Skip to content
شرایط عمومی بیمه عمر

شرایط عمومی بیمه عمر

فهرست مطالب

در تعریف شرایط عمومی بیمه عمر می‌توان گفت که به مجموعه شرایط، قوانین و مقررات، بندها و تبصره‌هایی که در بیمه عمر وجود دارد و بین همه افراد مشابه است گفته می‌شود.

برای بیمه عمر باید از شرایط عمومی آن اطلاعات لازم را به دست آوریم و اگر این آگاهی را نداشته باشیم، امکان دارد دچار مشکل شویم.

بیمه عمر مانند هر بیمه دیگری قراردادی بین بیمه‌گر و بیمه‌شونده است که مثل هر قراردادی یک سری شرایط عمومی و خصوصی دارد. این شروط به صورت بند و تبصره در اختیار بیمه‌شونده قرار می‌گیرد.

وظیفه و تعهدات بیمه‌گزار

شرایط عمومی بیمه عمر شامل چند مورد است:

  • شرط حداکثر حسن نیت:

زمانی که دارید بیمه عمر را می‌خرید، اگر سوابق بیمه‌شده با معاینات پزشکی تشخیص داده نشود، پزشک مجبور است گفته‌های فرد را قبول کند.

اگر بیمه‌گزار عمدا یا سهوا اطلاعات نادرست داده باشد یا مطالب اصلی را عنوان نکند، بیمه‌گر می‌تواند به یکی از دو روش زیر عمل کند:

  1. گاهی ممکن است بیمه‌گزار تمام اطلاعات را راجع‌به سلامتی خود به بیمه‌گر ندهد. گرچه شاید این اطلاعات آن قدر حائز اهمیت نباشد که بیمه‌گر را از عقد قرارداد منصرف کند. با این حال هر زمانی که بیمه‌گر متوجه این موضوع شود، می‌تواند قرارداد را یک طرفه فسخ کند و یا درصورت رضایت بیمه‌گزار با افزایش حق بیمه ادامه دهد.

اگر بیمه‌گر به خلاف گفته‌های بیمه‌گزار پی برد، حق بیمه دریافتی نسبت به حق بیمه واقعی کاهش می‌یابد.

  1. اگر اهمیت موضوع به حدی بود که بیمه‌گر در هنگام ثبت قرارداد از آن اطلاع داشت، بیمه‌نامه را صادر نمی‌کرد. حتما باید بیمه‌نامه را باطل می‌کرد و فقط ارزش بازخرید بیمه‌نامه پرداخت می‌شد.

شرایط عمومی پرداخت حق بیمه

شرایط عمومی بیمه عمر

از بیمه‌گر در ازای تعهداتش مبلغی را به عنوان حق بیمه تعیین و دریافت می‌کنند. نقش تعهدات بیمه‌گر، وابسته به پرداخت این حق بیمه توسط بیمه‌گزار هم‌زمان با صدور بیمه‌نامه یا حداکثر تا یک ماه بعد از تاریخ صدور توافق فی‌مابین خواهد بود.

شرایط پرداخت حق بیمه به شکل زیر است:

  1. حق بیمه همان اول به صورت یک جا پرداخت شود.
  2. حق بیمه سالانه، همان اول سال بیمه هر سال پرداخت شود.
  • با تقاضای بیمه‌گزار حق بیمه سالانه را می‌توانید با اخذ کارمزد به صورت 6 ماهه، 4 ماهه، 3 ماهه، 2 ماهه و ماهانه قسط‌بندی کنید.
  • اگر بیمه‌شده فوت شود و حق بیمه آن سال پرداخت نشده باشد، بیمه‌گر مبلغ حق بیمه را از باقی مانده آن سالی که برای استفاده‌کننده باقی مانده کسر می‌کند.
  1. زمانی پرداخت حق بیمه معتبر است که به حساب شرکت در ازای گرفتن شماره پیگیری الکترونیکی واریز شده باشد.

شرایط عمومی تعلیق بیمه‌نامه عمر

  1. اگر حق بیمه حداکثر تا یک ماه از تاریخ تعیین شده پرداخت نشود، بیمه‌نامه به حالت تعلیق در می‌آید. همچنین بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت سرمایه فوت و سایر پوشش‌ها نخواهد داشت.
  2. با درخواست بیمه‌گزار و موافقت بیمه‌گر برای برقراری مجدد بیمه‌نامه، در صورت پرداخت حق بیمه امکان‌پذیر است.
  3. وقتی بیمه‌شده تحت هر شرایطی به عملیات و ماموریت جنگی اعزام شود، پوشش خطر فوت و سایر پوشش‌ها از تاریخ اعزام تا برگشت به حالت تعلیق در می‌آید ‌آ‌آید. بیمه‌گر در آن مدت تعهدی نسبت به پرداخت سرمایه فوت نخواهد داشت.

شرایط عمومی بیمه عمر استفاده کنندگان

شرایط عمومی بیمه عمر

کسانی هستند که مشخصات آن‌ها به عنوان سودکنندگان درصورت فوت یا حیات بیمه‌شده در بیمه‌نامه ذکر می‌شود و حق استفاده از منافع بیمه‌نامه را دارند.

شرایط استفاده‌کنندگان به شرح زیر است:

  1. بیمه‌گزاران باید مشخصات کامل استفاده‌کنندگان حقیقی یا حقوقی را در صورت حیات یا فوت بیمه‌شده تعیین کنند.

اگر بیمه‌گزار مشخص نکند که استفاده‌کننده در قید حیات است، شخص بیمه‌شده، استفاده‌کننده محسوب می‌شود. در صورت فوت بیمه‌شده وارثان قانونی او به عنوان استفاده کننده تلقی شده و سهم هرکدام براساس قانون ارث مشخص می‌شود.

  1. تغییر استفاده‎کنندگان: استفاده‎کننده هر تغییری داشته باشد، سهم آن‌ها در مدت بیمه‌نامه و موافقت بیمه‎شده و درخواست کتبی بیمه‌گزار امکان پذیر است. فقط درصورتی ممکن نیست که حق تعیین استفاده‎کننده در بیمه‌نامه به روشنی از بیمه‌گزار سلب شده باشد.

وظایف و تعهدات بیمه‌گر

بیمه‌گر هم در شرایط عمومی بیمه عمر وظایف و تعهداتی دارد. این شرایط و تعهدات شامل موارد زیر است:

  • فواید بیمه در صورت فوت بیمه شده: سرمایه‌های فوت بعد از کاهش تمام بدهی‌های قبلی بیمه‌گزار که به استفاده‌کنندگان بیمه‌نامه پرداخت می‌شود فواید بیمه در صورت فوت بیمه شده می‌گویند.
  • فواید بیمه در صورت حیات بیمه شده: اگر با سر رسیدن بیمه‌نامه، بیمه‌شده در قید حیات باشد، سود قطعی سرمایه‌گذاری بعد از کسر کردن بدهی قبلی بیمه‌گزار به استفاده‌کننده در قید حیات پرداخت می‌شود.

سود قطعی ریاضی در پایان دوره بیمه‌نامه مشخص خواهد شد. مشارکت در سود به نسبت 15 درصد به بیمه‌گر و 85 درصد به بیمه‌گزار تقسیم بندی می‌شود.

اخذ وام به اعتبار بیمه‌نامه

شرایط عمومی بیمه عمر

نکته‌ای که در شرایط عمومی بیمه عمر وجود دارد این است که بیمه عمر می‌تواند نقش ضامن وام را داشته باشد البته با شرایطی که گفته می‌شود:

  • بیمه‌گزار می‌تواند تا حداقل 2 سال پرداخت حق بیمه، تا 90 درصد ارزش بازخرید، وام دریافت کند.

دریافت وام مجدد، وابسته به تسویه وام قبلی خواهد بود. نرخ سود هر سال از طرف بیمه‌گزار گفته می‌شود و مدت باز پرداخت با توافق طرفین در قرارداد وام مشخص خواهد شد.

  • زمان تسویه قسط‌های وام در سررسیدهای مشخص شده در قرارداد وام انجام می‌شود. با دریافت وام و پرداخت به موقع اقساط هیچ مبلغی از ذخیره ریاضی کم نمی‌شود اما در بازپرداخت قسط‌ها، مانده بدهی از ذخیره ریاضی کسر می‌شود.

شرایط عمومی بیمه عمر در پرداخت سودهای بیمه

  • پرداخت سود بیمه در صورت حیات: درصورت حیات بیمه‌شده اگر انقضا بیمه سر برسد، بیمه‌گر با دریافت مدارک مورد نیاز، حداکثر یک ماه منافع بیمه را دریافت می‌کند. این مدارک شامل موارد زیر است:
  1. بیمه‌نامه و اوراق الحاقی آن
  2. قبض رسید حق بیمه‌های پرداختی
  3. رونوشت اصلی شناسنامه
  • پرداخت سود بیمه در صورت فوت: در صورت فوت بیمه‌شده در طول مدت قرارداد، بیمه‌گر با دریافت مدارک مورد نیاز تا حداکثر یک ماه سود بیمه را دریافت می‌کند. مدارک مربوطه شامل موارد زیر است:
  1. بیمه‌نامه و اوراق الحاقی آن
  2. قبض رسید حق بیمه‌های پرداختی
  3. گواهی فوت بیمه شده
  4. نظریه پزشک معالج یا پزشکی قانونی
  5. گواهی انحصار وراثت
  6. شناسنامه باطل شده متوفی

کلام آخر:

مواردی که در این مقاله گفته شد مربوط به شرایط عمومی بیمه عمر بود. این شرایط برای همه مشابه است و هرکسی که بخواهد بیمه عمر بخرد باید به شرایط گفته شده در مقاله توجه کند. مثل وظایف و تعهدات بیمه‌گزار، وظایف و تعهدات بیمه‌گر و … .

شما برای تهیه بیمه عمر می‌توانید به سایت بیمه شو مراجعه کنید و از کارشناسان ما کمک بگیرید.