×  
پوشش های تکمیلی سرطان

پوشش های بیمه تکمیلی برای سرطان چیست؟

سرطان وقتی رخ می‌دهد که بدن‌مان علیه خودش شورش می‌کند. در واقع روند تقسیم سلولی از حالت عادی‌اش خارج می‌شود و با افزایش تعداد سلول‌های اضافی، احتمال ایجاد تومور نیز بالا می‌رود. شاید بتوانیم بگوییم که سرطان و افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به این بیماری، از دستاوردهای ناخوشایند زندگی شهری و صنعتی‌ست. آلودگی هوا، خورد و خوراک ناسالم و کم‌تحرکی در کنار عوامل وراثتی و ژنتیکی از مهم‌ترین دلایلی به شمار می‌روند که نرخ ابتلا به سرطان تا این حد افزایش پیدا کرده است.

بحث هزینه‌های درمان و تامین مخارج آن یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران مبتلا به سرطان و اعضای خانواده‌ی آنهاست. چرا که درمان سرطان نه‌تنها پرخرج و گران است؛ بلکه در بیشتر اوقات به یک پروسه‌ی درمانی بلندمدت نیاز دارد که حتی ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. در این میان، بیمه تکمیلی سرطان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راهکار بیمه‌ای برای جبران هزینه‌های مربوط به درمان سرطان است.

در واقع به کمک بیمه تکمیلی سرطان و پوشش‌های آن هم در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی می‌شود و هم امکان دسترسی به بهترین روش‌های درمانی وجود خواهدداشت. از آن‌جایی که در روزهای خوشی و سلامتی‌مان باید به فکر آینده و روزهای سخت احتمالی باشیم، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با ما همراه باشید تا با پوشش‌های بیمه تکمیلی برای سرطان و خرید بیمه تکمیلی بیشتر آشنا شوید.

بیمه درمان تکمیلی؛ در یک نگاه

بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی از انواع بیمه‌نامه‌های اشخاص است؛ چرا که جان و سلامتی اشخاص است که در این بیمه‌نامه، تحت‌پوشش شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد. فلسفه‌ی وجودی بیمه‌ی درمان تکمیلی، جبران آن دسته از هزینه‌هایی‌ست که توسط بیمه‌گرهای پایه مانند بیمه تامین اجتماعی یا بیمه خدمات درمانی پرداخت نمی‌شود. همان‌طور که می‌دانید، فرانشیز بیمه‌نامه‌های پایه‌ی درمان بسیار بالاست و تنها مبلغی در حدود سی‌درصد از هزینه‌ی درمان با دفترچه‌ی بیمه پرداخت می‌شود. به همین خاطر با خرید بیمه درمان تکمیلی می‌توانیم هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی و پیراپزشکی را تا حد زیادی مدیریت و کاهش دهیم.

در ادامه، نگاهی به مزیت‌ها و ویژگی‌های بیمه درمان تکمیلی می‌اندازیم:

  • بیمه درمان تکمیلی در اغلب اوقات به‌صورت گروهی و برای گروه‌های کاری بالای پنجاه نفر صادر می‌شود. با این وجود، امکان خرید بیمه‌نامه‌ی انفرادی درمان تکمیلی در پلتفرم بیمه‌شو فراهم شده است.
  • پوشش‌های مختلف بیمه درمان تکمیلی می‌تواند دارای دوره‌ی انتظار باشد. در این‌جا، دوره‌ی انتظار به معنای بازه‌ی زمانی‌ای است که باید از شروع اعتبار بیمه‌نامه بگذرد تا بتوانید از یک پوشش خاص استفاده کنید. معمولا هر چه تعداد نفرات در گروه‌های بیمه‌ای بیشتر باشد، دوره‌ی انتظار کوتاه‌تر خواهد بود. زایمان یا عمل‌های جراحی از پوشش‌هایی هستند که دوره‌ی انتظار دارند.
  • بیمه درمان تکمیلی نسبت به پرداخت هزینه‌ی درمانِ بیماری‌هایی مسئول است که در زمان اعتبار بیمه‌نامه به آن مبتلا شده‌اید. به‌عنوان مثال فردی که از قبل به سرطان مبتلا شده است، نمی‌تواند برای خرید پوشش سرطان بیمه تکمیلی اقدام کند.
  • سقف تعهدات شرکت بیمه و تنوع پوشش‌های بیمه تکمیلی نزد بیمه‌گرهای مختلف، متفاوت است. اما طبق یک قاعده‌ی کلی، هر چه تعداد بیمه‌شدگان در گروه‌های کاری بیشتر باشد؛ مزایا و تنوع خدمات بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی نیز بیشتر خواهد بود.
  • ثبت‌نام اولیه‌ی بیمه درمان تکمیلی گروهی توسط کارفرما صورت می‌گیرد. بعد از آن، افراد می‌توانند با ارائه‌ی مدارک هویتی و اثبات رابطه‌ی کاری‌شان با شرکت؛ از خدمات بیمه درمان تکمیلی استفاده کنند.
  • به کمک بیمه درمان تکمیلی می‌توانید به انواع مراکز درمانی دولتی یا خصوصی مراجعه کنید و نگران هزینه‌هایتان نباشید. تنها در صورت مراجعه به مراکز درمانی غیرطرف قرارداد با شرکت بیمه‌تان، لازم است که در ابتدا خودتان هزینه‌های درمان را بپردازید و در ادامه با ارائه‌ی صورت‌حساب‌های بیمارستانی به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه، هزینه‌ی پرداختی را پس بگیرید.

پوشش سرطان در بیمه درمان تکمیلی

پوشش سرطان در بیمه

شاید پوشش جداگانه‌ای به نام پوشش سرطان در بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی وجود نداشته باشد، اما هزینه‌های مربوط به هر قدم از فرایند درمان را می‌توانیم به کمک پوشش‌های مختلف بیمه تکمیلی تامین کنیم. شدت و نوع بیماری در افراد مختلف، متفاوت است و هر کسی به نوع خاصی از درمان نیاز دارد که ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد.

در این میان، اغلب افراد بیمار در مراحل مختلف درمان بیماری‌شان به پوشش‌هایی مانند پوشش بستری عمومی، جراحی‌های سرپایی، عمل‌های تخصصی، ویزیت و دارو و خدمات پاراکلینیکی نیاز پیدا می‌کنند. البته این نکته را باید همیشه مدنظر داشته باشیم که طرح‌های بیمه تکمیلی و نرخ آنها در اکثر شرکت‌های بیمه با یکدیگر متفاوت است و آنچه که ما در ادامه بررسی می‌کنیم، براساس یک جمع‌بندی کلی و عمومی از خدمات شرکت‌های مختلف بیمه‌ای در قراردادهای بیمه‌ی تکمیلی‌شان است.

  • بستری عمومی: ممکن است فرد بیمه‌شده در مراحل درمان به بستری و جراحی‌های محدود نیاز پیدا کند. به کمک پوشش بستری عمومی، می‌توان این هزینه‌ها را جبران کرد.
  • عمل‌های سرپایی: یکی از کارهایی که به تشخیص بهتر نوع سرطان کمک می‌کند، نمونه‌برداری یا بیوپسی از تومورهاست. در مورد جراحی‌هایی که به بستری نیاز ندارند، می‌توان از پوشش عمل‌های سرپایی استفاده کرد.
  • عمل‌های تخصصی: رادیوتراپی، عمل‌های جراحی مرتبط با سرطان و پیوند مغز استخوان از مواردی هستند که برای جبران هزینه‌هایشان می‌توانیم از پوشش جراحی‌های تخصصی استفاده کنیم. هزینه‌ی این جراحی‌ها به نسبت گران‌تر است و از محل این پوشش تا حد زیادی قابل‌تامین خواهند بود.
  • پاراکلینیکی ۱: معمولا پوشش‌های پاراکلینیکی در طرح‌های بیمه تکمیلی به چند گروه مختلف تقسیم می‌شوند. در پوشش پاراکلینیکی ۱ می‌توانیم هزینه‌ی انواع رادیوگرافی‌ها، سونوگرافی‌ها و ماموگرافی‌ها را از شرکت بیمه دریافت کنیم. همچنین هزینه‌ی خدمات انواع ام.آر.آی و پزشکی هسته‌ای نیز از محل این پوشش قابل‌تامین خواهد بود.
  • پاراکلینیکی ۲: آزمایش‌های تشخیص پزشکی، پاتولوژی یا آسیب‌شناسی، آندوسکوپی، آنالیز پیس‌میکر، خدمات تشخیصی تنفسی، نوار مثانه، الکتروانسفالوگرافی و خدمات تشخیصی الکترومیلوگرافی از انواع خدماتی هستند که در پوشش پاراکلینیکی ۲ ارائه می‌شوند.
  • ویزیت پزشک و تهیه‌ی دارو: روند تشخیص و درمان سرطان ممکن است بسیار طولانی شود و در این مسیر، امکان وقوع هر اتفاق تازه‌ای که مسیر درمان را تغییر دهد، وجود دارد. به همین دلیل ویزیت شدن توسط پزشکان مختلف و تهیه‌ی دارو یکی از پرتکرارترین اتفاق‌هایی‌ست که ممکن است رخ دهد. برخی از بیمه‌های درمان تکمیلی، پوشش ویزیت پزشک و تهیه‌ی دارو را هم درنظر گرفته‌اند. البته برای برخورداری از این پوشش لازم است که هزینه‌ی پوشش‌های اضافی بیمه درمان تکمیلی را از قبل پرداخت کرده باشید.

چه زمانی برای خرید بیمه تکمیلی سرطان اقدام کنیم؟

خرید بیمه تکمیلی سرطان

این نکته‌ی مهم را هیچ‌گاه فراموش نکنید: «بیمه را باید قبل از وقوع حادثه تهیه کنید.» حالا فرقی نمی‌کند که منظورمان از حادثه، تصادف رانندگی و سرقت باشد یا بیماری و آسیب جسمی. در هر صورت، باید پیش از وقوع حادثه، خودتان را در برابر آن ریسک و پیشامد خاص بیمه کنید. همین موضوع درباره‌ی بیمه سرطان نیز صدق می‌کند. یعنی هر کسی باید از همان سال‌های جوانی که به احتمال زیاد در وضعیت سلامتی خوبی هم قرار دارد، برای خرید بیمه درمان تکمیلی و پوشش‌های آن اقدام کند.

به این ترتیب، فرد بیماری که به سرطان مبتلا شده است؛ نمی‌تواند به نیت استفاده از پوشش‌های بیمه تکمیلی سرطان برای خرید این بیمه‌نامه اقدام کند. چرا که شرکت بیمه، وضعیت سلامتی تمام بیمه‌شدگان را رصد می‌کند و در صورتی که شرکت بیمه متوجه شود که فرد متقاضیِ خرید بیمه‌نامه به بیماری خاصی مبتلاست، پوشش‌های مربوط به تامین هزینه‌ی آن بیماری خاص را از بیمه‌نامه حذف می‌کند.

در مطلبی که خواندید با بیمه تکمیلی سرطان و پوشش‌های بیمه تکمیلی برای سرطان بیشتر آشنا شدید. داشتن بیمه درمان تکمیلی در کنار بیمه‌های پایه‌ی درمانی مانند بیمه تامین اجتماعی، دسترسی شما را به یک پوشش کامل و جامع بیمه‌ای برای جبران هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی و پیراپزشکی هموار می‌کند. پس همین حالا نگاهی به شرایط و پوشش‌های بیمه‌نامه‌ی تکمیلی‌تان بیندازید و اگر تا به امروز تحت‌پوشش بیمه تکمیلی نبوده‌اید، حتما در اولین فرصت برای خرید آن اقدام کنید.