×  
مستمری از کارافتادگی

مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ چقدر اعلام شده است؟

اغلب ما در شغل‌هایی مشغول به کار هستیم که حق‌بیمه‌مان از طرف کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و در واقع بیمه‌شدگانِ تامین اجتماعی به حساب می‌آییم. آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که مزایای بیمه تامین اجتماعی غیر از ارائه‌ی خدمات بیمه درمانی و پرداخت مستمری بازنشستگی، چه موارد دیگری را شامل می‌شود؟ و آیا در بین مواردی که به ذهن‌تان می‌رسد، پرداخت مستمری از کارافتادگی را هم در نظر گرفته‌اید؟

واقعیت آن است که بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، به طیف پوشش‌های متنوعی دسترسی دارند که پرداخت مستمری از کارافتادگی یکی از آنهاست. حقوق یا مستمری از کارافتادگی، همان مبلغی‌ست که از سمت سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارگران و کارمندانی که در حین کار دچار حادثه شده‌اند، در نظر گرفته شده است.

همان‌طور که هر سال جزئیات مربوط به پایه‌حقوق، دستمزد و حق‌بیمه‌ی کارگران اعلام می‌شود، مستمری از کارافتادگی نیز یکی دیگر از مواردی‌ست که باید هر سال از نرخ آن آگاهی پیدا کنیم. پس برای آن‌که بدانیم مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ چه مبلغی اعلام شده است، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی به چه افرادی تعلق می گیرد؟

در ابتدا باید مشخص کنیم که واژه‌ی از کارافتادگی چه معنا و مفهومی برای بیمه تامین اجتماعی دارد و از نقطه‌نظر این سازمان، چه افرادی از کارافتاده به حساب می‌آیند. از کارافتادگی رابطه‌ی مستقیمی با قدرت بدنی و فیزیکی فرد دارد. به این‌ترتیب که اگر فردی حداقل ۶۶% از قدرت کار خود را از دست بدهد، دچار «از کارافتادگی کلی» شده است. اما اگر این درصد بین ۳۳ تا ۶۶% باشد، فرد بیمه‌شده دچار «از کارافتادگی جزئی» شده است.

پس اگر فرد بیمه‌شده پس از گذراندن تمام جلسه‌های کاردرمانی، فیزیوتراپی و توان‌بخشی، همچنان قدرت بدنی سابقش را به دست نیاورده باشد؛ پرونده‌ی او توسط پزشک معالج و شعبه‌ی تامین اجتماعی به کمیسیون پزشکی معرفی خواهد شد. در صورتی که کمیسیون پزشکی رای به از کارافتادگی فرد دهد، فرد می‌تواند در صورت احراز شرایط بیمه تامین اجتماعی برای دریافت مستمری از کارافتادگی اقدام کند.

سوالی که مطرح می‌شود آن است که اگر فرد بیمه‌شده، سلامتی‌اش را بابت حادثه‌ای خارج از محیط کار از دست بدهد اما از کارافتادگی او به اثبات برسد، باز هم مستمری تامین اجتماعی به او تعلق می‌گیرد یا خیر. پاسخ آن است که اگر فرد در اثر حادثه‌ای خارج از محیط کار یا حتی ابتلا به یک بیماری عادی توانایی‌اش را برای کار کردن از دست بدهد و دچار از کارافتادگی کلی شود؛ باز هم مستمری به او تعلق می‌گیرد. البته به شرطی که فرد در بازه‌ی زمانی ده سال قبل از وقوع حادثه یا شروع بیماری، حداقل سابقه‌ی یک سال پرداخت حق‌بیمه را داشته باشد و در مدت زمان یک‌سال قبل از وقوع حادثه و بیماری، حداقل ۹۰ روز سابقه‌ی بیمه برای او در سیستم تامین اجتماعی ثبت شده باشد.

مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی چقدر است؟

مستمری از کارافتادگی

دستمزد و حقوق از کارافتادگی عدد ثابتی نیست و براساس وضعیت و شرایط هر فرد، مشخص می‌شود. موارد زیر در محاسبه‌ی دستمزد و مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی تاثیرگذار خواهند بود:

  • درصد و میزان از کارافتادگی
  • میانگین دستمزد فرد بیمه‌شده
  • میزان سنوات فرد بیمه‌شده

همچنین باید به خاطر داشته باشیم که حقوق از کارافتادگی برای افرادی که در اثر حادثه‌ی ناشی از کار دچار از کارافتادگیِ کامل و کلی شده‌اند، در اغلب اوقات برابر با متوسط آخرین حقوق‌هایی‌ست که دریافت کرده است. این مبلغ برای افرادی که به دلایلی غیر از حوادث کاری، دچار از کارافتادگی شده‌اند؛ متناسب با آخرین حقوق و میزان سنوات پرداخت بیمه‌ی فرد خواهد بود. در این میان، بیمه‌شدگانی که دارای درصد از کارافتادگی کمتری هستند نیز، میزان مستمری‌شان متناسب با میزان از کارافتادگی‌شان محاسبه و تعیین می‌شود.

حقوق از کارافتادگی در سال ۱۴۰۱ چقدر تعیین شده است؟

همان‌طور که گفتیم، سنوات و سابقه‌ی پرداخت حق‌بیمه نقش زیادی در محاسبه‌ی حقوق از کارافتادگی دارد. اما طبق یک قاعده‌ی کلی، حقوق از کارافتادگی نباید کمتر از ۶۰% حقوق دریافتی او پیش از وقوع از کارافتادگی کامل باشد. همچنین براساس آخرین مصوبه‌ی هیئت وزیران، حداقل حقوق از کارافتادگی بیمه‌شدگان در سال ۱۴۰۱ باید متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه و معادل با حداقل حقوق مصوبه‌ی شورای عالی کار برای آن باشد. البته این مبلغ نباید کمتر از حقوق پایه‌ی وزارت کار در سال ۱۴۰۱ یا همان پنج میلیون و پانصد و هشتاد هزار تومان باشد.

حداقل حقوق از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

حقوق از کارافتادگی

اگر فردی دچار از کارافتادگی کامل شده باشد یا در محل کار دچار سانحه‌ای شده باشد که به از کارافتادگی او منجر شده باشد، نسبت به فردی که در اثر بیماری یا حادثه‌ای خارج از محیط کار دچار از کارافتادگی شده باشد؛ حقوق و دستمزد بالاتری دریافت خواهد کرد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که حداقل حقوق از کارافتادگی به آن‌ دسته از بیمه‌شدگانی تعلق می‌یابد که در محیطی خارج از محیط کار دچار حادثه و بیماری شده‌اند و همچنین از کارافتادگی آنها، جزئی تشخیص داده شده است. برای این گروه از افراد، مستمری از کارافتادگی براساس سنوات بیمه‌شان پرداخت خواهد شد.

جدول زیر به شما کمک می‌کند تا تخمین دقیق‌تری از میزان حقوق از کارافتادگی در شرایط مختلف داشته باشید:

میزان حقوق و مستمری پرداختی بیمه تامین اجتماعی به فرد از کارافتاده
از کارافتادگی کلی ناشی از کار یک سی‌ام متوسط حقوق ماهیانه × ۳۰
از کارافتادگی کلی که ناشی از کار نباشد یک سی‌ام متوسط حقوق ماهیانه × سنوات پرداخت حق‌بیمه
از کارافتادگی جزئی درصد از کارافتادگی × مستمری از کارافتادگی کلی
غرامت نقص‌عضو مستمری از کارافتادگی کلی × درصد از کارافتادگی × ۳۰

چگونه برای دریافت مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی درخواست بدهیم؟

بعد از وقوع حادثه یا بیماری‌ای که فرد را از ادامه‌ی کار منع کند، باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا تحت معالجه و درمان قرار بگیرد. در صورتی که بعد گذشت دوره‌ی درمان، فرد همچنان نتواند بهبودی‌اش را به دست آورد، پزشک معالج باید فرم و گواهی مربوط به از کارافتادگی را به فرد تحویل دهد. 

با ارائه‌ی مدارک درمانی به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی، فرایند تشکیل پرونده برای او آغاز خواهد شد. در ادامه فرد بیمه‌شده باید صبر کند تا مدارک او به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شود تا میزان و نوع از کارافتادگی جسمی و روحی او مشخص شود. در اغلب اوقات، رای کمیسیون در همان روز مراجعه ابلاغ می‌شود.

نکته‌ی مهم آن است که با الکترونیکی‌شدن بخش زیادی از خدمات بیمه تامین اجتماعی، فرد می‌تواند بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری، تمام مراحل مربوط به ثبت درخواست و ارسال مدارک را به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سایت تامین اجتماعی انجام دهد.

مدارک لازم برای ثبت درخواست از کارافتادگی

  • نظر کمیسیون پزشکی بدوی یا تجدیدنظر
  • تصویر شناسنامه فرد بیمه‌شده و افراد تحت‌تکفل او
  • تصویر کارت ملی فرد بیمه‌شده و افراد تحت‌تکفل او
  • تصویر سند ازدواج

در مطلبی که خواندید با جزئیات مستمری از کارافتادگی تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ آشنا شدید. از آن‌جایی که مبلغ حقوق از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی به اندازه‌ای نیست که بتوان تمام هزینه‌های زندگی را با آن پوشش داد، بسیاری از افراد سراغ خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری می‌روند.

پوشش از کارافتادگی یکی از پوشش‌های مهم بیمه‌نامه‌های عمر است و براساس درصدی از سرمایه‌ی بیمه‌نامه و توافق بیمه‌گر و بیمه‌گذار تعیین می‌شود. پس اگر تابه‌حال برای خرید بیمه عمر اقدام نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن برای آشنا شدن با این بیمه‌نامه‌ی مهم و پوشش‌های کاربردی آن اقدام کنید.