Skip to content
Car-insurance-prices

دلایل تفاوت قیمت بیمه های خودرو در شرکت های مختلف

فهرست مطالب

بیمه‌نامه‌ها بخشی مهم از زندگی افراد هستند که در شرایط مختلف از شما به بهترین نحو حمایت می‌نماید. بیمه‌نامه‌ها انواع مختلفی دارند که اصلی‌ترین و معمول‌ترین دسته آن بیمه‌نامه‌های خودرو می‌باشند. اگر شما برای ارزیابی این بیمه‌نامه‌ها به شرکت‌های مختلف بیمه‌ای مراجعه نمایید متوجه تفاوت در هزینه آن خواهید شد و این سوال برای شما مطرح می‌شود که دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو چیست؟ اصلی‌ترین بیمه‌های خودرو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌باشد که شما پیش از خرید آن‌ها باید نسبت به مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای اقدام نمایید تا بهترین بیمه‌نامه را خریداری نمایید.

برای شفاف‌سازی در این مقوله بیمه‌شو این مقاله را برای بیان دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو تنظیم نموده است تا شما با اطلاع از این دلایل و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای بهترین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را برای خود خریداری نمایید.

دلایل تفاوت قیمت بیمه‌نامه بدنه

بیمه بدنه یکی از انواع بیمه خودرو است که خرید آن برای شما اختیاری است، اما درصورت خرید مزایای زیادی را در پی خواهد داشت. این بیمه‌نامه دارای پوشش‌های اصلی و فرعی است که شما می‌توانید در زمان‌های خاص از آن بهره‌مند گردید. درراستای بیان تفاوت دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو در ادامه عوامل تعیین‌کننده بیمه خودرو شرح داده می‌شود.

نوع خودرو

هنگامی که برای خرید بیمه‌نامه بدنه خودرو خود اقدام می‌نمایید، در گام اول نوع خودرو از شما پرسیده می‌شود. همانطور که نوع خودرو در قیمت آن تأثیرگذار است، در زمان آسیب‌دیدگی نیز هزینه بیشتری را در پی خواهد داشت؛ بنابراین بیمه باید تعهدات بیشتری را ارائه نماید. در همین راستا نوع خودرو شما در تعیین ارزش بیمه‌نامه الزامی می‌باشد.

مدل خودرو

معمولاً کمپانی‌های خودروسازی برای هر خودرو مدل‌های مختلفی را ارائه می‌نمایند که هر کدام دارای امکانات مختلفی می‌باشند. تفاوت در مدل‌های یک خودرو این شرایط را ایجاد می‌نماید که شرکت بیمه حق بیمه‌های متفاوتی را از آن‌ها دریافت نماید. تیپ‌های مختلف پژو 206 مثال مناسبی برای این مقوله می‌باشد.

سال ساخت خودرو

یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو خصوصاً بیمه‌نامه بدنه، سال ساخت خودرو می‌باشد. هنگام مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای متوجه خواهید شد که خودروهای جدید دارای هزینه بیمه بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی می‌باشند. دقت داشته باشید که امکان بیمه نمودن خودروهایی که بیش از 25 سال از ساخت آن‌ها گذشته باشد، وجود ندارد؛ این در حالی است که برای خودروهای 20 تا 25 سال نیز شرکت‌های معدودی به ارائه بیمه بدنه می‌پردازند.

داشتن یا نداشتن بیمه بدنه

بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف از خرید بیمه‌نامه بدنه برای خودرو خودداری می‌نمایند، اما پس از اطلاع از اهمیت خرید این بیمه‌نامه نسبت به تهیه آن اقدام نموده‌اند. باید این نکته را ذکر نماییم که اگر فرد برای نخستین بار بیمه بدنه خود را خریداری نماید باید هزینه بیشتری را نسبت به سایرین پرداخت نماید.

تخفیف عدم خسارت

یکی از دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو تخفیف عدم خسارت می‌باشد. شما در ازای تعداد سال‌هایی که از شرکت بیمه خسارت دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از تخفیف عدم خسارت بهره‌مند گردید. درصد این تخفیف عدم خسارت سالیانه تغییر نموده و شما باید از آن اطلاع پیدا نمایید. دقت داشته باشید هر چه تعداد سال‌های عدم دریافت خسارت شما افزایش یابد، شما مشمول دریافت تخفیف بیشتری می‌گردید.

تخفیف نقدی

بسیاری از شرکت‌ها در ازای پرداخت نقدی حق بیمه توسط شخص بیمه‌گذار، تخفیفاتی را ارائه می‌نمایند. درصد این تخفیف در تمامی شرکت‌ها یکسان است و شما درصورت دارا بودن شرایط آن می‌توانید از آن بهره‌مند گردید.

تخفیف‌های فرعی

یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو خصوصاً بیمه بدنه ارائه تخفیفات فرعی می‌باشد. اصلی‌ترین تخفیف‌های فرعی به‌شرح زیر می‌ باشند:

  • تخفیف ارزش خودرو
  • تخفیف‌های گروهی
  • تخفیف‌های خودروهای وارداتی
  • تخفیف برخی از مشاغل
  • طرح‌های تشویقی برای اعیاد و زمان‌های خاص

تخفیف‌های مناسبتی

با مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای برای تعیین دلایل تفاوت قیمت بیمه‌های خودرو متوجه خواهید شد که بعضاً شرکت‌ها به مناسبت‌های مختلف مانند سالگرد تأسیس، اعیاد مختلف و … تخفیفاتی را ارائه می‌نماید که بیمه‌گذاران می‌توانند از آن بهره‌مند گردند.

ارزش روز خودرو

یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده هزینه حق بیمه ارزش روز خودرو است. هرچه ارزش خودرو بیشتر باشد درصورت بروز خسارت شرکت بیمه باید هزینه بیشتری را پرداخت نماید؛ بنابراین شما باید حق بیمه بیشتری را پرداخت نمایید. دقت داشته باشید که شما در هنگام عقد قرارداد باید ارزش واقعی خودرو را تعیین نمایید، زیرا درصورت ارائه اطلاعات غلط در این زمینه، بیمه مبلغ کمتری را به شما پرداخت کرده و مابه‌التفاوت آن باید توسط شما پرداخت گردد.

پوشش‌های دریافتی

یکی از معیارهای تعیین‌کننده مبلغ حق بیمه شما، پوشش‌های دریافتی می‌باشد. اگر شما تمایل به خرید پوشش‌های اضافی داشته باشید باید متناسب با آن‌ها حق بیمه بیشتری را پرداخت نمایید. گاهاً شرکت‌های بیمه‌ای خدمات بیشتری را به شما ارائه می‌نمایند که به‌نفع شما می‌باشد، اما هزینه بیشتری نیز از شما دریافت می‌گردد.

دلایل تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه‌نامه الزامی خودرو است که شما باید آن را خریداری نمایید. این بیمه‌نامه خسارات وارده به اشخاص ثالث را در طی یک حادثه پرداخت می‌نماید و مزایای زیادی را برای شما ارائه می‌نماید. شرکت بیمه حق بیمه‌نامه شخص ثالث را متناسب با معیارهای خاصی تعیین می‌نمایند که اصلی‌ترین آن‌ها در ذیل بیان گردیده است. دقت داشته باشید که تعدادی از این موارد با بیمه بدنه یکسان می‌باشد.

  • نوع وسیله نقلیه اعم از سواری، بارکش، موتورسیکلت
  • تعداد سیلندر خودرو شما
  • سوابق بیمه
  • تخفیف عدم خسارت که سالانه افزایش می‌یابد.
  • پوشش‌های درخواستی
  • برای خودروهایی که از سال ساخت آن‌ها بیش از 15 سال گذشته باشد، درصدی به حق بیمه شما افزوده می‌شود.
  • تخفیف‌های مناسبتی به مناسبت فرارسیدن اعیاد، سالگرد و …
  • گاهاً شرکت‌های بیمه‌ای در ازای خرید بیمه بدنه و … در بیمه شخص ثالث شما تخفیفاتی را اعمال می‌نمایند.
  • اگر تاکنون این بیمه‌نامه را خریداری نکرده‌اید یا در تمدید آن کوتاهی نموده‌اید، شما مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌گردید و حق بیمه شما افزایش می‌یابد.