×  
دیه ضربه مغزی

دیه ضربه مغزی و آسیب به سر در بیمه شخص ثالث چقدر است؟

بعضی اوقات در تصادف‌های رانندگی، شدت و نوع ضایعه به شکلی‌ست که دیه ضربه مغزی و دیه آسیب به سر می‌تواند برابر با دیه‌ی کامل انسان در نظر گرفته شود. همان‌طور که می‌دانید سر و مغز یکی از قسمت‌های حساس و البته آسیب‌پذیر بدن انسان‌ را تشکیل می‌دهند.

در تصادف‌ها و حوادث رانندگی نیز امکان ایجاد ضایعه‌ی مغزی یا وارد شدن آسیب به سر به هیچ‌عنوان کم نیست. به همین دلیل از آن‌جایی که جبران خسارت‌های مالی و جانی در حوادث رانندگی برعهده‌ی راننده‌ی مقصر است؛ بهتر است با مبلغ دیه ضربه به سر و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن آشنا باشیم.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو هم از دیه‌ی ضربه مغزی و آسیب به سر خواهیم گفت و هم بررسی خواهیم کرد که با خرید بیمه شخص ثالث، چه میزان از این دیه قابل‌پرداخت خواهد بود. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دیه ضربه مغزی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

پیش‌تر در بلاگ بیمه‌شو از مفهوم و دلیل وجود دیه در قانون نوشته‌ایم. در واقع دیه یک مجازات قانونی‌ست که به افراد اجازه می‌دهد تا آسیب‌های غیرعمدی‌ای را که به جان و سلامت دیگران وارد کرده‌اند، جبران کنند.

نرخ دیه به صورت سالانه تعیین می‌شود و مبلغ آن برای هر یک از آسیب‌های بدنی متفاوت خواهد بود. حتی شدت و نوع آسیب واردشده بر یک عضو خاص، در محاسبه‌ی نرخ دیه تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین وقتی از دیه ضربه مغزی صحبت می‌کنیم، باید با مفهوم ضربه‌ مغزی و میزان آسیب واردشده به سر و مغز آشنا باشیم. اما طبق یک قاعده‌ی کلی، اگر ضربه به سر باعث بیهوش شدن و به کما رفتن فرد شود و در انتها به فوت او بینجامد؛ دیه‌ی پرداختی برابر با دیه‌ی کامل انسان خواهد بود.

به این ترتیب سقف پرداخت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ برای فردی که در اثر ضربه مغزی جانش را از دست داده باشد، برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان خواهد بود. اما اگر فرد دوباره هوشیاری‌اش را به دست آورد و به زندگی بازگردد، مقصر حادثه محکوم به پرداخت «ارش» خواهد بود.

همچنین برای آسیب‌های احتمالی ناشی از ضربه‌ مغزی و کما مانند فراموشی یا ضعف در قدرت تکلم و… به صورت جداگانه دیه یا ارش تعیین می‌شود.

ارش چه تفاوتی با دیه دارد؟

اَرش نوعی دیه به حساب می‌آید و برای آسیب‌هایی در نظر گرفته شده است که میزان آن به صورت دقیق در قانون تعیین نشده است. به عنوان نمونه، نرخ دیه‌ی شکستگی بینی در سال ۱۴۰۲ برابر با نود میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

اما اگر بینی دچار خراشیدگی سطحی شود، باید برای آن ارش تعیین شود. تعیین ارش طبق رای دادگاه و نظر کارشناس پزشکی قانونی خواهد بود و با انجام معاینات پزشکی امکان‌پذیر است.

دیه آسیب به سر چیست و چگونه محاسبه می شود؟

دیه آسیب به سر

وقتی از  دیه‌ی آسیب به سر صحبت می‌کنیم، باید مشخص کنیم که منظورمان چه نوعی از آسیب و ضربه و با چه شدتی است. به همین دلیل آنچه در ادامه می‌خوانیم، حالت‌های مختلفی از آسیب و ضربه به سر است که برای هر کدام‌شان میزان مشخصی از جزای نقدی تعیین شده است.

  • دیه ضربه به سر و کبودی: دیه‌ی کبودی صورت برابر با سه‌هزارمِ دیه‌ی کامل انسان است. اما باید به‌خاطر داشته باشیم که دیه‌ی کبودی سایر اعضای بدن کمتر از دیه‌ی کبودی صورت است. بنابراین اگر کبودی در قسمتی دیگر از سر رخ داده باشد، ممکن است نرخ آن به یک‌ونیم هزارم دیه‌ی کامل انسان کاهش پیدا کند.
  • دیه ضربه به سر و تورم: اگر ضربه و صدمه منجر به تورم سر و صورت شود، برای آن ارش تعیین خواهد شد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، مبلغ ارش با رای دادگاه و نظر کارشناس پزشکی قانونی مشخص می‌شود.
  • همچنین اگر تورم با کبودی و تغییر در رنگ پوست همراه باشد، دیه و ارش کبودی نیز به آن اضافه خواهد شد.
  • دیه ضربه به سر و بخیه: اگر جراحت به‌گونه‌ای باشد که فرد به بخیه زدن نیاز پیدا کند، مبلغ دیه می‌تواند بین یک‌صدم دیه‌ی کامل انسان تا یک‌سوم دیه‌ی کامل به همراه ارش در«جراحت دامغه» باشد.
  • جراحت دامغه به نوعی از جراحت گفته می‌شود که در آن پرده‌ی مغز شکافته می‌شود و جراحت به خود مغز می‌رسد. بنابراین آنچه که در محاسبه‌ی دیه‌ی بخیه اهمیت دارد، نوع جراحت و عمق آن است.

دیه شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی چگونه محاسبه می شود؟

در ابتدا باید بررسی کنیم که در متن قانون، شکستگی جمجمه و دیه‌ی ضربه به سر که با شکستگی همراه شود؛ چگونه تعریف شده است.

اسامی مختلفی که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید کمی سخت به‌نظر می‌رسند اما مفهوم واضح و مشخصی دارند. دانستن این جزئیات به شما کمک می‌کند تا در زمان وقوع حادثه، درک بهتری از حق و حقوق‌تان داشته باشید.

  • دیه هاشمه: اگر ضربه به سر به شکستگی استخوان جمجمه منجر شود، جراحت ایجاد شده از نوع جراحت هاشمه‌ست و به آن «دیه هاشمه» تعلق می‌گیرد. دیه‌ی هاشمه برابر با ده درصد از دیه‌ی کامل انسان است.
  • دیه مامومه: اگر شدت و نوع ضربه به شکلی باشد که به کیسه‌ی مغز فرد برسد، جراحت ایجادشده مامومه نام دارد و به آن «دیه مامومه» تعلق می‌گیرد. مقدار آن برابر با پانزده درصد از نرخ دیه‌ی کامل انسان خواهد بود.
  • دیه منقله: اگر جراحت به شکلی باشد که درمان آن تنها با جابه‌جا کردن استخوان سر میسر باشد، باید «دیه منقله» پرداخت شود. مقدار این دیه مانند دیه مامومه برابر با پانزده درصد از دیه‌ی کامل انسان است.
  • دیه دامغه: جراحتی که به حدی شدید باشد که کیسه‌ی مغز را هم پاره کند، جراحت دامغه نام دارد. در چنین حالتی به فرد مجروح نه‌تنها ارش کیسه‌ی مغز تعلق پیدا می‌کند، بلکه دیه‌ی مامومه نیز به آن اضافه خواهد شد.

آیا بیمه شخص ثالث دیه ضربه مغزی و آسیب به سر را پرداخت می کند؟

دیه ضربه مغزی

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی اجباری‌ست که دامنه‌ی تعهدات آن به گستردگی جبران تمام خسارت‌های جانی و مالی واردشده به اشخاص زیان‌دیده در حوادث رانندگی‌ست.

سقف تعهدات پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث برابر با نرخ دیه‌ی یک مرد مسلمان کامل در یکی از ماه‌های حرام سال در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب این مبلغ در سال ۱۴۰۲ برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان خواهد بود. پس می‌توانیم با خیالی آسوده بگوییم که بیمه شخص ثالث خسارت، دیه ضربه مغزی و انواع آسیب و ضربه به سر را پرداخت خواهد کرد.

نرخ دیه و سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث به صورت سالانه و در اسفندماه یا فروردین‌ماه توسط قوه قضائیه و سازمان بیمه مرکزی مشخص می‌شود.

به همین دلیل بیمه‌گذارهایی که در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه‌شان با افزایش نرخ ریالی دیه مواجه می‌شوند، می‌توانند از صندوق تامین خسارت های بدنی برای دریافت مازاد دیه و غرامت استفاده کنند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات دیه ضربه مغزی و دیه آسیب به سر آشنا شدید. همچنین از انواع صدمه‌ها و جراحت‌هایی گفتیم که در قانون برای آن نرخ دیه‌ی مشخص یا ارش در نظر گرفته شده است.

در پایان یادآوری می‌کنیم که تنها بیمه‌نامه‌ی اجباری و مهمی که می‌تواند در پرداخت غرامت و دیه‌ی تصادف همراه شما باشد، بیمه شخص ثالث است.

پس خرید و تمدید به‌موقع آن را به یکی از اولویت‌های بیمه‌ای زندگی‌تان تبدیل کنید. همچنین فراموش نکنید که در مسیر انتخاب بهترین بیمه‌نامه‌های خودرو، پلفترم بیمه‌شو همراه شماست.