Skip to content

بیمه دانشجویی: دانشجویان هم‌زمان با تحصیل بیمه می‌شوند

فهرست مطالب

با توجه به قوانین سازمان تامین اجتماعی دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با تحصیل تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار داشته باشند. علاوه بر آن زنان خانه‌داری که متاهل ولی فاقد فرزند هستند و از طریق همسر خود از خدمات درمانی استفاده می‌کنند و دختران مجردی که تحت کفالت پدرشان قرار دارند می‌توانند با عقد قرارداد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. از بیمه دانشجویی چه می‌دانید؟

کارشناسان این سازمان بیان داشته‌اند: «بیمه دانشجویی و زنان خانه‌دار زیرمجموعه‎‌ای از بیمه مشاغل آزاد یا طرح فراگیر محسوب می‌شوند و حق پرداخت این نوع بیمه‌ها سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد دارد.»

در ادامه‌ی این مقاله از بیمه شو به بیمه دانشجویان و شرایط و ضوابط آن می‌پردازیم.

تعهد سازمان تامین اجتماعی برای بیمه دانشجویی

کارشناس سازمان تامین اجتماعی این‌طور بیان داشت: «تعهدی که سازمان تامین اجتماعی در مقابل نرخ ۱۲ درصد دارد شامل بازنشستگی می‌شود. تعهد سازمان برای پرداخت حق بیمه ۱۴ درصدی شامل بازنشستگی و بیمه عمر است. علاوه بر این تعهد سازمان برای پرداخت حق بیمه ۱۸ درصدی علاوه بر بازنشستگی و بیمه عمر، شامل خدمات از کار افتادگی هم می‌شود.»

او در ادامه اضافه کرد: «هرکدام از بیمه‌شدگان دانشجویی و یا زنان خانه‌دار که بخواهند علاوه بر خدمات بازنشستگی، عمر و از کار افتادگی از خدمات درمانی هم استفاده کنند به حق بیمه پرداختی آن‌ها مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.»

شرایط استفاده از بیمه دانشجویی در حین تحصیل

  • شرط سنی 18 تا 50 سال است که بالاتر از این سن نیازمند بررسی شرایط خواهد بود
  • دارا بودن گواهی اشتغال به تحصیل برای بهره‌مندی از مزایای درمانی الزامی است
  • اگر دانشجویان و یا زنان خانه‌دار به عنوان افراد تبعی تحت پوشش همسر یا پدر خود باشند، لازم نیست حتماً سرانه‌ی درمان را بپردازند و می‌توانند از خدمات درمانی تحت پوشش همسر و پدر خود استفاده کنند و حق بیمه‌شان را به صورت خاص با نرخ‌هایی که انتخاب می‌کنند بپردازند
  • همچنین اگر زنی خودش را بیمه کند و همسرش هم بیمه‌پرداز باشد و بازنشسته شود، همسرش حقوق خود را می‌گیرد و ایشان هم حقوق مستمری خود را به صورت مستقل دریافت می‌کند
  • سوابق بیمه دانشجویان در آینده قابل انتقال به صندوق بازنشستگی است
  • دانشجویان خارج از کشور هم می‌توانند تحت این بیمه قرار بگیرند
  • برای دانشجویان مجرد نرخ بیمه پردازی 12 و 18 درصد است
  • برای دانشجویان متاهل نرخ بیمه پردازی 14 و 18 درصد است

نحوه اقدام جهت اخذ قرارداد بیمه دانشجویی

  • ثبت‌نام به‎ صورت غیرحضوری از سامانه ES.TAMIN.IR قابل انجام است
  • برای برخورداری بیشتر و بهتر از خدمات مشاوره‎ای در هنگام ثبت‌نام، شعبه‌ی خود را 20 تهران انتخاب کنید

انواع نرخ بیمه دانشجویی

نرخ ۱۲ درصد فقط برای سابقه‌ی بازنشستگی است و حمایت دیگری ندارد. این نرخ عمدتا از سوی دختران و پسران جوان و مجرد مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما این نرخ برای افراد متأهل و متکفل توصیه نمی‌شود. نرخ ۱۴ درصد بازنشستگی و فوت دارد و در صورت فوت بیمه‌شده حقوقش به خانواده و فرزندانش پرداخت می‌شود. نرخ ۱۸ درصد علاوه بر بازنشستگی و فوت، از کارافتادگی را هم پوشش می‌دهد و افراد می‌توانند از مستمری از کارافتادگی کلی نیز برخوردار شوند.

وی گفت: «در بیمه مشاغل آزاد اگر فرد تمایل دارد که از درمان استفاده کند باید جداگانه سرانه‌اش را بپردازد که امسال ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.»

مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «زن خانه داری هستم که تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گرفته‌ام، اگر همسرم فوت کند، آیا می‌توانم حقوق خودم و همسرم را با هم دریافت کنم؟» پاسخ داد: «بله، هر دو را می‌توان در قالب دو بیمه دریافت کرد. اگر دو بیمه از بابت زن و از قبَل همسر پرداخت شده باشد، دریافت هر دو مستمری امکان پذیر است.»

سن مد نظر برای بازنشستگی زنان خانه‌دار

شرایط عمومی بازنشستگی برای زنان خانه‌دار بیمه‌شده هم برقرار است. به‌طورکلی شرایط بازنشستگی به این ترتیب است که درخواست بازنشستگی برای مردان ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه و برای زنان ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه است. درواقع افراد با ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی بازنشسته می‌شوند. مردان با ۶۰ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه‌ی پرداخت بیمه و زنان با ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه‌ی بیمه می‌توانند بازنشسته شوند. همچنین مردان ۶۰ ساله سن و زنان ۵۵ ساله که سابقه‌ی ۱۰ تا ۲۰ سال دارند هم به نسبت مدت بیمه‌پردازی از مستمری برخوردار می‌شوند.

کلام آخر

سن بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان ۱۸ تا ۵۰ سال است. برای زنان خانه دار اگر گواهی رشد از ۱۵ سال به بالا از مقامات صالحه در مراجع قضایی داشته باشند، امکان زیر ۱۸ سال بیمه شدن هم هست اما عرف، همان ۱۸ تا ۵۰ سال است.