Skip to content
وضعیت_بیمه_ماشین

چگونه از وضعیت بیمه ماشین مطمئن شویم؟

فهرست مطالب

استعلام وضعیت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالت یکی از دغدغه‌های مهم دارندگان وسایل نقلیه است. به‌خصوص که با شیوع کرونا نسخه‌ی کاغذی بیمه‌نامه‌ هم حذف شده‌ و نسخه الکترونیکی آن، دارندگان خودرو را به دردسر انداخته اند. موقع خرید و فروش ماشین، در صحنه‌ی تصادف یا برای آگاهی از وضعیت بیمه‌ ماشین به استعلام بیمه خودرو نیاز دارید. در گذشته، مراجعه‌ی حضوری به نمایندگی‌های بیمه تنها راه فهمیدن سابقه‌ی بیمه‌ خودرو به حساب می‌آمد. اما اکنون روش‌های آنلاین و الکترونیک هم در دسترس هستند تا در کمترین زمان ممکن از وضعیت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث ماشین‌تان مطلع شوید.

در این مطلب از بلاگ بیمه‌شو روش‌های مختلف استعلام سابقه‌ی بیمه ماشین را بررسی می‌کنیم. روش‌هایی که به شما کمک می‌کنند با همان سرعتی که پلیس با اسکن پلاک به سابقه بیمه‌تان دسترسی پیدا می‌کند، بتوانید از سوابق بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث ماشین‌تان آگاه شوید.

وضعیت_بیمه_ماشین

روش های بررسی وضعیت بیمه نامه ماشین

برای استعلام وضعیت بیمه ماشین اولین راهی که به ذهن می‌رسد، رفتن به نمایندگی‌های شرکت بیمه است. در این روش قدیمی، بیمه‌گذار همراه با مدارک شناسایی ماشین به بیمه‌گر مراجعه می‌کند تا از وضعیت بیمه ماشین و سوابق بیمه مطلع شود. در سال‌های اخیر، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه تلاش می‌کنند تا خدمات بیمه را به‌صورت آنلاین ارائه دهند. حذف بیمه‌نامه‌ی کاغذی هم یکی از این فعالیت‌هاست.

برای استعلام غیرحضوری بیمه‌ی بدنه و بیمه‌ی شخص ثالث ماشین چهار روش وجود دارد. اما قدم اول برای تمام این روش‌ها، مراجعه به سامانه سنهاب و انتخاب گزینه‌ی استعلام بیمه‌نامه از میز خدمات الکترونیک است.

استعلام با کد یکتا بیمه نامه

کد یکتا بیمه‌نامه، یک شماره‌ی منحصر به‌فرد و اختصاصی است که به دستور بیمه مرکزی از سال ۹۶ روی بیمه‌نامه‌ها درج می‌شود. البته کد یکتا مختص بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث نیست و این کد روی انواع بیمه‌نامه‌ها نوشته شده است تا استعلام گرفتن از بیمه‌نامه را آسان‌تر کند. کد یکتا یکی از راه‌های تشخیص اصالت و اعتبار بیمه‌نامه است که برای استعلام وضعیت بیمه‌ی بدنه یا شخص ثالث ماشین به آن نیاز دارید. کد یکتا ممکن است در قسمت‌های مختلفی از بیمه‌نامه درج شود. مثلا در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ایران، این کد در گوشه‌ی سمت راست و در پایین برگه نوشته شده است. در حالی‌که کد یکتای بیمه البرز در ستون سمت چپ بیمه‌نامه درج می‌شود.

برای استعلام بیمه‌ی ماشین با کد یکتا، از نوار بالای صفحه گزینه‌ی «استعلام با کد یکتا» را انتخاب کنید و اطلاعات زیر را در صفحه وارد کنید:

  • شماره یکتای بیمه‌نامه
  • کد ملی بیمه‌گذار
  • کد ملی استعلام‌کننده

سپس روی گزینه‌ی استعلام کلیک کنید تا وضعیت بیمه‌نامه‌ی خودرو به شما نمایش داده شود.

استعلام با شماره بیمه نامه

یکی از راه‌های استعلام بیمه‌ی ماشین، وارد کردن اطلاعات بیمه‌گر و شماره‌ی بیمه به همراه اطلاعات هویتی بیمه‌گذار مانند کد ملی در سامانه سنهاب است. بیمه‌گر شما، همان شرکتی است که برگه‌ی بیمه‌نامه را صادر کرده است و شماره‌ی بیمه نیز حتما روی بیمه‌نامه نوشته شده است. اگر به هر دلیلی به بیمه‌نامه‌تان دسترسی ندارید، برای استعلام شماره‌ی بیمه‌‌ی ماشین به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید. در قسمت استعلام بیمه‌نامه با وارد کردن شماره موتور و شاسی خودرو که روی کارت ماشین درج شده است، شماره‌ی بیمه‌نامه به شما نشان داده خواهد شد.

برای استعلام بیمه، از نوار بالای صفحه گزینه‌ی «استعلام با شماره بیمه نامه» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات زیر را در صفحه وارد کنید:

  • شرکت بیمه‌گر (از لیستِ کشویی، نام شرکت بیمه را انتخاب کنید)
  • شماره بیمه‌نامه
  • کد ملی بیمه‌گذار
  • کد ملی استعلام‌کننده

استعلام بیمه ماشین با کد VIN

کد VIN یک سریال هفده رقمی است که از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل شده‌است. این کد، شماره‌ی شناسایی خودروی شما به حساب می‌آید و پشت کارت ماشین درج می‌شود. از کد VIN به‌عنوان اثر انگشت ماشین هم یاد می‌شود. چرا که هیچ دو خودرویی را در جهان پیدا نمی‌کنید که شماره VIN یکسانی داشته باشند. از روی این کد به اطلاعات زیادی مثل مشخصات خودرو، سال و محل تولید و مشخصات موتور اتومبیل مشخص می‌شود.

برای استعلام بیمه‌ی خودرو با کد وی آی ان به قسمت استعلام اصالت بیمه‌نامه سایت سنهاب مراجعه کنید و از نوار بالای صفحه گزینه‌ی «استعلام با کد VIN» را انتخاب کنید. حالا نوبت به ورود اطلاعات زیر می‌رسد:

  • کد VIN
  • تلفن همراه (شماره موبایل باید به نام بیمه‌گذار باشد و تعداد مجاز استعلام برای هر شماره موبایل حداکثر پنج بار در روز است.)
  • کد تائید که به شماره موبایل ارسال شده

استعلام بیمه ماشین با پیامک

هرچند استعلام بیمه‌ی ماشین با پیامک روش آنلاین به حساب نمی‌آید ولی دردسر مراجعه‌ی حضوری به شرکت بیمه را ندارد. در این روش، باید یک پیامک در یکی از قالب‌های زیر به شماره‌ی ۳۰۰۰۲۶۲۱ ارسال کنید:

  • قالب پیامک: شماره بیمه نامه چاپ شده *کد ملی بیمه گذار *۱

نمونه: ۰۰۹۸۷۶/۰۰۷/۰۵/۹۷*۰۰۱۶۴۵۹۸۵۷*۱

  • قالب پیامک: کد یکتای بیمه نامه *کد ملی بیمه گذار *۲

نمونه: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰*۰۰۱۶۴۵۸۵۷۹*۲

  • قالب پیامک: VIN *کدملی متعلق به شماره همراه استعلام کننده *۳

3*00783678048*IRFC3894875947589 :نمونه

استعلام_غیر_حضوری_بیمه

مشاهده نتیجه استعلام بیمه ماشین

بعد از ورود و تائید اطلاعات، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن مشخصات بیمه‌نامه‌ی ماشین را خواهید دید. در این صفحه اطلاعات بیمه‌ی ماشین به‌صورت طبقه‌بندی شده در چهار بخش قابل مشاهده است:

  • اطلاعات بیمه‌نامه: مانند کد یکتا، نام شرکت بیمه‌گر، شماره‌ی بیمه‌نامه، رشته‌ی بیمه‌ای، نام بیمه‌گذار، کد ملی بیمه‌گذار، تاریخ ثبت بیمه، تاریخ شروع و پایان بیمه‌ی بدنه و ثالث
  • الحاقیه‌ها (در صورت وجود الحاقیه)
  • اطلاعات خودرو: مانند شماره‌ی بیمه‌نامه‌ی سال قبل، شماره پلاک، نام و مدل خودرو، شماره‌ی موتور و شاسی، سابقه‌ی خسارت‌ها، میزان تخفیف بیمه‌ای و کد VIN
  • مبلغ خسارت پرداختی به عنوان مقصر از محل بیمه‌ی خودرو (در صورت پرداخت خسارت از طرف بیمه‌گر)

تمام اطلاعات این صفحه را به‌راحتی می‌توانید پرینت کنید و همراه خود داشته باشید.

در پایان…

همان‌طور که خواندید با استعلام آنلاین بیمه ماشین، به اطلاعات مهمی مانند مشخصات خودرو، وضعیت بیمه ماشین و تاریخ شروع و پایان پوشش بیمه‌ی ماشین‌ دسترسی خواهید داشت. مزایای استعلام غیرحضوری بیمه‌ی ماشین زمانی به چشم می‌آید که بیمه‌نامه را گم کرده باشید یا برای خرید و فروش خودرو به سوابق بیمه‌ی اتومبیل نیاز پیدا کنید. همچنین سامانه‌ی سنهاب به شما کمک می‌کند که بعد از صدور بیمه‌نامه الکترونیکی  از اصالتش مطمئن شوید. چرا که این سامانه زیرنظر مستقیم بیمه مرکزی فعالیت می‌کند و نمایش مشخصات بیمه‌نامه‌ی شما در این سایت، مهر تائیدی بر اصالت و اعتبار بیمه‌ی ماشین خواهد بود.