×  
سرقت-پلاک-خودرو

سرقت پلاک خودرو

سرقت خودرو یکی از مشکلاتی است که با افزایش قیمت خودرو و قطعات آن بسیار افزایش یافته است و به‌طورقطع شما نیز اخبار زیادی در این زمینه دریافت نموده‌اید، اما آیا تاکنون درباره سرقت پلاک خودرو مطلب یا خبری را شنیده‌اید؟ همانطور که می‌دانید دریافت پلاک برای خودرو یکی از کارهای ضروری است که شما باید هنگام خرید خودرو انجام دهید و فقدان پلاک خودرو مشکلات زیادی را برای شما در پی خواهد داشت. سرقت پلاک خودرو با اهداف مختلف صورت می‌پذیرد و ممکن است برای هر فردی نیز رخ دهد؛ بنابراین نباید آن را حادثه‌ای دور از انتظار تلقی نمود.

بیمه‌شو برای شفاف‌سازی بیشتر درباره سرقت پلاک خودرو و بیان نکات مربوط به تعویض پلاک مفقودی به تنظیم این مقاله اقدام نموده است و از شما نیز تقاضامند است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ضمن مطالعه بیمه سرقت خودرو تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

دلایل سرقت پلاک خودرو

ممکن این سوال برای شما پیش بیاید که سرقت پلاک خودرو با چه اهدافی صورت می‌پذیرد؟ آیا فقدان پلاک جز ایجاد مشکلات برای شما مزایایی برای افراد خواهد داشت؟

همانطور که می‌دانید پلاک مشخصه اصلی هر خودرویی است و تمامی مسائل اعم از تخلفات و … براساس شماره پلاک خودرو صورت می‌پذیرد. سارقین با سرقت پلاک خودرو شما برای انجام کارهای خلافکارانه اعم از سرقت و … شناسایی خود توسط پلیس را دچار مشکل کرده و اتهام‌های اولیه را به سمت شما سوق می‌دهند؛ بنابراین اگر شما نیز با فقدان پلاک خودرو خود مواجه گشتید برای پیشگیری از مشکلات احتمالی سریعاً این اتفاق را به پلیس اطلاع‌رسانی نمایید.

اقدامات لازم برای اعلام سرقت پلاک خودرو

سرقت پلاک خودرو و مواجهه به فقدان پلاک یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کدام از افراد رخ دهد؛ بنابراین اگر شما نیز روزی با فقدان پلاک خودرو خود مواجه شدید، بهتر است اقدامات ذیل را برای پیگیری سرقت خود انجام دهید.

  • در گام اول شما باید سرقت پلاک خودرو خود را به مراجع انتظامی اطلاع دهید.
  • در مراکز استان‌ها شما می‌توانید برای اعلام این مسئله به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نمایید، زیرا در این مراکز غرفه‌هایی مربوط به اداره آگاهی وجود دارد که اطلاعات لازم در این زمینه را از شما دریافت می‌نماید.
  • پس از اعلام این مسئله و پس از استعلام، مسئول مربوطه پلاک خودرو شما را در لیست سیاه ثبت می‌نماید.
  • پس از ثبت پلاک شما در لیست سیاه، سرقتی بودن خودرو شما به نیروهای راهنمایی و رانندگی اعلام می‌گردد و درصورت وقوع تخلف مالک خودرو از آن مبرا خواهد بود.
  • دقت داشته باشید که اگر تنها یکی از پلاک‌های خودرو شما به سرقت رفته باشد، شما باید پلاک دوم را مسئول مربوطه تحویل دهید.
  • در شهرستان‌ها شما برای اعلام سرقت باید به اداره پلیس آگاهی یا کلانتری مراجعه نمایید.
  • درنهایت نیز شما باید برای تعویض پلاک مفقودی اقدام نمایید.

دریافت پلاک خودرو

 

اقدامات لازم برای تعویض پلاک مفقودی و دریافت پلاک جدید

یکی از مراحلی که شما پس از سرقت خودرو باید طی نمایید مربوط به تعویض پلاک مفقودی می‌باشد، زیرا پلاک مسروقه پس از ورود به لیست سیاه دیگر قابل به استفاده نخواهد بود.

دقت داشته باشید که مراحل تعویض پلاک مفقودی همانند دریافت پلاک جدید برای خودرو بوده و به‌طورخلاصه به‌شرح زیر قابل بیان می‌باشد:

  • مالک خودرو باید با ضمن مراجعه به مراکز تعویض پلاک مدارک ذیل را به مسئول مربوطه ارائه نماید:
    • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو
    • برگ سبز و کارت شناسایی خودرو
    • معاینه فنی برای خودروهای با عمر بیشتر از چهار سال
  • پس از انجام مراحل اداری خودرو شما توسط کارشناس فنی مورد بررسی و بازدید قرار گرفته تا اصالت آن براساس هم‌خوانی شماره موتور، شاسی، رنگ و … تأیید گردد.
  • پس از تأیید موارد فوق به شما پلاک جدید تعلق گرفته و برروی خودرو نصب خواهد شد.
  • کارت خودرو جدید شما نیز براساس شماره پلاک دریافتی صادر و به درب منزل شما ارسال خواهد گردید.
سرقت-خودرو

سرقت خودرو

 

آیا پیگیری سرقت پلاک خودرو همانند سرقت خودرو دارای مراحل پیچیده‌ای است؟

بسیاری از افراد این تصور را دارند که پیگیری پلاک مسروقه نیازمند طی نمودن مراحل زیاد و طاقت‌فرسایی است؛ بنابراین پیگیری آن را به تعویق می‌اندازند. خطاب به این عزیزان باید بیان نماییم که مراحل پیگیری پلاک مسروقی بسیار ساده‌تر از پیگیری سرقت خودرو است و شما می‌توانید به راحتی پلاک جدیدی را برای خودروی خود دریافت نمایید.

همچنین به یاد داشته باشید که کوتاهی و تعویق در اعلام سرقت پلاک خودرو شما می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما در پی داشته باشد. در گام اول فقدان پلاک مشمول جریمه بوده و درصورت مشاهده پلیس برای شما مشکلاتی پیش خواهد آمد؛ همچنین درصورتی که سارقین با پلاک خودرو شما دچار تخلف یا کار خلافی گردند، شما نیز متهم بوده و دچار مراحل قانونی می‌گردید. به‌طورقطع اثبات سرقت پلاک خودرو در چنین شرایطی بسیار سخت‌تر از حالت عادی بوده و ممکن است مجازاتی را نیز برای شما در پی داشته باشد.

دقت داشته باشید که اگر خودرو شما دچار سرقت گردید شما می‌توانید از پوشش سرقت خودرو برای جبران خسارت وارده استفاده نمایید (مشروط به خرید پوشش مذکور)، اما برای سرقت پلاک خودرو بیمه‌نامه‌ای تعریف نگشته است.