Skip to content
پوشش-نوسانات-قیمت-خودرو

لزوم خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو در بیمه بدنه

فهرست مطالب

بیمه بدنه با وجود این‌که یک بیمه‌نامه‌ی اختیاری‌ست اما کمتر کسی از خرید و تمدید به موقع آن صرف‌نظر می‌کند. قیمت خودرو، هزینه‌ی تعمیر و تهیه‌ی لوازم یدکی آن به قدری گران و سنگین است که فقط بیمه‌نامه بدنه می‌تواند تا حدی این هزینه‌ها را پوشش دهد. اگر اخبار مربوط به گرانی و قیمت خودرو را دنبال می‌کنید، به خوبی می‌دانید که در این سال‌ها قیمت خرید خودرو مدام افزایش یافته است. از طرف دیگر، یکی از فاکتورهای اصلی تعیین حق‌بیمه‌ی بدنه، ارزش فعلی خودرو است. با در نظر گرفتن این عدم ثبات بازار خودرو، شرکت‌های بیمه پوشش نوسانات قیمت خودرو را در بیمه‌نامه‌های بدنه ارائه می‌کنند تا هم نرخ حق‌بیمه به درستی مشخص شود و هم خسارت پرداختی به بیمه‌گذار در زمان وقوع حادثه متناسب با ارزش واقعی خودرو در آن زمان باشد.

خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو در بیمه بدنه یک راه‌حل منطقی و کاربردی برای مقابله با ریسک گران شدن خودرو است. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با بیمه بدنه و پوشش نوسانات قیمت خودرو آشنا می‌شوید تا هنگام خرید و تمدید بیمه بدنه بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید. با ما همراه باشید.

درباره بیمه بدنه خودرو بیشتر بدانید

بیمه‌ بدنه یکی از بیمه‌نامه‌های مهم و کاربردی برای دارندگان خودرو و اتومبیل است که از آن به عنوان مکمل بیمه شخص ثالث هم یاد می‌شود. درواقع این دو بیمه‌نامه در کنار یکدیگر با نام بیمه جامع خودرو، اتومبیل شما را از هر نظر دربرابر ریسک‌های مختلف تحت پوشش قرار می‌دهند. البته بر خلاف بیمه شخص ثالث، خرید بیمه بدنه کاملا اختیاری‌ست و با تصمیم خود بیمه‌گذار صادر می‌شود. اما با در نظر گرفتن ارزش خودرو و ریسک بالای سرقت و حوادث دیگر کمتر کسی‌ از خرید بیمه بدنه صرف‌نظر می‌کند. پوشش‌های بیمه بدنه به دو گروه پوشش‌های اصلی و پوشش‌های تکمیلی تقسیم‌بندی می‌شود. خرید پوشش‌های اصلی اجباری‌ست اما بیمه‌گذار می‌تواند با در نظر گرفتن نیازها و شرایطش از میان پوشش‌های تکمیلی، موارد دلخواهش را انتخاب کند.

پوشش های بیمه بدنه خودرو

پوشش-های-بیمه-بدنه-خودرو

همان‌طور که گفتیم پوشش‌های بیمه بدنه به دو گروه پوشش‌های اصلی و تکمیلی تقسیم می‌شود.

پوشش‌های اصلی

  • پرداخت خسارت‌های ناشی از تصادف و برخورد اجسام ثابت یا متحرک با خودرو
  • خسارت‌های ناشی از واژگونی و سقوط خودرو
  • خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه یا انفجار (آصا)
  • خسارت‌های ناشی از سرقت کلی خودرو

پوشش‌های تکمیلی

  • خسارت‌های ناشی از سیل، زلزله و بلایای طبیعی
  • خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و اسیدی بر روی بدنه خودرو
  • پوشش نوسانات قیمت خودرو
  • خسارت‌های ناشی از شکست شیشه به دلیل تغییرات دما
  • پوشش ترانزیت برای سفرهای خارجی با خودروی شخصی
  • پوشش کاهش ارزش خودرو به دلیل بروز تصادف
  • پوشش هزینه‌ی ایاب و ذهاب
  • خسارات ناشی از توقف خودرو
  • خسارات ناشی از سرقت درجا یا جزئی وسایل ماشین

استثنائات بیمه بدنه

در کنار پوشش‌های اصلی و تکمیلی بیمه بدنه، استثنائاتی هم وجود دارند. منظور از استثنائات بیمه بدنه، موقعیت‌ها و حوادثی‌ست که در صورت وقوع شرکت بیمه مسئولیتی برای جبران آنها نخواهد داشت. لیست کلی استثنائات بیمه بدنه‌ در بیشتر شرکت‌های بیمه به ترتیب زیر است:

  • خسارت‌های ناشی از انفجار و واکنش‌های هسته‌ای
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب یا حمله
  • خسارت‌های عمدی بیمه‌گذار یا ذی‌نفعان
  • خسارت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و…
  • خسارت‌های ناشی از عملیات فرار از پلیس (مگر آن‌که فرار از دست پلیس، توسط سارق خودرو صورت گرفته باشد)
  • خسارت‌های وارده توسط رانندگان فاقد گواهینامه یا دارای گواهینامه نامعتبر یا گواهینامه‌ی نامربوط به وسیله‌ی نقلیه
  • خسارت‌های ناشی از بکسل کردن سایر وسایل نقلیه
  • خسارت‌های ناشی از حمل بار یا مسافر بیشتر از ظرفیت مجاز

با پوشش نوسانات قیمت خودرو بیشتر آشنا شوید

برای لحظه‌ای این موقعیت را تصور کنید. به تازگی خودرویی را با قیمت پانصد میلیون تومان خریده‌اید و براساس همین مبلغ، بیمه‌نامه‌ی بدنه را هم تهیه کرده‌اید. بنابراین حق‌بیمه و تعهدات درج شده در بیمه‌نامه بدنه متناسب با همان پانصد میلیون تومان تنظیم و تعیین شده است. اما پس از مدتی ارزش خودروی شما افزایش پیدا می‌کند و به هفتصد میلیون تومان می‌رسد. این افزایش قیمت و ارزش خودرو شاید در نگاه اول باعث خوش‌حالی شما شود، اما نکته آن است که متناسب با همین افزایش قیمت هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن هم افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر اگر در همین زمان به خودروی شما خسارتی وارد شود، مبنای پرداخت خسارت از محل بیمه بدنه همان پانصد میلیون تومان خواهد بود. در واقع شرکت بیمه خسارت وارده را متناسب با ارزش اولیه‌ی خودرو به شما پرداخت می‌کند که در نهایت به ضرر شما خواهد بود.

این‌جاست که لزوم خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو در بیمه بدنه مشخص می‌شود. همان‌طور که در قسمت پوشش‌های بیمه بدنه گفتیم، پوشش نوسانات قیمت خودرو یک پوشش تکمیلی است که با درخواست بیمه‌گذار در بیمه‌نامه درج می‌شود. با خرید این پوشش، شرکت بیمه تمام خسارات وارده را متناسب با ارزش فعلی خودروی شما پرداخت خواهد کرد.

در واقع با خرید پوشش نوسانات ارزش خودرو در صورت بروز خسارت، ارزش خودروی شما از نو محاسبه می‌شود و خسارت بر اساس قیمت روز اتومبیل پرداخت خواهد شد. اهمیت این پوشش در خسارت‌های سنگین‌تر مانند سرقت کلی خودرو و یا سوختن و از بین رفتن اتومبیل بیشتر خودش را نشان می‌دهد. چرا که معیار پرداخت خسارت، ارزش روز خودرو خواهد بود و بیمه‌گذار با کمترین میزان ضرر و خسارت می‌تواند خسارت وارده را جبران کند. البته با اضافه شدن هر کدام از پوشش‌های تکمیلی، مبلغی به نرخ حق‌بیمه‌ی بدنه اضافه خواهد شد. اما این افزایش نرخ در مقایسه با خسارتی که شرکت بیمه به شما پرداخت می‌کند، بسیار ناچیز است. پس توصیه می‌کنیم که از خرید پوشش نوسانات ارزش خودرو به آسانی عبور نکنید.

سقف تعهدات پوشش نوسانات قیمت خودرو

پوشش-نوسانات-قیمت-خودرو

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید آن است که سقف تعهدات پوشش نوسانات خودرو در شرکت‌های بیمه‌ی مختلف متفاوت است. اما معمولا از حداقل بیست درصد شروع می‌شود و تا پنجاه درصد هم می‌رسد. شرط استفاده از این پوشش در هنگام وقوع خسارت، اعلام ارزش واقعی خودرو در زمان صدور بیمه‌نامه است. یعنی اگر بیمه‌گذار موقع خرید بیمه بدنه قیمت واقعی اتومبیلش را اعلام نکرده باشد، مشمول ماده 10 و قاعده‌ی نسبی می‌شود و نمی‌تواند از این پوشش برای جبران هزینه‌هایش استفاده کند. همیشه به خاطر داشته باشید که بیمه نباید تبدیل به محلی برای کسب درآمد برای بیمه‌گذار و ذی‌نفعان شود (غیر از بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری که که رویکرد دیگری دارند) و قوانین بیمه مرکزی نیز بر همین اساس تدوین شده‌اند. وظیفه‌ی بیمه فقط جبران خسارت‌های وارده است و نه پرداخت سود و هزینه‌ای مازاد بر مبلغ خسارت واقعی.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بعضی از شرکت‌های بیمه پوشش نوسانات قیمت خودرو را فقط برای خسارت‌های جزئی در نظر گرفته‌اند. بنابراین خطرهایی مانند سرقت کلی خودرو یا از بین رفتن کامل ماشین در اثر سانحه با در نظر گرفتن این پوشش جبران نخواهد شد. پس هنگام خرید و صدور بیمه‌نامه، حتما شرایط خصوصی و عمومی آن را به دقت بخوانید تا از بابت سقف تعهدات پوشش نوسانات خودرو و خسارت‌هایی که این پوشش به آن تعلق می‌گیرد، مطمئن شوید.

در مطلبی که خواندید با بیمه بدنه و پوشش‌های آن به صورت کلی آشنا شدید. همچنین از لزوم خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو در بیمه بدنه گفتیم تا در زمان خرید و تمدید بیمه بدنه، با دقت بیشتری جزئیات بیمه‌نامه‌تان را طراحی و انتخاب کنید. اگر پلتفرم بیمه‌شو انتخاب شما برای خرید آنلاین بیمه بدنه است، خیال‌تان از بابت پوشش نوسانات قیمت خودرو راحت باشد. امکان انتخاب این پوشش در قالب پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه در سایت بیمه‌شو فراهم شده است تا در زمان وقوع حادثه، خسارت بر مبنای ارزش روز اتومبیل شما محاسبه و پرداخت شود.