Skip to content
پوشش ایاب و ذهاب

پوشش ایاب و ذهاب با بیمه بدنه برای روزهای بی خودرویی

فهرست مطالب

داشتن بیمه بدنه برای تمام وسایل نقلیه زمینی اختیاری به حساب می‌آید. اگر شما برای خودروی خود بیمه بدنه تهیه کرده باشید، در قسمتی از قرارداد حتما به گزینه پوشش ایاب و ذهاب یا رفت و آمد برخورد کرده‌‌اید. حالا شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که کاربرد پوشش‌های آن چیست؟ شرایط ایاب و ذهاب بیمه بدنه شامل چه مواردی است؟

در ادامه این مقاله از بیمه شو به پاسخ این سوال‌های شما می‌پردازیم.

بیمه بدنه خودرو چیست؟

همان‌طور که گفته شد، بیمه بدنه خودرو جزو بیمه‌نامه‌های اختیاری به حساب می‌آید. این بیمه‌نامه معمولا برای وسایل نقلیه زمینی، بعد از بیمه شخص ثالث اهمیت خاصی دارد.

این بیمه‌نامه به دلیل استفاده‌ی بیش از حد برای خودروها در میان اقشار مختلف و افزایش قیمت قطعات و لوازم خودرو، جزو یکی از اصلی‌ترین نیازهای مردم است.

علاوه بر آن، با وجود تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث و موضوعات مربوط به خودروی متعارف، بیش‌تر خسارت‌هایی که به وسایل نقلیه‌ی گران قیمت وارد شده است قطعا با بیمه‌نامه ثالث جبران نخواهد شد. پس در صورتی که بیمه بدنه را تهیه نشود، مالکان این وسایل نقلیه خسارت‌های زیادی را متحمل خواهند شد.

این بیمه پوشش‌های اصلی و اضافی متنوعی دارد. بخش مهمی از بیمه بدنه جزو قسمت اضافی آن است که در محافظت از ماشین شما نقش بسیار مهمی دارد.

اگر آسیب شدید به خودرو وارد شود، پوشش ایاب و ذهاب، هزینه رفت و آمد شما را پرداخت خواهد کرد.

پوشش‌های اضافی ایاب و ذهاب شامل چه مواردی است؟

پوشش‌های بیمه بدنه شامل موارد زیر است:

  • پوشش‌ ترانزیت
  • پوشش ایاب و ذهاب
  • پوشش نوسان قیمت
  • پوشش سرقت در جای قطعات
  • پوشش رنگ، مواد شیمیایی و اسید پاشی
  • پوشش‌ بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و آتشفشان

پوشش‌های دیگری نیز وجود دارد که فقط بعضی از شرکت‌های بیمه آن را ارائه‌ می‌دهند. پوشش‌‌هایی مثل:

  • پوشش کشیدن میخ
  • حذف فرانشیز بیمه بدنه
  • افت قیمت خودرو

اگر پوشش‌های اضافی بیمه بدنه را تهیه کنید، مبلغی بابت هر کدام از این پوشش‌ها به قیمت بیمه بدنه شما اضافه‌ خواهد شد. یکی از پوشش‌های اضافی این بیمه‌نامه، پوشش ایاب و ذهاب است که در صورت پرداخت حق بیمه بیش‌تر به بیمه‌گزار تعلق می‌گیرد. این نوع پوشش کاملا اختیاری است و شما می‌توانید هنگام صدور بیمه‌نامه آن را برگزینید یا حتی انتخاب نکنید. البته انتخاب پوشش ایاب و ذهاب تغییر چشمگیری در حق بیمه شما ایجاد نخواهد کرد.

هزینه ایاب و ذهاب چیست؟

پوشش ایاب و ذهاب

منظور از ایاب و ذهاب چیست؟ ایاب و ذهاب ریشه‌ی عربی دارد که در فارسی به معنای رفت و آمد است. پس هزینه‌ی ایاب و ذهاب به معنی هزینه رفت و آمد است.

شاید برای شما سوال باشد که منظور از هزینه ایاب و ذهاب چیست؟ بعضی اوقات برای امتیاز دادن یا دریافت هزینه جدا از کار اصلی که انجام می‌شود، مبلغی به عنوان ایاب و ذهاب اخذ یا پرداخت خواهد شد.

به عنوان مثال می‌توانیم به سرویس ایاب و ذهاب کارگران کارخانه، هزینه ایاب و ذهاب تعمیرکار آب‌گرم‌کن و همچنین سرویس رفت و آمد معلمان اشاره کنیم.

وسایل ایاب و ذهاب چیست؟

هر وسیله‌ای که برای حمل و نقل انسان استفاده می‌‎شود، می‌تواند جزو ابزاری برای ایاب و ذهاب به حساب بیاید. همچنین اینکه در چه مواقعی باید از چه وسایلی استفاده کنید به توافق طرفین بستگی دارد.

اما نحوه محاسبه هزینه ایاب و ذهاب در بعضی شرایط مشخص است. به عنوان مثال تعمیرکاری که با ماشین شخصی برای درست کردن یک وسیله به جایی رفته است، قطعاً هزینه را بر اساس هزینه‌های خودرو دریافت می‌کند.

پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه چیست؟

بیمه‌ی هزینه ایاب و ذهاب نوعی پوشش بیمه‌ای است که شما می‌توانید به دلیل غیر قابل استفاده شدن خودروی خود پس از وقوع حادثه از آن استفاده کنید.

این نوع پوشش بیمه، زمانی کاربرد دارد که اگر شما خدایی ناکرده دچار حادثه تصادف شدید یا ماشین‌تان به دلیل خطرهایی مثل: آتش‌سوزی و تصادف آسیب جدی ببیند و در تعمیرگاه باشد، در آن مدت هزینه‌هایی برای‌تان به وجود خواهد آمد. مثلا امکان دارد به جای استفاده از ماشین خود مجبور شوید از تاکسی، آژانس و… استفاده کنید.

این هزینه در واقع هزینه ایاب و ذهاب است که توسط بیمه بدنه پرداخت می‌شود. در حقیقت به ازای تعداد روزهایی که ماشین در تعمیرگاه است، بیمه مبلغ مشخصی را به مالک خودرو پرداخت خواهد کرد.

به عبارت دیگر باید گفت خودروی شما به قدری زیان دید که باید چند روز برای تعمیرات در تعمیرگاه بماند. حالا شما می‌توانید از طریق پوشش بیمه ایاب و ذهاب مبلغی را به عنوان کرایه رفت و آمد خود از شرکت بیمه و همچنین بیمه بدنه دریافت کنید.

شرایط پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه چگونه است؟

پوشش ایاب و ذهاب

استفاده از هر پوشش اضافی بیمه بدنه شرایط خاصی دارد. پس این قضیه درباره هزینه ایاب و ذهاب نیز صدق می‌کند:

  • حداکثر هزینه ایاب و ذهاب از مدت سی روز در سال تجاوز نخواهد کرد.
  • عدم استفاده از وسیله نقلیه می‌بایست به علت یکی از خسارت‌های مشمول تعهد بیمه‌گر باشد.
  • مدت عدم امکان استفاده از وسیله نقلیه در هر تصادف و حادثه توسط خود بیمه‌گر مشخص می‌شود.

چگونه از پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه استفاده کنیم؟

خسارت واردشده به اتومبیلی که دارای بیمه بدنه است شامل خسارت کلی یا جزئی می‌شود.

خسارت کلی: هنگامی که خسارت کلی رخ می‌دهد، ارزش بازیافتی احتمالی و کسری‌هایی که در قرارداد بیمه مقرر شده است، کسر می‌شود و هزینه متعارف نجات و حمل اتومبیل به آن اضافه خواهد شد.

خسارت جزئی: هر خسارتی که کلی نباشد، جزئی محسوب می‌شود. ملاکی که با توجه به آن خسارت جزئی تعیین می‌شود، هزینه تعمیر است که شامل دستمزد، قیمت روز لوازم پس از کسر استهلاک و فرانشیز بیمه بدنه می‌شود.

کلام آخر

در مقاله پوشش ایاب و ذهاب با بیمه بدنه برای روزهای بی‌خودرویی به نکات زیر اشاره کردیم:

  • داشتن بیمه بدنه اختیاری است. همچنین این بیمه‌نامه بعد از بیمه شخص ثالث اهمیت خاصی دارد.
  • این بیمه‌نامه دارای دو نوع پوشش اصلی و اضافی است.
  • منظور از هزینه ایاب و ذهاب مبلغی است که شرکت بیمه به عنوان کرایه رفت و آمد پرداخت می‌کند.
  • خسارت‌هایی که به اتومبیل‌های دارای بیمه بدنه وارد می‌شود شامل آسیب‌های کلی و جزئی است.