×  
پوشش-پاراکلینیکی

منظور از پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه درمان تکمیلی یکی از راهکارهای موثر و کاربردی برای تامین هزینه‌های درمان و مراقبت‌های پزشکی‌ست. درواقع مزیت بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی در این است که هم سقف تعهدات بالاتری دارند و هم پوشش‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. یکی از پوشش‌های مهمی که در طرح‌های درمان تکمیلی ارائه می‌شود، پوشش پاراکلینیکی است.

خدمات پاراکلینیکی به مجموعه‌ای از اقدامات درمانی‌ گفته می‌شود که برای تشخیص و معالجه‌ی بیماری کاربرد دارند و به همین دلیل می‌توانند بخش زیادی از مخارج درمان را به‌خود اختصاص دهند. به همین دلیل است که داشتن پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، از پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی و جزئیات آن می‌گوییم. از آن‌جایی‌که خرید بیمه درمان تکمیلی برای بیمه‌گذاران همیشه با ابهام و پرسش‌های زیادی همراه است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا یک‌بار برای همیشه با تعهدات بیمه‌گر در قبال خدمات درمانی پاراکلینیکی آشنا شویم.

بیمه درمان تکمیلی چیست؟

قبل از هر چیز، بهتر است با تعریف بیمه درمان تکمیلی و کارکرد آن آشنا شویم. دفترچه‌های سبزرنگ تامین اجتماعی را به یاد می‌آورید؟ همان دفترچه‌هایی که با آنها کمی از هزینه‌ی ویزیت پزشک و تهیه‌ی نسخه کم می‌شد؟ آن دفترچه‌های سبزرنگ مربوط به بیمه تامین اجتماعی می‌شد که یکی از بیمه‌گرهای پایه به حساب می‌آید.

بیمه‌گرهای پایه‌ی درمان، به شرکت‌ها و نهادهایی گفته می‌شود که برای افراد تحت‌پوشش‌شان بیمه‌ی درمان درنظر می‌گیرند تا بیشتر افراد جامعه امکان دسترسی به خدمات پایه‌ای درمان را داشته باشند. سقف تعهدات بیمه‌های پایه پایین است و بسیاری از داروها و خدمات درمانی را هم پوشش نمی‌دهد. پس برای جبران آن بخشی از هزینه‌های درمان که تحت‌پوشش بیمه‌گر پایه قرار ندارند، باید سراغ خرید بیمه درمان تکمیلی برویم.

در بیشتر اوقات، بیمه درمان تکمیلی به‌صورت گروهی صادر می‌شود، سقف تعهدات بالایی دارد، فرانشیز آن کم است و برای دریافت خدمات فرقی ندارد که به مراکز طرف قرارداد با بیمه مراجعه کنید یا نه. درهر صورت، هزینه‌ی درمان با درنظر گرفتن جزئیات بیمه‌نامه و خدمات دریافتی به شما پرداخت خواهد شد. حالا اگر نگاهی دقیق‌تر به پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی بیندازیم، با نام پوشش پاراکلینیکی مواجه می‌شویم که در ادامه بیشتر از آن می‌گوییم.

پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی چیست؟

پوشش-پاراکلینیکی-بیمه-تکمیلی

گاهی‌اوقات ممکن است با علائم یک سرماخوردگی ساده به درمانگاه مراجعه کنیم و بدون نیاز به آزمایش یا اسکن، پزشک علت بیماری را تشخیص دهد و بر همان اساس برایمان نسخه بنویسد. اما موقعیت‌های دیگری هم وجود دارد که پزشک برای تشخیص نهایی به نتیجه‌ی آزمایش خون یا اسکن ریه‌ی شما نیز نیاز دارد.

این‌جاست که واژه‌ی «پاراکلینیک» مفهوم پیدا می‌کند. خدمات پاراکلینیکی به مجموعه‌ای از خدمات درمانی گفته می‌شود که به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های نهفته در بدن مربوط می‌شود. چرا که این ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها با معاینه‌ی عادی تشخیص داده نمی‌شوند. پس برای آن‌که پزشک بتواند بیماری را دقیق و درست تشخیص بدهد به بررسی‌های آزمایشگاهی نیز نیاز خواهد داشت و این بررسی‌های آزمایشگاهی، بخش مهمی از خدمات پاراکلینیکی را تشکیل می‌دهد.

پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی نیز هزینه‌ی همین بررسی‌های آزمایشگاهی را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. البته، باید به این نکته‌ی مهم توجه داشت که پوشش پاراکلینیکی توسط همه‌ی شرکت‌های بیمه ارائه نمی‌شود و همه‌چیز به نوع طرح بیمه‌ای و جزئیات بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی‌تان بستگی دارد.

نکته‌ی مهم بعدی نیز آن است که پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی فقط به آزمایش خون و سونوگرافی محدود نمی‌شود. بلکه لیست کامل، متنوع و دقیقی از انواع پوشش‌های پاراکلینیکی وجود دارد که در ادامه آنها را در سه گروه مجزا دسته‌بندی می‌کنیم.

انواع پوشش های پاراکلینیکی

پوشش های پاراکلینیکی

گفتیم که پوشش‌های پاراکلینیکی بیمه تکمیلی بسیار متنوع است و از آن‌جایی که شرکت‌های بیمه به‌صورت یکسان این خدمات را ارائه نمی‌دهند، باید قبل از صدور بیمه‌نامه از جزئیات تعهدات بیمه‌گر مطمئن شد. اما در حالت کلی، هزینه‌های پاراکلینیکی را می‌توانیم در قالب سه گروه مجزا، تعریف کنیم.

اولین گروه از پوشش های پاراکلینیک

  • هزینه سونوگرافی، سونو غربالگری، ماموگرافی
  • انواع اسکن، انواع آندوسکوپی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو
  • انواع آنژیوگرافی (به‌جز چشم و قلب)
  • هزینه‌های پزشکی هسته‌ای
  • سی‌تی آنژیوگرافی
  • پنتاکم، فوندسکوپی، کانفواسکن، انتروپیون، پاکیمتری و تمام تست‌های بینایی‌سنجی
  • IOL master ، HRT، ICG
  • انواع آندوسکوپی که ممکن است با بیهوشی همراه باشد یا نباشد

دومین گروه از پوشش های پاراکلینیک

  • تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی (اسپیرومتری)
  • نوارعضله (EMG)، نوارعصب (NCV)، نوارمغز (EEG)، نوار مثانه (سیستومتری یا سیستوگرام)
  • ·       شنوایی سنجی، بینایی سنجی، آنژیوگرافی چشم
  • جبران هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی شامل آزمایش‌‌های تشخیص پزشکی، پاتولوژی یا آسیب‌ شناسی و ژنتیک پزشکی
  • انواع رادیوگرافی، نوار قلب، فیزیوتراپی
  • ·       هولترمانیتورینگ قلب
  • ·       تست خواب دانستیومتری
  • تمپانومتری، بادی باکس، تیلت پلتیسموگرافی، ارگواسپیرو متری
  • رینو ماتومتری، برونکوگرافی و تست متاکولین (PFT)

سومین گروه از پوشش های پاراکلینیک

  • پرداخت هزینه‌های مربوط به ختنه
  • گزیدگی، شکستگی، در رفتگی و گچ‌گیری
  • پرداخت هزینه‌های بخیه
  • پرداخت هزینه‌ی تزریق IVIG. SMART PLUG.
  • پرداخت هزینه‌ی تزریق داخل مفصل
  • خدمات اورژانس در موارد غیربستری
  • پرداخت هزینه‌های پانسمان و بقیه‌ی خدمات مشابه

چند نکته ی مهم درباره پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی

مهم‌ترین مسئله درباره‌ی بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی در این مورد خلاصه می‌شود که شرکت‌های بیمه، لیست پوشش‌ها و سقف تعهدات یکسانی را برای خدمات پاراکلینیکی ارائه نمی‌دهند. در حالت کلی، بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی به سه شکل مختلف صادر می‌شود: گروهی، خانوادگی و انفرادی.

هر کدام از این سه شکل نیز به طرح‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که سقف تعهدات، دوره‌ی انتظار و پوشش‌های متفاوتی دارند. پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی نیز یکی از خدمات بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی به‌حساب می‌آید؛ اما ممکن است توسط بعضی از شرکت‌های بیمه ارائه نشود و یا تمام پوشش‌های پاراکلینیکی در تمام طرح‌های تکمیلیِ آن شرکت بیمه‌ایِ به‌خصوص وجود نداشته باشد.

اما به‌صورت کلی، کامل‌ترین و بهترین پوشش‌های پاراکلینیکی بیمه تکمیلی در بیمه‌نامه‌های گروهی درمان تکمیلی ارائه می‌شود. در میان شرکت‌هایی که هم بیمه تکمیلی انفرادی را صادر می‌کنند و هم در بیمه‌نامه‌ی انفرادی‌شان، پوشش خدمات پاراکلینیکی را برای بیمه‌گذاران‌شان درنظر گرفته‌اند می‌توانیم به شرکت‌های بیمه سامان، بیمه تعاون و بیمه کمک‌رسان (SOS) اشاره کنیم. در ادامه، نگاهی کوتاه به پوشش‌های پاراکلینیکی این سه بیمه‌گر می‌اندازیم.

پوشش های پاراکلینیکی بیمه سامان

پوشش-های-پاراکلینیکی-بیمه-سامان
  • پوشش‌های گروه یک: سونوگرافی، مامورگرافی، انواع اسکن، انواع آندوسکوپی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، دانستیومتری
  • پوشش‌های گروه دو: تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی اسپیرومتری، نوار عضله، نوار عصب، نوار مغز، نوار مثانه، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، هولترمانیتورینگ قلب، آنژیوگرافی چشم

پوشش های پاراکلینیکی بیمه تعاون

پوشش-های-پاراکلینیکی-بیمه-تعاون
  • گروه یک: سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع آندوسکوپی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، سنجش تراکم استخوان
  • گروه دو: مانومتری مری، رادیوگرافی، تست ورژش، تست آلرژی، تست تنفسی، نوار عضله، نوار عصب، نوار مغز، نوار مثانه، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، هولترمانیتورینگ قلب، آنژیوگرافی چشم
  • گروه سه: شکستگی‌ها، گچ‌گیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیون لیپوم، بایوپسی، تخلیه‌ی کیست، لیزردرمانی

پوشش های پاراکلینیکی بیمه کمک رسان (S.O.S)

پوشش-های-پاراکلینیکی-بیمه-کمک-رسان
  • سونوگرافی، ماموگرافی، رادیوگرافی، رادیولوژی، انواع اسکن، سی‌تی اسکن، سنجش تراکم استخوان، نوار عضله، نوار عصب، پاتولوژی، گچ‌گیری و باز کردن گچ، اکسیزیون و رزکسیون توده، نوار مغز، اسپیرومتری، پریمتری، پاکی‌متری، اودیومتری، تعیین میدان دید، بایوپسی تحت گاید سونوگرافی، انواع آندوسکوپی، انواع ام آر آی، تست ورزش، پانسمان، اکو کاردیوگرافی، بخیه، ختنه، لیزردرمانی، سنگ‌شکن، عمل لیزیک برای رفع عیوب انکساری چشم

خرید بیمه نامه تکمیلی با بهترین شرایط

همانطور که می‌دانید بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی، مکمل پوشش‌های بیمه‌ی پایه به‌حساب می‌آید و به این‌ترتیب، بیمه‌گذار می‌تواند با خرید بیمه درمان تکمیلی، بخش زیادی از هزینه‌های درمانی و مراقبت پزشکی‌اش را تامین کند. برای خرید بیمه‌نامه درمان تکمیلی چند راه مختلف وجود دارد.

اولین مسیر آن است که کارفرما برای ثبت‌نام بیمه درمان تکمیلی گروهی اقدام کند و تمام کارمندانش را تحت‌پوشش خدمات بیمه تکمیلی درآورد. همچنین کسانی که در حال حاضر مشغول به کار نیستند یا شغل آزاد دارند، می‌توانند با حضور در نمایندگی‌ بیمه برای خرید طرح‌های بیمه درمان تکمیلی خانوادگی یا انفرادی اقدام کنند.

اما اگر قصد خرید بیمه درمان تکمیلی انفرادی را دارید، مسیر آسان‌تری هم پیش روی شماست و آن مسیر، استفاده از خدمات پلتفرم بیمه‌شو برای خرید و صدور آنلاین بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی ا‌ست. کافی‌ست مشخصات‌تان را در سایت بیمه‌شو وارد کنید و قدم‌به‌قدم فرایند استعلام، انتخاب و صدور بیمه‌نامه را طی کنید و در کمترین زمان ممکن و بی‌دردسر از مزایای بیمه‌ی درمان و پوشش پاراکلینیکی بیمه تکمیلی بهره‌مند شوید.