Skip to content
بیمه عمر

بیمه وام و انواع آن

فهرست مطالب

در مقاله بیمه وام و انواع آن می خواهیم به یک سری نکات مهم اشاره کنیم. مثلا گاهی اوقات یکی از مشکلاتی که برای افراد و بانک‌ها اتفاق میفتد، فوت وام گیرنده است. این مشکل باعث می‌شود شخصی که وام گرفته و در طی پرداخت اقساط فوت کرده است، تعهد پرداخت اقساط آن بر عهده بازماندگان فرد باشد.‌آید

از آن جایی که بازماندگان رنگ پول و وام را ندیده‌اند، طبیعی است که نخواهند اقساط را پرداخت کنند و بانک هم وثیقه را اجرا می‌گذارد نسبت به دریافت آن اقدام می‌کند. پس فوت غیرمنتظره وام گیرنده می‌تواند آشوب عجیبی ایجاد کند.

ممکن است اصطلاح بیمه وام بانکی برای خیلی از افراد تازه باشد. اما این بیمه‌نامه جزو ابزارهای نجات دهنده محسوب می‌شود.

بیمه وام چیست؟

این بیمه که به عنوان بیمه حفاظت از وام شناخته شده است، و جزو محصولاتی برای پوشش پرداخت ماهانه وام شما در صورت ناتوانی موقت یا دائم، از دست دادن شغل یا هر احتمال مشابه دیگری طراحی شده است. در این نوع بیمه، وام گیرنده را از عواقب عدم پرداخت وام، در امان نگه می‌دارد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بدانید بیمه‌نامه وام اسم‌های دیگری نیز دارد، از بیمه تسهیلات و بیمه اعتباری تا بیمه تضمین، ضمانت مطالبات و نام‌های دیگری که بانک‌ها بر روی آن گذاشته‌اند. اما باید گفت معروف‌ترین نام همان بیمه وام است. در صورتی که فرد وام گیرنده فوت کند، شرکت بیمه‌گر نسبت به پرداخت اقساط وام متعهد می‌شود.

انواع بیمه وام

بیمه وام

در صورت گرفتن تسهیلات و وام، اگر به دنبال بیمه کردن خودتان بودید، باید بدانید که انواع این بیمه شامل ۲ دسته است. این دو دسته شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیمه بدهکار

  • در این نوع بیمه در صورت فوت وام گیرنده ، شرکت بیمه‌کننده نسبت به پرداخت باقی اقساط وام به بانک، موسسه مالی یا هر جای دیگر متعهد می‌شود.

فقط در این صورت است که ضامن درگیر پرداخت وام نخواهد بود. اگر وام نیمه‌کاره داشته باشید، امکان بیمه کردن باقی اقساط هم وجود دارد. طبیعی است که مبلغ بیمه هم به نسبت تعداد اقساط پرداخت شده روند کاهشی دارد.

  • بیمه مرهونات بانکی

اگر برای خانه یا کارخانه درخواست وام کرده بودید و همان ملک در رهن بانک بود، برای مرهونات آن باید بیمه آتش‌‌سوزی به ارزش وام گرفته شده، خریداری شود.

این بیمه به این دلیل ضرورت دارد که اگر ملک در رهن بانک بود و به دلیل‌هایی مانند انفجار، آتش‌سوزی یا هر بلای طبیعی دیگری دچار حادثه شد بیمه‌کننده نسبت به پرداخت جبران خسارت متعهد می‌شود.

آیا دریافت بیمه وام اجباری است؟

ماده 190 قانون مدنی ایران مشخص کرده است که باید اساسی‌ترین شرط هر معامله‌ای رضایت طرفین قرارداد در تمام جزئیات باشد. با تکیه کردن به این ماده قانونی باید گفت وام‌گیرندگان حتما برای تهیه بیمه، بدهکار یا مرهونات بانکی خودشان رضایت داشته باشند.

نکته حائز اهمیت این است که بانک اجازه ندارد وام گیرنده را وادار به گرفتن انواع این نوع بیمه کند. البته باید گفت پرداخت تسهیلات به متقاضیان، شرطی دارد و آن هم گرفتن این بیمه‌ها است.

شرایط عقد بیمه

بیمه وام
  • اولین شرط برای عقد قرارداد این است که سن وام گیرنده تا زمان پایان اقساط باید کم‌تر از 70 سال باشد.
  • در صورتی که وام گیرنده، اقساط عقب افتاده و جریمه دیرکرد داشته باشد.
  • اگر وام گیرنده بر اثر جنگ، حمله نظامی و شورش فوت کرده باشد بیمه شامل آن‌ها نمی‌شود.

قوانین و مقررات برای دریافت این نوع وام

  • مدت زمان بیمه بدهکار برای فرد بیمه‌شده حداکثر 4 سال خواهد بود.
  • افرادی که بیش‌تر از 70 سال سن دارند، شرکت بیمه‌کننده هیچ تعهدی نسبت به پرداخت اقساط وام آن‌ها ندارد.
  • وارثان شخص وام گیرنده از زمان فوت فرد بیمه‌شده باید تا حداکثر 10 روز، شرکت بیمه‌کننده را در جریان قرار دهند.

دلایل نپذیرفتن درخواست این نوع بیمه:

  • خوداشتغالی
  • کار پاره وقت
  • استخدام بر اساس قراردادهای کوتاه مدت
  • شخص درخواست‌کننده غیر از شغل فعلی خود قادر به انجام کار دیگری نباشد.

تفاوت این نوع بیمه با بیمه‌نامه مدت‌دار

بیمه حمایت از وام بانکی جزو محصولات بسیار متفاوت و خاص محسوب می‌شود. در این نوع بیمه، فقط مبلغ مشخصی را که وام گیرنده از آن استفاده کرده است، پوشش داده خواهد شد.

در نظر داشته باشید که این وام می‌تواند شخصی یا برای کالا، خودرو، مسکن و… باشد. در صورتی هم که اتفاق غیرمنتظره‌ای مثل از کارافتادگی، فوت، بیماری یا بیکاری برای وام گیرنده اتفاق افتاده باشد، شخص بیمه‌شده هم نتواند اقساط وام را پرداخت کند، بیمه‌گذار بر اساس شرایط بیمه‌نامه، بازپرداخت وام را پوشش می‌دهد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بیمه جزو خدمات حمایتی محسوب می‌شود. همچنین باید گفت، خانواده بیمه‌گذار در برابر خسارت‌های مالی که در غیاب شخص رخ می‌دهد مثل مرگ، از کارافتادگی و…، محافظت می‌کند. اگر بیمه‌گر فوت کند، بیمه‌گذار مبلغ بیمه‌شده را به ذینفعان شخص پرداخت می‌کند.

زمانی که شخص بیمه‌شده تعهداتی را بر عهده می‌گیرد، امکان دارد تحت پوشش مبلغ بیمه قرار بگیرد یا نگیرد. منظور این است که مبلغ بیمه ممکن است کل تعهدات یا فقط بخشی از آن‌ها را پوشش دهد.

داشتن بیمه وام برای افراد وام گیرنده ضروری است. در صورت رخ دادن هر گونه اتفاق غیر منتظره‌ای، شرکت بیمه نسبت به پرداخت اقساط بیمه متعهد می‌شود. همچنین افرادی که می‌خواهند بیمه شوند باید زیر 70 سال سن داشته باشند.