Skip to content
چرا بیمه مسافرتی برای بعضی از کشور ها اجباری است

چرا بیمه مسافرتی برای بعضی از کشور ها اجباری است

فهرست مطالب

بیمه مسافرتی برای چه کشورهایی اجباری است و به چه دلیل؟

برای اینکه بتوانیم سفری با آرامش را سپری کنیم بدون آنکه نگران رویدادهای غیرمترقبه‌ای باشیم که ممکن است برایمان پیش بیاید، باید بیمه‌ی مسافرتی را جدی‌ بگیریم. بیمه‌ی مسافرتی تضمین می‌کند اگر اتفاقی در جریان سفر شما بیفتد که جز موارد مندرج در بیمه‌نامه باشد، باید نسبت به پرداخت خسارت ناشی از آن‍ها عمل کند.

امروز شرکت‌های بیمه بیمه‌های مسافرتی را با تنوع بالا به مسافران عرضه می‌کنند. هزینه‌ای که شما می‌بایست باید هر کدام از این گزینه‌ها ممکن پرداخت کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر سن شما، کشور مقصد و نوع سفر شما در تعیین مبلغ نهایی تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، اگر خواهان آن باشید که شرکت بیمه مبالغ پوششی‌اش در قبال رویدادهای احتمالی را افزایش دهد باید با صرف هزینه بیشتر طرح‌های گران‌تر را فعال کنید.

خب! گفتیم یکی از عوامل مهم در تعیین نوع بیمه کشوری است که قصد سفر به آن را دارید. اما سؤالی که باید پیش از آن مطرح کرد این است که بیمه مسافرتی در کدام کشورها اجباری است؟ و اینکه شرکت‌های بیمه‌ای چطور کشورهای مختلف را دسته‌بندی می‌کنند. از سؤال اول شروع می‌کنیم. خیر! بیمه‌ی مسافرتی فی‌نفسه یک بیمه‌ی اجباری نیست اما برخی از کشورهای دنیا قوانینی وضع کرده‌اند که بواسطه آن جلوی افراد بدون بیمه مسافرتی را می‌گیرند.

تا اینجا دیدیم که بیمه مسافرتی برای برخی کشورها اجباری است. خب دلیلی این کار چیست؟ پاسخ آن خیلی روشن است. وقتی شما وارد خاک یک کشور می‌شوید، علاوه بر اثرات مثبتی که ممکن است در اقتصاد آن کشور داشته باشید، اثرات منفی نیز شاید وجود داشته باشد. برای مثال اگر در کشور مقصد به بیماری دچار شوید، خواه ناخواه برای سیستم درمانی آن کشور هزینه‌بر خواهد بود. بنابراین وضع بیمه مسافرتی اجباری به این موضوع کمک می‌کند که در صورت بروز هر حادثه‌ای برای شما کمترین فشار به شما و سیستم درمانی آن کشور وارد شود.

این موضوع تنها شامل موضوعات درمانی نیست. با اجباری کردن بیمه مسافرتی، شما حتی در صورت ربوده شدن، به سرقت رفتن یا داشتن تأخیر زیاد در فرودگاه و از دست دادن پرواز می‌توانید مطمئن باشید که بخشی از خسارت خود را دریافت خواهید کرد و این موضوع اثر روانی مثبتی بر روی شما خواهد داشت و تجربه‌تان از آن کشور نیز چندان مخدوش نخواهد شد.

کشورها یا ناحیه‌هایی که بیمه مسافرتی در آن‌ها اجباری است

خب! برسیم به موضوع اصلی. چه کشورهایی بیمه مسافرتی را اجباری کرده‌اند؟ اول این نکته را بگوییم که این موضوع ممکن است دستخوش تغییر شود و با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و حتی رابطه سیاسی بین دو کشور بندهایی بدان اضافه یا کم شود. اما در حال حاضر، کشورهایی که در حوزه شنگن قرار دارند، بیمه مسافرتی را برای مسافران ایرانی اجباری کرده‌اند. این کشورها شامل اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایسلند، آلمان، بلژیک، پرتغال، جمهوری چک (چک اسلواکی)، دانمارک، سوئد، سوئیس، فرانسه، فنلاند، لتونی، لهستان، لوکزامبورگ، لیتوانی، لیختن اشتاین، مالت، مجارستان، نروژ، هلند و یونان هستند.

بنابراین در صورت سفر به ناحیه شنگن می‌بایست بیمه‌نامه مسافرتی خود را پیش از دریافت ویزا تحویل افسر مربوطه بدهید تا روند ویزای شما متوقف نشود. نکته‌ای که باید بدان توجه داشته باشید، شرکت بیمه است. هم‌اکنون در کشورمان تعداد زیادی شرکت بیمه در حال فعالیت هستند و همگی بیمه مسافرتی را با آپشن‌های مختلف ارائه می‌دهند. شما باید توجه داشته باشید که اولاً آن شرکت بیمه در کشوری که شما قصد مسافرت به آن را دارید مورد قبول است یا خیر. نکته دیگر هم از این قرار است که شرکت‌های بیمه‌ای در ایران با شرکت‌های کمک‌رسان همکاری می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده‌ها در خارج از کشور سریعاً طی شود. بنابراین باید شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که شرکت کمک‌رسان همکارش در کشور مقصد وجود داشته باشد یا حداقل فعالیتش مثبتش تأییدشده باشد.

آیا بیمه مسافرتی برای دیگر کشورها نیز الزامی است؟

پاسخ به این سؤال منفی است. در حال حاضر به غیر از کشورهای حوزه شنگن بیمه مسافرتی الزامی نیست. اما اکیداً توصیه می‌شود خرید بیمه مسافرتی را به بهانه اجباری بودن پشت گوش نیندازید چراکه هیچ‌کس نمی‌تواند یک مسافرت بدون مشکل را برایتان تضمین کند. برخی از شرکت‌های بیمه کشورهای جهان را در چند دسته طبقه‌بندی کرده‌اند و برهمین مبنا خدمات می‌دهند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های خرید بیمه بکاهید. برای مثال ممکن است بخواهید به دو کشور مختلف مسافرت کنید. در این شرایط بیمه‌ای را خریداری می‌کنید که در هر دو کشور معتبر باشد. آیا این ممکن است؟ بله، ممکن است.

بنابراین توصیه ما این است که قبل از سفر بروزترین قوانین مسافرتی کشور مقصد را مطالعه کنید و در صورت اجباری شدن بیمه، حتماً آن را تهیه کنید.