×  
بیمه بدنه یک روزه

بیمه بدنه یک روزه چیست و چه کاربردی دارد؟

از آن‌جایی که اغلب ما عادت داریم تا به صورت سالانه برای تمدید بیمه اتومبیل‌مان اقدام کنیم، ممکن است شنیدن نام بیمه بدنه یک روزه یا روزشمار کمی عجیب به‌نظر برسد. بیمه بدنه یک روزه درست مانند اسمش با اعتبار کوتاه‌مدت و بیست‌وچهارساعته صادر می‌شود که می‌توان برای شرایط خاص مانند مسافرت‌های جاده‌ای از آن استفاده کرد.

به هر حال نباید فراموش کنیم که برخلاف خرید بیمه شخص ثالث که اجباری‌ست، خرید بیمه بدنه به اختیار مالک خودرو صورت می‌گیرد و به همین دلیل فرد می‌تواند برای مدت دلخواهش، چه کوتاه و چه طولانی، اتومبیلش را تحت‌پوشش بیمه بدنه قرار دهد.

پس با ما تا پایان این مطلب از بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا بیشتر با بیمه بدنه روزانه و شرایط آن آشنا شوید.

بیمه بدنه یک روزه چیست؟

همان‌طور که ناگفته از اسمش پیداست، بیمه بدنه یک‌روزه قراردادی با اعتبار بیست‌وچهارساعته است که در آن تمام پوشش‌های عادی بیمه بدنه‌ی یک‌ ساله به اتومبیل شما تعلق خواهد گرفت.

در واقع اگر در طول مدت اعتبار بیمه بدنه، حادثه‌ای برای اتومبیل شما رخ دهد که در لیست تعهدات شرکت بیمه قرار داشته باشد که در نتیجه‌ی آن به ماشین شما خسارت مالی وارد شود؛ شرکت بیمه خسارت واردشده را تا سقف تعهداتش جبران خواهد کرد.

البته نباید فراموش کنیم که هزینه‌ی خرید بیمه بدنه روزانه از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست. در واقع اگر نرخ خرید بیمه بدنه یک‌ساله را با بیمه‌ی یک روزه مقایسه کنیم، خواهیم دید که قیمت نهایی قرارداد یک ‌ساله به ازای هر روز، کمتر خواهد بود. به همین خاطر خرید بیمه بدنه کوتاه‌مدت را تنها برای شرایط خاص می‌‌توان در نظر گرفت.

تصور کنید مالک اتومبیل لوکسی هستید و حالا قصد دارید به سفر جاده‌ای بروید یا آن‌که برای مدت کوتاهی به پارکینگ دسترسی ندارید و احتمال سرقت وجود دارد. در چنین شرایطی می‌توانید برای خرید بیمه بدنه روزانه یا کوتاه‌مدت اقدام کنید.

پوشش های بیمه بدنه یک روزه کدام است؟

بیمه بدنه یک روزه

ماهیت بیمه بدنه یکسان است و پوشش‌های آن ارتباطی با مدت اعتبار قرارداد ندارند. به این ترتیب، چه بیمه‌نامه‌تان کوتاه‌مدت باشد و چه بلندمدت، هیچ تفاوتی بین پوشش‌ها وجود نخواهد داشت.

تعهدات شرکت بیمه در این بیمه‌نامه به دو گروه پوشش‌های اصلی و جانبی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. البته فراموش نکنید که جزئیات این بیمه‌نامه‌ها ممکن است نزد شرکت‌های مختلف کمی متفاوت باشد.

پوشش های اصلی بیمه بدنه روزانه

  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از حوادث رانندگی، تصادف، تصادم، واژگونی یا سقوط خودرو
  • جبران خسارت‌های واردشده به خودرو ناشی از وقوع آتش‌سوزی، انفجار یا برخورد صاعقه
  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از سرقت کلی اتومبیل

پوشش های جانبی بیمه بدنه روزانه

  • جبران خسارت‌های ناشی از سرقت درجای قطعات و لوازم خودرو
  • جبران هزینه‌ی ایاب و ذهاب خودروی سواری در طول مدتی که خودرو به دلیل حادثه در تعمیرگاه است
  • جبران خسارت‌های ناشی از شکست شیشه
  • پوشش نوسانات قیمت خودرو
  • جبران خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و مواد اسیدی روی بدنه
  • جبران خسارت‌های ناشی از کشیده شدن میخ، و خط و خش افتادن روی بدنه

استثنائات بیمه بدنه روزانه چیست؟

استثنائات بیمه بدنه به دو گروه تقسیم می‌شوند، استثنائات عمومی و خصوصی. استثنائات عمومی در تمام بیمه‌نامه‌های بدنه یکسان خواهند بود اما استثنائات خصوصی براساس شرایط اتومبیل بیمه‌شده و بیمه‌گذار متفاوت خواهد بود. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین استثنائات بیمه بدنه یک روزه را با هم مرور می‌کنیم:

  • جنگ، شورش، اعتصاب و…
  • خسارت‌هایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از انفجارهای هسته‌ای و مشابه آنها اتفاق بیفتد
  • حوادثی که به‌طور عمدی توسط بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده صورت گرفته باشند
  • آسیب‌هایی که در پی تعقیب و گریز از پلیس رخ داده باشد
  • رانندگی شخص بدون گواهینامه، با گواهینامه باطل‌شده یا گواهینامه غیرمرتبط
  • حوادثی که دراثر مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی یا مواد روان‌گردان توسط راننده رخ داده باشد
  • آسیب‌دیدگی دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد
  • خسارت‌هایی که به دلیل حمل بار بیشتر از حد مجاز به خودرو وارد شده باشد

نرخ بیمه بدنه یک روزه چگونه محاسبه می شود؟

بیمه بدنه یک روزه

ممکن است تصور کنید که نرخ حق‌بیمه با تقسیم هزینه‌ی بیمه‌نامه‌ی یک‌ساله به روزهای سال مشخص می‌شود. در صورتی‌که این‌طور نیست. در ابتدا باید بدانیم که بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت به هیچ‌عنوان بیمه‌نامه‌های اقتصادی و به‌صرفه‌ای نیستند و بهتر است تنها در صورت نیاز و در شرایط خاص سراغ خرید آنها برویم.

اگر به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌های سالانه‌تان هستید، بیمه نامه کیلومتری بدنه می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که بیمه بدنه نرخ ثابتی ندارد و همه‌چیز به سقف تعهدات، نوع پوشش‌ها و سابقه‌ی خسارتی شما بستگی دارد.

اما به صورت کلی، نرخ بیمه بدنه روزانه یا کوتاه‌مدت براساس درصدی از نرخ حق‌بیمه‌ی سالانه محاسبه می‌شود. اگر به دنبال آن هستید که به صورت حدودی با نرخ حق‌بیمه‌ی روزانه یا کوتاه مدت آشنا شوید، جدول زیر به شما کمک خواهد کرد:

مدت اعتبار قرارداد بیمه بدنه درصد حق‌بیمه‌ی پرداختی نسبت به حق‌بیمه‌ی سالانه
یک تا پنج روز پنج درصد
شش تا پانزده روز ده درصد
شانزده تا سی روز بیست درصد
یک تا دو ماه سی درصد
دو تا سه ماه چهل درصد
سه تا چهار ماه پنجاه درصد
چهار تا پنج ماه شصت درصد
پنج تا شش ماه هفتاد درصد
شش تا نه ماه هشتادوپنج درصد
نه ماه و بیشتر صد درصد

همان‌طور که می‌بینید، هزینه‌ی خرید بیمه‌نامه‌ای با اعتبار بین سه تا چهارماه به مبلغی در حدود نیمی از نرخ سالانه‌ی حق‌بیمه خواهد رسید. همچنین تفاوت چندانی بین نرخ خرید بیمه‌نامه‌ی نه‌ماهه با یک‌ساله وجود ندارد. به همین دلیل، خرید بیمه بدنه تنها برای شرایط خاص و اضطراری منطقی به‌نظر می‌رسد.

معایب و مزایای بیمه بدنه کوتاه مدت چیست؟

بیمه بدنه کوتاه‌مدت نقاط مثبت و منفی مخصوص به خودش را دارد. مهم‌ترین مزیت آن در این نکته خلاصه می‌شود که پوشش‌ها و سقف تعهدات آن هیچ تفاوتی با بیمه بدنه سالانه ندارد.

از طرف دیگر، بیمه‌گذار می‌تواند اعتبار بیمه‌نامه را به دلخواه خودش تنظیم کند. همچنین امکان اضافه شدن مدت اعتبار بیمه‌نامه به سابقه‌ی عدم خسارت بیمه‌گذار وجود دارد. به هر حال می‌دانیم که هرچه سابقه‌ی عدم خسارت بیشتر باشد، نرخ تخفیف در زمان تمدید بیمه‌نامه به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

با این وجود، خرید بیمه بدنه یک‌روزه یا کوتاه‌مدت تنها برای شرایط خاص و اضطراری به‌صرفه خواهد بود. چرا که هم قیمت بالاتری دارد و هم اغلب شرکت‌های بیمه از شما می‌خواهند تا هزینه‌ی آن را به‌صورت یک‌جا و نقدی پرداخت کنید.

به همین خاطر خرید بیمه بدنه بلندمدت و تمدید سالانه‌ی آن، همچنان بهترین گزینه برای دسترسی به خدمات و پوشش‌های بیمه بدنه به حساب می‌آید.

در مطلبی که خواندید با جزئیات بیمه بدنه یک روزه و شرایط آن آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم بهتر است از بیمه بدنه کوتاه مدت تنها برای شرایط خاص مانند مسافرت‌های کوتاه و جاده‌ای یا در زمانی که قصد فروش زودهنگام اتومبیل‌تان را دارید، استفاده کنید.

فراموش نکنید که پلتفرم بیمه‌شو برای مشاوره و خرید آنلاین بیمه بدنه همراه شماست. کافی‌ست مشخصات اتومبیل‌تان را در سایت وارد کنید تا به لیستی از برترین بیمه‌گرهای خودرو دسترسی داشته باشید.