×  

استثنائات بیمه نامه عمر کدامند؟

استثنائات بیمه عمر مقوله‌ای است که شما پیش از خرید این بیمه‌نامه باید از آن‌ها اطلاع یابید، زیرا درصورت عدم اطلاع از شرایط بیمه عمر خصوصاً استثنائات بیمه عمر، ممکن است دچار اشتباهاتی در خرید بیمه‌نامه گردید که می‌تواند برای شما مشکلاتی را در پی داشته باشد. به یاد داشته باشید که بهترین بیمه عمر بیمه‌نامه‌ای است که شما با خرید آن خدمات و پوشش‌های کاربردی را متناسب با بودجه مالی‌تان دریافت نمایید.

بیمه‌شو (ارائه دهنده بیمه به‌صورت آنلاین) قصد دارد تا در این مقاله به بیان استثنائات بیمه عمر می‌پردازد تا شما با اطلاع از این شرایط بیمه عمر بهترین عملکرد را هنگام خرید بیمه داشته باشید.

شرایط و استثنائات بیمه عمر

همانطور که می‌دانید که برای خرید بهترین بیمه عمر باید از شرایط بیمه عمر اطلاعات کافی داشته باشید. یکی از شرایطی که باید پیش از خرید بیمه عمر از آن اطلاع یابید، استثنائات بیمه عمر است که عدم اطلاع شما از آن‌ها می‌تواند در آینده و در زمان وقوع حادثه برای شما مشکلاتی را ایجاد نماید. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است هر شرکتی شرایط و استثنائات خاصی داشته باشد که شما باید پیش از خرید با مراجعه به نمایندگی‌های بیمه از آن‌ها اطلاع یابید. ما در ادامه مهم‌ترین استثنائات بیمه عمر برای شما بیان می‌نماییم.

پیش از بیان شرایط و استثنائاتی که شما باید برای خرید بهترین بیمه عمر از آن‌ها اطلاع داشته باشید باید این نکته را گوشزد نماییم که بیمه عمر برای پیشگیری از کلاهبرداری تنها حوادثی را تحت پوشش قرار می‌دهد که هیچ عمد و تلاشی در آن صورت نگرفته باشد.

خودکشی فرد بیمه گذار

بعضاً درصورت خودکشی فرد بیمه‌گذار، بیمه سرمایه فوت را به ذی‌نفعان وی پرداخت نمی‌نماید. چنانچه کارشناس مربوطه در شرکت بیمه تشخیص دهد که خودکشی غیرعمدی و بدونه برنامه‌ریزی بوده است، ذی‌نفعان یا وراث می‌توانند سرمایه فوت را از بیمه دریافت نمایند.

توجه داشته باشید که متناسب با بیمه‌نامه اگر بیمه‌گذار پس از گذشت مدت زمان مشخصی بعد از عقد قرارداد (بیش از دو سال) خودکشی نماید، بیمه‌گر ملزم به انجام تعهدات خود و پرداخت سرمایه فوت به ذی‌نفعان خواهد بود.

قتل فرد بیمه‌گذار توسط ذی‌نفع

شاید تصور کنید که قتل یک فرد توسط ذی‌نفعان و وراث وی تنها در فیلم‌ها رخ می‌دهد، اما باید این مسئله را بیان نماییم که متأسفانه در دنیای واقعی نیز افرادی هستند که به طمع دست‌یابی به اموال و پول بیمه، بیمه‌گذاران را به قتل می‌رسانند. در همین راستا یکی از استثنائات بیمه عمر بیان‌گر این مسئله است که ذی‌نفعی که بیمه‌شده را به قتل رسانده باشد، سهمی از سرمایه بیمه عمر نخواهد داشت؛ البته سایر ذی‌نفعان که از قتل مبرا هستند، سهم خود را دریافت خواهند نمود.

دقت داشته باشید که چنانچه ذی‌نفع برای دفاع از خود مرتکب قتل شده باشد، می‌تواند سهم خود را از بیمه دریافت نماید.

انفجار و تشعشعات هسته‌ای

فوت فرد بیمه‌گذار براثر انفجار، آلودگی‌های شیمیایی و بیولوژیکی یا تشعشعات هسته‌ای تحت پوشش بیمه نمی‌باشد و بیمه خسارتی را به آن‌ها پرداخت نمی‌نماید. برای حفاظت از خود دربرابر این مسئله شما می‌توانید بیمه حوادث را برای خود خریداری نمایند.

فعالیت های پرخطر

 

فعالیت‌های پرخطر

یکی دیگر از استثنائات بیمه عمر که شما پیش از خرید بهترین بیمه عمر باید از آن اطلاع داشته باشید، فوت براثر فعالیت‌های پرخطر است. ورزش‌هایی مانند پرواز با کایت، سقوط آزاد، غواصی و … جزو فعالیت‌های پرخطر و دارای ریسک بالا است که فرد با انجام آن به‌نوعی مرگ را به جان می‌خرد؛ بنابراین باتوجه‌به شرایط بیمه عمر، شرکت بیمه تعهدی درقبال آن ندارد.

باید این نکته را ذکر کنیم که چنانچه فرد برای نجات جان دیگری مانند نجات دیگران از غرق شدن، فوت نماید بیمه ملزم به انجام تعهدات خود می‌باشد.

اعمال مجرمانه

هرگونه دخالت و شراکت در اعمال مجرمانه از استثنائات بیمه عمر محسوب شده و بیمه تعهدی به پرداخت پول به فرد نخواهد داشت. باید این نکته را نیز ذکر نماییم که رانندگی بدون گواهینامه نیز یکی از اعمال مجرمانه محسوب شده و حوادث ناشی از آنس مشمول خدمات بیمه‌ای نخواهد شد.

war

جنگ

 

وقوع جنگ، شورش و …

چنانچه آشوب‌هایی مانند جنگ، شورش، اعتصاب، درگیری‌های داخلی در کشور وقوع پیدا نماید، میزان ریسک بالا رفته و ممکن است میزان خسارت‌ها بسیار افزایش یابد که در نتیجه شرکت بیمه با خطر ورشکستگی مواجه خواهد شد؛ همچنین برآورد این خسارت‌ها بسیار سخت و گاهاً ناممکن است. بنا به دلایل مذکور بیمه خسارات ناشی از جنگ و اعتراضات جزو استثنائات بیمه عمر تلقی می‌نماید و تعهدی دربرابر آن‌ها ندارد.

بیماری‌های خاص

چنانچه فرد متقاضی بیمه به بیماری‌های خاص مبتلا باشد، امکان عقد بیمه‌نامه عمر برای وی وجود نخواهد داشت. درصورتی که فرد در سال‌های ابتدایی عقد قرارداد به بیماری‌هایی ازقبیل ایدز، هپاتیت، اعتیاد و … مبتلا شود، شرکت بیمه تنها اندوخته بیمه را به ذی‌نفعان پرداخت نموده و تعهدی برای پرداخت سرمایه فوت نخواهد داشت.

اگر شخص بیمه‌گذار به بیماری‌هایی که در لیست حوادث قرار ندارند مانند سرماخوردگی، دیسک کمر، فتخ و … دچار شود، بیمه هیچ مبلغی را به‌عنوان خسارت به وی پرداخت نخواهد کرد و مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.