×  
بیمه بدنه کیلومتری

بیمه بدنه کیلومتری سامان چیست و چه تفاوتی با بقیه بیمه نامه ها دارد؟

بیمه بدنه کیلومتری سامان همان مزایا و پوشش‌های یک بیمه‌نامه‌ی بدنه‌ی عادی را دارد اما با یک ویژگی منحصربه‌فرد؛ محاسبه‌ی حق‌بیمه براساس میزان استفاده از خودرو. همان‌طور که می‌دانید خرید بیمه بدنه اختیاری‌ست، اما کمتر راننده‌ای از خرید این بیمه‌نامه صرف‌نظر می‌کند.

چرا که کافی‌ست یک حادثه‎ی جزئی و ناگهانی رخ بدهد و اتومبیل فاقد بیمه بدنه باشد؛ بدون شک هزینه‌ی تعمیر خودرو سر به فلک خواهد کشید. به همین دلیل در بازار پرنوسان خودرو، افراد ترجیح می‌دهند در کنار خرید بیمه شخص ثالث برای خرید بیمه بدنه نیز برنامه‌ریزی کنند.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، از بیمه بدنه سامان و طرح جدید آن که با نام بیمه بدنه پیمایشی یا کیلومتری شناخته می‌شود، خواهیم گفت.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سالانه کمتر از پانزده‌هزار کیلومتر را با اتومبیل‌تان می‌پیمایید، تا پایان با ما همراه باشید. چرا که به احتمال زیاد برای خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان وسوسه خواهید شد.

معرفی شرکت بیمه سامان

شرکت بیمه سامان در اسفند ‌ماه سال ۱۳۸۳ با سرمایه‌ی اولیه‌ی دویست میلیارد ریال از بیمه مرکزی مجوز فعالیت در رشته‌های بیمه‌ای زندگی، غیرزندگی و اتکایی را دریافت کرد. در حال حاضر انواع بیمه‌نامه‌های عمر، درمان، آتش‌سوزی، بدنه و شخص ثالث، مسافرتی و مسئولیت در این شرکت صادر می‌شوند.

بیمه‌ی سامان با داشتن ۲۹شعبه‌ی بیمه‌ای و بیش از ۱۰۰۰ نمایندگی در سراسر ایران و سطح توانگری ۱۳۲ یکی از بیمه‌گرهای خوش‌نام و خوش‌آتیه در صنعت بیمه‌ی کشور است.

بیمه بدنه سامان چیست و چه طرح هایی دارد؟

بیمه بدنه سامان

بیمه بدنه سامان در گروه بیمه‌نامه‌های اموال قرار می‌گیرد. بنابراین آنچه که در این بیمه‌نامه تحت‌پوشش قرار می‌گیرد، خسارت‌هایی‌ست که براثر حوادث از پیش‌تعیین‌شده به خودروی شما آسیب و صدمه وارد کرده است.

به‌عنوان نمونه اگر تصادف کنید و مقصر حادثه شناخته شوید، به کمک بیمه بدنه می‌توانید خسارت‌های واردشده به اتومبیل خودتان را جبران کنید. همچنین خسارت‌های واردشده به خودروی دیگران نیز از محل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌تان تامین خواهد شد.

به‌صورت کلی، بخشی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه بدنه سامان به ترتیب زیر است:

  • پرداخت خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار
  • پرداخت خسارت‌های مالی ناشی از حادثه‌ی جزئی و کلی
  • پرداخت خسارت‌ ناشی از سرقت کلی خودرو یا سرقت درجای قطعات آن
  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و اسید
  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از کشیده شدن میخ روی بدنه
  • جبران خسارت ناشی از شکست شیشه

نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی بیمه بدنه سامان باید بدانید آن است که امکان خرید پوشش‌های اصلی بیمه‌نامه به‌صورت جداگانه نیز وجود خواهد داشت.

شرایط بیمه بدنه سامان

  • بیمه‌نامه بدنه سامان به نام مالک خودرو صادر می‌شود. در صورتی‌که بیمه‌گذار با مالک خودرو یکسان نباشد، نام مالک در قسمت ذی‌نفعان بیمه‌نامه درج خواهد شد.
  • بیمه‌گذار وظیفه دارد در زمان خرید بیمه‌نامه، قیمت و ارزش واقعی اتومبیلش را به شرکت بیمه اعلام کند.
  • تخفیف عدم خسارت در زمان تمدید بیمه‌نامه برای آن دسته از بیمه‌گذارهایی که در سال یا سال‌های گذشته‌ی بیمه‌ای دچار حادثه نشده‌اند، اعمال خواهد شد.
  • پوشش‌های ارائه‌شده در بیمه‌نامه تنها برای همان اتومبیلی که مشخصاتش در بیمه‌نامه قید شده است، کاربردی خواهد بود. به عبارت ساده‌تر، اگر فردی دارای چند خودرو یا موتورسیکلت است باید برای هرکدام از آنها یک بیمه‌نامه‌ی بدنه‌ی جداگانه تهیه کند.
  • اگر امکان تهیه قطعات تعویضی با قیمت کمتر وجود داشته باشد، قیمت کمتر ملاک پرداخت خسارت خواهد بود.
  • در صورت ایجاد خسارت کلی و تحویل لاشه‌ی خودرو به شرکت بیمه برای دریافت خسارت کلی، انتقال سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه سامان الزامی خواهد بود.
  • اگر هنگام خرید بیمه بدنه و بازدید اولیه نقاط آسیب‌دیدگی برروی خودرو شما وجود داشته باشد، این آسیب‌دیدگی‌ها بخشی از استثنائات بیمه‌نامه به‌حساب خواهند آمد.

بیمه بدنه کیلومتری چه تفاوتی با بیمه بدنه عادی دارد؟

بیمه بدنه کیلومتری

یکی از عواملی که در تعیین احتمال وقوع خسارت و نرخ حق‌بیمه تاثیرگذار است، مقدار مسافتی‌ست که به‌صورت سالانه توسط خودرو پیموده می‌شود. شرکت‌های بیمه مسافت پانزده‌هزار کیلومتر را به‌عنوان متوسط مسافت پیمایش‌شده در سال برآورد کرده‌اند.

اما بسیاری از بیمه‌گذارها، مسافتی کمتر از این مقدار را در طول سال رانندگی می‌کنند. بنابراین با خرید بیمه بدنه کیلومتری، محاسبه‌ی حق‌بیمه براساس میزان مسافت واقعی پیموده‌شده در سال توسط راننده خواهد بود.

به این ترتیب، بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه‌نامه می‌تواند بیمه‌نامه‌اش را براساس یکی از مسافت‌های پنج، هشت یا دوازده‌هزار کیلومتر خریداری کند.

مزیت ها و ویژگی های بیمه بدنه کیلومتری سامان چیست؟

  • امکان صدور بیمه‌نامه با دستگاه کیلومترشمار (تلمتیکس) یا بدون آن
  • امکان خرید بیمه‌ بدنه کوتاه‌مدت با اعتبار کمتر از یک‌سال
  • امکان شارژ مجدد بیمه‌نامه درصورت اتمام حداکثر کیلومتر پیموده‌شده در قرارداد
  • امکان بهره‌مندی و استفاده از تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه‌های بدنه‌ی قبلی
  • ارائه‌ی پوشش‌های بیمه بدنه برای خطرهای در حال حرکت و خطرهای ساکن و درجا (جبران خسارت‌های مالی ناشی از تصادف‌هایی که در زمان حرکت یا سکون خودرو اتفاق افتاده باشد.)

نصب دستگاه کیلومترشمار در بیمه بدنه سامان

همان‌طور که از نام آن مشخص است، با نصب دستگاه کیلومترشمار در زمان بازدید اولیه‌ی کارشناس بیمه از خودرو؛ امکان محاسبه‌ی کیلومتراژ مصرفی فراهم خواهد شد. یکی از مزیت‌های نصب این دستگاه آن است که در صورت نزدیک شدن به اتمام کیلومتر مصرفی، شرکت بیمه می‌تواند برای بیمه‌گذار پیامک اطلاع‌رسانی ارسال کند

. به این ترتیب، بیمه‌گذار می‌تواند در صورت نیاز و پیش از اتمام بسته‌ی بیمه‌نامه‌اش برای شارژ و تمدید آن اقدام کند. به‌خاطر داشته باشید که تمدید و شارژ بیمه‌نامه باید پیش از به پایان رسیدن کیلومتر مصرفی انجام شود. در غیر این‌صورت باید برای خرید مجدد بیمه‌نامه و انجام بازدید مجدد اقدام کنید.

چنانچه در زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه، فرد بیمه‌گذار تمایلی به تمدید قراردادش نداشته باشد؛ با برگرداندن دستگاه کیلومترشمار به بیمه سامان مبلغی در حدود ده درصد از حق‌بیمه به او برگردانده خواهد شد. در ادامه در قالب دو مثال، نرخ حق‌بیمه عادی بدنه با حق‌بیمه‌ی پیمایشی را مقایسه خواهیم کرد.

خودرو با ارزش بیست‌ودو میلیارد ریال خودرو با ارزش هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال
حق‌بیمه عادی ۱۳۴.۰۴۵.۶۹۴ ریال حق‌بیمه عادی ۴۶.۱۵۰.۸۰۵ ریال
حق‌بیمه پیمایشی برای ۵ هزار کیلومتر ۵۶.۷۷۵.۴۹۶ ریال حق‌بیمه پیمایشی برای ۵ هزار کیلومتر ۱۸.۸۹۸.۳۰۰ ریال
حق‌بیمه پیمایشی برای ۸ هزار کیلومتر ۸۰.۵۲۳.۶۴۹ ریال حق‌بیمه پیمایشی برای ۸ هزار کیلومتر ۲۶.۶۹۲.۷۸۹ ریال
حق‌بیمه پیمایشی برای ۱۲ هزار کیلومتر ۱۰۴.۲۷۰.۶۳۷ ریال حق‌بیمه پیمایشی برای ۱۲ هزار کیلومتر ۳۶.۴۸۶.۶۹۶ ریال

 

مراحل دریافت خسارت از بیمه بدنه سامان

دریافت خسارت بیمه بدنه
  • اعلام وقوع خسارت در سریع‌ترین زمان ممکن توسط فرد بیمه‌گذار به نمایندگی بیمه سامان
  • انجام بازرسی و بررسی‌های لازم توسط کارشناس بیمه
  • تکمیل مدارک لازم و تشکیل پرونده برای دریافت خسارت
  • تخمین و محاسبه خسارت وارده به خودرو بیمه‌شده
  • بررسی صحت بیمه شخص ثالث و سایر مدارک
  • صدور حواله خسارت و ارائه آن به بیمه‌گذار
  • ارسال حواله به واحد مالی برای واریز مبلغ درج‌شده به حساب شخص بیمه‌گذار

در مطلبی که خواندید با بیمه بدنه کیلومتری سامان و تفاوت آن با بیمه‌نامه‌های عادی بدنه آشنا شدید. در پایان یادآوری می‌کنیم که امکان خرید آنلاین بیمه بدنه از بهترین بیمه‌گرهای خودرو توسط پلتفرم بیمه‌شو فراهم شده است. کافی‌ست مشخصات اتومبیل‌تان را وارد کنید تا به لیستی از بهترین بیمه‌نامه‌های بدنه دسترسی داشته باشید.