Skip to content
car-green-card

راهنمای دریافت کارت سبز بیمه خودرو

فهرست مطالب

بیمه کارت سبز خودرو درحقیقت بیمه بین‌المللی خودرو است که هنگام اقدام برای سفر خارجی با خودرو شخصی باید آن را خریداری نمایید. بیمه کارت سبز یا همان بیمه بین‌المللی خودرو ازجمله اصلی‌ترین مدارک و بیمه‌نامه‌های لازم برای مسافرت خصوصاً مسافرت‌های خارجی است که باید نسبت به خرید آن اقدام نمایید. اهمیت بیمه کارت سبز خودرو به‌اندازه کارت بیمه ماشین است که به‌عنوان بیمه شخص ثالث بین‌المللی شناخته می‌شود.

بیمه‌شو در طی یک مقاله به بیان بیمه‌نامه‌های لازم برای سفر پرداخته است و اکنون قصد دارد به معرفی بیشتر بیمه کارت سبز بپردازد تا شما با مراحل دریافت آن آشنا گردید.

کارت سبز خودرو چیست؟

بیمه کارت سبز خودرو، بیمه بین‌المللی خودرو و مشابه با بیمه شخص ثالث است که رانندگانی که قصد خروج از کشور و مسافرت خارجی با خودرو شخصی خود را دارند برای دریافت مجوز تردد در کشورها باید بیمه کارت سبز خودرو مناسب خود را متناسب با منطقه جغرافیایی خریداری نمایند.

کارت بیمه ماشین‌های بین‌المللی که با نام بیمه کارت سبز خودرو یا بیمه بین‌المللی خودرو نیز شناخته می‌شود براساس قطع‌نامه سازمان ملل متحد، قرارداد لندن یا موافقت‌نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پایه‌گذاری گردید و متناسب با مفاد آن صورت می‌پذیرد.

هدف از کارت سبز

بیمه کارت سبز خودرو نخستین بار در سال 1949 درراستای حمایت از افرادی که در کشورهای دیگر دچار تصادف یا آسیب‌دیدگی گشته‌اند، مطرح گردید. این طرح در سال 1953 تحت‌عنوان بیمه کارت سبز اجرا گردید، اما برای عضویت در این سیستم شرط مهمی برای کشورهای در نظر گرفته شد.

شرط اصلی برای عضویت در سیستم بیمه کارت سبز این است که کشور متقاضی عضویت، باید قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری یا همان بیمه شخص ثالث را دارا باشد.

در حال حاضر تعداد زیادی از کشورهای جهان عضو این سیستم هستند و تعداد قابل توجهی از دارندگان وسایل نقلیه از خدمات این بیمه‌نامه در مناطق جغرافیایی تعیین‌شده استفاده می‌نمایند.

بیمه کارت سبز را چگونه تهیه نماییم؟

فروش و مدیریت امور مربوط به کارت سبز خودرو تنها در دفاتر رسمی آن که تحت عنوان دفاتر ملی کارت سبز خودرو انجام می‌پذیرد که دفتر مرکزی آن‌ها در لندن قرار دارد. یکی از مسئولیت‌های این دفاتر نظارت بر حسن انجام صدور و خسارت این بیمه‌نامه است.

در ایران تنها شرکت بیمه ایران عضو دفاتر بیمه کارت سبز است و شما برای خرید این کارت بیمه ماشین باید ضمن مراجعه به نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین‌المللی مدارک ذیل را به این مرکز ارائه نمایید:

  • اصل پاسپورت
  • اصل گواهینامه
  • یک قطعه عکس
  • مبلغ معینی پول

آدرس مراکز صدور بیمه بین‌المللی خودرو در ایران

متقاضیان دریافت کارت بیمه ماشین برای سفر خارجی می‌توانند به یکی از نمایندگی‌های زیر در ایران مراجعه نمایند:

شهر آدرس تلفن
ارومیه میدان ایالت، خیابان کاشانی، روبه‌روی بانک ملی، اداره کل بیمه ایران 044-33459209
آستارا خیابان حاجی عباسی، روبه‌روی بانک ملی مرکزی 013-44827850
تبریز خیابان استاد شهریار، نبش زیرگذر آبرسان، بیمه ایران 041-36573611
تهران خیابان شهید مطهری، نبش خیابان سرافراز، پلاک 1، طبقه 5 021-88732336
جلفا میدان عاشورا، ابتدای خیابان شمس تبریزی، ساختمان بیمه ایران 041-42026493
خوی بلوار مدرس، میدان شیخ نوائی 044-36339669
زنجان سبز میدان، خیابان طالقانی، ساختمان مرکزی بیمه ایران 024-33335612
قزوین انتهای خیابان اصفهان (ایرانگاز)، جنب پمپ بنزین مروارید، بیمه ایران شعبه شهید رجایی 028-33868141
ماکو بلوار رسالت، ساختمان مرکزی بیمه ایران 044-34245886

 

میزان حق بیمه و تعهدات کارت سبز

هر ساله خسارات مالی و جانی وارده به شخص ثالث متناسب با قوانین و مقررات کشورهای تعیین می‌گردد؛ همچنین حداقل تعهدات قانونی کشورهای برای ارائه خدمات به دارندگان بیمه کارت سبز توسط دفتر مرکزی کارت سبز اعلام می‌گردد.

در ارتباط با تعیین مبلغ حق بیمه نیز معیارهایی مانند نوع خودرو، مدت سفر، میزان تعدات کشور مقصد و … تأثیرگذار است و پس از اعلام این موارد به شرکت‌های مربوطه مبلغ حق بیمه شما محاسبه و اعلام می‌گردد.

آیا خرید کارت سبز الزامی است؟

افراد زیادی هستند که در سال حداقل یک‌بار به کشورهای خارجی سفر می‌نمایند و تمایل دارند برای لذت و راحتی بیشتر در این سفر با خودرو خود از کشور مبدأ تا مقصد مسافرت نمایند. تصور کنید شما نیز جزو این دسته از افراد هستید و سفر با خودرو شخصی به کشورهای دیگر برای شما جذابیت بالایی دارد.

رانندگی همیشه با ریسک خطر همراه است و سالیانه افراد زیادی دچار تصادفات با خسارات مالی و جانی می‌گردد، اما اگر این تصادف در کشوری رخ دهد چه چیزی در انتظار ماست؟ تفاوت در ارزش پول، فرهنگ و … را در نظر بگیرید. قطعاً شما از فرهنگ، قوانین، شرایط و … کشوری که در آن دچار حادثه شده‌ای اطلاعی ندارید و همینطور ممکن است خسارات وارده متناسب با پول ایران مبلغ هنگفت و قابل توجهی باشد. در این زمان چه حسی دارید؟ با تصور خود در این شرایط متوجه می‌شوید که وجود بیمه‌ای بین‌المللی که به پرداخت خسارات مالی و جانی پیش آمده، می‌پردازد چقدر مفید و کارآمد است و در نبود آن ممکن بود چه مشکلاتی رخ دهد. به یاد داشته باشید که بیمه در هر زمان می‌تواند حامی قدرتمند شما باشد و مشکلات شما را تا حد زیادی رفع نماید؛ بنابراین بهتر است در خرید آن کوتاهی نکنید.