×  

روز پرستار

پرستاران در تمامی جوامع و در تمامی اعصار، نقش بسزایی در حفظ سلامت و درمان مردم داشته‌اند. پرستاران همراه و هم‌قدم با پزشکان برای درمان بیماران تلاش کرده و زحمت‌های بسیاری را متقبل می‌شوند تا مشکلات را از زندگی دیگر افراد رفع نمایند. این عزیزان در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز نگهداری از کودکان، سالمندان و معلولین و …. مشغول به فعالیت بوده و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

بیمه‌شو ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، این مقاله را به گرامی‌داشت این عزیزان اختصاص داده است و همچنین به شما مطالعه مقاله همه چیز درباره بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان را نیز پیشنهاد می‌دهد.

اهمیت پرستاران

همه ما در زندگی برای یکبار هم که شده راهی درمانگاه و بیمارستان شده‌ایم، حتی ممکن است یکی از عزیزانمان در مراکزی مانند سالمندان، توانبخشی و … بستری باشند. اگر اندکی دقت نمایید، متوجه خواهید شد که پرستاران پیوسته در حال خدمت‌رسانی و تلاش برای رفع نیازهای بیماران می‌باشند. تزریقات، بررسی علائم حیاتی، بررسی فشارخون، همکاری در زمان جراحی و … بخش کوچکی از وظایف پرستاران است که می‌توان آن‌ها را نام برد.

برای درک بهتر اهمیت پرستاران در زندگی ما، لازم است تا دورانی که در حال حاضر در آن قرار داریم را در نظر بگیریم، دوران همه‌گیری ویروس کرونا! در دوران شیوع ویروس کرونا، کادر درمانی که از تعداد زیادی از پرستاران و پزشکان تشکیل شده است پیوسته در حال خدمت‌رسانی هستند تا جان مردم را نجات دهند. این عزیزان ماه‌ها دور از خانواده در حال مبارزه با این ویروس یوده‌اند و عده زیادی از آن‌ها جان خود را در این راه از دست داده‌اند.

لازم است همه ما قدردان زحمات این عزیزان باشیم.

روند پرستاری

روند پرستاری، یک روش علمی است که برای انجام مراقبت‌های بهتر از بیماران، طراحی شده و تمامی پرستاران فارغ از رشته و تخصص، باید از این روند ۵ مرحله‌ای پیروی نمایند. این ۵ مرحله به شرح زیر است:

  • مرحله ارزیابی: پرستاران، بیماران را براساس شرایط فیزیولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی آن‌ها ارزیابی می‌نمایند.
  • مرحله تشخیص: با در نظر گرفتن علائم جسمی و رفتاری بیمار، تشخیص صورت می‌گیرد.
  • مرحله برنامه‌ریزی: باید براساس تخصص، اهداف واقع‌بینانه‌ای برای بهبود بیمار تعیین گردد.
  • مرحله اجرا: با اجرای دقیق برنامه مراقبت، پرستاران تضمین‌کننده مراقبت از بیماران هستند، در حالی که با دقت پیشرفت آن‌ها را ثبت می‌کند.
  • مرحله ارزیابی: با تجزیه و تحلیل دقیق اثربخشی برنامه مراقبت، برنامه‌ای برای دستیابی به بهترین نتیجه درمانی تنظیم می‌گردد.

دسته‌بندی پرستاران

پرستاران می‌توانند طیف گسترده‌ای از وظایف را در مراکز متفاوت برعهده بگیرند، اما در حالت کلی می‌توان دسته‌بندی‌های زیر را برای آن‌ها بیان نمود:

  • پرستار بیهوشی: کار وی استفاده از داروهای بیهوشی در اتاق عمل و … می‌باشد.
  • // خانواده: مراقبت‌های متمرکز بر خانواده را انجام می‌دهد.
  • // NICU: شرح وظایف این دسته از پرستاران، مرتبط با نوزادانی است که به تازگی به دنیا آمده‌اند.
  • // زایمان: این پرستاران به فرآیند زایمان کمک می‌نمایند.
  • // نوزاد: به مراقبت از نوزادان بیمار می‌پردازد.
  • // کودک: این پرستاران به مراقبت از کودکان می‌پردازند.
  • // آمبولانس: برای موراد اضطراری در آمبولانس‌‌ها فعالیت می‌نمایند.
  • // بالینی: در شراایط خاص در بستر بیمار به مراقبت می‌پردازد.
  • // مدرسه: این اشخاص، پشتیبانی پزشکی، آموزش و درمان را در یک مدرسه ارائه می‌دهند.

ممکن است دسته‌های دیگری از پرستاران وجود داشته باشد که در اینجا ذکر نگردیده است، اما می‎‌توانیم بگوییم دسته‌های اصلی در بالا ذکر گردیده است.

نام‌گذاری روز پرستار

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، پرستاران در زندگی تمامی ما جایگاه مهمی داشته و بسیاری از ما زندگی امروز خود و خانواده‌مان را مدیون این عزیزان می‌باشیم. برای گرامی‌داشت پرستاران، ولادت حضرت زینب (س) به‌عنوان روز پرستار تعیین گردیده است. همه ما روایات زحمات و پرستاری‌های حضرت زینب (س) را بارها شنیده‌ایم و از رشادت‌های این بانو گرانقدر اطلاع داریم؛ بنابراین بهترین گزینه برای انتخاب روز پرستار، ولادت حضرت زینب (س) می‌باشد. در تقویم سال ۱۳۹۹، ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار در تاریخ ۳۰ آذر ماه می‌باشد که مصادف با شب یلدا است.

روز جهانی پرستار نیز در تاریخ ۱۲ می‌باشد که مصادف با زادروز فلورانس نایتینگل، پرستار انگلیسی و بنیان‌گذار پرستاری مدرن، می‌باشد و در این روز از زحمات پرستاران دنیا تقدیر می‌گردد.

اگر در میان عزیزان خود، پرستار دارید در این روز حتماً از وی یاد کرده و از زحماتش تشکر نمایید تا متوجه گردد که برای ما اهمیت دارند.

کلام آخر

ما سعی نمودیم به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، به بیان نقش این عزیزان در زندگی خود بپردازیم. همه ما باید سپاسگزار این عزیزان باشی، خصوصاً در ماه‌های اخیر که این عزیزان از جان و خانواده خودشان گذشتند تا به جان دیگران را نجات دهند و به‌نوعی همه ما سلامتی و زندگی این روزهای خود و عزیزانمان را مدیون زحمات این عزیزان هستیم.

سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید و امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.