Skip to content
بیمه عمر یا بیمه تکمیلی

آیا بیمه عمر شامل جبران هزینه درمانی و بیمه های تکمیلی هم میشود؟

فهرست مطالب

آیا بیمه عمر شامل جبران هزینه درمانی و بیمه های تکمیلی هم میشود؟

این سوال یک سوال کلی است و البته سوال بسیاری از کسانی است که میخواهند تحت پوشش این بیمه ها قرار بگیرند. پس بهتر است بطور کلی این دو بیمه را بررسی و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. همانطور که در بخش های قبل مطلب نیز اشاره شد، بیمه عمر بیشتر شبیه یک سرمایه گذاری، آن نیز بصورت بلندمدت می ماند، بدین معنی که شما وقتی این بیمه را خریداری میکنید مزیتی که دارد اینست که علاوه بر اینکه شما تحت پوشش های مختلف آن می توانید قرار بگیرد، اندوخته ای نیز در آن بیمه به مانند یک سرمایه گذاری خواهید داشت که حتی سود نیز به آن تعلق می گیرد و در پایان مدت قرارداد بیمه آن اندوخته به شما بازخواهد گشت؛ اما در مورد بیمه تکمیلی این موضوع صادق نیست. این بیمه که هر سال خریداری باید بشود در پایان مدت بیمه نامه، حتی اگر از آن یک بار نیز استفاده نکرده باشید، اندوخته ای در آن نخواهید داشت و چیزی در پایان عایدتان نمی شود.

مطلب مرتبط : پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه در بیمه عمر چیست ؟

بیمه عمر در بخش درمانی
(بیمه عمر در بخش درمانی)

بیمه عمر در بخش درمانی

بیمه عمر علاوه بر پوشش هایی که ذاتاٌ با خود دارد دارای دو پوشش امراض خاص و همچنین پوشش هزینه پزشکی در حوزه درمانی نیز می باشد که این دو پوشش جزو پوشش های اضافی بیمه عمر هستند و قاعدتا برای انتخاب آنها، مقداری از سرمایه نهایی شما در بیمه کاسته می شود. در مورد پوشش امراض خاص در بیمه عمر قبلا توضیحاتی داده شد که می توان بطور خلاصه بیان کرد که این پوشش شامل چند بیماری خاص نظیر سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی و… می شود که البته در شرکت های بیمه ای متفاوت نحوه تعهدات نسبت به این پوشش نیز متفاوت می باشد و دارای سقف و محدودیت هایی نیز می باشند. برای روشن شدن بهتر مسئه، خوب است چند مورد از این شرکت ها را با هم مورد مقایسه قرار دهیم. برای مثال در بحث تعداد امراض تحت پوشش شرکت های بیمه، بیمه پاسارگاد و ایران، هر کدام 5 بیماری را پوشش می دهند در حالیکه بیمه های سامان و کارآفرین بترتیب 30 و 21 بیماری را تحت پوشش خود قرار داده اند. بیمه پاسارگاد و سامان دارای پوشش بستر جراحی می باشند در حالیکه بیمه های ایران و کارآفرین فاقد این پوشش اند. در بیمه سامان محدودیت بسیار کمتری از نظر سنی برای بیمه شدگان در نظر گرفته شده است، همچنین از نظر سقف پوشش امراض خاص نیز این بیمه نسبت به دو شرکت دیگر دارای سقف بسیار بالاتری برای این امراض دارد، البته توجه کنید که این سقف پوشش مقدار حداکثر می باشد و مبلغ پرداختی متناسب با حق بیمه و اندوخته بیمه ای بیمه گذاری می باشد. هر کدام از این بیمه ها نیز برای این پوشش خود دارای دوره انتظار متفاوتی هستند و البته بسیاری شرایط و تعهدات دیگری نیز وجود دارد که در این شرکت ها متفاوت است.

مطلب مرتبط: در صورت انحلال نمایندگی بیمه تکلیف بیمه نامه های عمر چیست ؟

پوشش هزینه پزشکی ناشی از حادثه در بیمه عمر

همانطور که گفته شد این پوشش یکی از پوشش های اضافی در بیمه عمر است که در زمان خرید، بیمه-گذار می تواند آن را نیز به پوشش ها اضافه نماید و هزینه های درمانی عارضه هایی را که در اثر حوادث یوجود می آیند را تحت پوشش خود قرار می دهد، آن هم تا سقف مشخصی. این حوادث و عارضه می تواند شامل غرق شدگی، مسمومیت با گاز یا اسید، آسیب در هنگام دفاع مشروع و ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی باشد. برخلاف پوشش امراض خاص در بیمه عمر، این پوشش دارای دوره انتظار نمی باشد، به این معنا که بلافاصله از آغاز قرارداد و قرار گرفتن تحت این پوشش، تعهدات این پوشش نیز آغاز خواهند شد.

مطلب مرتبط : پوشش امراض خاص در بیمه عمر شامل چه مواردی است ؟

بیمه عمر یا بیمه تکمیلی
(بیمه عمر یا بیمه تکمیلی)

می‌توان بجای بیمه تکمیلی به همان بیمه عمر بسنده کرده؟

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که بیمه عمر هم می تواند تا حدود زیادی از طریق این دو پوشش، مشتریان و متقاضیان خود را برای تامین هزینه های درمان تحت پوشش قرار دهد. باید توجه کرد این دو پوشش در شرکت های مختلف بیمه ای، در امر نحوه اجرای تعهدات و نیز شرایط خود، تفاوت های بسیار دارند بنابراین بهتر است قبل از تحت پوشش یک شرکت خاص قرار گرفتن، شرایط و تعهدات شرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم. مثلا ممکن است سقف پرداخت هزینه درمانی در یک شرکت از شرکت دیگر بیشتر باشد و یا اینکه تعداد بیماری ها و عوارض و صدماتی که تحت پوشش قرار می دهند بیشتر باشد. اما در کل بیمه عمر نمی تواند یک جایگزین کامل برای بیمه تکمیلی باشد، چون در بحث بیماری-های تحت پوشش، در بیمه عمر، محدودیت های بسیار بیشتری نسبت به بیمه تکمیلی وجود دارد و محدودیت های پرداخت بیشتری نیز در آن وجود دارد، بنابراین توصیه کامل تر اینست که اگر امکان مالی آن برای شما فراهم باشد، بهتر است تحت پوشش هر دو بیمه قرار بگیرید، اما اگر در توان مالی شما این مسئله نمی گنجد، بیمه عمر از لحاظ اینکه هم یک سرمایه گذاری بلندمدت است و هم اینکه می تواند هزینه های درمانی را تا حدودی تحت پوشش خود قرار دهد می تواند یک گزینه مناسب برای افراد باشد.

مطلب مرتبط :تغییر در شرایط بیمه عمر چگونه امکان پذیر است ؟