Skip to content
Application of artificial intelligence in the insurance industry

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه

فهرست مطالب

صنعت بیمه مانند بسیاری از صنایع تشنه پیشرفت است زیرا باعث ‌می‌شود در روند کاری روجلوی خود افزایش قدرت را احساس کند. در دنیای مدرن فناوری، پیشرفت‌ها و آزمایش‌های بسیاری انجام شده است تا امکان بهبود سبک زندگی هر انسانی وجود داشته باشد، به ویژه اگر این بهبودی در زمینه خرید و استفاده از محصولات یا خدماتی مانند بیمه باشد. شاید بتوان گفت که فناوری‌ مدرنی چون هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از نمونه‌های خوب پیشرفت فناوری، بیشترین سر و صدا را در طی یکی دو سال اخیر داشته است؛ درواقع می‌توان گفت آینده دنیای مجهز به این فناوری، دیگر فقط در داستان‌های علمی تخیلی وجود ندارد، بلکه این واقعیتی است که باعث شده حضور آن، کاملاً در صنایع مختلف احساس شود؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود مانند سایر فناوری‌های نوظهور، هوش مصنوعی نیز تاثیر تحول‌آفرینی بر صنعت بیمه داشته باشد، به‌گونه‌ای که می‌تواند خطرات بالقوه را تجزیه و تحلیل و به توسعه تاکتیک‌های بازاریابی خاص مشتری کمک کند ضمن‌اینکه باعث افزایش بودجه قابل ملاحظه‌ای شود به‌نحوی‌که پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی برای سیستم‌ها به‌ویژه فناوری مذکور طی سه سال آینده سه برابر گردد.

درواقع نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند، در بحبوحه بحث در این مورد و بودجه برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در صنعت بیمه باید به این سوال پاسخ دهند که این فناوری دقیقاً چه کاری می‌تواند برای صنعت بیمه انجام دهد؟

هزاران درخواست از سوی مشتری و همینطور میزان زیادی داده متنوع، صنعت بیمه را به یک نهادی تبدیل کرده است که باید حتماً این فناوری را مورد استفاده قرار دهد.

فرآیندهای صنعت بیمه هم به داده و هم به زمان نیاز دارند. انواع داده‌های مورد استفاده در مراحل مختلف فرآیند مدیریت این ادعاها به شرح ذیل هستند:

  • میزان ورودی فرم درخواست
  • اسناد حوادث
  • گزارش‌های پزشکی

روند بررسی و تصمیم‌گیری‌ به‌منظور ارزیابی اعتبار یک درخواست، اطمینان از تقلب و سرانجام رسیدن به نتیجه مطلوب در تمام مراحل تصمیم گیری، به این داده ها بستگی دارد.

در ادامه با بیمه‌شو همراه باشید.

برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در بیمه

  • – شخصی‌سازی حق بیمه خودرو: فناوری‌های هوش مصنوعی با تحلیل الگوهای رفتاری رانندگان می‌توانند حق بیمه خودرو را برای هریک از آنها شخصی‌سازی کنند؛ به‌عنوان مثال افرادی که باسرعت و بی‌توجه رانندگی می‌کنند در مقایسه با آنهایی که با مراعات رانندگی می‌کنند حق بیمه متفاوتی خواهند داشت.
  • پذیره‌نویسی خودکار (Automated Underwriting): وظیفه اصلی کارگزار بیمه، ارزیابی و تحلیل خطرات احتمالی مربوط به بیمه مشتریان و دارایی‌های آنها است که خود این کار مستلزم تحلیل اطلاعات است. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری یادشده به حجم وسیعی از داده‌های گوناگون دسترسی یافته و آنها را تحلیل کنند که این کار عملا می‌تواند پذیره‌نویسی را خودکار سازد.
  • دستیارهای مجازی (چت روبات): شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از دستیارهای مجازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که دارای توان پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) هستند برای کمک به مشتریان خود استفاده کنند. با استفاده از قابلیت یاد شده در مطلب فوق می‌توان موارد متقلبانه را با سهولت تمام، سریع‌تر و با اطمینان بیشتر کشف کرد و الگوها و صفاتی را که برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند را به‌راحتی به دست آورد. این امر کمک می‌کند تا بیمه‌‎گذاران با ارزیابی ریسک هر تصمیم‌گیری، از این امر به‌صورت سریع و آگاهانه پشتیبانی کنند. در صنعت بیمه، چت ربات‌های مجهز به این فناوری جایگزین دستیاران انسانی برای ارائه خدمات به مشتریان هستند و همیشه در دسترس‌، سریع و کارآمد می‌باشند. لازم به‌ذکر است که برای موثر بودن این چت‌ ربات‌ها، باید توانایی پردازش زبان عادی انسانی و تجزیه و تحلیل احساسات را داشته باشند تا قادر به درک و فهم دقیق صحبت‌های مشتریان به زبان خود باشند. از چت ربات‌‎ها می‌توان برای ارائه خودکار اطلاعات، تسهیل خرید و کمک به بهبود ارتباط با مشتریان نسبت به خدمات یا اطلاعات مورد نیازشان استفاده کرد.
  • بازاریابی خاص مشتری: با بهر‌ه‌گیری از این فناوری، شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند کمپین‌های بازاریابی خاصی برای مشتریان مختلف برگزار کنند.

هوش مصنوعی (AI) باعث حل اختلالات موجود در صنایع در سطوح بسیار بالا می‌شود؛ با این حال، تعداد کمی از افراد و نهادها به تاثیر بسزای این قابلیت در عمق صنایع مختلف به‌ویژه صنعت بیمه اعتماد دارند و تسلط بر این فناوری را به عنوان یک تمایز رقابتی مهم در آینده بیمه هوشمند می‌پندارند.

با اتوماتیک‌ کردن فرآیندهای ادعا، بیمه‌ها می‌توانند به اطلاعات مربوطه از اسناد دسترسی پیدا کرده و آنها را استخراج نمایند ضمن‌اینکه هم‌راستای انجام این امور، زمان پردازش را کاهش دهند. راه‌حل‌های مدیریت خودکار درخواست‌های مشتریان مزایای قابل توجهی دارند که به‌شرح ذیل می‌باشد:

  • شرکت‌های بیمه‌ می‌توانند به‌سرعت درخواست‌های مشتریان را پیگیری کنند، زمان و هزینه‌های پردازش این امور را کاهش دهند؛ ضمن‌اینکه با این روند قادر خواهند بود تجربه مشتری را از طریق اتوماسیون هوشمند افزایش دهند.
  • این فناوری می‌تواند الگوها را براساس داده‌های که به سیستم وارد شده است، شناسایی کند، به‌طوری‌که کمک بزرگی در یافتن ادعاهای دروغ و تقلبی در این روند کاری به‌شمار می‌آید. از قابلیت‌های یادگیری سیستم مذکور می‌توان به این نکته اشاره داشت که ماشین‌های کاربردی نام‌برده می‌توانند موارد جدید را در سناریوهای جدید را یاد بگیرند و با استفاده از این فناوری آسیب‌ها را به‌طور خودکار ارزیابی کنند و هزینه‌های داده‌ها را پیش‌بینی نمایند.