Skip to content

طرح بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور و ماشین

فهرست مطالب

بعد از نداشتن کلاه کاسکت، نداشتن بیمه یکی از مهم‌ترین چالش‌های موتورسواران است. اگر شما هم موتورسوار هستید و مدتی است از انقضای بیمه‌نامه‌ی موتورتان گذشته است، در این مطلب از سایت بیمه‌شو قرار است از طرح بخشش جرایم دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث موتورسیکلت صحبت کنیم.

طرح بخشودگی دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث چیست؟

13 آذر به مناسبت روز بیمه، صندوق تامین خسارات بدنی طرحی را اجرا کرد که به موجب آن جرایم دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث را به مدت یک ماه به موتورسواران بخشید. در این طرح علاوه بر موتورسواران رانندگان سایر وسایل نقلیه هم به مدت 18 روز می‌توانند بدون احتساب جریمه برای دیرکرد بیمه‌نامه‌ی خود آن را تمدید کنند.

این طرح باعث شد بسیاری از کسانی به علت ناتوانی در پرداخت جرایم دیرکرد، نتوانسته بودند بیمه‌ی موتور و سایر وسائل نقلیه‌ی خود را تمدید کنند، بدون نگرانی بیمه‌ی شخص ثالث را خریداری کنند.

شرط و شروط بخشش جرایم دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث چیست؟

یکی از موضوعات مهمی که در هنگام استفاده از این طرح باید به آن توجه کنید این است که عمر بیمه‌نامه باید یک ساله باشد. بنابراین اگر شما بیمه‌ی کوتاه مدت برای خودرو یا موتورتان خریده باشید، نمی‌توانید از مزایای این طرح استفاده کنید. پس مهم‌ترین شرط برای بخشش جرایم دیرکرد یک ساله بودن بیمه‌نامه است.

صندوق تامین خسارات بدنی با چه هدفی این طرح را اجرا کرد؟

اولین دلیل اجرای این طرح حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه بود. متاسفانه حدود 80 درصد موتورهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند فاقد بیمه‌نامه هستند. 25 درصد سایر وسایل نقلیه هم هیچ گونه بیمه‌ای ندارند. بر همین اساس بسیاری از افرادی که موتورسیکلت یا خودروی‌شان فاقد هرگونه بیمه‌نامه هستند، در هنگام تصادف صحنه‌سازی می‌کنند تا بتوانند خسارت را از طرف مقابل دریافت کنند.

علی اصغر عنایت، دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه‏‌گران کشور درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «طبق قانون، شرکت‎های بیمه موظف‎ هستند بدون کروکی پلیس، تا مبلغ ۱۶ میلیون تومان خسارت را پرداخت کنند. با توجه به این‎که برخی افراد از این مزیت قانونی سوءاستفاده می‌کنند، ضرر قابل توجهی متوجه شرکت‌های بیمه می‌شود.»

علاوه بر این فرهنگ سازی و ترویج خرید بیمه‌ی شخص ثالث، افزایش ضریب نفوذ بیمه و کاهش آمار راکبان بدون بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث از دلایل دیگر بخشش جرایم دیرکرد برای این دسته از افراد است.

چگونگی محاسبه‌ی جرایم دیرکرد

همان‌طور که چندین بار به این موضوع اشاره شد، در طرح بخشش جرایم دیرکرد، نیازی نیست که جریمه‌های دیرکرد خودرو یا موتورسیکلت خود را پرداخت کنید. با این حال بهتر است بدانید که جریمه‌ی دیرکرد چگونه حساب می‌شود. در حالت عادی برای اینکه بتوانید میزان این جریمه را حساب کنید باید قیمت پایه‌ی بیمه‌نامه‌ی خود را بر 365 روز سال تقسیم کنید. سپس قیمت هر روز بیمه‌نامه‌ی خود را به دست می‌آورید. این مبلغ پایه‌ی یک روز دیرکرد شما هم خواهد بود. پس اگر به طور مثال 50 روز دیرکرد داشته باشید، آن رقم به دست آمده را باید در 50 (روز) ضرب کنید و میزان جریمه‌ی خود را پرداخت کنید.

دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث تاثیری بر تخفیف بیمه خواهد داشت؟

اگر به هر دلیلی نتوانسته‌اید بیمه‌‌ی شخص ثالث موتورسیکلت یا خودروی خود را تمدید کنید، اصلا لازم نیست نگران تخفیف بیمه‌ی خود شوید. این دو موضوع به یکدیگر ربطی ندارند. پس اگر در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه تصادفی نداشته باشید و از شرکت بیمه خسارت نگیرد، تخفیف بیمه‌ی شخص ثالث شامل حال پلاک‌تان خواهد شد. بنابراین فقط لازم است جریمه‌ی دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث ۱۴۰۲ را پرداخت کنید.

جریمه‌ی دیرکرد شامل حال چه پلاک‌هایی نمی‌شود؟

اگر خودرویی سرقت شود و مالک آن اعلام سرقت کرده باشد و در این مدت هم بیمه‌نامه‌ی خودرو به پایان رسیده باشد، تا زمانی که خودرو پیدا شود، هیچ جریمه‌ای شامل حال پلاک مسروقه نخواهد شد. بنابراین کسانی که با اعلام سرقت پلاک خودروی خود از کلانتری گواهی سرقت دریافت کرده‌اند لازم نیست، طی این مدت نگران جریمه شدن دیرکرد بیمه‌نامه‌ی خودروی خود باشند.

کلام آخر

این طرح می‌تواند فرصتی استثنایی برای موتورسوارانی باشد که مدت‌ها است از انقضای بیمه‌نامه‌ی موتورشان گذشته و به دلیل بالا رفتن دیرکرد بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث خود توان پرداخت جریمه را ندارند.  طرح بخشش جرایم دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ از ۱۳ آذر تا روز سه شنبه ۱۲ دی برای موتورسیکلت‌ها برقرار است. برای خرید بیمه‌ی شخص ثالث موتورسیکلت بدون پرداخت دیرکرد خود، بهتر است تا زمان دارید اقدام کنید.