×  
اقساط بیمه‌نامه‌های عمر چگونه پرداخت می‌شود؟

اقساط بیمه‌نامه‌های عمر چگونه پرداخت می‌شود؟

اقساط بیمه‌نامه‌های عمر چگونه پرداخت می‌شود؟

یکی از دغدغه‌های متقاضیان بیمه عمر، میزان حق بیمه، زمان‌بندی و نحوه پرداخت اقساط است. مانند خرید وسایل مختلف، این حق خریداران بیمه است که پیش از انعقاد قرارداد از جزئیات پرداخت حق بیمه مطلع باشند و معمولاً هم در زمان تهیه بیمه‌نامه، اطلاعات کاملی درباره میزان و زمان پرداخت حق بیمه به بیمه‌گزاران ارائه می‌شود. با این‌حال گاهی در رابطه با نحوه پرداخت اقساط به‌درستی اطلاع‌رسانی نمی‌شود. به همین دلیل قصد داریم در ادامه شما را با متداول‌ترین روش‌های پرداخت حق بیمه، آشنا سازیم.

مطلب مرتبط : شرایط سنی تهیه بیمه نامه عمر به چه صورت است ؟

حق بیمه عمر به چه میزان است؟

حق بیمه عمر سقف مشخصی ندارد و به توانایی مالی، شرایط سنی و برنامه‌ریزی بیمه‌گزاران بستگی دارد. بیمه‌گزار مخیر است که با توجه به توانایی خود و حداقل و حداکثر مبلغ حق بیمه مجاز شرکت مربوطه، بیمه عمر مناسب خود را انتخاب کنند. اما به‌طور کلی هر‌چه حق بیمه بیشتری پرداخت کنید، میزان سود‌دهی و میزان پوشش‌های بیمه وضعیت بهتری خواهند داشت.

از نظر میزان مبلغ بیمه‌های عمر، بسیاری از شرکت‌های بیمه حداقل‌هایی را مشخص کرده‌اند که بیمه‌گزاران ملزم به پرداخت ماهیانه یا سالیانه آن‌ها هستند. حداقل حق بیمه ماهیانه در شرکت‌های بیمه از ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است و امکان اعمال ضریب افزایش سالانه حق بیمه به‌صورت ۱۰%، ۱۵%، ۲۰%، ۲۵% در طول مدت بیمه‌نامه وجود دارد.

مطلب مرتبط :مبلغ بازخریدی در بیمه عمر چیست؟

روش‌های پرداخت اقساط بیمه‌نامه عمر

شرکت‌های بیمه مختلف به‌منظور تسهیل پرداخت حق بیمه توسط مشتریان خود، روش‌های متنوعی را ارائه نموده‌اند تا بیمه‌گزاران بتوانند بدون مراجعه حضوری و هدر رفت وقت، اقساط ماهیانه یا سالیانه خود را پرداخت نمایند. پیش از پرداختن به روش‌های پرداخت، ذکر این نکته ضروری است که هر قسط بیمه‌نامه یک شناسه پرداخت و شماره قبض دارد که بایستی با استفاده از آن‌ها اقدام به واریز اقساط نمایید.

ممکن است یک شرکت بیمه از تمام روش‌هایی که در ادامه ذکر شده‌اند، استفاده نماید و ممکن است تنها از یک یا دو روش از آن‌ها بهره ببرد. روش‌های متداول واریز اقساط بیمه‌نامه عبارتند از:

۱. مراجعه به سایت شرکت بیمه

شما با مراجعه به سایت شرکت‌های بیمه می‌توانید دستورالعمل سایت مربوطه برای پرداخت حق بیمه به‌صورت اینترنتی را دنبال کنید. اغلب شرکت‌های بیمه به این صورت عمل می‌کنند که برای هر بیمه‌گزار یک پنل کاربری اختصاص داده‌اند و بیمه‌گزار با ورود به پنل کاربری خود و ورود به قسمت «پرداخت اینترنتی قبوض» می‌تواند نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کند. معمولاً نحوه پرداخت به این شکل است که پس از وارد کردن شناسه پرداخت و شماره قبض در قسمت مشخص‌شده، به‌طور خودکار به درگاه بانکی هدایت می‌شوید و با ارائه مشخصات کارت شتاب بانکی، مبلغ قسط از حساب شما کسر و به‌ حساب شرکت بیمه واریز می‌شود. توجه داشته باشید که این روش به رمز پویا نیاز دارد.

۲. مراجعه به دستگاه خودپرداز (عابر بانک)

شما می‌توانید با هر کارت بانکی عضو شتاب که در اختیار دارید، به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و پس از ورود به سیستم، با انتخاب گزینه «پرداخت قبوض» و وارد کردن شناسه پرداخت و شماره قبض در قسمت مشخص‌شده، قسط بیمه خود را واریز کنید. لازم به ذکر است که نیازی به وارد کردن مبلغ قسط وجود ندارد و مبلغ به‌صورت خودکار برای شما درج می‌شود.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از خطا‌های احتمالی، تاریخ پرداخت و کد پیگیری را یادداشت نمایید. همچنین لازم به ذکر است که برخی بیمه‌ها استفاده از دستگاه‌های عابر بانک‌های معینی را مجاز شمرده‌اند که با مراجعه به شعب یا سایت بیمه می‌توانید از فهرست آن‌ها مطلع شوید.

مطلب مرتبط : آیا یک شخص میتواند چند بیمه نامه عمر داشته باشد؟

۳. استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان

شما با استفاده از کارت شتاب بانکی و دستگاه‌های کارت‌خوان (پایانه فروش یا POS) می‌توانید نسبت به پرداخت قسط حق بیمه خود اقدام کنید. کافیست پس از کشیدن کارت، گزینه «پرداخت قبوض» را انتخاب و با وارد کردن شناسه واریز، مبلغ تعیین‌شده را پرداخت نمایید.

باید توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌های بیمه استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان را به دستگاه‌های شعب یا نمایندگان خود محدود کرده‌اند و برخی دیگر تنها دستگاه‌های کارت‌خوان برخی بانک‌های خاص را قبول دارند. برای مثال بیمه پاسارگاد تنها دستگاه‌های POS بانک پاسارگاد، تعاون و کشاورزی را می‌پذیرد.

۴. استفاده از تلفن‌بانک

برای آن دسته از شرکت‌های بیمه که به سیستم تلفن‌بانک مجهز هستند، می‌توانید با شماره تلفن تعیین‌شده توسط شرکت بیمه تماس گرفته و با استفاده از رمز اینترنتی و رمز پویا، قسط حق بیمه را واریز کنید.

۵. استفاده از کد USSD

برخی شرکت‌های بیمه مانند بیمه ملت و پاسارگاد از کد‌های USSD بهره می‌برند که نحوه کار آن همانند شارژ کردن اعتبار تلفن همراه است. شما باید کد تعیین‌شده توسط شرکت بیمه را شماره‌گیری یا به سرشماره بیمه موردنظر پیامک کنید.

مطلب مرتبط : خرید بیمه عمر و مستمری آنلاین از بیمه شو

۵. نرم‌افزار همراه بیمه

به‌تازگی برخی شرکت‌های بیمه برای تسهیل کار بیمه‌گزاران خود اقدام به طراحی نرم‌افزار‌های موبایلی نموده‌اند که بیمه‌گزار با نصب آن‌ها می‌تواند به‌راحتی قسط خود را پرداخت کند. لازم به‌ذکر است که شما می‌توانید از اپلیکیشن آپ نیز برای پرداخت حق بیمه خود استفاده نمایید. البته پیش از آن باید از همکاری شرکت آپ با بیمه مربوطه اطمینان حاصل کنید.

روش‌های دیگر مانند کارت به کارت، مراجعه به شعب بانکی و … نیز وجود دارند که بسته به قوانین شرکت بیمه برای پرداخت اقساط قابل استفاده هستند. در مجموع مشاهده می‌شود که پرداخت اقساط تا حد امکان تسهیل شده است تا بهانه‌ای برای تأخیر یا عدم پرداخت حق بیمه وجود نداشته باشد.