% و فرانشیز جریمه بار سوم به بعد نیز ۴۰% خواهد شد. غیر از جریمه‌ها باید پاداش کسانی که مقصر در حادثه رانندگی نیستند را نیز لحاظ کرد. پس اگر بیمه‌گذار در حادثه رانندگی مقصر نباشد، طبق قوانین بیمه مرکزی ایران، فرانشیز خسارت به ۵% کاهش پیدا خواهد کرد.

توجه کنید که این قانون فقط در صورتی صدق می‌کند که تعداد دفعات استفاده از بیمه‌نامه شما ۱ بار باشد؛ بنابراین اگر بیمه‌‌گذار بیش‌تر از ۱ بار خسارت بیمه را استفاده کرده باشد مشمول این تخفیف نخواهد شد.

شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم چیست؟

همان طور که گفته شد، از این بیمه‌نامه چند بار می‌توان استفاده کرد. پس افراد هیچ محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه در طول یک سال اعتبار بیمه‌نامه نخواهند داشت. تنها نکته فرانشیز بیمه‌گذار برای بار دوم و سوم به بعد خسارت است.

وقتی بیمه‌گذار یک‌بار جریمه بیمه‌ بدنه را از شرکت بیمه‌گر دریافت کرده باشد، برای خسارت دوم و سوم به بعد علاوه بر افزایش درصد فرانشیز، مشمول جریمه نیز خواهد شد.

در مورد خسارت‌ها و فرانشیز باید به این نکته توجه کنید که هر شرکت بیمه‌گری فرانشیز و میزان پرداخت خسارت متفاوتی طبق بندهای بیمه‌نامه و پوشش‌ها دارد. اما در حالت کلی موارد زیر جزو شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم به بعد است.

  • فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت اول ۱۰%، آسیب دوم ۲۰% و جریمه سوم به بعد ۳۰% است.
  • تنها بیمه‌گذارهایی می‌توانند برای دریافت خسارت این بیمه‌نامه اقدام کنند که تاریخ حادثه کم‌تر از ۳ سال گذشته باشد.

چگونه برای بار دوم از شرکت بیمه خسارت را دریافت کنیم؟

•	بعد از حادثه وضعیت خودروها را تغییر ندهید.
•	با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید تا برای کشیدن کروکی اقدام کنند.
•	بیمه‌گذار باید در بازه زمانی ۵ روز کاری به شرکت بیمه‌گر خود اعلام خسارت کند.

اگر هنگام رانندگی حادثه‌ای رخ داده باشد که منجر به خسارت مالی شود، بیمه‌گذار برای دریافت جریمه از شرکت بیمه‌گر باید مراحل زیر را دنبال کند:

  • بعد از حادثه وضعیت خودروها را تغییر ندهید.
  • با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید تا برای کشیدن کروکی اقدام کنند.
  • بیمه‌گذار باید در بازه زمانی ۵ روز کاری به شرکت بیمه‌گر خود اعلام خسارت کند.
  • بیمه‌گذار باید با در دست داشتن مدارک و مستندات برای تشکیل پرونده جهت دریافت خسارت اقدام کند.
  • خودرو یا خودروهای آسیب‌دیده باید به تعمیرگاه مجاز منتقل شوند.
  • کارشناس‌های بیمه باید از خودرو بازدید کرده تا میزان خسارت وارد شده را مشخص کنند.
  • بعد از بررسی کارشناسان بیمه، تعمیر خودرو در تعمیرگاه مجاز انجام خواهد شد.
  • پس از تعمیر خودرو، کارشناسان بیمه مجدد از خودرو بازدید می‌کنند و الحاقیه ثابت سرمایه بیمه بعد از تعمیر صادر خواهد شد.
  • در انتها نیز بیمه‌گذار با پرداخت فرانشیز بیمه بدنه طبق درصدهای تعیین شده در خسارت‌های اول تا سوم به بعد، از شرکت بیمه‌گر غرامت دریافت خواهد کرد.

از این بیمه‌نامه چند بار می‌توان استفاده کرد و شرایط خرید آن چیست؟

همان طور که گفته شد، از این بیمه‌نامه چند بار می‌توان استفاده کرد. اما نکته حائز اهمیت این است که با هر بار دریافت خسارت، درصد فرانشیز بیمه‌نامه شما افزایش پیدا خواهد کرد. البته در مورد حوادث رانندگی با هزینه‌های زیاد، مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود. پس فرانشیز این بیمه‌نامه برای خسارت اول ۱۰%، آسیب دوم ۲۰% و جریمه سوم به بعد ۳۰% خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله از بیمه شو به نکات زیر اشاره کردیم:

  • برخلاف بیمه شخص ثالث که نوعی بیمه اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی است؛ تهیه کردن این بیمه‌نامه هیچ اجباری ندارد.
  • این بیمه‌نامه درصدی به عنوان فرانشیز دارد که باید توسط بیمه‌گذار پرداخت شود.
  • از این بیمه‌نامه چند بار می‌توان استفاده کرد و محدودیتی وجود ندارد. تنها شرایط استفاده از بیمه‌نامه برای بار دوم پرداخت فرانشیز خواهد بود.