×  

اشتباهات رایج مردم در نگهداری از خودروهایشان

نگهداری از خودرو به‌صورت درست یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که افراد باید اطلاعات لازم در آن زمینه را داشته باشند، چراکه بسیاری از افراد ندانسته با انجام کارهای اشتباه در نگهداری از خودرو، آسیب‌های زیادی را به خودروهایشان وارد می‌نمایند. نکات نگهداری از خودرو در فصل زمستان یا نکات پیشگیری از خسارت تگرگ به خودرو ازجمله نکات مهم در زمینه نگهداری صحیح از اتومبیل‌ها هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند به افزایش طول عمر و سلامت اتومبیل شما کمک نماید.

اهمیت این مسئله باعث گردید تا بیمه‌شو در این مقاله به بیان اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو بپردازد تا مالکان خودرو با اطلاع از آن به حفظ سلامت خودرو خود کمک نمایند.

کارهای اشتباه در نگهداری از خودرو

بسیاری از کارهای ما هستند که بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، اما در دسته اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو قرار می‌گیرند که در نهایت موجب آسیب به اتومبیلتان می‌گردند. با اطلاع از کارهای اشتباه در نگهداری از خودرو می‌توانید اقدامات بهتری در این زمینه داشته باشید. در ادامه ما تعدادی از این اشتباهات رایج در رانندگی می‌پردازیم.

Use-the-air-conditioner

استفاده از کولر

 

پایین آوردن شیشه‌ها به‌جای روشن کردن کولر

بسیاری از افراد هستند که در هنگام رانندگی در اتوبان‌ها برای کاهش دادن سوخت مصرفی به‌جای روشن نمودن کولر خودرو، شیشه‌های اتومبیل را پایین می‌آورند. باید این نکته را بیان نماییم که تحقیقات نشان‌دهنده این مسئله است که قرار دادن کولر خودرو برروی حالت فن می‌تواند میزان سوخت مصرفی خودرو را تا ۴۰% بیشتر از پایین بودن شیشه‌ها کاهش دهد.

عدم تعویض فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از قطعات مصرفی خودرو است که تعویض نمودن آن در زمان مناسب از نکات نگهداری از خودرو است. یکی از کارهای اشتباه در نگهداری از خودرو به تعویق انداختن تعویض فیلتر روغن است. بهتر است شما فیلتر روغن خودرو خود را همزمان با روغن تعویض نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که زمان تعویض این فیلتر بستگی به روغن مصرفی خودرو شما دارد که باید به آن دقت نمایید.

ریختن آب لوله‌کشی به درون رادیاتور و مخزن شیشه‌شور

یکی از اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو استفاده از آب لوله‌کشی در رادیاتور و شیشه‌شور است، زیرا املاح آن در رادیاتوز یا مخزن شیشه‌شور رسوب کرده و می‌تواند مشکلاتی مانند سوختن واشر سرسیلندر (درصورت استفاده از آب لوله‌کشی در رادیاتور) گردد. استفاده از محلول‌های آماده در بازار یا آب جوشیده سردشده می‌تواند از این مشکلات پیشگیری نماید.

جدا کردن کاتالیست از خودرو

بعضاً افراد تصور می‌کنند که کاتالیست‌های نصب‌شده برروی خودرو با خفه کردن خودرو میزان سوخت مصرفی را افزایش می‌دهند، اما باید این نکته را بدانید که کاتالیست تنها آلاینده‌ها را فیلتر می‌نماید و با وجود نقش آن‌ها در حفظ محیط زیست، تأثیری بر میزان مصرف سوخت خودرو ندارد.

Empty-fuel-tank

خالی شدن باک بنزین

 

روشن شدن چراغ بنزین

گاهاً افراد پس از روشن شدن چراغ بنزین نیز به رانندگی ادامه می‌دهند، اما این کار یکی اشتباهاتی است که در نگهداری از خودرو می‌توان انجام داد، زیرا این کار می‌تواند به سوختن پمپ بنزین منجر شود. رسوبات و ناخالصی‌های بنزین نیز با ایجاد اختلال در عملکرد فیلتر بنزین، انژکتور و پمپ بنزین از دیگر مشکلات این کار است؛ بنابراین پیش از روشن شدن چراغ بنزین نسبت به سوخت‌گیری مجدد اقدام نمایید.

به یاد داشته باشید که نباید باک خودرو به‌طور کامل خالی شود، زیرا این مسئله ورود تمامی رسوبات بنزین به خودرو را در پی خواهد داشت که مشکلات زیادی را برای خودرو ایجاد می‌نماید.

کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

یکی از کارهایی که در هنگام توقف خودرو باید انجام دهیم، کشیدن ترمز دستی است. متأسفانه بسیاری از افراد این کار را بدون نگه داشتن دکمه آن انجام می‌دهند. یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو نگه داشتن همین دکمه است، زیرا با انجام آن از خرابی چرخ دنده‌ها جلوگیری کرده و مانع از اعمال فشار به سیستم ترمز می‌شود.

عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای خودرو

تعداد قطعات مصرفی خودرو بسیار زیاد است که باید در زمان مناسب آن‌ها را تعویض نمایید. با انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌توانید سلامت خودرو خود را بررسی کرده و با رفع نمودن ایرادات جرئی از مشکلات بزرگ‌تر پیشگیری کنید. به یاد داشته باشید که کوتاهی نمودن در انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌تواند مشکلات عظیمی را برای خودرو شما ایجاد نماید که رفع آن‌ها هزینه زیادی را برای شما در پی خواهد داشت.

تعویض نکردن لاستیک خودرو

بعضی از افراد این تصور را دارند که تا زمان پنچر نشدن لاستیک‌ها امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد، اما این یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی است که افراد در نگهداری از خودرو خود انجام می‌دهند. مناسب نبودن لاستیک خودرو همانند مناسب نبودن کفش برای انسان است که می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. استفاده از لاستیک نامناسب در هوای برفی یا بارانی ممکن است منجر به لغزندگی خودرو و حوادث دیگر شود.

صاف شدن لاستیک خودرو یا از بین رفتن آج‌های آن و فرسوده شدن لاستیک ازجمله مشکلاتی است که ممکن است برای لاستیک خودرو ایجاد شود؛ بنابراین بهتر است بعد از گذشت مدتی یا پس از مشاهده نمودن آسیبی در لاستیک‌ها آن‌ها را تعویض نمایید.