×  
بیمه تکمیلی دندانپزشکی

پوشش دندانپزشکی در کدام یک از بیمه های تکمیلی ارائه می شود؟

تمام هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی و پاراکلینیکی یک‌طرف؛ هزینه‌های دندانپزشکی یک‌طرف دیگر. در واقع، حتی کسانی که از رفتن به دندان‌پزشکی واهمه‌ای ندارند و از آن نمی‌ترسند، باز هم نمی‌توانند نسبت به هزینه‌های آن بی‌اعتنا باشند. چرا که حتی انجام کارهای ساده‌ای مانند ترمیم روکش یا پر کردن دندان به هیچ عنوان کم‌هزینه نیست؛ چه برسد به انجام کارهای جدی‌تر و مفصل‌تری مانند جراحی فک یا ایمپلنت.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد در زمان خرید بیمه درمان تکمیلی به پوشش‌ دندان‌پزشکی در بیمه‌نامه‌شان توجه بیشتری می‌کنند و به‌ دنبال طرحی هستند که کامل‌ترین و بهترین پوشش‌های مربوط به دهان و دندان را داشته باشد. به‌هرحال بی‌دلیل نیست که خدمات دندان‌پزشکی به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین خدمات درمانی شناخته می‌شود.

با ما در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا بیشتر از بیمه تکمیلی دندان‌پزشکی بگوییم. همچنین نگاهی به خدمات بیمه دندانپزشکی نزد بیمه‌گرهای پایه مانند بیمه تامین اجتماعی نیز می‌اندازیم تا ببینیم تا چه حد می‌توانیم روی راهکارهای بیمه‌ای برای جبران هزینه‌های دندان‌پزشکی حساب باز کنیم.

پوشش های بیمه دندان پزشکی در بیمه های پایه

باید بپذیریم که پوشش‌های دندان‌پزشکی در بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت ایرانیان، به‌قدری محدود و اندک است که در واقعیت کمک چندانی به فرد در پرداخت هزینه‌های درمان نمی‌کند. تنها با مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه‌گر پایه، می‌توان با هزینه‌ی پایین‌تری به بخشی از خدمات رایج دندان‌پزشکی دسترسی داشت.

البته باید این نکته را هم به‌خاطر داشت که این مراکز در اغلب اوقات شلوغ و بی‌نظم هستند و افراد زیادی به آنها مراجعه می‌کنند. بنابراین در شرایط اضطرار نمی‌توان به مراکز دندان‌پزشکی طرف قرارداد با بیمه مراجعه کرد. همچنین ممکن است کیفیت کار انجام‌شده در این مراکز به اندازه‌ی کافی برای بیمه‌گذار مطلوب نباشد.

با وجود تمام این محدودیت‌ها و کاستی‌ها، لیست پوشش‌های بیمه دندان‌پزشکی در بیمه تامین اجتماعی به ترتیب زیر است:

  • هزینه‌ی ویزیت و معاینه بیمار
  • کشیدن دندان قدامی، دندان خلفی و دندان عقل
  • جراحی دندان‌ نهفته در بافت نرم یا نهفته در بافت سخت
  • ترمیم دندان
  • جرمگیری بالا و پایین لثه
  • بروساژ هر یک از فک‌ها
  • رادیوگرافی تک دندان

در بیمه‌های پایه به‌هیچ عنوان خدمات مربوط به زیبایی مانند کامپوزیت و لمینیت یا ایمپلنت تحت‌پوشش قرار نمی‌گیرد.

پوشش دندان پزشکی در بیمه نامه های تکمیلی

پوشش بیمه دندانپزشکی

قبل از هر چیز باید بدانیم که جزئیات پوشش دندان‌پزشکی در بیمه تکمیلی و سقف تعهدات بیمه‌گر در آن، مسئله‌ای‌ست که به نوع و طرح بیمه‌نامه‌‌ی تکمیلی شما بستگی دارد. هر کدام از شرکت‌های بیمه ممکن است شرایط متفاوتی را برای پوشش دندان‌پزشکی‌شان در نظر گرفته باشند. اما در حالت کلی اگر بیمه تکمیلی شما دارای پوشش دندان‌پزشکی باشد، به یکی از دو روش زیر می‌توانید هزینه‌ی دندان‌پزشکی را طبق جزئیات بیمه‌نامه و تعهدات بیمه‌گر، از شرکت بیمه دریافت کنید.

مراجعه به مراکز طرف قرارداد با شرکت بیمه

اگر به وب‌سایت شرکت بیمه‌تان مراجعه کنید، احتمالا بتوانید لیست مراکز درمانی، پزشکی و پیراپزشکیِ طرف قرارداد با آن شرکت بیمه‌ی خاص را پیدا کنید. مزیت مراجعه به این مراکز آن است که سهم شرکت بیمه در هزینه‎‌ها به‌صورت خودکار از صورت‌حساب‌تان کسر می‌شود و به این‌ترتیب تنها باید فرانشیز درمان (سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت) را بپردازید. اگر لیست مراکز طرف قرارداد را پیدا نمی‌کنید، کافی‌ست به خود مرکز درمانی سر بزنید و از آنها درباره‌ی همکاری یا عدم همکاری‌شان سوال کنید.

البته اگر متوجه شدید که مرکز درمانی دلخواه‌تان با شرکت صادرکننده‌ی بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی‌تان قرارداد ندارد؛ نگران نشوید. شما باز هم می‌توانید به آن مرکز برای دریافت خدمات دندان‌پزشکی مراجعه کنید و هزینه‌های درمان را به نحو دیگری که در ادامه به آن می‌پردازیم، از شرکت بیمه دریافت کنید.

مراجعه به مراکز غیرطرف قرارداد با شرکت بیمه

پوشش بیمه دندانپزشکی

مزیت بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی آن است که دست شما را برای انتخاب مرکز درمانی باز می‌گذارد تا به همان مطب، کلینیک، آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه کنید که از کیفیت خدماتش رضایت دارید. اگر به مطبی مراجعه می‌کنید که با شرکت بیمه‌ی شما قرارداد همکاری مستقیم ندارد؛ لازم است تا هزینه‌های درمان‌تان را خودتان پرداخت کنید. در ادامه با ارائه‌ی صورت‌حساب پرداخت‌ها و مدارک لازم برای اثبات واقعی بودن روند درمان، می‌توانید هزینه‌ی پرداخت‌شده را تا سقف تعهدات بیمه‌نامه از بیمه‌گر پس بگیرید.

بررسی خدمات بیمه دندان پزشکی در شرکت های مختلف

خدمات بیمه دندانپزشکی

بهترین روش برای اطلاع یافتن از جزئیات بیمه دندان‌پزشکی نزد بیمه‌گرهای مختلف، مراجعه به یکی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها و مقایسه‌ی طرح‌های بیمه درمان تکمیلی آنها با یکدیگر است. آنچه که در ادامه می‌خوانید بررسی کلی وضعیت پوشش دندان‌پزشکی در بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی چند شرکت معروف بیمه‌ای‌ست که خدمات به‌نسبت خوب و کاملی را بابت جبران هزینه‌های دهان و دندان ارائه می‌دهند.

بیمه دندان پزشکی SOS

قبلا در بلاگ بیمه‌شو از پوشش‌های بیمه SOS برایتان نوشته‌ایم. این شرکت دو طرح مختلف را برای بیمه دندان‌پزشکی‌اش درنظر گرفته است که حق‌بیمه‌ی دریافتی و سقف تعهدات بیمه‌گر در آنها با هم متفاوت است. سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت، مبلغی برابر با ۳۰% محاسبه می‌شود و دوره‌ی انتظار برای برخورداری از پوشش دندان‌پزشکی مدتی برابر با سه ماه پس از شروع اعتبار بیمه‌نامه خواهد بود. در حال‌حاضر شرکت بیمه SOS با ۶۰ مرکز و کلینیک دندان‌پزشکی در تهران قرارداد همکاری دارد و همزمان امکان مراجعه به مراکز غیرطرف قرارداد نیز وجود دارد؛ اما باید به‌خاطر داشت که هزینه‌ها براساس تعرفه‌های قراردادی محاسبه می‌شود.

بیمه دندان پزشکی دی

شرکت بیمه دی نیز یکی دیگر از آن شرکت‌های خوب و برجسته‌ای‌ست که به ارائه‌ی پوشش‌های دندان‌پزشکی در بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی‌اش می‌پردازد. طرح‌های بیمه درمان تکمیلی دی از نظر جزئیات و سطح خدمات و تعهدات مالی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • سه ستاره
  • چهارستاره
  • پنج ستاره
  • شش ستاره
  • هفت ستاره
  • هشت ستاره

پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی تا سقف تعهدات پایه‌ی سالانه به‌ازای هر بیمه‌شده خواهد بود. این تعرفه‌ی پایه براساس مبلغی تنظیم و تائید می‌شود که توسط سندیکای بیمه‌گران ایران اعلام می‌شود. البته در طرح‌های مختلف بیمه تکمیلی دی، نرخ و مزایای متفاوتی برای پوشش دندان‌پزشکی درنظر گرفته شده است که باید به آنها هم توجه داشت.

بیمه دندان پزشکی تعاون

یکی از مزیت‌های مهم شرکت بیمه تعاون آن است که بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی را به‌صورت انفرادی نیز صادر می‌کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اغلب شرکت‌های بیمه خدمات مربوط به بیمه درمان تکمیلی را به‌شکل گروهی ارائه می‌دهند. در حال حاضر، شش طرح بیمه‌ای مختلف برای خدمات بیمه تکمیلی انفرادی تعاون طراحی و تنظیم شده است:

  • طرح برنا
  • طرح کوشا
  • طرح رسا
  • طرح دارا
  • طرح پارسا
  • طرح والا

پوشش دندان‌پزشکی در هر یک از این طرح‌ها با دیگری متفاوت است. همچنین سن فرد بیمه‌شده یکی دیگر از عواملی‌ست که بر سقف تعهدات مالی بیمه‌گر و نرخ حق‌بیمه تاثیر می‌گذارد. انجام معاینه و آزمایش‌های پزشکی برای خرید بیمه تکمیلی انفرادی تعاون اجباری نیست و تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع به بعد از تکمیل فرم پیشنهاد بیمه‌نامه موکول می‌شود.

در مطلبی که خواندید با بیمه دندان‌پزشکی آشنا شدید. جزئیات پوشش دندان‌پزشکی در بیمه تکمیلی، مسئله‌ی مهمی‌ست که قبل از صدور بیمه‌نامه باید به آن توجه کنید. به‌خصوص اگر سراغ خرید بیمه درمان تکمیلی انفرادی می‌روید، باید با دقت بیشتری شرایط و جزئیات تعهدات بیمه‌گر را بخوانید تا بتوانید در زمان نیاز از خدمات و پوشش‌های این بیمه‌نامه استفاده کنید. در پایان فراموش نکنید که اگر برای استعلام و خرید بیمه درمان تکمیلی انفرادی به کمک و راهنمایی نیاز دارید، پلتفرم بیمه‌شو در کنار شماست و از ابتدا تا انتهای مسیر خرید بیمه‌نامه، شما را برای داشتن یک تجربه‌ی بیمه‌ای خوب و منحصربه‌فرد همراهی می‌کند.