Skip to content
Car-maintenance-in-winter

7 نکته مهم درباره نگهداری خودرو در فصل زمستان

فهرست مطالب

نکات مراقبت از خودرو در فصل زمستان مقوله‌ای بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند سلامت و طول عمر خودروی شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در نگهداری اصولی خودرو سهل‌انگاری صورت بگیرد یا مالکان خودرو نکات مراقبت از خودرو در فصل زمستان را رعایت نکنند، خودرو ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود که فصل زمستان و بارش برف و باران محدودیت‌هایی را برای تعمیرات آن در پی خواهد داشت.

بیمه‌شو قصد دارد تا در این مقاله به بیان اصلی‌ترین نکات مراقبت از خودرو در فصل زمستان و روش‌های نگهداری اصولی خودرو بپردازیم؛ بنابراین با ما همراه باشید تا با کسب این اطلاعات، اقدامات صحیحی را درراستای حفظ سلامت و طول عمر خودرو خود انجام دهید.

نگهداری اصولی خودرو

فصل زمستان ممکن است خطرات زیادی را برای خودرو شما ایجاد نماید که جبران آن‌ها برای شما هزینه زیادی را در پی داشته باشد؛ حال آنکه رعایت تعدادی از نکات ساده مانند محافظت از باتری خودرو در زمستان می‌توانید از خودرو خود حفاظت نمایید. در ذیل به بررسی تعدادی از آن‌ها پرداخته شده است.

محافظت از باتری خودرو

محافظت از باتری خودرو در زمستان بسیار حائز اهمیت است، زیرا سرما می‌تواند آسیب‌های زیادی را باتری خودرو وارد نماید؛ برای مثال، در دمای صفر درجه، باتری نزدیک به 50% از توان خود را برای انجام عملیات استارت زدن از دست می‌دهد. برای محافظت از باتری خودرو در زمستان بهتر است که پس از گذشت مدت زمان طولانی خاموش بودن خودرو (تقریباً 24 ساعت)، خودرو خود را به مدت 15 الی 20 دقیقه روشن نمایید تا باتری آن مجدداً شارژ نمایید.

استفاده از ضد یخ

کمبود یا نبود ضدیخ در موتور خودرو باعث یخ‌زدگی و افزایش حجم روغن موتور می‌گردد. این افزایش حجم ممکن است درنهایت منجر به شکستگی دیواره سیلندر، آسیب به موتور و واشر سرسیلندر و … گردد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد؛ بنابراین درراستای نگهداری اصولی خودرو حتماً از ضد یخ استفاده نمایید.

Check-the-health-of-car-tires
بررسی سلامت لاستیک خودرو

 

توجه به سلامت لاستیک‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از خودرو در فصل زمستان بررسی سلامت لاستیک‌ها است. فقدان آج مناسب و یا وجود ترک‌های ریز برروی لاستیک نشان‌دهنده است که خودرو شما نیازمند تعویض تایر است. میزان باد لاستیک نیز مقوله مهمی است که باید به آن توجهه گردد.

درراستای نگهداری اصولی خودرو بهتر است که جای تایرها را بعد از مدتی تعویض نمایید؛ این کار باعث می‌شود تا لاستیک‌های شما در یک قسمت خاص دچار ساییدگی نگردند.

از اهمیت همراه داشتن زنجیر چرخ غافل نشوید که می‌تواند هنگام بارش برف به شما کمک نماید.

بررسی سیستم ترمز خودرو

باتوجه‌به اینکه فصل زمستان با بارش برف و باران و یخ‌زدگی خیابان‌ها همراه است، سلامت ترمز می‌تواند بسیار مهم باشد. درصورت شنیدن صدایی نامنعارف از خودرو هنگام ترمز کردن، سریعاً نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید، زیرا ترمز نامطمئن می‌تواند احتمال تصادف را افزایش دهد.

استفاده از روغن موتور مناسب

روغن موتور باید مناسب با سیستم خودرو باشد تا بتواند کارآیی مناسبی ارائه دهد. توجه داشته باشید تا برای حفظ سلامت خودرو در هر فصل نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام نمایید. البته گاهاً روغن موتورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل استفاده از ترکیبات خاص، برای استفاده در هر چهار فصل مناسب است، اما توصیه ما این است که با فرارسیدن فصل سرما نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

از درجا کار کردن خودرو خودداری کنید

سرمای هوا با سرد نمودن سطح سیلندر و روغن موتور، کاهش عملکرد موتور هنگام روشن شدن، افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها را در پی خواهد داشت.

برخلاف باورعموم درجا کارکردن خودرو برای گرم شدن موتور، کاری اشتباه است و به خودرو آسیب می‌رساند؛ بهترین راه این است که شما پس از روشن نمودن خودرو مسافتی را به آرامی حرکت نمایید تا موتور به آرامی گرم گردد.

Car-wash
شستن خودرو در زمستان

 

شست‌وشوی خودرو

بسیاری از افراد تصور می‌نمایند که شستن خودرو در فصل زمستان کاری اشتباه است؛ درحالی‌که این کار با از بین بردن یخ و نمک برروی خودرو، از آسیب به بدنه آن پیشگیری می‌نماید. نمک ترکیب‌شده با رطوبت می‌تواند خسارات زیادی را به بدنه و رنگ خودرو شما وارد نماید؛ بنابراین شستن خودرو را می‌توان جزو نکات مراقبت از خودرو در فصل زمستان به شمار آورد.

خرید بیمه‌نامه‌های مناسب برای خودرو

هرساله ما افزایش تصادفات در فصل زمستان را شاهد هستیم که در طی آن خسارات زیادی به افراد وارد می‌گردد. تصادفات، سردی هوا، بارش برف و باران و … زمینه را برای آسیب‌دیدگی خودرو شما فراهم می‌نماید. درراستای جبران این خسارت‌های مالی و جانی، خرید بیمه‌نامه بسیار موثر می‌باشد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه همان بیمه‌نامه‌هایی هستند که به‌عنوان پشتوانه شما عمل می‌نمایند. شما با کسب اطلاعات لازم می‌توانید بهترین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را تشخیص داده و نسبت به خرید آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید که بهترین بیمه‌نامه الزاماً گران‌ترین یا ارزان‌ترین نیست، بلکه تنها بیمه‌ای که پوشش‌های آن نیازها و خواسته‌های شما را برطرف نماید به‌عنوان بهترین بیمه تلقی می‌گردد.

مزایای خرید و استفاده از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث بر هیچ یک از خریداران آن پوشیده نیست و شما نیز با آگاهی از آن برای لحظه‌ای در خرید آن کوتاهی نمی‌نمایید.