Skip to content
Corona-vaccine

واکسن کرونا

فهرست مطالب

واکسن کرونا یکی از مسئله‌های اصلی و حیاتی زندگی امروز بشر است. واکسن‌ها معمولاً قبل از وارد شدن به بازارها و مراکز درمانی، به سال‌ها تحقیق و آزمایش نیاز دارند، اما بیماری همه‌گیر کرونا در دنیا دارای چنان اهمیتی است که بسیاری از دانشمندان در حال رقابت برای تولید واکسن کرونا تا سال آینده هستند.

بیمه‌شو در این مقاله قصد دارد تا شما را با فرآیند تولید واکسن و تعدادی از واکسن‌های درحال آزمایش ویروس کرونا آشنا نماید، با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ویروس کرونا را مطالعه نمایید.

فرآیند آزمایش و تولید واکسن

  • آزمایش پیش بالینی: در این مرحله، دانشمندان واکسن جدیدی را بر روی سلول‌ها آزمایش می‌کنند و سپس آن را به حیواناتی مانند موش و میمون انتقال می‌دهند تا تاثیر آن بر سیستم ایمنی را بررسی نمایند.
  • فاز اول آزمایشات ایمنی: دانشمندان در این مرحله برای آزمایش ایمنی، تعیین میزان دارو و بررسی تحریک سیستم ایمنی، واکسن را به تعداد کمی از افراد می‌دهند.
  • فاز دوم آزمایشات گسترده: در این مرحله، دانشمندان این واکسن را به صدها نفر که به گروه‌هایی مانند کودکان و افراد مسن تقسیم شده‌اند، می‌دهند تا تفاوت تاثیرات آن را بررسی نمایند.
  • فاز سوم آزمایشات کارآمد: دانشمندان واکسن را به هزاران نفر داده تا میزان ابتلا بعد از دریافت دارو را بررسی نمایند؛ همچنین این فاز تا حدی بزرگ است که عوارض جانبی نسبتاً نادر نیز در آن قابل مشاهده است.
  • تصویب: متخصصان در هر کشور نتایج آزمایش را بررسی می‌کنند و تصمیم به تایید آن می‌گیرند. در زمان رخداد یک همه‌گیری، مانند بیماری همه‌گیر کرونا، ممکن است واکسن قبل از تایید رسمی، مجوز استفاده اضطراری را دریافت نماید. بعد از دریافت مجوز، محققان همچنان بر افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، نظارت می‌کنند تا از ایمن و موثر بودن آن مطمئن گردند.
  • فازهای ترکیبی: یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به تولید واکسن، ترکیب فازهاست.
  • مکث: اگر محققان، علائم نگران‌کننده‌ای را در داوطلبان مشاهده نمایند، می‌توانند آزمایش را متوقف نمایند. پس از تحقیقات و برررسی، ممکن است آزمایشات از سر گرفته یا رها شود.

تولید واکسن کرونا

اولین آزمایشات ایمنی واکسن کرونا بر روی انسان در ماه مارس آغاز شد و اکنون تعدادی از آن به مراحل نهایی رسیده‌اند. برخی از این آزمایشات با شکست روبه‌رو می‌شوند و برخی ممکن است بدون نتیجه مشخص به پایان برسند، اما چند واکسن کرونا نیز ممکن است موفق به تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی موثر علیه ویروس کرونا است.

ما در ذیل تعدادی از واکسن‌های بیماری همه‌گیر کرونا را که در مراحل مختلف هستند بیان میکنیم:

Moderna

Moderna واکسن‌هایی را مبتنی بر RNA پیام‌رسان (mRNA) تولید می‌کند تا پروتئین‌های ویروسی در بدن تولید کند. لازم به‌ذکر است که این واکسن تاکنون وارد بازار نشده‌ است. این شرکت از ژانویه شروع به تولید واکسن کرونا کردند و دولت از تلاش‌های آنان با مبلغی برابر با 1 میلیارد دلار حمایت کرد. در ماه مارس، این شرکت اولین واکسن کرونا را در وارد مرحله آزمایشات انسانی نمود که نتایج امیدوارکننده‌ای در پی داشت و اکنون در فاز 3 تولید واکسن برای ویروس کرونا قرار دارد.

BIONTECH و Pfizer

در تاریخ 9 نوامبر، Pfizer مستقر در نیویورک و شرکت آلمانی BIONTECK با ارائه دادن داده‎‌های اولیه‌ای که نشان می‌داد واکسن بیماری همه‌گیر کرونا بیش از 90 درصد موثر است، تاریخ‌سازی کردند. این اولین‌بار بود که کسی چنین شواهدی را پیدا می‌کرد، اگرچه سایر واکسن‌ها در آزمایشات فاز 3 ممکن است به‌زودی موثر واقع شوند.

CureVac

در ماه مارس، دولت ترامپ در طی یک حرکت ناموفق، سعی در انتقال تحقیقات CureVac در مورد واکسن کرونا، از آلمان به ایالات متحده داشت. این شرکت کار خود را در آلمان ادامه داد و پاسخ‌های امیدوارکننده‌ای را در موش‌ها بدست آورد. آن‌ها در ماه جولای، فاز اول را آغاز کردند؛ همچنین در تاریخ 2 نوامبر اعلام کرد که مطالعه مقدماتی برروی داوطلبان، نشان‌دهنده پاسخی دلگرم‌کننده در سیستم بدنی آن‌هاست.

Imperial College London

محققان Imperial College London یک واکسن RNA “خود-تقویت‌کننده” تولید کرده‌اند که تولید پروتئین ویروسی را برای تحریک سیستم ایمنی بدن افزایش می‌دهد. آن‌ها آزمایشات خود را از 15 ژوئن آغاز کردند و برای تولید و توزیع واکسن کرونا از طریق یک شرکت جدید با نام VacEquity Global Health با شرکت Morningside Ventures همکاری کردند.

AnGes

در تاریخ 30 ژوئن، شرکت بیوتکنولوژی ژاپنی AnGes اعلام کرد که آزمایشات فاز اول مبتنی بر DNA را با همکاری دانشگاه اوزاکا و تاراکابیو آغاز کرده‌اند. این شرکت نتایج اولیه آزمایشات را در ماه نوامبر ارائه می‌دهد و در حال برنامه‌ریزی برای آزمایشات فاز 3 تا پایان سال است.

Arcturus Therapeutics

شرکت Arcturus Therapeutics و دانشکده پزشکی Duke-NUS در سنگاپور واکسن mRNA تولید کرده‌اند. این واکسن کرونا با قابلیت “خود تکثیری” منجر به تولید بیشتر پروتئین‌های ویروسی می‌شود. آزمایشات روی حیوان‌ها نشان داده است که از آن‌ها در برابر عفونت محافظت می‌کند. این شرکت فاز 2/1 را در بیمارستان عمومی سنگاپور آغاز کرد و در تاریخ 9 نوامبر، این شرکت اعلام کرد که تجزیه و تحلیل میان‌دوره‌ای آزمایش نشان می‌دهد که واکسن کرونا پاسخ ایمنی ایجاد کرده است.

Inovio

شرکت آمریکایی Invovio واکسن‌های کرونا مبتنی بر DNA تولید کرده است که با استفاده از پالس‌های الکترونیکی از طریق دستگاه دستی به پوست منتقل می‌شود. آن‌ها آزمایشات بالینی برای تعدادی از بیماری‌ها، واکسن دارند و در ماه ژوئن داده‌های موقت آزمایش فاز اول واکسن ویروس کرونا را اعلام کردند. همچنین آن‌ها هیچ عوارض جانبی جدی را در آزمایشات خود درباره واکسن ویروس کرونا پیدا نکرده‌اند.