Skip to content
مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

فهرست مطالب

مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

تمام افراد برای سرمایه‌گذاری در بیمه عمر به‌دنبال بهترین گزینه ممکن هستند و دائماً این سؤال را مطرح می‌کنند که کدام بیمه عمر بهترین بیمه برای آن‌ها است. پاسخ دادن به این سؤال به دو دلیل دشوار است. اول اینکه نیاز‌های افراد با یکدیگر متفاوت است و ممکن است معیاری که برای شما اهمیت زیادی دارد، برای دیگری بی‌اهمیت باشد. دوم اینکه شرکت بیمه‌‌ای وجود ندارد که از نظر تمام شرایط از سایر شرکت‌ها بر‌تر باشد. اما کمک ما به شما، بیان و مقایسه شرایط بیمه‌های عمر مختلف است. به همین دلیل قصد داریم مقایسه‌ای میان بیمه عمر پاسارگاد و بیمه عمر ایران داشته باشیم.

1. توانگری مالی

توانگری مالی یک شرکت بیمه به دو صورت سطح توانگری و نسبت توانگری بیان می‌شود که هر دو نشان‌دهنده نسبت سرمایه شرکت بیمه به مقدار سرمایه مورد‌نیاز برای ایفای تعهدات خود در قبال بیمه‌گزاران است. سطوح توانگری مالی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که سطح ۱ بالا‌ترین توانایی و سطح ۵ پایین‌ترین توانایی مالی را نشان می‌دهد. نسبت توانگری مالی هم عددی است که اگر بالای 100 باشد، نشان‌دهنده وضعیت مناسب شرکت بیمه است و اگر زیر 100 باشد، حاکی از وضعیت نامطلوب آن می‌باشد.

سطح توانگری مالی، مهم‌ترین معیار از نظر بیمه مرکزی ایران برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه است و به همین دلیل این سازمان هر‌ساله سطح توانگری شرکت‌های بیمه را بر اساس میزان برآورد تعهدات مالی در زمان خسارت، میزان و نحوه پرداخت خسارت، میزان برآورده کردن خواسته‌های بیمه‌گزاران و چند معیار دیگر گزارش می‌کند.

بر اساس جدول ذیل، بیمه پاسارگاد نسبت و سطح توانگری مالی مناسبی در پنج سال اخیر داشته است، در حالی‌که بیمه ایران در سال‌های اخیر از سطح توانگری ضعیفی برخوردار بوده است.

نام شرکت بیمه

نسبت توانگری مالی

سطح توانگری در سال 1398

1393

1394

1395

1396

1397

نسبت

سطح

ایران

82

51

40

28

26

71

2

پاسارگاد

105

115

118

129

122

157

1

2. سود قطعی

مطمئناً میزان سود قطعی پرداخت‌شده توسط شرکت‌های بیمه عمر، از مهم‌ترین معیار‌های مشتریان محسوب می‌شود. سود قطعی از دو سود تضمینی و سود مشارکتی تشکیل شده است که به حق بیمه و اندوخته بیمه عمر تعلق می‌گیرند. از آنجایی‌که سود تضمینی توسط بیمه مرکزی تعیین می‌گردد و میزان آن برای تمام شرکت‌های بیمه یکسان است، سود مشارکتی سبب ایجاد تفاوت در میزان سود پرداختی شرکت‌های مختلف بیمه می‌شود.

بر اساس جدول ارائه‌شده، میزان سود قطعی بیمه ایران در پنج سال اخیر، بالا‌تر از بیمه پاسارگاد بوده است.

نام شرکت بیمه

درصد سود بیمه عمر در سال‌های گذشته (%)

میانگین سود پنج‌ساله

1392

1393

1394

1395

1396

ایران (طرح مان)

9/24

24

21

9/24

7/23

پاسارگاد

20

22

20

19

5/18

9/19

3. اعطای وام

یکی از مزایای بیمه عمر، امکان دریافت وام از اندوخته بیمه عمر بدون نیاز به وثیقه و ضامن است. شرایط استفاده از وام در اغلب شرکت‌های بیمه شبیه به‌هم است و اغلب شرکت‌ها از جمله بیمه ایران پس از گذشت 2 سال از قرارداد به اندازه 90 درصد اندوخته بیمه به مشتریان خود وام می‌دهند. اما بیمه پاسارگاد تنها پس از 6 ماه به اندازه 90 درصد اندوخته بیمه به بیمه‌گزارانش وام می‌دهد.

نام شرکت بیمه

شرایط دریافت وام

بیمه ایران (طرح مان)

۹۰ درصد اندوخته پس از پایان سال دوم

پاسارگاد

۹۰ درصد اندوخته پس از پایان ماه ششم

4. پوشش فوت

پوشش فوت به دو دسته پوشش فوت بر اثر مرگ طبیعی و پوشش فوت در اثر حادثه تقسیم‌بندی می‌شود. پوشش فوت یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه عمر می‌باشد و به این صورت است که اگر فرد بیمه‌شده فوت کند، سرمایه فوت به ذینفعان بیمه‌نامه وی پرداخت می‌شود‌. سرمایه فوت در اثر حادثه به‌صورت ضریبی از سرمایه فوت طبیعی محاسبه می‌گردد.

نام شرکت بیمه

پوشش فوت بر اثر حادثه (تومان)

بیمه ایران (طرح مان)

تا سقف 400 میلیون

پاسارگاد

تا سقف 500 میلیون

۵. پوشش امراض خاص

اگر بیمه شده خدای ناکرده در طول مدتی که بیمه عمر است به سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی باز قلب، پیوند اعضای اصلی بدن و انواع سرطان مبتلا شود، می‌تواند از این پوشش استفاده کند. سقف و میزان این پوشش بسته به شرکت‌ بیمه و بسته به شرایط سنی فرد، متفاوت است. در این زمینه وضعیت بیمه پاسارگاد بهتر از بیمه ایران می‌باشد.

نام شرکت بیمه

پوشش امراض خاص (تومان)

بیمه ایران (طرح مان)

تا سقف 20 میلیون

30 میلیون برای سرطان

پاسارگاد

تا سقف 200 میلیون

هر بیماری 40 میلیون

۶. پوشش ازکارافتادگی

پوشش از‌کارافتادگی معمولاً برای افراد شاغل ارائه می‌شود و به این صورت است که اگر فرد بیمه شده در طول مدت داشتن بیمه‌نامه ازکارافتاده شود، سرمایه پوشش ازکارافتادگی به او پرداخت می‌شود. این پوشش نیز بسته به سن بیمه‌شونده و شرکت بیمه متفاوت است.

نام شرکت بیمه

پوشش از‌کار‌افتادگی (تومان)

بیمه ایران (طرح مان)

ندارد ولی مستمری سالیانه از‌کار‌افتادگی به‌میزان 1 تا 3 برابر آخرین حق بیمه پرداختی سالیانه پرداخت می‌کند. (به‌مدت 10 سال)

پاسارگاد

تا سقف 60 میلیون

7. پوشش هزینه پزشکی و نقص عضو

اگر بیمه شده در اثر حادثه، متقبل هزینه پزشکی و یا حتی دچار نقص عضو شود، با این پوشش می‌تواند بخشی از خسارات وارده را جبران کند.

نام شرکت بیمه

پوشش هزینه پزشکی (تومان)

پوشش نقص عضو (تومان)

بیمه ایران (طرح مان)

سالانه تا سقف 5 میلیون

تا سقف 100 میلیون

پاسارگاد

تا سقف 25 میلیون

تا سقف 250 میلیون

8. پوشش‌های اضافی

بیمه پاسارگاد در کنار پوشش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، پوشش آتش‌سوزی منزل و پوشش درمان تکمیلی انفرادی برای جبران برخی هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کند که بیمه ایران هیچ‌یک از این موارد را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

نام شرکت بیمه

پوشش آتش‌سوزی منزل (تومان)

پوشش هزینه‌های درمانی (تومان)

بیمه ایران (طرح مان)

ندارد

ندارد

پاسارگاد

تا سقف 500 میلیون

تا 5 میلیون برای هزینه بستری

تا 10 میلیون برای هزینه جراحی

9. شرایط عمومی

هر بیمه برای ثبت‌نام یا پرداخت تعهدات، شرایط خاص خود را دارد که می‌تواند برای بیمه‌گزاران مهم باشد. در جدول زیر تفاوت این دو شرکت را از نظر شرایط عمومی مشاهده می‌کنید.

نام شرکت بیمه

سن بیمه شدن

نحوه پرداخت سود

برداشت از اندوخته

بیمه ایران (طرح مان)

تا 101 سالگی

روزشمار

از سال سوم به میزان 80 درصد ارزش بازخرید

پاسارگاد

تا 70 سالگی

سالانه به‌صورت مرکب

ندارد

علاوه بر معیار‌های ذکرشده، معیار‌های دیگری مانند میزان حق بیمه، سهولت ثبت‌نام، تعداد شعب، برخورد کارکنان و … هستند که باید در زمان انتخاب بیمه مورد‌نظر خود به آن توجه داشته باشید.