Skip to content
Third-party-insurance-rules

قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 1400

فهرست مطالب

با آغاز سال جدید، بیمه‌گذاران به دنبال اطلاع از قانون جدید بیمه شخص ثالث هستند که بتوانند از خدمات این بیمه‌نامه به بهترین شکل بهره‌مند گردند. قانون جدید بیمه شخص ثالث 1400 نسبت به سال گذشته دچار تغییراتی گشته تا خدمت‌رسانی به بیمه‌گذاران به بهترین نحو صورت پذیرد. هر ساله بیمه‌نامه‌ها دچار تغییراتی می‌شوند که می‌تواند شرایط شما را تحت تأثیر قرار دهد و شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن از آن مطلع گردید.

بیمه‎‌شو قصد دارد در این مقاله به بیان قانون جدید بیمه شخص ثالث 1400 بپردازد تا شما با اطلاع از آن خدمت خود را به بهترین شکل دریافت نمایید. این تغییرات در بخش‌های مختلف اعم از مبلغ دیه، میزان تخفیف بیمه شخص ثالث و … اعمال می‌شود و تنها محدود به یک حوزه نیست.

آشنایی با قانون بیمه شخص ثالث در سال جدید

بیشتر تغییراتی که در بیمه شخص ثالث 1400 اعمال شده است، درراستای راننده محور شدن این بیمه‌نامه است. این تغییرات در نحوه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت، مبلغ دیه و … اعمال گشته است و شما باید از آن‌ها اطلاع پیدا نمایید.

هدف از راننده محور شدن بیمه شخص ثالث این است که شرکت‌های بیمه‌ای در کنار سایر ارگان‌های نظارتی به اطلاعات رانندگی افراد دسترسی داشته و متناسب با شرایط رانندگی افراد و کم خطر یا پر خطر بودن آن‌ها، بیمه‌نامه‌ها را تنظیم نمایند.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

یکی اصلی‌ترین نکات قانون جدید بیمه شخص ثالث مربوطه به محدودیت‌های جدیدی است که برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث اعمال گشته است. براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث 1400 دیگر شما قادر به انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خود هنگام فروش خودرو نیستید و این مقوله دیگر مزیتی برای شما محسوب نمی‌گردد.

با تصویب این قانون شما تنها قادر به انتقال این تخفیفات به خودرو جدید خود یا یکی از اقدام درجه یک خود (والدین، همسر و فرزندان) خواهید بود. اگر شما قصد دارید مدتی پس از فروش خودرو خود، خودرو دیگری را خریداری نمایید، شرکت بیمه این تخفیفات را تا یک سال حفظ می‌نماید تا شما مراحل خرید خودرو خود را طی نمایید.

دقت نمایید که اگر خودرو اول و خودرو دوم، هر دو دارای تخفیف باشند، تنها تخفیف بیشتر برای شما اعمال گشته و امکان اجتماع آن‌ها وجود ندارد. به یاد داشته باشید که برای انتقال این تخفیفات باید کاربری خودرو اول و دوم یکسان باشد و امکان انتقال بیمه خودرو شخصی به تاکسی و … وجود ندارد.

اگر پلاک خودرویی تا زمان تمدید بیمه‌نامه تعویض گردد، تنها به شرط یکسان بودن بیمه‌گذاران امکان انتقال تخفیفات وجود خواهد داشت.

اگر بیمه‌گذار ضمن فروش خودرو خود، خودرو صفری را خریداری نموده باشد، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو جدید وجود خواهد داشت.

ثبت اطلاعات گواهینامه برای بیمه شخص ثالث

براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث در این زمینه، شما باید اطلاعات گواهینامه افرادی را که به‌عنوان راننده از خودرو شما استفاده می‌نمایند را به شرکت بیمه اعلام نمایید. این کار درراستای راننده محور شدن بیمه شخص ثالث صورت پذیرفته است که استفاده از تخفیف عدم خسارت را بهبود می‌بخشد. دقت داشته باشید که اگر تصادف توسط فرد دیگری که گواهینامه وی ثبت نشده است، رخ دهد مشکلی در پرداخت خسارت ایجاد نمی‌شود، زیرا این قانون تنها برای شخصی‌سازی نمودن تخفیفات این بیمه‌نامه ارائه گردیده است.

تغییر در مبلغ دیه ماه‌های عادی و حرام

خسارات مالی و جانی بیمه شخص ثالث براساس دیه تعیین‌شده برای هر سال پرداخت می‌گردد. همانطور که می‌دانید براساس قوانین اسلام و جمهوری اسلامی مبلغ دیه برای ماه‌های حرام و عادی متفاوت است و بیمه نیز متناسب با آن‌ها به پرداخت خسارات می‌پردازد. براساس مصوبات سال 1400، مبلغ دیه در ماه‌های عادی برابر 480 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام (محرم، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب) برابر با 640 میلیون تومان می‌باشد.

قانون خودروی متعارف

این قانون اولین‌بار در سال 1395 و برای جبران خساراتی که در تصادف با خودروهای لوکس و گران قیمت ایجاد می‌شود، ارائه گردید. خودرو متعارف به خودرویی گفته می‌شود که ارزش آن برابر نصف دیه ماه حرام باشد. براساس قانون خودروهای نامتعارف اگر خسارتی برای این خودروها رخ دهد، شرکت بیمه خسارت واردره را براساس نسبتی از قبل تعیین‌شده و تا سقف معینی از بیمه شخص ثالث پرداخت می‌نماید و سایر هزینه‌ها از بیمه بدنه قابل پرداخت می‌باشند.

پرداخت خسارت بدون کروکی

براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 1400 اگر در طی یک حادثه خسارتی تا سقف 16 میلیون تومان ایجاد گردد، شما برای دریافت خسارت از شرکت بیمه نیازی به ارائه کروکی نخواهید داشت؛ بنابراین می‌توانید صحنه را تغییر دهید تا برای سایرین مزاحمتی ایجاد نگردد.

از بین نرفتن تخفیفات عدم خسارت درصورت بروز خسارات مالی و جانی

براساس قانون جدید اگر شما در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه خود دچار خسارت مالی و جانی گردید و آن را از شرکت بیمه دریافت نمایید، تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث شما صفر نشده و تنها درصدی مشخص از این تخفیفات کاسته می‌شود. این افزایش تخفیفات پرداخت حق بیمه بیشتر را برای بیمه‌گذار در پی خواهد داشت.

جریمه دیرکرد در پرداخت خسارت برای شرکت‌های بیمه

پس از تشکیل پرونده برای تصادف ارزیابی خسارت وارده، شرکت بیمه باید متناسب با نوع و میزان خسارت آن را تا بازه معینی به فرد زیان‌دیده پرداخت نماید. براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث اگر شرکت بیمه پرداخت خسارت را به تعویق انداخته و آن را در بازه معین‌شده پرداخت نکند، مشمول جریمه دیرکرد در پرداخت خسارت می‌گردد.