×  
پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه در بیمه عمر چیست ؟

پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه در بیمه عمر چیست ؟

پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه در بیمه عمر چیست ؟

در مطالب گذشته، آنچه می­بایست در مورد کلیات بیمه عمر گفته شود بیان شد، یکی از اصلی­ترین نکات حائز اهمیت در مورد این نوع بیمه، وجود یکسری پوشش ­های اضافی است که می­توان در هنگام خرید بیمه، آنها را نیز انتخاب و خریداری نمود. یکی از این پوشش­ های اضافی پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه می­باشد

۱. چرا به پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه نیاز داریم؟

گفته شد که در قرارداد بیمه سه جزء اصلی موجود است، بیمه­گر، که همان شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه می­باشد، بیمه­گذار، که همان شخصی است که اقدام به خرید بیمه می­کند و بیمه شده. حق بیمه مبلغی است که می­بایست از سوی بیمه گذار به شرکت بیمه پرداخت شود که آن هم به طور اقساطی و در طول سالیان قرارداد می­باشد. از آنجایی که این نوع بیمه، یک خدمت و یا سرمایه گذاری بلندمدت می­باشد می­بایست خطرات احتمالی آینده را پیش بینی نموده و ساختاری در جهت رفع آنها بوجود آورد. از مشکلاتی که پیش از این به آن اشاره شده، مشکل تغییر در شرایط زندگی فرد بیمه­گذار و به تبع آن تغییر در مفاد و شرایط موجود در بیمه نامه بود که مفصلاً به آن پرداخته شد. اما یکی دیگر از این مشکلات نیز امکان ازکارافتادگی فرد بیمه­گذاری و در نتیجه عدم توانایی او در پرداخت هزینه­های حق بیمه می­باشد. برای همین منظور است که شرکت­های ارائه دهنده خدمات بیمه، پوششی را تحت عنوان پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه را فراهم نموده­اند تا بیمه­گذار بتواند برای پیش­بینی و جبران خطرات احتمالی آینده، در زمینه ازکارافتادگی، از این پوشش اضافی استفاده نماید.

مطلب مرتبط : پوشش امراض خاص در بیمه عمر شامل چه مواردی است ؟

۲. تعریف ازکارافتادگی و شرایط تحت پوشش قرار گرفتن

هر نوع ناتوانی، ناشی از هر عارضه، بیماری یا حادثه­ که سبب شود فرد توانایی انجام هیچی فعالیتی اعم از فعالیت فیزیکی یا هر نوع فعالیت دیگری را در جهت کسب درآمد نداشته باشد را باید به­ عنوان از کارافتادگی در نظر گرفت. در زمینه از کارافتادگی یکسری عارضه­ های مشخص موجود است، مثل نابینایی کامل دو چشم و یا قطع کامل دو دست و یکسری معلولیت­ های دیگر. اما بغیر از این موارد نیز هر گونه عارضه­ ای که به تشخیص دکتر معتمد شرکت بیمه مشمول از کارافتادگی به حساب بیاید را نیز می­توان در نظر گرفت. اما همچون دیگر موارد، این پوشش نیز دارای یکسری شرایط و ضوابط مخصوص به خود می­باشد که البته ممکن است در شرکت­ های بیمه ­گر مختلف، متفاوت باشد. اما چند مورد از شروط آن که در تمام شرکت­های بیمه­ ای وجود دارد عبارتند از اینکه، اولا ازکارافتادگی کامل و دائم بیمه­ گذار، حداقل شش ماه بدون انقطاع و فاصله ادامه داشته باشد و این امر نیز به تائید پزشک معتمد و در صورت لزوم به تائید پزشکی قانونی رسیده باشد؛ ثانیا شروع عارضه­ منشأ این ناتوانی و ازکارافتادگی حداقل یک سال پس از تاریخ شروع این پوشش بوده باشد و ثالثاً بیمه ­گذار حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال سن داشته باشد.

مطلب مرتبط :تغییر در شرایط بیمه عمر چگونه امکان پذیر است ؟

۳. تعهدات شرکت بیمه در قبال این پوشش

در شرکت های مختلف تعهدات نیز به شیوه ­های گوناگون انجام می­شوند، در بعضی شرکت­ ها برای ارائه این تعهدات حتما می­بایست فرد بیمه ­گذار همان بیمه ­شده باشد؛ یا در برخی دیگر لازم است بیمه ­گذار و بیمه ­شده یکی نباشند، اما بطور کلی تعهدی که بیمه­ گر در مورد این پوشش به بیمه ­گذار دارد، به این صورت است که اگر بیمه ­گذار به علت ازکارافتادگی مشمول این پوشش بشود، شرکت بیمه موظف است تا با معافیت بیمه ­گذار از حق بیمه، قرارداد و بیمه­ نامه را در روال خود ادامه دهد. یعنی بدون اینکه بیمه­ گذاری نیازی به پرداخت ادامه هزینه­ های حق بیمه داشته باشد، مشارکت او در این قرارداد همچنان به جای خود باقی خواهد ماند و بیمه­ شده همچنان از خدمات بیمه منتفع خواهد بود. البته در مدت زمان این معافیت نیز در شرکت­های مختلف بیمه، تفاوت­ هایی به چشم می­خورد، مثلا در برخی از این شرکت ­ها تا ده سال، این معافیت ادامه پیدا می­کند و در برخی دیگر از شرکت­ها تا پایان مدت قرارداد. در هر صورت این معافیت هیچ­گونه خللی در روند ادامه قرارداد و بیمه نامه بوجود نمی­ آورد و در صورت پایان مدت قرارداد و یا فوت بیمه­ شده، شرکت موظف است تمام خدمات خود از قبیل پرداخت سرمایه فوت و همچنین اندوخته بیمه به ذی­نفعان را به انجام برساند.مطلب مرتبط : اندوخته بیمه عمر چیست ؟

۴. بیمه­ گذار باید شاغل باشد

البته این نکته را نیز باید یادآور شد که بیمه­گذار تنها در صورتی که شاغل باشد می­تواند از این پوشش بهره ببرد و افرادی که دارای شغل نیستند و درآمدی از این نظر ندارند مانند زنان خانه­ دار، دانشجویان، افراد بیکار و یا بازنشستگان نخواهند توانست از این پوشش استفاده نمایند، چون در صورت ازکارافتادگی هیچ­گونه خللی در منبع و منشأ سرمایه­ ای آنها وارد نخواهد شد.مطلب مرتبط :غرامت فوت در بیمه عمر چیست ؟

۵. با انتخاب پوشش ­های اضافی آیا حق بیمه افزایش میابد؟

دقت کنید که پوشش ­های بیمه اضافی مثل پوشش ازکارافتادگی و یا پوشش امراض خاص پوشش­هایی هستند که در هنگام خریداری بیمه عمر، علاوه بر پوشش­های اصلی می­توانید انتخاب کنید، بنابراین قاعدتا باید برای شما جداگانه حساب شوند و هزینه­ای مختص به خود دارند، البته باید دقت شود این هزینه بر روی حق بیمه­ای که بیمه­گذار باید بپردازد اضافه نخواهد شد بلکه از سرمایه نهایی بیمه ­تان کاسته خواهد شد.