×  

راه های دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

فیش بیمه تامین اجتماعی ، نحوه دریافت آن و پرداخت حق بیمه از طرق و برای مشاغل مختلف، به وسیله پرتال تامین اجتماعی امکان‌پذیر است که ما در این مطلب از سایت بیمه‌شو به‌طور مفصل بدان خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا شما را با این شرکت بیمه یا بیمه‌گری که بیشترین سهم بیمه‌گذار و بازار بیمه‌ای را از آن خود کرده است، آشنا کنیم.

انواع بیمه تأمین اجتماعی

  • بیمه اجباری: بیمه اجباری به افرادی تعلق می‌گیرد که مشمول قانون کار هستند و در قبال کار در شرکت‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و … حقوق دریافت می‌کنند. این وظیفه برعهده کارفرمایان است که کارکنان خود را از این طریق، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد که در این بین کارفرما باید ۲۳% حق بیمه را پرداخت نماید که در این صورت کارمند ۷% سهم باقی‌مانده خویش را می‌پردازد.
  • بیمه خویش فرما: نوع دوم بیمه تأمین اجتماعی که با نام بیمه خویش فرما شهرت دارد، مختص به اشخاصی است تحت پوشش هیچ بیمه خاصی قرار ندارند و به نوعی فرد، خودش بیمه می‌کند. این بیمه به دو گروه بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود.

در حالت کلی می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت بیمه اجباری و بیمه خویش فرما (اختیاری) را در بهره‌مندی یا عدم به‌مندی از مزایای بیمه بیکاری است؛ این عبارت بدین معناست که بیمه‌شدگان در بیمه خویش‌ فرما از مزایای بیمه بیکاری بهره مند نمی‌شوند.

Payment-premium-social-insurance
پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

نحوه دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

بسیاری از ما در رابطه با خدماتی که بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌دهد، اطلاعات داریم و می‌دانیم که این شرکت افراد بسیاری از کشور ایران را به وسیله انواع خدمات بیمه‌ای خود مانند خدمات درمانی، تحت پوشش قرار داده است. ما در این بخش به نحوه دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی خواهیم پرداخت و بدین‌وسیله خواهیم گفت که پرداخت حق بیمه از طریق وب سایت یا پرتال تامین اجتماعی، چگونه امکان‌پذیر است.

اولین روش دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

برای دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی مراحل ذیل را انجام دهید:

  1. در ابتدا باید وارد سامانه یا پرتال تامین اجتماعی به آدرس اینترنتیsamt.tamin.ir  شوید.
  2. به بخش ثبت‌نام پرتال تامین اجتماعی بروید و برای دریافت غیرحضوری نام کاربری و رمز عبور اقدام و برروی ثبت نام کلیک نمایید. در صورتی‌که از قبل نام کاربری و رمز عبور خود را از کارگزاری‌ها دریافت کرده‌اید، آن ها را وارد کنید.
  3. در این مرحله، پس از ثبت‌نام و دریافت نام کاربری (کد ملی بیمه‌شده) و رمز عبور (گذرواژه)، آن‌ها را وارد نمایید.

نکته‌ای که باید در این مرحله بدان توجه کنید، این است که در صورت اشتباه وارد کردن رمز عبور به تعداد پنج دفعه، سامانه مذکور صفحه کاربری شما را به مدت پانزده دقیقه غیرفعال می‌کند، پس فراموش نکنید، وارد کردن صحیح گذرواژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در شرایطی که با این رخداد مواجه شدید، به محض اینکه وارد پرتال تامین اجتماعی شوید، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که امکان تغییر رمز عبور را در اختیارتان قرار می‌دهد تا شما تحت عنوان یک کاربری که رمز وی منقضی شده، با رمز جدید وارد سیستم شوید.

Change-password
تغییر کلمه عبور

مراحل وارد کردن رمز جدید

  • کار اول: رمز اینترنتی دریافتی از شعبه
  • کادر دوم: رمز دلخواه
  • کادر سوم: تکرار رمز دلخواه
  • کلیک بر روی گزینه تغییر کلمه عبور

۴. پس از ذکر نکته مهم فوق به ادامه مرحله ثبت‌نام یعنی به صفحه اول بازمی‌گردیم. در این مرحله پس از کلیک برروی ثبت‌نام، شرایط ثبت‌نام را مطالعه کنید و تیک گزینه‌ای که در پایین شرایط مزبور قرار دارد را فعال نمایید، سپس دکمه تایید و ادامه را بفشارید.

۵. در این مرحله باید اطلاعات خواسته‌شده را وارد نمایید. لازم به ذکر است که اطلاعات کادر ابتدایی الزامی و اطلاعات کادر دوم اختیاری است.

۶. پس از اینکه به وسیله نام کاربری و رمز عبوری را که در مرحله قبلی انتخاب کرده‌اید، به سامانه مذکور وارد شدید، از گزینه عملیات بیمه شدگان خاص، زیرگزینه درخواست برگ پرداخت را انتخاب می‌کنید.

۷. در این مرحله صفحه‌ای باز می‌شود که شما از طریق آن می‌توانید تعداد ماه‌هایی را که قصد پرداخت مبلغ بیمه آن را دارید، وارد نمایید. این گزینه براساس نوع بیمه افراد، برای بیمه‌شدگان مختلف، متفاوت است.

  • فیش بیمه تامین اجتماعی مختص کارگران ساختمانی: فیش پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به صورت یک ماهه است؛ این عبارت بدین معناست که این گروه از متقاضیان در هر ماه نیازمند یک برگ پرداخت هستند. به‌عنوان مثال در صورتی‌که قصد پرادخت حق بیمه چهار ماه را دارند می‌بایست چهار نوبت درخواست برگ پرداخت ثبت کنند.
  • فیش بیمه تامین اجتماعی مختص رانندگان: مراحل دریافت فیش پرداخت بیمه رانندگان نیز مشابه گروه کارگران ساختمانی است، از این‌رو در بخش مدت پرداخت می‌بایست در هر نوبت درخواست عدد یک را وارد کنند، چراکه برای هر ماه یک برگ پرداخت صادر خواهد شد.
  • فیش بیمه تامین اجتماعی (نوع اختیاری) مختص مشاغل آزاد: مراحل دریافت فیش پرداخت مبلغ بیمه افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند، به صورت چندماهه است. برای درک بهتر این عبارت به مثال ذیل توجه کنید:

افراد دارای مشاغل آزاد که متقاضی این بیمه‌نامه هستند، می‌توانند مدت پرداخت حق بیمه خود را شش ماهه انتخاب نمایند، البته این نکته را نباید فراموش کنند که مهلت پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز دوماه بعد از آن است.

۸. پس از اینکه تعداد ماه‌های پرداخت بیمه را وارد و درخواست موردنظر خود را ثبت کردید، به منوی عملیات بیمه شدگان خاص بروید و برروی گزینه دریافت برگ پرداخت کلیک کنید و در صفحه‌ای که هدایت شدید، به وضعیت درخواست توجه نمایید که می‌تواند شامل در حال بررسی، صدور و یا عدم صدور را نمایش دهد.

دومین روش دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

شیوه حضوری از دیگر راه‌های دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی و پرداخت آن بیمه است که از طریق تمام شعب بانک‌هایی چون  صادرات، رفاه ، سپه، تجارت، ملی و کشاورزی امکان‌پذیر است.

سومین روش دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی  

پرداخت به روش غیرحضوری یا اینترنتی نیز روش‌ دیگری از دریافت فیش بیمه‌نامه تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه است که مراحل آن در موارد ذیل آمده است:

  1. ورود به قسمت عملیات پرداخت
  2. انتخاب یکی از بانک های نمایش داده‌شده
  3. وارد کردن شناسه برگ پرداخت
  4. پرداخت مبلغ بیمه مذکور
Bank
بانک

چهارمین روش دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

دستگاه عابر بانک روش دیگری از پرداخت و دریافت فیش بیمه‌نامه تامین اجتماعی است که به صورت ذیل امکان‌پذیر است:

  1. مراجعه به هر یک از دستگاه های عابر بانک، بانک های تجارت، کشاورزی، ملی، رفاه کارگران، سپه و صادرات
  2. اقدام به پرداخت حق بیمه

نکات مهم

  • نیازی به رمز دوم کارت بانکی ندارید
  • می‌توانید از همه کارت های عضو شتاب استفاده کنید
  • در زمان وارد مبلغ و شناسه پرداخت دقت کافی داشته باشید
  • در زمان وارد کردن شناسه پرداخت، از گذاشتن خط فاصله بین اعداد بپرهیذید.
  • از رسید خود کپی تهیه کنید، چراکه جوهر رسید بانکی پس از مدتی از بین می‌رود یا ترجیحاً تاریخ پرداخت، شماره پیگیری و مشخصات کارت را یادداشت کنید.

پنجمین روش دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی

پرداخت حق بیمه و دریافت فیش بیمه‌نامه تامین اجتماعی از طریق تلفن همراه نیز امکان‌پذیر است که روش آن به شرح ذیل است:

  • ورود کد دستوری#۷۱۳*۷۲۴*
  • ورود شناسه برگ پرداخت
  • ارسال مبلغ فیش حق بیمه
  • در صورت صحت شناسه و مبلغ بیمه، ارسال عدد ۱
  • انجام عملیات پرداخت
  • یادداشت شماره رهگیری، تاریخ پرداخت و نام بانک

کلام آخر

ما در این مطلب قصد داشتیم راه‌های دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی را اعلام کنیم. امید بر آن است که توانسته باشیم در این امر مفید واقع شده باشیم.