Skip to content
گم شدن بیمه شخص ثالث و دریافت گواهی

گم شدن بیمه شخص ثالث و دریافت گواهی

فهرست مطالب

گم شدن بیمه شخص ثالث و دریافت گواهی

بیمه شخص ثالث از آن دسته مدارکی است که همیشه و همه جا باید در دسترس باشد تا در صورت دستور پلیس راهنمایی و رانندگی یا تصادف بتوان از آن استفاده کرد. با توجه به اینکه این بیمه همیشه باید در دسترس باشد، بسیاری آن را گم می‌کنند و باید به منظور دریافت گواهی شخص ثالث اقدام کنند زیرا برای این بیمه المثنی صادر نمی‌شود. در این مقاله با مشکلاتی ممکن است پس از گم شدن بیمه شخص ثالث برای بیمه گذار روی دهد و مراحل دریافت گواهی شخص ثالث بیشتر توضیح خواهیم داد تا آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع به دست آورید.

مشکلات ایجاد شده از گم شدن بیمه شخص ثالث

گم شدن بیمه شخص ثالث ممکن است، در شرایط مختلف برای بیمه گذار مشکلاتی را ایجاد کند که در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

متوقف شدن توسط پلیس

همان‌طور که گفته شد بیمه شخص ثالث از مدارک اجباری است که باید همیشه همراه راننده خودرو باشد تا در صورت درخواست پلیس آن را ارائه کند. در غیر این صورت پلیس خودروی فاقد بیمه شخص ثالث را در پارکینگ نیروی انتظامی متوقف خواهد کرد و تا زمان ارائه بیمه شخص ثالث از ترخیص آن جلوگیری می‌کند. بهترین راهکار بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث آن است که به منظور دریافت گواهی آن اقدامات لازم انجام شود ولی در صورتی که به هر دلیلی بیمه گذار نتواند برای دریافت گواهی اقدام کند و خودرو او توسط پلیس متوقف شود، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه مراجعه کند و بیمه شخص ثالث خود را دریافت کند.

تصادف

حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند! این جمله‌ای است که ما بارها شنیده‌ایم ولی به آن عمیق دقت نمی‌کنیم. تصادف و ایجاد حادثه برای دارندگان خودرو ممکن است در هر زمان و مکانی رخ دهد و چه راننده زیان دیده باشد و چه مقصر باید بیمه نامه شخص ثالث خود همراه داشته باشد. اهمیت همراه داشتن بیمه نامه از آن جهت است که بعد از بررسی صحنه تصادف توسط افسر، بیمه نامه‌ها بین زیان دیده و مقصر جابه‌جا خواهد شد تا مراحل پیگیری خسارت انجام شود. در صورتی که راننده‌ای به هر دلیلی بیمه نامه شخص ثالث خود را گم کرده باشد و در زمان تصادف آن را همراه خود نداشته باشد، خودرو او به پارکینگ منتقل می‌شود و به همین منظور نیز متحمل پرداخت جریمه خواهد شد.

سو استفاده از بیمه شخص ثالث

افراد سودجو و کلاهبرداری هستند که با سرقت بیمه‌نامه شخص ثالث افراد مشکلاتی را برای بیمه‌گزاران به وجود می‌آورند. در این حالت، اگر بیمه گذار برای اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث خود اقدام نکند، کلاهبرداران با روش‌های مختلفی می‌تواند از بیمه‌نامه فرد به نفع خود استفاده کنند.

به طور مثال مثال فرد کلاهبردار می‌تواند با دست‌ بردن در بیمه‌نامه و تغییر اعداد درج شده روی بیمه شخص ثالث، در مواقعی مانند خسارت ساختگی و یا حتی تصادفاتی که خسارات جانی و مالی به همراه دارند از بیمه‌نامه گم‌شده استفاده کند و از شرکت بیمه‌گر خسارت دریافت کند و یا در موارد بروز خسارت جانی از آن در دادگاه به عنوان وثیقه برای آزادی موقتی استفاده کند و بیمه‌گزار اصلی را دچار مشکل کند.

با توجه به اینکه افسر پلیس بیمه‌نامه‌ها را بین راننده‌ها جابه‌جا می‌کند، ممکن است خطای انسانی اتفاق بیفتد و افسر متوجه سو استفاده از بیمه‌نامه گم‌شده نشود. برای مثال خودروی فرد کلاهبردار پراید باشد و بیمه‌نامه سرقت شده متعلق به خودروی سمند باشد و افسر متوجه این عدم تطابق نشود. با در نظر گرفتن این موضوع پیشنهاد می‌شود که در مواقع وقوع خسارت مشخصات درج‌شده روی بیمه‌نامه توسط زیان‌دیده با مشخصات خودروی مقصر مطابقت داده شود.

اقدامات لازم برای دریافت گواهی بیمه شخص ثالث

تا اینجا با تمامی مشکلاتی که ممکن است برای رانندگان در صورت گم شدن بیمه نامه رخ بدهد، به خوبی آشنا شدید، در ادامه با مراحل دریافت گواهی بیمه شخص ثالث آشنا خواهید شد تا در صورت بروز چنین اتفاقی بتوانید در کوتاه‌ترین زمان و به آسانی نسبت به دریافت گواهی بیمه شخص ثالث اقدام کنید.

در گام اول این موضوع مهم است که فرد باید بداند که بیمه شخص ثالث از کدام شرکت بیمه صادر شده است. ممکن است بیمه گذار خودروی خود را با بیمه شخص ثالث خریداری کرده باشد و یا به هر دلیل دیگری فراموش کرده باشد که شرکت بیمه‌گر خودرو کدام شرکت است. در چنین شرایطی جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا این امکان برای بیمه گذاران فراهم شده تا بتوانند از طریق سامانه سنهاب با داشتن هر یک از موارد کد یکتای بیمه‌نامه و شماره بیمه‌نامه استعلام بگیرند و شرکت بیمه‌گر را شناسایی کنند.

پس از آگاهی یافتن درباره شرکت بیمه طرف قرارداد، فرد باید با در دست داشتن سند خودرو و کارت شناسی به یکی از نمایندگی‌های بیمه مراجعه کند یا از طریق یکی از وب سایت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه اقدام کند. نکته قابل توجه آن است که برای بیمه شخص ثالث المثنی صادر نمی‌شود و تنها گواهی به بیمه گذار ارائه می‌شود که ارزش و اعتبار آن مانند بیمه شخص ثالث اصلی است و در صورت بروز تصادف یا دستور پلیس بیمه گذار می‌تواند به آسانی از آن استفاده کند. دریافت گواهی بیمه شخص ثالث باید در کوتاه‌ترین زمان پس از گم شدن آن انجام شود تا از ایجاد مشکلات اشاره شده، جلوگیری شود.