Skip to content
رضایت مشتری

کدام شرکت بیمه رتبه رضایت مشتری بهتری دارد

فهرست مطالب

کدام شرکت بیمه رتبه رضایت مشتری بهتری دارد

شما هم قطعاً به اهمیت بالای بیمه در زندگی خود آگاهید، اینطور نیست؟ از زمانی که صبح بیدار می شویم یا زمانی که دوباره سر بر بالین می گذاریم با خطراتی روبرو هستیم، حتی اگر آن ها را چندان جدی نگیریم. چه می شود اگر با دقت در حال رانندگی هستید ولی ناگهان یک خودرو با راننده مست با شما تصادف کرده و شما را متحمل خسارات هنگفت مالی و جانی می کند!؟ چطور می خواهید از خود در برابر این اتفاق ناگوار محافظت کنید؟

موضوع بیمه تنها منحصر به افراد نیست و شرکت های بزرگ اصلاً بدون بیمه توانایی ادامه حیات را ندارند. برای مثال چگونه می خواهید یک کشتی که حاوی دو تن نفت است را به یک کشور دیگر بفرستید بدون اینکه به خطرات راه نیندیشیده و برای آن فکری نکرده باشید؟ بنابراین بیمه تنها یک موضوع فردی نیست بلکه یک صنعت بسیار بزرگ و مهم چه در ایران و چه در کل دنیاست.

از سالیان پیش یعنی حدود یکصد سال پیش اولین جرقه های شکل گیری بیمه در ایران زده شد و پس از چندی شرکت بیمه ایران سردربرآورد. از یکصد سال پیش تا کنون شمار این شرکت های بیمه ای افزایش یافته و به حدود 30 برند معتبر رسیده. برخی از این شرکت ها حتی فعالیت-های برون مرزی نیز دارند.

مطلب مرتبط: کدام شرکت های بیمه بهتر و سریعتر خسارت پرداخت میکنید ؟

رضایت مشتری

یکی از معیارهای برتری شکل های بیمه رضایتمندی مشتری است. در واقع رضایتمندی بالای مشتری نشانگرعملکرد بالای شرکت بیمه است. در فضای امروز که به شدت رقابتی است فاکتور رضایتمندی حرف اول را می زند. در این نوشتار به شاخص هایی می پردازیم که تعیین کننده ی میزان رضایتمندی مشتری هستند.

رضایتمندی مشتری
(رضایتمندی مشتری)

فاکتورهای دخیل در رضایتمندی مشتری

بیمه مرکزی به کمک پژوهشکده بیمه 13 عامل مهم را در سنجش رضایت مشتریان مورد تحقیق قرار داده است. مشتریان با بررسی این 13 عامل می توانند انتخاب عاقلانه تر بگیرند. این 13 فاکتور عبارتند از مرحله تبلیغات، مرحله صدور بیمه نامه، مرحله خسارت، دانش کارکنان، کیفیت ارتباط با مشتری، رسیدگی به شکایات، پاسخ گویی و هم چنین محیط فیزیکی. اولین فاکتور مرحله تبلیغات است. در واقع مشتریان باید پاسخ دهند تبلیغات تا چه میزان نوآورانه بوده و اطلاعات آن ها را بالا برده است. مرحله بعدی صدور بیمه نامه است که بطور کلی نشان دهنده تناسب نیازهای مشتری با طرح های ارائه شده، بسندگی اطلاعات ارائه شده و البته سرعت در صدور بیمه نامه است. مرحله بعدی مرحله خسارت است که در یک نوشتار دیگر به طور مفصل بدان پرداختیم. دانش کارکنان چطور؟ آیا اطلاعات و سطح سواد کارکنان به میزانی است که مشاوره ای سودمند ارائه دهند؟ هم چنین آیا کارکنان رابطه مناسبی با مشتریان دارند یا به آن ها صرفاً به عنوان افرادی با جیب های پر از پول نگاه می کنند؟ نگرش شرک بیمه به شکایات مردمی و صبر و بردباری در پاسخگویی و هم چنین امکانات سخت افزاری شرکت بیمه نیز از اهمیت بالایی در میزان رضایت مندی مشتری برخوردار هستند.

با در نظر گرفتن آمار به دست آمده از همه ی شرکت های بیمه اینطور می توان گفت که بالاترین میزان رضایتمندی مشتری از سادگی و سرعت صدور بیمه نامه، پاسخگویی و هم چنین دانش کارکنان است. هم چنین، کمترین میزان رضایتمندی در شاخص های خسارت به مشتری، رسیدگی به شکایات و هم چنین رضایت مالی است

مطلب مرتبط : میزان خسارت در شرکت های مختلف

شرکت های بیمه ای

همانطور که در نوشتارهای دیگر نیز عنوان کرده ایم حدود 30 شرکت بیمه معتبر شامل آرمان، آسماری، آسیا، ایرانیان، البرز، امید، ایران، ایران معین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت نو، تعاون، توسعه، حافظ، حکمت صبا، دانا، دی، رازی، زندگی خاورمیانه، سامان، سرمد، سینا، کارآفرین، کوثر و ما در ایران وجود دارند.

رضایتمندی مشتری در شرکت‌های بیمه‌ای
(رضایتمندی مشتری در شرکت‌های بیمه‌ای)

کدام شرکت های بیمه ای رضایتمندی بیشتری دارند؟

در واقع پاسخ به این سؤال چندان ساده نیست به این دلیل که باید 13 فاکتور مختلف را در نظر داشته باشیم. در واقع بر مبنای مطالعات صورت گرفته شرکت های بیمه ای برمبنای فاکتورهای جداگانه طبقه بندی شده اند. برای مثال یک شرکت بیمه ای ممکن است در فاکتور پاسخگویی اول باشد ولی در فاکتور دانش کارکنان آخر باشد.

با در نظر گرفتن 13 فاکتور مختلف می توان گفت شرکت بیمه آسیا موفق ترین شرکت بیمه در تأمین رضایت مشتری است چراکه با توجه به چهار فاکتور تناسب شرایط بیمه نامه با نیاز مشتری، ارائه اطلاعات مناسب به مشتری (خسارت)، سادگی و سرعت (خسارت) و هم چنین کیفیت ارتباط با مشتری در رتبه ای اول قرار گرفته است. بهتر است کمی در مورد بیمه آسیا بدانیم. بعد از شرکت بیمه آسیا، شرکت بیمه البرز و ایران قرار می گیرند.

هم چنین برمبنای توانایی شرکت ها در پاسخ گویی مالی به مشتریان به پنج سطح تقسیم می شوند که شرکت های بیمه آسیا، البرز، ملت، سامان، نوین، پاسارگاد و کارآفرین در بالاترین سطح قرار می گیرند.

بیمه آسیا

این شرکت نیز مثل شرکت ایران از جمله قدیمی ترین شرکت های بیمه ای است که در سال 1338 تأسیس گردید. این شرکت در حال حاضر 200 نیروی متخصص دارد و تحت نظارت بخش خصوصی فعالیت می کند. این شرکت هم اکنون 100 شعبه فعال و حدود 3 هزار نمایندگی فعال در سطح کشور دارد و با شرکت های هم چون بیمیتو در زمینه فروش آنلاین نیز پیشروست.