×  
نگهداری-از-لاستیک-خودرو

نکات نگهداری از لاستیک خودرو

لاستیک خودرو را می‌توان یکی از اصلی‌ترین اجزای اتومبیل‌ها دانست و درصورت بروز مشکل در آن ممکن است که به سایر قسمت‌های خودرو آسیبی وارد شود؛ همچنین عدم مراقبت از تایر خودرو می‌تواند مشکلات زیادی را برای رانندگی شما در پی داشته و حتی در آن اختلال ایجاد نماید. شرایط نگهداری لاستیک ماشین عموماً بسیار ساده و قابل انجام بوده و هزینه‌ای را گزافی را برای شما در پی نخواهد داشت. دقت داشته باشید که نگهداری از لاستیک خودرو بسیار حائز اهمیت است و نباید کوتاهی در آن صورت پذیرد.

شرایط نگهداری لاستیک ماشین یکی از مقوله‌های مهمی است که تمامی دارندگان خودرو باید از آن اطلاع داشته باشند تا با نگهداری صحیح از لاستیک خودرو خود از مشکلات و هزینه‌های بیشتر پیشگیری نمایند. بیمه‌شو در این مقاله قصد دارد تا نکات مربوط به نگهداری از مراقبت از تایر و لاستیک خودرو را در این مقاله بیان نموده و دارندگان خودرو را راهنمایی نمایند؛ بنابراین اگر شما نیز نگران آسیب دیدن خودرو خود هستید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نکات و شرایط نگهداری لاستیک ماشین

مراقبت از تایر و لاستیک خودرو نیازمند اطلاع از نکات و شرایط نگهداری لاستیک ماشین می‌باشد تا افراد بتوانند با اطلاع از آن‌ها از سلامت لاستیک خودرو خود حفاظت نمایند. به خاطر داشته باشید که برخلاف باور عموم نگهداری از لاستیک خودرو بسیاری ساده بوده و هزینه‌ای را برای شما در پی نخواهد داشت. در ادامه تعدادی از اصلی‌ترین راهکارهای حفاظت از سلامت لاستیک خودرو را به شما ارائه می‌نماییم.

تنظیم-فشار-باد-لاستیک-ها
تنظیم فشار باد لاستیک ها

کنترل فشار باد لاستیک

یکی از اصلی‌ترین نکات مراقبت از تایر کنترل فشار باد لاستیک خودرو است که برای هر وسیله نقلیه متفاوت می‌باشد. فشار باد تایرها برای هر وسیله نقلیه دارای استاندارهایی است که این مسئله در دفترچه راهنمای خودرو اعلام گشته است. اگر فشار لاستیک خودرو کمتر از حد استاندار باشد، لغزش یا جابه‌جایی بیش‌ازحد تایر را در پی داشته که می‌تواند حرارت آن را افزایش دهد. فشار بالای لاستیک خوردو نیز سطح تماس با جاده را کاهش داده که می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک

نوع لاستیک و رینگ یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که باید متناسب با نوع خودرو و کاربری آن انتخاب گردد. هر خودرویی دارای استانداری برای خرید لاستیک و رینگ است که باید پس از اطلاع از آن‌ها نسبت به خرید آن اقدام گردد؛ برای مثال هر خودرویی نیازمند تهیه لاستیک با پهنا و سایز مناسب است تا بتواند کارکرد بهتری داشته باشد.

توجه به سر والو

کلاهک یا درپوش‌ها از ورود رطوبت یا کثیفی‌ها به والو جلوگیری می‌نماید؛ بنابراین از وجود سر والو برروی تمامی چرخ‌ها اطمینان حاصل نمایید. اگر زمانی نسبت به تعویض خودرو خود اقدام نمودید حتماً برای هر چهار لاستیک خودرو از والوهای نو استفاده نمایید.

توجه به عدم وجود رطوبت در پمپ باد

ورود رطوبت به داخل لاستیک خودرو از طریق پمپ باد می‌تواند موجب اختلاف فشار شده و درنهایت فرسودگی و خوردگی کناره‌های تایر را در پی خواهد داشت؛ بنابراین باید به این مسئله توجه گردد. برای تشخیص وجود رطوبت در پمپ باد، بهتر است انگشت شست خود را وارد دریچه خروجی باد کنید تا رطوبت را بررسی نمایید.

آج-لاستیک
بررسی آج لاستیک خودرو

بررسی آج لاستیک خودرو

یکی از شرایط نگهداری لاستیک خودرو توجه به آج آن است، زیرا نبود آج لاستیک خودرو میزان اصطکاک با جاده را خصوصاً در هوای بارانی کاهش داده و درنهایت ممکن است لغزش و سرخوردگی را در پی داشته باشد. درصورتی که متوجه ازبین رفتن آج لاستیک خودرو خود گشتید، سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

تعویض ضربدری لاستیک خودرو

یکی از نکات مراقبت از تایرها جابه‌جایی لاستیک خودرو با یکدیگر است تا میزان ساییدگی آج آن‌ها به صورت یکنواخت توزیع گردد. این کار می‌تواند عمر تایرها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این چرخش و جابه‌جایی باید هر ۱۰ تا ۱۱ هزار کیلومتر صورت پذیرد تا از آسیب‌دیدگی لاستیک خودرو خود پیشگیری نمایید.

بررسی تأثیر دما برروی خودرو

همانطور که می‌دانید فشار درون لاستیک‌ها با بالا یا پایین رفتن دما تغییر می‌نمایند؛ بنابراین باید به این مسئله رسیدگی گردد؛ برای مثال با کاهش دمای هوا فشار درون لاستیک‌ها نیز کاهش می‌یافته و دمای بالا نیز افزایش فشار و گاهاً ترکیدگی را در پی خواهد داشت که باید باتوجه به شرایط آب‌وهوایی به آن‌ها توجه گردد.

رسیدگی به پیچ‌های چرخ

اگر دارندگان خودرو در روان‌کاری بین رینگ و لاستیک کوتاهی نمایند، شرایط را برای خوردگی پیچ‌ها و مهره‌ها فراهم می‌نمایند که این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما در پی داشته باشد. بهتر است برای پیشگیری از این مشکل گاهاً با برس‌های سیمی پیچ‌های لاستیک خودرو را تمیز نموده و سپس با روغن آن‌ها را پاک نمایید.

میزان فرمان

میزان فرمان خودرو یکی از مسائلی است که درراستای مراقبت از تایر و لاستیک خودرو باید به آن‌ها توجه نماید. هر ۵۰ کیلومتر شما باید نسبت به تنظیم فرمان اقدام نمایید، زیرا کوتاهی در این کار می‌تواند تضعیف و کوتاه شدن عمر تایرها را در پی داشته باشد. دقت داشته باشید که اگر فرمان خودرو از حد استاندارد سفت‌تر بوده و یا خودرو به یک سمت کشیده شود، شما باید نسبت به تنظیم چرخ‌ها و میزان فرمان اقدام نمایید.