×  
نسخه-های-الکترونیکی-بیمه

مزایای استفاده از نسخه های الکترونیکی بیمه

مزایای بیمه الکترونیک بسیار است اما مشکلاتی نیز درپیش‌روی خود دارد. نسخه‌نویسی الکترونیکی دارای تعاریف متعددی است اما اگر بخواهیم یک تعریف مشخص را برای آن درنظر بگیریم باید اینگونه بیان کنیم: نسخه الکترونیکی بیمه یعنی استفاده از سیستم کامیپوتر در جهت بهره‌مندی از ورد، انجام اصلاحات، بازبینی و ارسال نسخه دارویی که البته مانند بسیاری از مسائلی که با اینترنت سروکار دارند، با چالش‌های بسیاری روبه‌روست اما به‌نقل از مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به اقتصاد سلامت و هزینه‌کرد درست منابع کمک قابل‌توجهی خواهد کرد؛ این امر که از طریق اینترنت امکان‌پذیر است، اطلاعات کاملی را در مورد بیماران فراهم می‌کند همانگونه دارای مزایایی است، متقابلاً معایبی را نیز دارد اما با همه این تفاسیر ما در این مقاله از بیمه‌شو قصد داریم اندکی بیشتر به مزایای بیمه الکترونیک بپردازیم.

electronic-insurance

بیمه الکترونیک

با مزایای بیمه الکترونیک بیشتر آشنا شوید

همانطور که برای همه ما مشهود است، اینترنت و و فناوری اطلاعات نقش مهمی در تجارت‌های امروزی ایفا می‌کند؛ صنعت بیمه نیز که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های خدماتی و حمایتی جامعه کشور و تجارت‌های جهانی است، همانند بسیاری از صنایع دیگر از این تکنولوژی جا نمانده و از این بحث مستثنی نیست.

  • اولین و مهم‌ترین مزیتی که می‌توان در میان مزایای بیمه الکترونیک بدان اشاره کرد، این است که سه موضوع پیشنهاد، مذاکره و قرارداد، هر سه به‌صورت یکجا در بیمه الکترونیک برای مشتریان یا متقاضیان منعقد می‌گردد. گرچه همیشه در مورد فاش شدن اطلاعات شخصی افراد نگرانی وجود دارد اما از آنجاکه مزایای آماده‌سازی و اجرای این طرح بیش از معایب آن است، این مزیت‌ها، معایب آن را پوشش می‌دهند و باعث می‌شوند عیوب آن به‌ چشم نیاید.
  • به گفته سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، این خدمت الکترونیک دارای قابلیت و ویژگی ممتازی چون اتصال سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی به سایر سامانه‌ها و نرم‌افزارهای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی است. علاوه بر آن این خدمت امکان دریافت و استفاده پزشکان دارای امضای دیجیتال تا ۹۵ درصد سهم سازمان تأمین اجتماعی از مبلغ ویزیت را فراهم می‌کند، ضمن‌اینکه پزشکان فاقد امضای دیجیتال نیز ۸۰ درصد از سهم سازمان تأمین اجتماعی را روزانه دریافت می‌کنند.
  • تسهیل فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیکی توسط پزشک و کاهش زمان ثبت نسخه در این سامانه خدمت‌رسان از دیگر مزایای بیمه الکترونیک است.
  • مزیت دیگری که در میان مزایای بیمه الکترونیک وجود دارد و می‌توان بدان اشاره داشت، صرفه‌جویی مصرف کاغذ است؛ مصرف سالانه بسیار کاغذ بابت تولید اسناد و مدارک مانند نشر و توزیع برگه‌های دفترچه بیمه هزینه‌های زیادی را به‌دنبال دارد که طرح نسخه الکترونیک آن را کاهش می‌دهد و شرکت‌هایی که از این طرح استفاده می‌کنند، نسبت به شرکت‌های سنتی مسیر بهتر و کم‌هزینه‌تری را طی می‌نمایند.
  • از آنجاکه دارو یک ابزار قدرتمند برای درمان بیماران است، به همان نسبتی که تجویز درست آن می‌تواند درمان صحیح را به‌همراه داشته باشد، نسخه اشتباه نیز قادر است عوارضی را ایجاد کند؛ از این‌رو نسخه‌نویسی الکترونیکی تاثیر مثبتی بر بهبود خطاهای دارویی داشته و توانسته مشکلات متعدد نسخه‌نویسی کاغذی را کاهش و بهبود دهد؛ بدین‌ترتیب با بهره‌مندی از این خدمت الکترونیکی به پیشگیری از خطاهای تجویز و بهبود عوارض ناخواسته دارویی کمک می‌شود و ایمنی بیماران و دارو درمانی آنان تامین می‌گردد.
  • بهره‌مندی از مزایای بیمه الکترونیک استراتژی‌های شرکت‌های فعال در این حوزه را ارتقا داده و باعث کارایی و افزایش بهره‌وری آنها می‌گردد.
  • مزیت دیگر طرح نسخه الکترونیک این است که موجب کاهش هزینه‌های اداری و مدیریتی می‌شود؛ برای درک بهتر این مطلب بهتر است به این مثال دقت کنید؛ به‌عنوان مثال هزینه‌های مرتبط با ارتباط مشتریان و متقاضیان را کاهش می‌دهد.
  • نسخه‌نویسی الکترونیکی یا طرح نسخه الکترونیک از دیگر مزایای دیگری نیز برخوردار است که آن کاهش هزینه معاملاتی است؛ از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش کارمزد پرداختی به واسطه‌ها اشاره کرد که با این امر در نهایت از میزان حق بیمه مشتریان نیز می‌کاهد.
  • از دیگر مزایای بیمه الکترونیک تخصصی شدن ساختار فروش بیمه است که به‌موجب آن دقت بیمه‌گر افزایش یافته و مشتری‌داری در این حوزه بهبود می‌یابد.
بیمه-الکترونیکی

Electronic insurance

  • صرفه‌جویی در زمان از دیگر مزایای طرح نسخه الکترونیک است زیرا زمانی مشتری به‌صورت آنلاین و غیرحضوری بیمه موردنظر خود را تهیه کند، دیگر زمان برای مراجعه به نمایندگی صرف نمی‌کند و با چالش‌های مسیر روبه‌رو نمی‌شود.
  • خدمات اینترنتی و غیرحضوری نسخه‌نویسی الکترونیکی یا به‌طور کلی بیمه الکترونیک، به‌خصوص در این روزهای شیوع کرونا، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، زیرا کاهش حضور و مراجعه به شعبات موجب می‌شود مشتریان از خانه‌های خود کمتر خارج شوند و سلامت آنان حفظ گردد.
  • از دیگر مزایای بیمه الکترونیک، بهبود ارائه خدمات آنلاین بیمه به مشتریان و کاهش نرخ صدور بیمه‌نامه موردنظر فرد بیمه‌گذار است.
  • در این خدمت ‌نیازها و خواسته‌های مشتریان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و سریع‌تر صورت می‌پذیرد که به موجب آنها اشتباهات اطلاعاتی حذف و انجام امور اجرایی آسان‌تر می‌گردد.
  • مشتریان یا بیمه‌گذاران به‌واسطه وجود طرح نسخه الکترونیک، بهتر و راحت‌تر می‌توانند مراحل پرونده تسویه خسارت خود را پیگیری و خسارت موردنظر را دریافت کنند.
  • اینترنتی بودن این خدمت از از کلاهبرداری و جعل اسناد در صنعت بیمه نیز جلوگیری می‌کند.
  • یکپارچگی خدمات الکترونیک یا نسخه‌نویسی الکترونیکی به یکپارچگی و مکانیزه شدن سیستم بیمه کمک بسزایی می‌کند.