×  
بیمه-نوزاد-تأمین-اجتماعی

بیمه نوزاد تامین اجتماعی چیست؟

با تولد هر نوزاد، خانواده‌ای غرق در شادی و خوش‌بختی می‌شوند. اما این شادی و تجربه‌ی جدید با مسئولیت‌های تازه‌ای همراه است که والدین نوزاد باید از قبل برای آنها برنامه‌ریزی کنند؛ مسئولیت‌هایی مثل تامین هزینه‌های خوراک و پوشاک نوزاد یا تامین هزینه‌های درمانی او. به‌خصوص که سیستم ایمنی نوزادان ضعیف‌تر است و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند. البته حتی اگر نوزادان به بیماری دچار نشوند، باز هم برای چکاپ‌های مختلف باید به پزشک مراجعه کرد. بیمه تامین اجتماعی که از بیمه‌های پایه به‌حساب می‌آید برای جبران هزینه‌های پزشکی مربوط به نوزادان، طرح بیمه نوزاد تامین اجتماعی را تدوین و طراحی کرده است. البته این بیمه نزد بقیه‌ی بیمه‌گرهای پایه مانند بیمه‌ی سلامت و بیمه‌ی نیروهای مسلح هم ارائه می‌شود.

امروز در بلاگ بیمه‌شو از بیمه نوزاد تامین اجتماعی و مزایای آن می‌گوییم. همچنین به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید برای خرید و تهیه‌ی آن اقدام کنید.

فرایند ثبت نام بیمه نوزاد تامین اجتماعی

بیمه-نوزاد-تامین اجتماعی

بیمه‌ی نوزاد یکی از خدمات پایه‌ی سلامت است که توسط بیمه‌گرهای اصلی یعنی سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه‌ی سلامت ایرانیان ارائه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید سازمان تامین اجتماعی در چند سال اخیر صدور دفترچه بیمه به صورت فیزیکی را حذف کرده است و تمام خدمات این سازمان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. با این وجود همچنان در زمان نگارش این مطلب، برای ثبت‌نام بیمه‌ی نوزاد و صدور دفترچه باید به‌صورت حضوری به کارگزاری‌های بیمه‌ی تامین اجتماعی مراجعه کنید.

به‌خاطر داشته باشید که برای ثبت‌نام بیمه‌ی نوزاد تامین اجتماعی به شناسنامه‌ی نوزاد هم نیاز دارید. بنابراین تا زمان صدور شناسنامه‌ که معمولا پانزده روز طول می‌کشد، نوزاد فاقد دفترچه‌ی بیمه خواهد بود. البته تا زمان صدور شناسنامه‌، می‌توان از دفترچه بیمه‌ی مادر برای اولین ماه تولد نوزاد استفاده کرد.

مدارک لازم برای صدور بیمه نوزاد

برای تهیه‌ی بیمه‌ی نوزاد باید مدارک زیر را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهید:

  • شناسنامه‌ی نوزاد
  • دفترچه بیمه‌ی بیمه‌شده‌ی اصلی
  • شناسنامه و کارت ملی بیمه‌شده‌ی اصلی

(شناسنامه‌ی مادر و گواهی تولد قبلا در زمان دریافت شناسنامه دریافت شده‌اند.)

بیمه‌شده‌ی اصلی که معمولا همان پدر نوزاد است باید با در دست داشتن این مدارک به کارگزاری شعبه‌ای مراجعه کند که در آن از طرف کارفرما برایش حق بیمه پرداخت می‌شود و قبلا پرونده‌ی بیمه برای او باز شده است. خوش‌بختانه فرایند صدور این دفترچه زمان‌بر نیست و در همان روز صادر و تحویل داده می‌شود.

صدور بیمه نوزاد نزد سایر بیمه های پایه

درست است که بیشتر افراد جامعه تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی هستند، اما این سازمان تنها نهاد ارائه‌دهنده‌ی خدمات بیمه‌ی پایه‌ای کشور نیست. بیمه‌ی نیروهای مسلح و بیمه‌ی سلامت ایرانیان از دیگر ارگان‌های بیمه‌ای هستند که پوشش‌های اصلی درمانی را ارائه می‌کنند. به این ترتیب، امکان دریافت بیمه‌ی نوزاد از سایر بیمه‌های پایه نیز وجود دارد که در ادامه فرایند صدور آن را نزد این نهادها به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

بیمه نوزاد سلامت ایرانیان

بیمه‌ سلامت یا بیمه سلامت ایرانیان یکی از نهادهایی‌ست که به ارائه‌ی خدمات پایه‌ای بیمه می‌پردازد. این بیمه مخصوص کسانی‌ست که تحت پوشش هیچ سازمان بیمه‌ای دیگری مانند تامین اجتماعی، کمیته‌ی امداد و خدمات درمانی قرار ندارند. افراد برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ی سلامت باید به درگاه اینترنتی این سازمان مراجعه کنند. با این وجود مانند بیمه‌ی تامین اجتماعی، درخواست ثبت‌نام بیمه‌ی نوزادان سلامت هم باید حضوری ثبت شود. همچنین اگر مادر دارای بیمه سلامت باشد، می‌توان از همین بیمه‌نامه برای دریافت پوشش درمانی نوزاد هم استفاده کرد.

بیمه-نوزاد-ایرانیان

برای ثبت‌نام این بیمه باید لیست مدارک زیر را تهیه کنید و به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت مراجعه کنید. لیست دفاتر پیشخوان را هم می‌توانید از طریق سایت بیمه سلامت ایران پیدا کنید.

  • شناسنامه‌ی نوزاد
  • شناسنامه و کارت ملی سرپرست خانواده و دفترچه بیمه‌اش
  • شناسنامه و کارت ملی همسر سرپرست خانواده و دفترچه بیمه‌اش

بیمه نوزاد نیروهای مسلح

همان‌طور که می‌دانید بیمه‌ی نیروهای مسلح به ارائه‌ی خدمات درمانی برای نیروی انتظامی، نیروی ارتش و نیروی سپاه می‌پردازد و بنابراین کارمندان نیروهای مسلح می‌توانند از خدمات و مزایای این پوشش پایه‌ای درمانی بهره‌مند شوند. تفاوت اصلی بیمه‌ی نوزاد این نهاد با تامین اجتماعی و بیمه‌ی سلامت در این است که کارمندان نیروهای مسلح می‌توانند از یک ماه قبل از تولد فرزندشان برای ثبت‌نام بیمه‌ی نوزاد اقدام کنند. برای این کار باید لیست مدارک زیر به بخش بیمه‌ی سازمان‌شان ارائه شود:

  • گواهی سونوگرافی که نشان‌دهنده‌ی ماه آخر بارداری مادر باشد
  • دفترچه بیمه‌ی پدر و مادر نوزاد
  • اصل و رونوشت شناسنامه‌ی پدر نوزاد

دقت داشته باشید که این دفترچه بیمه تا شش ماهگی نوزاد اعتبار دارد و بعد از آن باید با ارائه‌ی شناسنامه‌ی نوزاد، دفترچه بیمه‌ی جدید برای او صادر شود.

بیمه تکمیلی نوزاد

بیمه‌ی درمان تکمیلی، بیمه‌نامه‌ای است که توسط شرکت‌های بیمه‌ای برای پوشش هزینه‌های درمانی مازاد بر تعهدات تامین اجتماعی و سایر بیمه‌گرهای پایه طراحی شده است. مثلا فرض کنید که هزینه‌ی عکس دندان شما صد هزار تومان شده است و هفتاد هزار تومان از این مبلغ را بیمه‌ی تامین اجتماعی می‌پردازد. سی هزار تومان باقیمانده را می‌توانید از محل بیمه‌‌نامه‌ی درمان تکمیلی دریافت کنید. بنابراین خرید بیمه‌ی درمان تکمیلی، کامل‌کننده‌ی تعهدات بیمه‌ی درمانی پایه‌تان خواهد بود که البته تهیه‌ی آن اختیاری‌ست.

برای نوزادان هم می‌توان بیمه‌ی تکمیلی تهیه کرد. به این ترتیب اگر مادر خانواده تحت پوشش بیمه‌ی درمان تکمیلی باشد، پدر نوزاد بیمه‌شده‌ی اصلی برای دریافت بیمه‌ی نوزاد تامین اجتماعی خواهد بود و به همین ترتیب مادر نوزاد هم بیمه‌شده‌ی اصلی برای تهیه‌ی بیمه‌ی تکمیلی خواهد بود. در این میان، تنها نکته‌ی مهم آن است که نمی‌توان برای یک نوزاد دو دفترچه بیمه‌ی درمانی اصلی را تهیه کرد.

نکات مهم بیمه نوزادان

  • نوزاد تنها می‌تواند دارای یک دفترچه برای خدمات درمانی پایه باشد. همچنین فقط یکی از والدین می‌توانند به عنوان بیمه‌شده‌ی اصلی برای دریافت دفترچه بیمه اقدام کنند.
  • مادر می‌تواند در صورت تمایل فرزندش را تحت پوشش بیمه‌ی تکمیلی قرار دهد.
  • از آن‌جایی که صدور دفترچه نزد بیمه‌ی تامین اجتماعی و بیمه‌ی سلامت با ارائه‌ی شناسنامه‌ی نوزاد انجام می‌گیرد، می‌توان تا یک ماه پس از تولد نوزاد از دفترچه درمانی مادر برای نوزاد استفاده کرد. در بیمه‌ی نیروهای مسلح این مدت برابر با شش ماه خواهد بود.
  • برای دریافت دفترچه نوزاد باید به کارگزاری‌ای مراجعه کنید که در آن پرونده‌ی بیمه برای شما تشکیل شده است.
  • ارائه‌ی خدمات مربوط به ثبت‌نام و صدور دفترچه‌ی نوزاد فعلا به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

در مطلبی که خواندید با طرح بیمه نوزاد تامین اجتماعی بیشتر آشنا شدید. همچنین از روند صدور دفترچه بیمه نوزاد نزد سایر نهادهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات درمانی پایه و تفاوت‌های آنها با یکدیگر گفتیم. درست است که برای ثبت‌نام بیمه‌ی نوزاد باید به‌صورت حضوری به کارگزاری‌های بیمه مراجعه کنید، اما با توجه به فرایند صدور یک‌روزه و مزایای این پوشش بیمه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم که تهیه‌ی آن را برای نوزادتان در اولویت کارهای خود را قرار دهید.