×  
بیمه فرهنگیان

اطلاعیه مهم بیمه دانا برای ثبت نام بیمه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲

در یکی دو ماه اخیر، بلاتکلیفی وضعیت تمدید بیمه فرهنگیان و عدم صدور معرفی‌نامه بابت پوشش‌هایی مانند بستری در بیمارستان یا انجام عمل‌های جراحی خبرساز شده بود. اما بعد از تمام این اخبار ضدونقیضی که به گوش می‌رسید، سرانجام شرکت بیمه دانا وارد عمل شد و با صدور اطلاعیه‌ای تازه وضعیت ثبت‌نام بیمه فرهنگیان برای سال جاری را مشخص کرد.

بر این اساس، بیمه‌شدگان قبلی بدون نیاز به ثبت‌نام مجدد همچنان از پوشش‌های بیمه فرهنگیان برخوردار خواهند بود و بیمه‌شدگان جدید باید تا آماده شدن سایت بیمه دانا منتظر بمانند.اگر مشتاق هستید تا با جزئیات بیمه فرهنگیان و روند ثبت‌نام یا انصراف از آن در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

بیمه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲

بیمه فرهنگیان را می‌توانیم به عنوان بیمه نامه درمان تکمیلی معرفی کنیم. بیمه‌نامه‌ای که به‌صورت گروهی صادر می‌شود و با ارائه‌ی پوشش‌هایی با تنوع بیشتر و سقف تعهداتی بالاتر از بیمه‌های پایه‌ی درمان، به جامعه‌ی فرهنگیان کمک می‌کند تا هزینه‌های درمان و مراقبت پزشکی‌شان را مدیریت کنند.

اما چه کسانی واجد شرایط دریافت بیمه فرهنگیان خواهند بود؟ پاسخ آن است که تمام کارکنان وزارت آموزش و پرورش می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه فرهنگیان اقدام کنند.

به این ترتیب فرقی نمی‌کند که کارمند وزارت‌خانه باشید یا یکی از معلم‌هایی که به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمده باشید؛ باز هم جزئی از جامعه‌ی فرهنگیان به حساب خواهید آمد و می‌توانید از پوشش‌های این بیمه‌نامه استفاده کنید.

با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم تصور کنیم که جامعه‌ی فرهنگیان تا چه اندازه وسیع و پرتعداد است. به همین‌خاطر، ارائه‌ی خدمات بیمه فرهنگیان منوط به همکاری وزارت آموزش‌وپرورش با یکی از شرکت‌های بیمه با سطح توانگری مالی بالا خواهد بود.

بیمه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ همانند سال قبل، توسط شرکت بیمه دانا ارائه خواهد شد و عضویت افراد نیز به‌صورت خودکار برای سال جاری تمدید می‌شود.

همچنین بیمه‌شدگانی که تمایلی به استفاده از پوشش‌های بیمه تکمیلی نداشتند، تا پانزدهم تیرماه فرصت داشتند تا انصراف‌شان را بابت حق‌بیمه‌ی تیرماه به یکی از نمایندگی‌های بیمه دانا اعلام کنند.

هزینه ثبت نام بیمه فرهنگیان توسط چه کسی پرداخت می شود؟

بیمه فرهنگیان

همان‌طور که می‌دانید یکی از شرط‌های اصلی در زمان صدور و تمدید بیمه‌نامه، پرداخت تمام یا بخشی از حق‌بیمه خواهد بود. بنابراین وقتی از تمدید خودکار بیمه فرهنگیان صحبت می‌کنیم، باید مشخص شود که حق‌بیمه‌ی آن به چه صورتی و توسط چه کسی پرداخت خواهد شد.

واقعیت آن است که حق‌بیمه به دو قسمت تقسیم می‌شود، بخشی از آن سهم دولت خواهد بود و پرداخت قسمت دیگر برعهده‌ی خود فرد است. در سال گذشته، نرخ حق‌بیمه مبلغی برابر با ۲۷۵ هزار تومان تعیین شده بود که چیزی در حدود ۱۸۳ هزار تومان از آن توسط دولت پرداخت می‌شد و مابقی از حقوق فرد کسر می‌شد.

البته نباید فراموش کنیم که دولت سهمی در پرداخت هزینه‌ی مربوط به بیمه‌شدگان فرعی (اعضای تحت تکفل بیمه‌شده‌ی اصلی) ندارد و پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام این گروه از بیمه‌شدگان برعهده‌ی بیمه‌شده‌ی اصلی خواهد بود.

پوشش های بیمه فرهنگیان و تعهدات بیمه دانا کدام است؟

هدف از طراحی بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی آن است که پوشش‌های کامل‌تری را نسبت به بیمه درمان پایه مانند بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت ایرانیان ارائه کند. به همین‌خاطر، پیش از خرید و صدور بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی باید بدانیم که به چه پوشش‌های اضافه‌تری و با چه سقفی از تعهدات دسترسی خواهیم داشت.

برای اطمینان ‌یافتن از تغییرات احتمالی بیمه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲، باز هم باید تا زمان آماده شدن سایت و شروع فرایند ثبت‌نام اینترنتی منتظر بمانیم. اما به صورت کلی و براساس سال‌های‌ پیشین، بخشی از مهم‌ترین تعهدات بیمه دانا به شرح زیر خواهد بود:

  • جبران هزینه‌های بستری، جراحی و اعمال جراحی Day Care، در بیمارستان یا مراکز جراحی محدود، هزینه همراه بیمه‌شدگان بستری در بیمارستان کمتر از ۱۰ سال یا بیشتر از ۷۰ سال
  • جبران هزینه‌های شیمی درمانی، رادیو تراپی و اعمال جراحی مرتبط با سرطان، قلب، مغز و اعصاب مرکزی و نخاع، دیسک ستون فقرات، گامانایف، پیوند کبد، کلیه، ریه، مغز استخوان، آنژیوپلاستی، کلیه اعمال اینترونشنال عروق کرونر و عروق داخلی مغز
  • جبران هزینه‌های زایمان اعم از طبیعی و سزارین (با رعایت دوره انتظار)
  • جبران هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری
  • جبران هزینه‌های جراحی مربوط به رفع عیوب انکساری چشم به تشخیص پزشک معتمد بیمه‌گر، خرید عینک طبی یا لنز طبی با تشخیص پزشک
  • جبران هزینه‌های عمل‌های سرپایی مانند شکستگی، در رفتنگی، ختنه، کرایوتراپی، گچ‌گیری، بیوپسی، تخلیه کیست و لیزردرمانی
  • جبران هزینه‌های پاراکلینیکی
  • جبران هزینه‌های ویزیت پزشک و خرید و تهیه‌ی دارو
  • جبران هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی شامل کشیدن، ترمیم، درمان ریشه، جرم‌گیری و بروساژ، روکش و جراحی لثه (به استثنای جراحی زیبایی) برای هر نفر بیمه‌شده
  • جبران هزینه‌ی تامین اروتز، تامین اعضای طبیعی و مصنوعی، ویلچر، واکر و عصا بلافاصله بعد از عمل جراحی به تشخیص پزشک معالج و تایید پزشک معتمد بیمه‌گر
  • جبران هزینه‌های آمبولانس و سایر فوریت‌های پزشکی مشروط به بستری‌ شدن فرد در یکی از مراکز درمانی

چرا ثبت نام بیمه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ به تعویق افتاد؟

بیمه فرهنگیان

پیش‌تر در بلاگ بیمه‌شو از شکایت برخی از بیمه ‌شدگان بابت عدم صدور معرفی ‌نامه و پرداخت خسارت در خرداد و تیرماه سال جاری نوشته بودیم. اما این بلاتکلیفی از کجا نشات می‌گرفت؟

واقعیت آن است که بیمه درمان فرهنگیان با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شود و هر سال، باید منتظر اطلاعیه‌ی جدید وزارت آموزش و پرورش باشیم تا در آن هم شرکت ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات بیمه درمانی مشخص شود و هم نحوه‌ی ثبت‌نام و جزئیات مربوط به آن اعلام شود.

به این ترتیب، خرداد ماه امسال آخرین ماه از اعتبار قرارداد بیمه فرهنگیان سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آمد. با این وجود تا پایان بهار امسال، خبری از تمدید دوباره یا ثبت‌نام مجدد برای سال ۱۴۰۲ نبود.

همین موضوع باعث شد تا نمایندگی‌های بیمه دانا از صدور معرفی‌نامه بابت ارائه‌ی خدماتی مانند بستری در بیمارستان یا انجام عمل‌های جراحی برای بیمارانی که به نظر می‌رسید روند درمانی‌شان طولانی می‌شود، جلوگیری کنند.

به هر ترتیب، اخبار جدید نشان‌دهنده‌ی آن است که وزارت آموزش و پرورش قراردادش را با بیمه دانا تمدید کرده است و بیمه‌شدگان قبلی همچنان تحت‌پوشش خدمات درمانی بیمه فرهنگیان خواهند بود.

همچنین افرادی که پیش از این تحت‌پوشش بیمه فرهنگیان نبوده‌اند، باید کمی بیشتر منتظر بمانند تا فرایند ثبت‌نام بیمه‌شدگان جدید اطلاع‌رسانی شود. به‌نظر می‌رسد آماده نبودن سایت و زیرساخت‌های ثبت‌نام آنلاین باعث شده است تا این فرایند کمی به تعویق بیفتد.

در مطلبی که خواندید با روند ثبت نام بیمه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ و جزئیات آن آشنا شدید. به‌خاطر داشته باشید که شما می‌توانید با خرید بیمه درمان تکمیلی انفرادی از سایت بیمه ‌شو، همچنان به پوشش‌های متنوع این بیمه‌نامه‌ی مفید و کاربردی دسترسی داشته باشید و بدون نگرانی و انتظار بابت اطلاعیه‌های بیمه فرهنگیان، هزینه‌های درمان‌تان را به آسانی مدیریت کنید.