×  
اندوخته بیمه عمر چیست؟

اندوخته بیمه عمر چیست؟

اندوخته بیمه چیست؟

در وهله اول باید بدین دید به موضوع نگریست که اصلا اندوخته در بیمه به چه گفته می­شود؛ اندوخته بیمه شما به مقدار حق بیمه­ای که شما خواهید پرداخت به علاوه سودی که به آن تعلق میگیرد و همچنین به تعداد پوشش­هایی که شما برای آن بیمه در نظر گرفته اید بستگی دارد. یعنی اگر مبلغی را بعنوان حق بیمه بپردازید، مقادیری از آن صرف پوشش هایی که در بیمه ذکر شده و آنها را انتخاب نموده اید می­شود، مقداری از آن نیز بعنوان یکسری هزینه ­های اداری کسر می­شود و درنهایت مقداری نیز بعنوان سود، که قبلا توسط شرکت بیمه تعیین شده­است به شما تعلق می­گیرد. اگر شخص بیمه شده در قید حیات باشد و مدت بیمه­ نامه به پایان برسد، این اندوخته به او پرداخت می­گردد، اما اگر فبل از اتمام مدت بیمه نامه فرد فوت کند، اندوخته بیمه تا زمان فوت حساب شده و به سرمایه فوت اضافه می­شود و به ذی­نفعان پرداخت می­گردد.اگر قصد دارید قبل از پایان مدت بیمه نامه، آنرا بازخرید نمایید، بطور معمول بیان می­کنند که در ۵ سال اول مقدار اندوخته بیمه شما از مقدار حق بیمه ای که پرداخت کرده­اید کمتر است و برداشت کل اندوخته در این موعود به صرفه نیست و برایتان نه تنها سودی ندارد بلکه شما را متحمل ضرر نیز خواهد کرد، اما بطور معمول بعد ۵ سال این میزان اندوخته از مقدار کل حق بیمه پرداختی شما پیشی خواهد گرفت که این نیز به این دلیل است که بیشتر حق بیمه شما قبل از ۵ سال صرف هزینه­های پوششی و اداری خواهد شد، و مقدار سود تعلق گرفته نمی­تواند، کسری ها را کاملا جبران کند، اما این میزان سود بعد ۵ سال از کل مبلغ­ های کسر شده بیشتر می­شود در نتیجه، اندوخته شما نیز از حق بیمه پرداختی­تان بیشتر خواهد شد. شما به دلایل مختلفی ممکن است نیاز داشته باشید کل اندوخته خود را از شرکت بیمه بازپس گیرید و یا به نوعی بازخرید کنید که در این صورت، به قراردادتان نیز که فی مابین شما و شرکت بیمه منعقد شده بود پایان می­دهید. از دلایل مختلف آن می­توان نیاز بیمه گذار به مبلغ اندوخته، نارضایتی از خدمات شرکت بیمه، جذاب نبودن این گونه سرمایه گذاری برای بیمه گذار و دلایل متعدد دیگری را می­توان نام برد.

مطلب مرتبط :نحوه پرداخت و بازپرداخت وام های بیمه عمر چیست ؟

۱.برداشت از اندوخته بدون لغو قرارداد بیمه

اگر میخواهید که از اندوخته بیمه خود استفاده کنید و آنرا برداشت نمایید بدون اینکه در قرارداد بیمه شما خللی وارد شود و همچنان قراردادتان پابرجا باشد بر اساس شرایط هر شرکت بیمه ای شما می­توانید به دو طریق اقدام به انجام این کار نمایید:

دقت بفرمایید که در هر قراردادی با هر شرکت بیمه­ای شما یک جدول از رخداد­های پیش رو در مشارکتتان خواهید داشت، که مقادیر مختلفی در سال­های مختلف مشارکت شما در آن پیش بینی شده است، یکی از این مقادیر ارزش بازخریدی است؛ این ارزش به این معناست که اگر شما قصد بازخرید بیمه عمر خودتان را داشته باشید این مقدار به شما پرداخت خواهد شد.

مطلب مرتبط : غرامت فوت در بیمه عمر چیست ؟و در وجه چه کسی پرداخت می شود ؟

برای برداشت از اندوخته خود نیز هر شرکت بیمه به شما در شرایط اجازه برداشت خواهد داد، برای مثال شرکت بیمه آسیا از سال سوم، شما می­توانید به مقدار ۸۰ درصد ارزش بازخریدی مشارکتتان، از اندوخته خود برداشت کنید، در بیمه البرز از سال دوم به بعد و به میزان ۹۰ درصد ارزش بازخریدی، این امر ممکن است، در بیمه ایران، از سال سوم تا ششم با ۳۰ درصد ارزش بازخریدی و از ابتدای سال هفتم با ۹۰ درصد آن؛ در مورد شرکت­های دیگر نیز، شرایط خاص مختص به خودشان وجود دارد. در این روش از برداشت، قرارداد باقی خواهد ماند ولی در شرایط و جدول مشارکت تغییراتی بوجود خواهد آمد، بطور نسبی مانند آنست که شما با مقدار حق بیمه کمتری مشارکت نموده­اید، یعنی اگر ۷۰ درصد را برداشت نمایید از این به بعد با ۳۰ درصد اندوخته خود خواهید توانست مشارکت نمایید. اما اگر بخواهید تغییری در نحوه مشارکت و جدول مشارکت شما نیز بوجود نیاید، میتوانید همین مقادیر را بصورت وام از اندوخته خود برداشت نمایید. در این روش تغییر در شرایط و جدول مشارکت شما با شرکت بیمه بوجود نخواهد آمد و قرارداد به روال گذشته خود پایدار خواهد ماند. مدت بازپرداخت آن نیز به دلخواه شما خواهد بود و بطور معمول از یک تا سه سال می­توانید بازپرداخت آنرا انجام دهید. برای مثال شما در بیمه پاسارگاد قادر خواهید بود که تا ۹۰ درصد اندوخته خود را بعد از دوسال با سود ۴ درصد وام بگیرید و در حدود سه سال بازپرداخت نمایید، روش بازپرداخت هم به انتخاب خودتان است و خودتان مشخص می­کنید که بازپرداخت در چند قسط صورت بگیرد. همین طور که اشاره شد در این روش از مبلغ صندوق مشارکت شما کسر نخواهد شد و به صرفه تر خواهد بود.