Skip to content
از خرید آنلاین بیمه ثالث چه ‌می‌دانید؟

از خرید آنلاین بیمه ثالث چه ‌می‌دانید؟

فهرست مطالب

از خرید آنلاین بیمه ثالث چه ‌می‌دانید؟

اصولا برای اینکه بدانیم، خرید آنلاین بیمه ثالث چیست، ابتدا باید با بیمه ثالث آشنا شویم تا بعد از آن به سراغ خرید آنلاین بیمه ثالث برویم. علاوه بر این، مراجعه به شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به شرایط فعلی کشور و شیوع بیماری کرونا، خرید آنلاین بیمه ثالث یکی از بهتری گزینه‌های پیش رو است. به همین دلیل نیاز است، اصطلاحاتی در صنعت بیمه را با هم مرور کنیم.

در بیمه شخص ثالث، شخص اول همان مالک وسیله نقلیه یا خودرو می‌باشد که در بیشتر بیمه‌نامه‌ها، بیمه‌گزار می‌نامند. شخص دوم یا ثانی همان شرکت بیمه است که آن را بیمه‌گر می‌نامند و با توجه به هزینه‌های ذکر شده در قرارداد، متعهد جبران خسارت می‌شود. شخص سوم نیز همان شخص ضرر دیده در حادثه رانندگی است که البته متفاوت از شخص مقصر است. به عبارتی دیگر در بیمه ثالث، شخص ثالث متضرر از هر گونه خسارتی ناشی از حادثه تصادف، چه جانی چه مالی را از طریق پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و فوت جبران می‌کند. علاوه بر این در امکان جدیدی که از بیمه ثالث ایجاد شده‌ است، شخص اول یا همان راننده مقصر نیز می‌تواند از بیمه حوادث شخص ثالث نیز استفاده کند. البته این بیمه تنها خسارت‌های مالی راننده را به عهده می‌گیرد و در مقابل خسارت‌های جانی هیچگونه تعهدی ندارد.

به طور کلی می‌توان خسارت‌هایی را که بیمه ثالث جبران می‌کند را در سه گروه زیر تقسیم بندی کرد:

  • خسارت جانی: این خسارت می‌تواند شامل پرداخت دیه، نقص عضو، جرحی و انواع هزینه‌های درمانی شود.
  • خسارت مالی: منظور خسارتی است که به اموال منقول و غیر منقول طرف مقابل مانند خودرو ایجاد شود.
  • خسارت مربوط به راننده مقصر: خسارت این افراد از محل بیمه ثالث پرداخت نمی‌شود. این تعهدات از محل تعهدات سرنشین قابل جبران می‌باشد. سقف این پوشش در سال 1399، در بخش تعهدات بدنی معدل دیه ماه‌های حرام یعنی 440 میلیون می‌باشد. تمامی این پوشش‌ها هنگام خرید آنلاین بیمه ثالث قابل تعیین است

آیا از نحوه محاسبه حق بیمه ثالث آگاهی دارید؟

برای اطلاع از نحوه محاسبه حق بیمه پرداختی هنگام خرید آنلاین بیمه ثالث، عوامل مختلفی به همراه تاثیر آن‌ها روی مبلغ حق بیمه را باید به همراه هم بررسی کنیم:

  • نرخ حق بیمه پایه اعلام شده توسط بیمه مرکزی: به طور کلی اساس تعیین حق بیمه ثالث در پرداخت خسارت مالی، دیه کامل یک انسان در ماه‌های حرام سال است. این عدد هر سال توسط قوه قضاییه کشور تعیین می‌گردد. این مبلغ در سال 1399 برابر با 440 میلیون تومان می‌باشد و در ماه‌های غیر حرام برابر با 330 میلیون تومان می‌باشد. ماه‌های حرام در کشور ما براساس تاریخ اسلام، ماه‌های قمری ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب می‌باشد. حداقل پوشش بیمه ثالث در سال 1399، برابر با 5/2% دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام سال است. بنابراین این مبلغ حداقل برابر با 11 میلیون تومان می‌شود. این مبلغ، هر ساله توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌های اعلام می‌شود. این مبلغ پایه حق بیمه می‌باشد. اما در ادامه راجع به فاکتورهایی بحث می‌کنیم که می‌توانند این رقم را تغییر دهند.
  • تخفیف عدم خسارت: در گذشته برای محاسبه تخفیف عدم خسارت، اگر بیمه شما یک ساله بود و در طی یک سال از آن استفاده نکرده باشید، به اضافه 1 می‌کردید و در واقع این عدد به عنوان سال‌های تخفیف عدم خسارت بیان می‌شد. در حال حاضر این روش کمی متفاوت شده است. به این ترتیب که برای محاسبه، باید از درصد تخفیف بیمه و حوادث راننده که هر دو در بیمه‌نامه قبلی درج شده است، استفاده کنید. پس هر زمان که خواستید برای بیمه شخص ثالث اقدام کنید، به اعداد درج شده روی بیمه‌نامه‌تان نگاهی بیندازید. در قسمت بعدی باید دید، شخص از بیمه‌نامه خود استفاده کرده است یا خیر؟ این مورد نیز تاثیرگذار است.
  • کاربری وسیله نقلیه: با تشخیص کاربری یک وسیله نقلیه می‌توانید تشخیص دهید که آیا ریسک ایجاد خطر یا حادثه برای آن زیاد است یا خیر؟ همچنین با تعیین این مورد، می‌توان به هزینه معمول در یک حادثه رانندگی پی برد. برای نمونه خودروهای تعلیم رانندگی یا تاکسی‌ها بیشتر در معرض خطرند. پس باید حق بیمه ثالث بیشتری را پرداخت کنند. برای مثال تاکسی‌ها باید به میزان 20% و خودروهای تعلیم رانندگی به میزان 15% حق بیمه ثالث بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌های دیگری نیز تعریف شده‌اند با عنوان خودروهای صنعتی، حمل خون، آمبولانس، آتش نشانی و …
  • جریمه دیرکرد بیمه ثالث: بیمه‌نامه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه الزامی است. به همین دلیل اگر در تمدید بیمه شخص ثالث وقفه و یا تاخیری ایجاد شود، مبلغی روزشمار به مبلغ پرداختی بیمه شخص ثالث اضافه خواهد شد که این رقم با توجه به خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود. نکته مهم این است که جریمه دیرکرد بر مبنای 365 روز محاسبه می‌شود. بدین معنا که جریمه دیرکرد، برای تمدید بیمه شخص ثالث خودرو برای یک سال با دو سال هیچ فرقی ندارد.
  • میزان پوشش تعیین شده از طرف شرکت بیمه: این مورد نیز از مواردی است که در تعیین میزان حق بیمه ثالث موثر خواهد بود. همانطور که در بالا اشاره شد، حداقل میزان پرداخت حق بیمه تعیین شده از طرف بیمه مرکزی، مبلغ 11 میلیون تومان خواهد بود. اما اگر بیمه گزار حق بیمه بالاتری را پرداخت کند، طبیعتا میزان این پوشش مالی نیز بیشتر خواهد بود. این مورد به خصوص در مورد خودروهای گران قیمت که در تصادف با آن‌ها ممکن است خسارت مالی بیشتری به آن‌ها وارد شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است به این مورد دقت کافی داشته باشید.
  • تخفیف شرکت بیمه: هر ساله سازمان بیمه مرکزی، حداقل و حداکثر حق بیمه را به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌کند و شرکت‌های بیمه نیز با توجه به شرایط و تمایل خود، مبلغی را در این دامنه یا بازه قیمتی به عنوان حق بیمه شخص ثالث به متقاضیان اعلام می‌کنند. در این بین بعضی از شرکت‌ها، تخفیف 5/2% را به متقاضیان خود می‌دهند و برخی خیر. پس به این مورد نیز دقت کنید تا شرکت بیمه‌ای مناسب خود را پیدا کنید.
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث: بیمه‌نامه شخص ثالث هم به صورت روزانه هم ماهانه و هم سالانه ارائه می‌شود. البته تمامی شرکت‌های بیمه، بیمه شخص ثالث را به صورت روزشمار ارائه نمی‌دهند. با توجه به اینکه بیمه‌نامه های کوتاه‌تر، ریسک بیشتری را برای شرکت‌های بیمه‌ای دارند، بنابراین قیمت بالاتری نیز دارند. در کل، خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای یک سال یا به صورت سالانه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

خرید آنلاین بیمه ثالث، روشی راحت برای شما

در این بین روش جدیدی برای راحتی هر چه بیشتر متقاضیان خرید بیمه‌نامه شخص ثالث در نظر گرفته شده است و آن هم خرید آنلاین بیمه ثالث می‌باشد. در این روش با مراجعه به وب‌سایت شرکت بیمه‌ای مورد نظر و با وارد کردن اطلاعاتی از قبیل نوع خودرو، مدل آن و تمام فاکتورهایی که در بالا ذکر شد به همراه تعیین پوشش بیمه‌نامه که می‌تواند عددی بین 11 تا 220 میلیون تومان باشد به فرایند خرید آنلاین بیمه ثالث ادامه دهید. طبیعتا هر چه قدر پوشش بالاتری انتخاب شود، پرداخت حق بیمه نیز بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که معمولا هنگام خرید آنلاین بیمه ثالث، نرخ شرکت‌های بیمه‌ای تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند اما کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند با یکدیگر متفاوت است. در ادامه نرخ پایه حق بیمه ثالث برای وسایل نقلیه مشخص شده است. نرخ بیان شده در جدول زیر قطعی نیست، بلکه نرخی است که امسال توسط سازمان بیمه مرکزی اعلام شده است که با توجه رشد صعودی قیمت خودرو و هزینه‌ها، نسبت به سال قبل 25% افزایش داشته است. در هر صورت هنگام خرید آنلاین بیمه ثالث از هر شرکتی، این مبلغ به صورت قطعی برای شما نمایش داده می‌شود.

نوع خودرو (شخصی- سواری)

مبلغ پایه حق بیمه (تومان)

کمتر از 4 سیلندر

1,414,200

پیکان، پراید، سمند

1,674,700

4 سیلندر

1,968,700

بیشتر از 4 سیلندر

2,203,200