×  
موانع-توسعه-بیمه-عمر-در-ایران

موانع توسعه بیمه های عمر در ایران

بیمه‌های زندگی و بیمه‌های عمر از انواع خدمات صنعت بیمه هستند که باوجود ارائه خدمات و مزایای مفید و کارآمد با مشکلات زیادی در کشور ایران مواجه بوده و تعداد موانع توسعه بیمه های عمر در ایران گسترده می‌باشد. همواره این سوال برای بسیاری از افراد خصوصاً فعالان در صنعت بیمه کشور ایران مطرح است که چرا بیمه‌های زندگی و عمر در ایران همانند سایر کشورها توسعه نیافته و مردم دربرابر خرید آن مقاومت می‌نمایند. اطلاع از موانع توسعه بیمه‌ های زندگی می‌تواند همزمان به بیمه‌گذاران و بیمه‌گران کمک نموده تا با آگاهی از شرایط روند پیشرفت بیمه‌های زندگی در کشور ایران را بهبود ببخشند.

بیمه‌شو این مسئله را وظیفه خود دانسته است که با شرح موانع توسعه بیمه‌ های عمر در کشور ایران، گامی مثبت درراستای رفع آن‌ها برداشته تا زمینه را برای کمک به بیمه‌گذاران فراهم نماید؛ بنابراین اگر شما نیز در خرید این بیمه‌نامه دچار شک و ابهام هستید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اصلی‌ترین موانع توسعه بیمه های عمر

توسعه بیمه‌های زندگی در ایران همواره با موانع مختلفی همراه است که سرعت رشد آن را کاهش داده است. دقت داشته باشید که این بیمه‌نامه‌ها دارای مزایای زیادی برای افراد هستند و همین مسئله ضرورت خرید آن‌ها را افزایش می‌دهد، اما این موانع سدی بر سر راه این تقاضاها هستند.

ساختارهای سازمانی و مدیریتی

سازمان‌های بیمه‌ای دارای بخش‌های مختلفی اعم از نیروی انسانی، قوانین و مقررات، نظام مدیریت، نظام پرداخت و … تشکیل گشته است که هر کدام دارای اهمیت خاصی هستند. متأسفانه در کشور ایران سازمان‌های اختصاصی و تخصصی برای ارائه بیمه‌های زندگی و عمر وجود ندارد؛ بنابراین باید تلاش‌های لازم برای ایجاد این سازمان‌های تخصصی صورت پذیرد.

فرهنگ-بیمه
فرهنگ بیمه ای

عدم وجود فرهنگ بیمه

یکی از موانع توسعه بیمه های عمر عدم وجود فرهنگ بیمه‌ای در کشور است. منظور از فرهنگ بیمه‌ای، آشنایی مردم کشور با بیمه‌ها، مزایا، انواع، شرایط و ضرورت خرید آن‌ها می‌باشد تا با تهیه آن‌ها بتوانند خطرات احتمالی خود را رفع نمایند. متأسفانه ضریب نفوذ بیمه، تعداد بیمه‌نامه‌های اختیاری خریداری‌شده، حق بیمه‌های دریافتی و نحوه تعامل مردم با شرکت‌های بیمه‌ای نشان‌دهنده این مسئله است که فرهنگ بیمه به اندازه کافی در کشور ایران وجود ندارد.

شبکه فروش ناکارآمد

در حال حاضر فروش بیمه‌های زندگی و عمر در ایران با یکی از حالات زیر صورت می‌پذیرد:

  • فروش مستقیم توسط شرکت بیمه
  • فروش توسط کارگزاران بیمه
  • فروش توسط نمایندگان حقیقی و حقوقی شرکت‌های بیمه‌ای
  • فروش توسط نمایندگان فروش بیمه عمر
  • بازاریابی بیمه توسط نمایندگان و کارگزاران

بازاریابان و نمایندگان فروش در حقیقت بازوان اجرایی شرکت‌های بیمه‌ای هستند که باید توانایی و بالندگی لازم را در این زمینه داشته باشند، زیرا ضعف آن‌ها می‌تواند فرآیند فروش را تضعیف نماید. دقت داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه بیمه‌ های عمر در کشور ایران را می‌توان همان نارسایی و ضعف در توانایی فروش نمایندگان می‌باشد. اصلی‌ترین نقص‌های مربوط به حوزه فروش به‌شرح زیر می‌باشد:

  • نامناسب بودن سطح آموزشی نمایندگان و فروشندگان بیمه
  • وجود ابهامات حقوقی و قانونی برای فروشندگان بیمه
  • عدم وجود توانایی و تبحر لازم در نمایندگان فروش
  • ساختار نامناسب اداری
  • درک نامناسب افراد از بازار بیمه و شبکه فروش
  • روش نامناسب برای جذب نیروهای فروش
  • عدم راهنمایی درست فروشندگان
  • عدم نظارت مستمر بر عملکرد نمایندگان فروش
  • عدم وجود سیاست‌های تشویقی برای کارشناسان فروش بیمه کارآمد

پایین بودن قدرت اقتصادی مردم کشور

یکی از موانع توسعه بیمه های عمر را می‌توان پایین بودن قدرت اقتصادی مردم است که آن‌ها را دربرابر خرید بیمه‌های اختیاری دچار تردید می‌نماید. هرچه سطح درآمد افراد یک جامعه افزایش یابد، میزان فروش شرکت‌های بیمه‌ای نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید به این مسائل رسیدگی گردد.

ارائه-خدمات-مفید-بیمه-ای
ارائه خدمات مفید بیمه ای

عدم رضایت بیمه‌شدگان از سرویس‌دهی مطلوب شرکت‌های بیمه

یکی از مسائلی که شرکت‌های بیمه‌ای باید نسبت به آن تلاش نمایند، ایجاد حس رضایت در بیمه‌گذاران است. اگر افراد از دریافت خدمات شرکت بیمه‌ای رضایت نداشته باشند، نسبت به تهیه بیمه‌نامه‌های اختیاری بی‌تمایل شده و در این راستا تلاشی نمی‌نمایند. عدم توجه به اصول مشتری‌مداری در تمامی مراحل اعم از صدور، پرداخت خسارت، پاسخگویی و … یکی از مواردی است که می‌تواند به کاهش فروش بیمه‌های عمر منجر گردد.

طولانی بودن فرآیند صدور بیمه‌های زندگی و پرداخت خسارت

فرآیندهای بیمه‌ای عموماً پیچیده هستند و تمامی مراحل آن نیازمند طی نمودن مراحل مختلفی است؛ همچنین گاهاً برای صدور بیمه‌نامه یا دریافت خسارت نیاز به کارشناسی و بررسی شرایط وجود دارد که همین مسئله می‌تواند نارضایتی بیمه‌گذاران را در پی داشته باشد.

عدم وجود سیاست ترویجی و تبلیغاتی فراگیر

تبلیغات درست و کارآمد ازجمله مسائلی است که می‌تواند به پیشرفت و توسعه بیمه‌های عمر منجر گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که فروش بیمه‌های عمر رابطه مستقیمی با تبلیغ دارد؛ بنابراین داشتن یک برنامه ترویج و تبلیغ مناسب توسط شرکت‌های بیمه‌ای از ضرورت‌هایی است که درراستای توسعه بیمه عمر باید صورت پذیرد.

خرید بیمه عمر از بیمه‌شو

پس از بیان موارد فوق بهتر است که درباره خرید بیمه عمر اطلاعاتی را بیان نماییم. مزایا و خدمات گسترده بیمه عمر باعث گردیده است که اکثریت شرکت‌های بیمه‌ای به ارائه این بیمه‌نامه بپردازند؛ بنابراین اکنون شما با مراجعه به نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانید نسبت به خرید بیمه عمر اقدام نمایید.

علاوه‌بر خرید حضوری شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه‌شو خدمات موردنیاز خود را به صورت آنلاین و با صرف کمترین زمان و هزینه تهیه نمایید.