×  
پرداخت قسطی خلافی ماشین

روش پرداخت قسطی خلافی ماشین ۱۴۰۱

خلافی ماشین قسمت جدانشدنی رانندگی‌ست. به‌خصوص در شهرهای شلوغ و پرجمعیت که افراد برای فرار از ترافیک، قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا می‌گذارند. همان‌طور که می‌دانید هرچه زودتر از جریمه و خلافی ماشین مطلع شوید و آن را پرداخت کنید، بیشتر به‌نفع‌تان خواهد بود. در غیر این‌صورت هم ممکن است مجموع خلافی‌ ماشین مبلغ سنگینی شود و هم ریسک توقیف ماشین توسط پلیس بالا می‌رود. قبلا در بلاگ بیمه‌شو از کد تخلفات رانندگی ۱۴۰۱ و مبلغ جریمه‌ی آنها نوشته‌ایم. با در نظر گرفتن مبلغ جریمه‌ی هر یک از این تخلفات، اگر مراقب نباشیم مجموع خلافی ماشین به‌راحتی بالای سه میلیون تومان خواهد شد و با رسیدن به این عدد، پلیس راهور می‌تواند دستور توقف و انتقال به پارکینگ ماشین را بدهد.

پرداخت قسطی خلافی ماشین برای کسانی مناسب است که هم مبلغ خلافی بالایی دارند و هم می‌خواهند جریمه‌شان را به‌مرور پرداخت کنند. خوش‌بختانه امکان پرداخت اقساطی خلافی ماشین در سل ۱۴۰۱ فراهم شده است تا به‌صورت آنلاین بتوانید پرداخت‌ خلافی را مدیریت و برنامه‌ریزی کنید. به همین دلیل، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با روش پرداخت قسطی خلافی ماشین در سال ۱۴۰۱ و جزئیات آن بیشتر آشنا خواهید شد.

خلافی ماشین چیست؟

خلافی ماشین

خلافی ماشین همان مجموع جریمه‌هایی‌ست که به دلیل تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروی شما منظور شده است. پلیس راهور از طریق اسکن شماره پلاک ماشین به پرونده و سابقه‌ی خلافی ماشین دسترسی خواهد داشت و اگر مجموع خلافی پرداخت‌نشده‌ی ماشین از حد مشخصی بیشتر باشد، ماشین را توقیف می‌کند و آن را روانه‌ی پارکنیگ خواهد کرد. به همین دلیل است که افرادی که خلافی ماشین‌شان زیاد است، ممکن است از دستور ایست پلیس سرپیچی کنند. با توجه به نرخ جریمه و جزئیات تخلفات رانندگی در سال ۱۴۰۱، اگر مجموع خلافی ماشین بیشتر از سه میلیون تومان باشد، پلیس می‌تواند دستور توقیف ماشین را صادر کند.

به‌همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک‌بار استعلام خلافی خودرو یا موتورسیکلت‌تان را بگیرید و از مجموع آن مطمئن شوید. به‌خاطر داشته باشید که غیر از جریمه‌ی تسلیمی یا الصاقی که برگه‌ی جریمه را می‌بینید، انواع دیگری از جریمه رانندگی هم وجود دارد که تا زمان استعلام خلافی ماشین از وجودشان مطلع نخواهید بود؛ مانند جریمه‌ای که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود.

آیا می توان خلافی را قسطی پرداخت کرد؟

کافی‌ست حواس‌تان به خلافی ماشین نباشد؛ آن‌وقت است که مبلغ جریمه و خلافی سربه‌فلک می‌کشد. نه‌تنها انواعی از جریمه‌های رانندگی وجود دارند که تا زمان استعلام خلافی از آنها مطلع نخواهید شد؛ بلکه با گذشت ۶۰ روز از عدم پرداخت جریمه، مبلغ آن دو برابر خواهد شد. استعلام به‌موقع و پرداخت سریع مبلغ جریمه و خلافی بهترین روش برای جلوگیری از سنگین‌شدن مبلغ جریمه است.

اما از آن‌جایی که ماشین‌هایی با میزان خلافی بالا ممکن است دست به رفتارهای پرخطرتری مانند فرار از دست پلیس و تعویض غیرقانونی پلاک بزنند، طرح پرداخت قسطی خلافی نیز طراحی شده است تا صاحب خودرو بتواند به مرور و در طول زمان خلافی‌اش را تسویه کند. در روش پرداخت قسطی خلافی ماشین در سال ۱۴۰۱ شما می‌توانید از لیست جریمه‌های خودرو، موارد دلخواه‌تان را انتخاب کنید و آنها را تسویه کنید. در نوبت‌های بعدی، می‌توانید به مرور بقیه‌ی جریمه‌ها را هم پرداخت کنید. بنابراین زمان پرداخت و همچنین انتخاب جریمه‌ها با شما خواهد بود و از این نظر، آزادی عمل دارید.

روش پرداخت قسطی خلافی ماشین در سال ۱۴۰۱

پرداخت قسطی خلافی ماشین

حالا که با کلیت قسط‌بندی خلافی ماشین آشنا شدید، نوبت به آشنایی با روش پرداخت قسطی خلافی خودرو می‌رسد. اولین نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که خلافی ماشین باید کمتر از سه میلیون تومان باشد تا بتوانید آن را قسط‌بندی کنید. مثلا کسی که بعد از استعلام خلافی اتومبیلش متوجه شده است که پنج میلیون و چهارصد هزار تومان خلافی دارد، در مرحله‌ی اول باید دو میلیون و چهارصد هزار تومان از خلافی‌اش را پرداخت کند تا خطر توقیف و پارکینگ رفع شود.

در ادامه، سه میلیون باقی‌مانده را می‌تواند به‌تدریج پرداخت کند تا خلافی‌اش صفر شود. همان‌طور که می‌دانید برای خرید و فروش ماشین، خلافی آن باید از قبل تسویه شده باشد و صفر باشد. بنابراین طرح پرداخت اقساطی هم از توقیف خودرو جلوگیری می‌کند و هم می‌توانید در بازه‌ی زمانی مشخصی قبل از فروش اتومبیل برای پرداخت خلافی برنامه‌ریزی کنید.

پرداخت قسطی خلافی ماشین از سایت راهور

خلافی ماشین

آسان‌ترین و بی‌دردسرترین روش برای پرداخت قسطی خلافی ماشین، مراجعه به سایت پلیس راهور است. بعد از ورود به سایت، گزینه‌ی استعلام تخلفات رانندگی را از منوی وسط صفحه انتخاب کنید تا به سامانه‌ی سخا راهنمایی شوید. برای استعلام خلافی باید قبلا در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید. بعد از ثبت‌نام و ورود به سامانه می‌توانید با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو، استعلام خلافی‌تان را بگیرید.

حالا نه‌تنها به جزئیات و مجموع خلافی ماشین‌تان دسترسی خواهید داشت، بلکه می‌توانید از میان آنها جریمه‌های دلخواه‌تان را انتخاب و پرداخت کنید. به‌خاطر داشته باشید که سایت پلیس راهور با کمی تاخیر به‌روزرسانی می‌شود. به همین دلیل بعد از پرداخت خلافی ممکن است همچنان جریمه‌ی موردنظر را در هنگام استعلام خلافی مشاهده کنید.

شرایط پرداخت قسطی خلافی ماشین در سال ۱۴۰۱

پرداخت قسطی خلافی ماشین

شاید مهم‌ترین شرطی که برای پرداخت قسطی خلافی باید رعایت شود، همان سقف خلافی ماشین است که باید کمتر از سه میلیون تومان باشد. اما در کنار این شرط مهم، شرایط دیگری هم وجود دارند که باید مدنظر قرار داده شوند.

برای پرداخت قسطی خلافی خودرو نباید در سن فرسودگی باشد

خودروهایی که چیزی حدود بیست سال از تاریخ ساخت آنها گذشته باشد، خودروی فرسوده به حساب می‌آیند. از آن‌جایی که خود این اتومبیل‌ها زمینه‌ساز حوادث مختلف رانندگی‌اند و از نظر استهلاک در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند، امکان پرداخت قسطی خلافی برای آنها وجود ندارد. درواقع قانون‌گذار و پلیس راهنمایی و رانندگی، تلاش می‌کنند تا صاحبین این خودروهای فرسوده را به تعویض و خرید خودروی جدید ترغیب کنند.

پرداخت قسطی خلافی در صورت داشتن شکایت قضایی

اگر روی خودروی شما جریمه‌ی قضائی ثبت شده باشد، نمی‌توانید برای پرداخت قسطی خلافی اقدام کنید و در قدم اول باید سراغ رفع شکایت قضائی بروید.

پرداخت قسطی خلافی با جرائم حادثه ساز

نه‌تنها مبلغ جریمه که نوع جریمه نیز در قسطی‌شدن خلافی تاثیرگذار است. اگر بیش از چهل درصد مجموع جرائم از گروه جریمه‌های حادثه‌ساز باشند، نمی‌توانید برای پرداخت تقسیط خلافی ماشین اقدام کنید. بخشی از جرائم حادثه‌ساز به ترتیب زیر هستند:

  • معیوب بودن چراغ‌ها و سیستم روشنایی خودرو به‌خصوص در زمان رانندگی در شب
  • سبقت غیرمجاز
  • سرعت غیرمجاز
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  • گردش به چپ یا راست در محل ممنوع
  • عدم رعایت حق تقدم عبور
  • عبور از پیاده‌رو با وسیله نقلیه
  • حرکت مارپیچ در مسیر
  • عبور از محل ممنوع و دور زدن ممنوع
  • عدم رعایت فاصله ایمنی با سایر خودروها
  • رانندگی با وجود نقص فنی موثر در خودرو
  • عدم رانندگی با موارد درج شده در گواهینامه مانند عینک
  • دور زدن در محل ممنوع
  • مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان

روش پرداخت قسطی خلافی برای خودروهای توقیف شده در پارکینگ

پرداخت قسطی خلافی

خودروی توقیف‌شده‌ای که به پارکینگ منتقل شده است هم می‌تواند برای پرداخت قسطی خلافی اقدام کند تا خودرو سریع‌تر ترخیص شود. برای این‌کار، مالک خودرو باید مدارک هویتی خودش و اتومبیلش را به ستاد ترخیص که آدرس آن در پشت قبص پارکینگ نوشته شده است، ببرد. بعد از بررسی مدارک توسط کارشناس، مالک خودرو تعهد می‌دهد که مجموع خلافی را ظرف مدت یک‌سال پرداخت و تسویه می‌کند.

اگر در این مدت، نتواند خلافی ماشین را صفر کند؛ اتومبیل دوباره توقیف خواهد شد و روانه‌ی پارکینگ می‌شود. البته تنها یک میلیون تومان از مبلغ کل خلافی را می‌توان به صورت قسطی پرداخت خواهد کرد. مثلا خودرویی که با چهار میلیون تومان خلافی راهی پارکینگ شده است، باید حداقل سه میلیون تومان از خلافی‌اش را پرداخت کند تا بتواند خودرو را رفع توقیف کند. بقیه‌ی مبلغ خلافی را هم ظرف مدت یک‌سال باید پرداخت کند.

به‌خاطر داشته باشید که با قسطی‌کردن خلافی خودروی توقیف‌شده، مهر شکایت روی مدارک ماشین درج می‌شود که بیانگر این مسئله است که شما در حال استفاده از طرح قسطی خلافی هستید و فعلا امکان خرید و فروش و معامله‌ی خودرو را ندارید.

در این مطلب با روش پرداخت قسطی خلافی ماشین در سال ۱۴۰۱ آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که خلافی‌های زیر سه میلیون تومان را می‌توان به صورت قسطی پرداخت کرد. حتی خودروهای توقیف‌شده در پارکینگ هم می‌توانند مبلغ یک میلیون تومان از خلافی‌شان را به‌صورت قسطی پرداخت کنند. فراموش نکنید که سابقه‌ی خوب رانندگی یکی از موارد مهمی‌ست که در زمان خرید بیمه شخص ثالث به کمک شما می‌آید و در کم‌شدن حق‌بیمه‌ی نهایی موثر خواهد بود. پس هم رعایت قوانین و مقررات رانندگی را جدی بگیرید و هم در صورت وقوع جریمه و تخلف، سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن بدهی‌تان را پرداخت کنید.